ŽILINA. Dostavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina má zabezpečiť Združenie Pod Dubňom na čele so spoločnosťou Strabag, s. r. o., Bratislava.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vo verejnej súťaži prijali ponuku uvedeného uchádzača v objeme 323,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Projekt plánovaný na štyri roky chcú financovať s využitím peňazí Európskej únie.

Železničiari informovali o výsledku vyhodnotenia ponúk vo Vestníku verejného obstarávania medzi dokumentmi tendra vyhláseného vlani v októbri, predpokladaná cena zákazky bola 353,75 mil. eur bez DPH.
Víťazné združenie chcú vyzvať na predloženie návrhu zmluvy, ak proti tomuto rozhodnutiu nebudú uplatnené revízne postupy.
Ďalšími členmi úspešného združenia sú české spoločnosti Eurovia CS, a. s., Subterra, a. s., a AŽD, s. r. o., so sídlom v Prahe, tie majú na Slovensku svoje organizačné zložky. Na druhom mieste v tendri s tesným odstupom za víťazom skončila skupina Uzol Žilina s cenovou ponukou 328,1 mil. eur bez DPH. Skupinu vedie spoločnosť TSS Grade, a. s., ďalšími členmi sú Doprastav, a. s., Porr, s. r. o., Váhostav-SK, a. s., (všetky so sídlom v Bratislave) a Elektrizace železnic Praha, a. s., Praha (na Slovensku majú organizačnú zložku). Jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena.
ŽSR rozdelili zákazku z dôvodu financovania a s tým spojeného časového hľadiska výstavby do dvoch sekcií. Na modernizáciu železničného úseku Váh - Varín - Strečno plánujú použiť peniaze z Výkonnej agentúry pre inovácie a siete (INEA), resp. cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF) a na prvú etapu dostavby zriaďovacej stanice a infraštruktúry v žilinskom uzle zo zdrojov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. V súčasnom programovom období je možné vyčerpať peniaze Európskej únie do konca roka 2023.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v tomto tendri začiatkom mája zastavil konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného, teda ŽSR, na základe námietok nemenovaného navrhovateľa, podaných v marci proti podmienkam uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky.
Úrad pred rozhodnutím prerušil konanie za účelom získania odborného stanoviska, keďže na posúdenie objektívneho stavu veci bolo potrebné zodpovedať odborné otázky v súvislosti s verejným obstarávaním.
Navrhovateľ koncom apríla stiahol námietky v celom rozsahu späť a požiadal úrad, aby vydal rozhodnutie o zastavení konania. Navrhovateľ pri podaní námietok zložil kauciu v maximálnej výške 10-tisíc eur, po späťvzatí námietok a rozhodnutí úradu o zastavení konania 35 % z tejto sumy, teda 3 500 eur, sa stalo príjmom štátneho rozpočtu. Úrad vráti navrhovateľovi zvyšnú časť kaucie do 30 dní od právoplatnosti rozhodnutia o námietkach.
"Účelom stavby je modernizovať technickú infraštruktúru v uzle Žilina, ktorý je súčasťou siete TEN-T a európskeho železničného koridorou č. V Bratislava - Žilina - Čierna nad Tisou v rámci koridoru Dunaj - Rýn, resp. Balticko-adriatického koridoru," uviedol pri vyhlásení tendra hovorca ŽSR Michal Lukáč.
"Modernizácia pozostáva z prestavby existujúcej železničnej dopravnej cesty, zvýšenia stupňa technickej vybavenosti, zabudovania moderných a progresívnejších prvkov, čím dôjde ku skvalitneniu a zlepšeniu jej technických parametrov, bezpečnosti a ukazovateľov ako celku," priblížil Lukáč. Celá stavba má dĺžku zhruba 14 kilometrov v smere východ - západ a 2,3 kilometra v smere sever - juh.