ŽILINA. Najskôr veľkorozmerná obrazovka, potom rozpadávajúca sa terasa pri niekdajšom Hoteli Astória a teraz prídu na rad aj nefunkčné informačné vitríny. Mesto Žilina postupne čistí Námestie Andreja Hlinku od reklamného a vizuálneho smogu.
Z centra mesta by malo už čoskoro zmiznúť päť reklamných veží. Poslanci budú rozhodovať o vyradení vitrín z majetku mesta.
„V majetku mesta je 5 kusov informačných vitrín umiestnených na Námestí Andreja Hlinku v celkovej obstarávacej hodnote 44 971,30 EUR (zostatková hodnota k 31.10.2020 je 8 900,94 EUR). Ich technický stav je nevyhovujúci, vitríny nie sú využívané a z estetického hľadiska zhoršujú vzhľad námestia,“ uvádza sa v materiáli.
Po schválení by mali veže odstrániť a zneškodniť v súlade so zákonom o odpadoch. Dve sú pri bývalom Tescu, jedna pod balustrádou, ďalšie pri TIK-u a pri Astórii. Mesto už hľadá firmu, ktorá reklamné nosiče odstráni.
Súdne spory s reklamkami
V minulých dňoch mesto odstránilo ďalších deväť bilboardov, ktoré stáli na pozemkoch mesta na uliciach Vysokoškolákov, Nešporova, Tajovského, Hlinská, Matice Slovenskej, Kvačalova, Priemyselná bez platnej nájomnej zmluvy.
„V súčasnej dobe zároveň vedieme súdne spory s obchodnými spoločnosťami euroAWK, spol. s r.o., NUBIUM, s.r.o. a Akzent BigBoard, a.s., ktoré súvisia s odstránením reklamných stavieb,“ informoval hovorca mesta Vladimír Miškovčík a doplnil, že v minulom roku systematicky odstraňovali reklamné zariadenia v pešej zóne.
Miznú pútače bez povolenia
V septembri 2019 vyzvali majiteľov nelegálne umiestnených reklamných pútačov najmä v mestskej pamiatkovej rezervácii, aby ich odstránili.
„Upozornili sme ich zároveň, že od 1. októbra 2019 pristúpime k odstraňovaniu tých reklamných zariadení, ktoré stoja na verejných priestranstvách bez akéhokoľvek povolenia. Keďže napriek výzvam niektorí majitelia reklamy neodstránili, Stavebný úrad v Žiline v spolupráci s mestskou políciou a zamestnancami odboru vnútorných vecí začal s ich odstraňovaním. V minulom roku bolo z pozemkov mesta a verejného priestranstva takto odstránených 85 % spasportizovaných reklamných zariadení. Mnohé z firiem si reklamné zariadenia odstránili samé. Naopak, niektoré súkromné spoločnosti či reklamné agentúry odmietli spolupracovať, a to aj pod hrozbou udelenia sankcie,“ povedal Miškovčík.