Známe značky, ale i tisícky drobných podnikov a firiem. Napriek tomu, že rodinné firmy fungujú aj v slovenskom podnikateľskom prostredí, legislatíva ich osobitne nedefinuje.
Vo vyspelých krajinách vytvárajú podstatnú časť HDP. Podnikanie v kruhu rodiny má na Slovensku obrovský potenciál, ktorý zatiaľ nie je dostatočne využitý. Zhodli sa na tom účastníci online diskusie, ktorej záštitu prevzala Slovak Business Agency - agentúra, ktorá ponúka rôzne služby na podporu Rodinných firiem, ako konzultácie a poradenstvo ohľadom nástupníctva, novej generácie, podielov či prebratia rodinnej firmy, ako aj tipy ohľadom právnej stránky.
Úspech podniku potvrdzujú nasledovníci
Vladimír Sirotka zo Slovenskej asociácie malého, stredného podnikania a živnostníkov potvrdil, že rodinnému podnikaniu sa venujú už dvadsať rokov.
„Robili sme prieskum a zistili sme, že z obrovského množstva malých a stredných podnikov je 60 a 65 percent podnikov na Slovensku rodinného charakteru. Sektor zamestnáva až 72 percent zamestnancov. Je najväčším zamestnávateľom a má významnú sociálnu funkciu starostlivosti o členov rodiny,“ poznamenal a podotkol, že hoci naša legislatíva nepozná pojem rodinný podnik, na svete je už definícia podniku. Vychádza z toho, že hoci právne záležitosti sú podobné ako pri obchodnej spoločnosti, vnútorné väzby a sociálny rozmer majú inú úroveň.
Ich úspešnosť sa posudzuje skôr na počte generácií, ktoré si podnik odovzdali.
Cieľom rodinného podniku tak nie je okamžitý zisk, ale jeho dlhodobá existencia.
„Sú tu silné vnútorné väzby, ktoré smerujú k udržaniu rodiny a k zabezpečeniu následníkov i zabezpečenie seniorov a to v klasickej obchodnej spoločnosti nie je. Cieľavedomo vychováva nástupníkov, aby sa udržal rodinný podnik, ale stará sa aj o svojich členov. To je veľký rozdiel oproti obchodnému podniku, kde prevažuje snaha po zisku, na rozdiel od sociálneho rozmeru podnikania,“ pokračoval Vladimír Sirotka.
Ideálna forma pre vidiecke Slovensko
Jeho slová potvrdil Ján Plesník z Národnej recyklačnej agentúry Slovensko.
„Obchodné spoločnosti majú za úlohu riešiť ekonomické hodnoty, rodinné podniky tvoria rodinné zázemie, spoločenské hodnoty a sociálne zázemie. Je na čase, aby definícia rodinného podniku tu prišla,“ vyzval kompetentných na urýchlenie procesu legislatívneho zadefinovania rodinného podniku.
Poslanec Národnej rady SR a predseda Výboru NRSR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Jaroslav Karahuta označil rodinné podnikanie za základ pre stabilitu, rozvoj, diverzifikáciu a naplnenie všetkých funkcií slovenského vidieka.
„Chceme, aby vznikla forma rodinný podnik s jasnými pravidlami ako samostatná ekonomická aj štatistická jednotka. Stabilný a prosperujúci rodinný podnik dá oveľa stabilnejšie sociálne zázemie rodine, ako jej dá štát. Chceme posunúť Slovensko ako vidiecky štát,“ vyhlásil a poznamenal, že potláčanie rodinného podnikania spôsobilo, že sa nachádzame na chvoste Európskej únie v sebestačnosti potravín.
Odľahčí štát
Ladislav Šutý – poradca ministra práce, sociálnych vecí a rodiny SR podotkol, že Slovensko nie je len typický vidiecky štát, ale aj rodinný štát. Rodinné cítenie a zázemie je také silné ako málokde. No Slovensko prerušilo kontinuitu a na rozdiel od susedov za 40 rokov minulého režimu zanedbalo rodinné podnikanie.
„Európa si cení na rodinných podnikoch stabilitu, systém hodnôt, ktorý stojí nad ziskom, lokálne nad globálnym, dlhodobé zabezpečenie nad zbohatlickými chúťkami, uskromnenie aj v čase krízy. Ide im o primeraný zisk a prosperitu, pretože nevydrancujú región, kde bývajú.“
Podľa neho a rodina obrovskú zamestnávateľskú funkciu, ale aj sociálnu. Vie sa efektívnejšie postarať o svojich členov, ktorí sú starí, chorí, alebo nevládni.
„Rodina odľahčí štát, pretože sa o svojich členov postará a oveľa lacnejšie. Novelou súčasných zákonov chceme vytvoriť lepšie podmienky pre rozvoj rodinného podnikania. Rodinný podnik nemožno zabaliť do súčasnej legislatívy. Našou snahou je zjednodušiť daňové a odvodové povinnosti, účtovné povinnosti a tým ich motivovať k lepšej platobnej disciplíne vo vzťahu k štátnemu rozpočtu,“ poznamenal.
Diskutujúci sa zhodli, že vláda by mala novelou súčasných zákonov vytvoriť lepšie podmienky pre rozvoj rodinného podnikania na Slovensku.
Agenda rodinného podnikania
Ministerstvo hospodárstva už zriadilo pracovnú skupinu, ktorá sa téme rodinného podnikania venuje. Rezort má predstavu, ako vytvoriť pre rodinné podniky priaznivejšie podmienky.
Povedal to v stredu počas diskusie na 1. medzinárodnom kongrese rodinných firiem štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Ján Oravec.
„Reálne platí, že malé a stredné firmy, a teda aj firmy rodinné, sú základnou chrbticou slovenskej ekonomiky,“ povedal pre agentúru TASR Oravec.
Podľa štátneho tajomníka je na Slovensku v názore na podporu rodinného podnikania zhoda medzi všetkými politickými stranami. „Teraz už ide len o to, ako konkrétne to urobiť,“ dodal.
Pracovná skupina, v ktorej sú zástupcovia ministerstiev, Národnej rady Slovenskej republiky a podnikateľských organizácií, na svojom prvom zasadnutí v júli riešila najmä definíciu rodinných firiem. Na programe rokovaní sú tiež legislatívne zmeny, ktoré by mali riešiť nastavenie podmienok pri prevode majetku fyzických osôb podnikateľov na nástupníkov.
