Cenu Zlaté vedro 2019 pre najlepšie samosprávy získali Žilina a Malacky. Uviedol to Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). Žilina aj Malacky vyhrali v oboch kategóriách, teda riešení podnetov občanov. aj komunikácii s
verejnosťou.
Žilina dominovala medzi veľkými samosprávami. Mestá boli hodnotené na základe riešení podnetov, ktoré pridávajú občania cez portál Odkaz pre
starostu.

Žilina je jedným z nových miest, ktoré začalo Odkaz pre starostu používať v januári 2019. Samospráva za hodnotené obdobie vyriešila 802 podnetov, v riešení je ďalších 1 172.
"Používanie Odkazu pre starostu nám značne uľahčilo a zjednodušilo komunikáciu s občanmi pri riešení podnetov. Odpadli viaceré administratívne úkony a vďaka prepracovanému administračnému rozhraniu je spracovanie
podnetov rýchlejšie, prehľadnejšie a systematickejšie," povedal primátor Žiliny Peter Fiabáne.
V kategórii riešenia podnetov nasledovala Žilinu medzi veľkými samosprávami Nitra, na treťom mieste skončili Prievidza a mestská časť Bratislava-Ružinov. V komunikácii získala druhé miesto medzi veľkými samosprávami Prievidza a
tretie Dubnica nad Váhom.
"Hodnotíme nielen pomer vyriešených podnetov, ale zohľadňujeme aj ich náročnosť a zároveň aj celkový počet podnetov, ktoré samosprávy museli riešiť. V samostatnej kategórii sme sa zamerali na spôsob, akým mestá a obce o
riešení podnetov s občanmi komunikujú. Samosprávy sme rozdelili aj podľa veľkosti na väčšie a menšie ako 20-tisíc obyvateľov," povedala Andrea Addová, hlavná administrátorka Odkazu pre starostu.

Odkaz pre starostu sa v roku 2019 výrazne rozšíril o nové mestá a obce. Spolu ich pribudlo 25. Celkovo tak dnes portál využíva viac ako 150 samospráv.
Za uplynulý rok v nich obyvatelia nahlásili spolu 18 655 podnetov na zlepšenie verejného priestoru, o sedemtisíc viac ako v roku 2018. Samosprávy vyriešili 7 780 z nich, ďalších 7 311 je stále v riešení a 1 976 podnetov ostáva zatiaľ neriešených.
Najčastejšie nahlasované problémy sa týkajú ciest a chodníkov, nasledované zeleňou a životným prostredím. Vďaka podpore z Operačného programu Efektívna verejná správa vznikli aj nové mobilné aplikácie pre používateľov a systém
správy podnetov a úloh pre samosprávy, ktorý podľa SGI umožňuje riešiť podnety od občanov efektívnejšie.