Rajecké Teplice: V Múzeu dopravy vystavili vzácny pohrebný koč

Koč váži približne 600 kilogramov a jeho dĺžka presahuje štyri metre.

(Zdroj: PMZA)

Vzácny secesný pohrebný koč, ktorý je najväčším zbierkovým predmetom v Považskom múzeu v Žiline, sa od stredy 12. augusta 2020 nachádza v priestoroch Múzea dopravy v Rajeckých Tepliciach.

Koč sa pôvodne používal v obci Tešedíkovo v okrese Šaľa a múzeu ho v roku 1985
odpredal za 1 500 Kčs vtedajší administrátor farnosti Imrich Unger.

Koč bol funkčný, avšak v opotrebovanom stave. Kvôli náročnosti práce a vysokému finančnému zaťaženiu reštaurovanie začalo až v roku 2019. Túto zodpovednú úlohu výborne zvládol reštaurátor Jozef Barinka a zaujímavý dopravný prostriedok sa do múzea vrátil v júli tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reštaurovanie sa financovalo najmä z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia aj z vlastných zdrojov Považského múzea v Žiline.

Bežné koče boli symbolom elegancie a bohatstva vyšších zámožných vrstiev, pohrebné koče však boli ešte výnimočnejšie.

„Pri ich výrobe bolo totiž potrebné využiť špecialistov, ktorí dokázali vyhotoviť nielen špecifické konštrukčné, ale najmä ozdobné prvky. Na výrobe sa pôvodne podieľali rôzne profesie ako kolári, kováči, rezbári či krajčíri. Zväčša už išlo o továrenskú výrobu komponentov a ich následnú montáž až do vytvorenia hotového vozidla. Meno výrobcu ani presný rok vyhotovenia nepoznáme. Výroba osí náprav však spadá do obdobia 1873 – 1924 a umeleckým slohom ozdôb i celkového vzhľadu je secesia, ktorá sa uplatňovala do konca 20. rokov 20. storočia. Vek koča tak možno odhadnúť na 100 až 120 rokov,“ priblížil historik dopravy a vedúci Múzea dopravy Peter Šimko.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Braňo Bačo: Pre mňa je dôležité, aby inscenácia mala hodnotu Čítajte 

Po zreštaurovaní bol koč dočasne umiestnený v Drotárskom pavilóne pri Budatínskom hrade, odkiaľ bol prevezený do Múzea dopravy v Rajeckých Tepliciach.

„Prevoz bol náročný, pretože koč váži približne 600 kg a jeho dĺžka presahuje štyri metre. Keďže je vysoký takmer tri metre, po prevezení na perón sme museli demontovať okrasné prvky aj obidve nápravy, aby prešiel cez dvere múzea. Napokon sa nám však podarilo umiestniť ho do požadovaného priestoru a bude súčasťou stálej expozície,“ doplnil vedúci hospodársko-správneho oddelenia Považského múzea v Žiline Artúr Grác.

Neprehliadnuteľný exponát tak bude ďalším lákadlom pre návštevníkov, ktorí si môžu Múzeum dopravy pozrieť od utorka do nedele v čase od 9.30 do 16.30.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 13 654
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 291
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 919
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 498
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 170
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 707
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 603
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 297
  1. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  2. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  3. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  4. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  5. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  6. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  7. Štefan Šturdzík: Každá bomba a každý dron , ktorý dopadne a ničí je ďalším klincom do sŕdc Ukrajincov.
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali...
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 291
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 336
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 956
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 16 383
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 746
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 627
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 395
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 339
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  2. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  3. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  4. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  5. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  6. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  7. Štefan Šturdzík: Každá bomba a každý dron , ktorý dopadne a ničí je ďalším klincom do sŕdc Ukrajincov.
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali...
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 291
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 336
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 956
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 16 383
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 746
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 627
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 395
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 339
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu