MINÚTA PO MINÚTE: Primátor Rajca Milan Lipka a riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha o aktuálnej situácii

Diskusiu prinášame formou minúta po minúte.

(Zdroj: MKREO)

Aký dopad má šíriaci sa koronavírus na život obyvateľov Rajca a samosprávu mesta? Ako je pripravenosť Mesta Rajec na pandémiu koronavírusu, ale aj čo pozitívne priniesla kríza?

Aké opatrenia musela urobiť spoločnosť SAD Žilina, aby zabezpečila v týchto časoch dopravu v regióne? Aké dopady má situácia na dopravcu a aké na cestujúcich? Čo chystá SAD v meste Rajec?

Týždenník MY Žilinské noviny a portál myzilina.sme.sk prináša ďalší diel diskusnej relacie Pod rúškom informácií. Sledujte ju vo formáte minúta po minúte.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na otázky o aktuálnej situácii opovedajú primátor mesta Rajec Milan Lipka a generálny riaditeľ spoločnosti SAD Žilina Peter Pobeha.

15:45 Milan Lipka sa snaží z každej situácie si zobrať niečo pozitívne. "Kríza nám priniesla aj pozitívne veci. Pozitívne vnímam, že planéta sa spamätáva z toho, ako sme sa k nej správali," hovorí Milan Lipka. Ľuďom, ktorí vybehnú do prírody rozdajú vrecia, aby pozbierali odpadky, keď už sa nemôžu konať organizované brigády. "Snaživcov odmeníme," dodal Lipka.

Peter Pobeha súhlasí, že prínosom v tejto krízovej dobe je upokojenie dopravy a pozitívne ekologické dopady. "Viac nám ostáva času, aby sme si povedali, čo je dôležité, nielen v materiálnych, ale aj osobných záležitostiach."

15:39 "V sklade civilnej ochrany sme našli celotvárové rúška, vyzerajú strašidelne, chcel som to spropagovať. V sklade sme mali 1700, 2300 nám dali z Okresného úradu," hovorí o fenoméne z Rajca, ktorý priniesol mediálnu pozornosť, primátor Lipka. Zo 4-tisíc celotvárových rúšok rozdali už všetky. Potvrdil, že podstata propagácie tohto rúška bola ochrana obyvateľov.

15:38 Milan Lipka hovorí o tom, či sa bude organizovať Rajecký maratón. "Obávam sa, že v auguste nebudeme môcť zorganizovať podujatie, kde sa združujú tisíce ľudí. O tomto mám stretnutie na budúci štvrtok s organizátormi a buď sa rozhodneme, že maratón definitívne nebude, alebo ešte rozhodnutie posunieme na neskôr. Podujatie sa pripravuje rok, ale nemôžeme riskovať," prognózuje primátor Milan Lipka.

15:32 "V tomto roku máme naplánované dokončenie výmenu elektronických pokladníc, ktoré sú pripravené na to, aby prešli na platbu bankomatovou kartou, alebo mobilom. Keby nás situácia nepribrzdila, mali sme to v pláne spustiť v septembri," tvrdí generálny riaditeľ SAD Žilina

15:31 Peter Pobeha hovorí, že v žilinskom regióne nemôže nastať podobná situácia ako v Banskobystrickom kraji, hoci priznáva, že lavírovali na hrane noža pri podpise zmluvy a s vypätím síl hľadali riešenie so župou, aby cestujúci nepociťoval žiaden diskomfort.

15:23 Obaja hostia diskutujú o projekte integrovanej dopravy v Žilinskom kraji, kde je Rajecká dolina medzi prioritnými regiónmi. Milan Lipka hovorí, že začiatkom marca sa stretol s riaditeľom Integrovanej dopravy Žilinského samosprávneho kraja. Predstavil štúdiu, ktorá znázorňuje ako sa dá v Rajci prepojiť autobusové nástupište so železničnou stanicou tak, aby cestujúci bez problémov mohli prestupovať.

Primátor Milan Lipka potvrdil, že projekt chce rozvíjať aj po doznení koronakrízy. "Na takéto projekty je možné využiť eurofondy a mohli by sme to zastrešiť viacerými projektmi. Tým, že v Rajci máme železničnú stanicu i autobusové nástupište pri sebe, je tu potenciál, aby cestujúci z autobusov prichádzajúcich zo smeru Fačkov, alebo Považská Bystrica do Rajca, prestupovali v Rajci, kde by bol intermodálny bod a ďalej by nastúpili na vlak smerom do Žiliny," naznačil plány Lipka s tým, že systém by zjednodušil platbu za cestovné a mal by dopad na zníženie dopravnej intenzity v Rajeckej doline.

Peter Pobeha potvrdil, že SAD Žilina intenzívne rokuje o vytvorení integrovaného systému v doprave v regióne. Hovorí o uprataní vzťahov v integrovanej doprave a nastavení parametrov prístupu, koľko spojov by mala mať v ideálnom prípade obec z hľadiska toho, či má školu, výrobu, prípadne zdravotnícke zariadenie a hľadaní spravodlivosti.

Druhou záležitosťou je atraktivita. "Rajecká dolina má pri železničnej doprave problém v dosiahnutí väčšej kapacity v tom, že chýba ešte jedna výhybňa okolo Konskej. Počet vlakov by sa tým mohol zvýšiť a železničná doprava by sa zhustila. Keď toto nenastane, tak nosným systémom stále zostane autobusová doprava. Hľadáme variabilitu, aby bolo by viac spojov autobusovej dopravy, ktorá by bola doplnená o železničnú dopravu. Hľadáme tiež prestupový model, aby cestujúci neplatil ináč, keď bude platiť autobusom, či vlakom. Dnes so spoločnosťou Integrovaná doprava modelujeme cestovné poriadky podľa potreby. Keď budú nové cestovné poriadky nastavené, Integrovaná doprava ich následne predstaví samosprávam obcí a miest."

15:18 Milan Lipka vidí ako dôležité, aby v budúcnosti prišla vláda s riešením majetkoprávneho vysporiadania, ktoré brzdí investície do infraštruktúry, výstavby parkovísk a cyklistických chodníkov. Potvrdil, že zamestnávateľov trápi privádzač na diaľnicu zo strany Rajca.

Peter Pobeha očakáva od novej vlády, aby prijala opatrenia, ktoré by posilnili význam verejnej dopravy. "Rastie mobilita a podiel individuálnej dopravy nad verejnou sa zvyšuje," povedal. Podľa neho jeden autobus je na úrovni 120 metrového pásu áut.

15:16 Peter Pobeha zopakoval, že vstup do autobusu je len v rúškach a obmedzili sedenie na prvých štyroch sedadlách aby bol kontakt vodiča s cestujúcimi minimálny. "Reakcie cestujúcich sú korektné, vozíme menej ľudí, ale oni sa sami sa správajú veľmi opatrne. Niekedy ľudia sedeli vedľa seba, komunikovali spolu, ale dnes sedia rozsadení a sami seba chránia."

Podobné opatrenia sú aj u iných dopravcov nielen na Slovensku, ale aj v susedných krajinách.

15:11 "Staráme sa o cestujúcich i vodičov aby sme zamedzili rozšíreniu ochorenia v autobusoch. Boli sme medzi prvými na Slovensku, ktorí začali s dezinfekciou autobusov postrekom na báze polymérovej dezinfekcie, ktorý zamedzuje šíreniu vírusov v dopravných prostriedkoch. Spoločnosť ktorá to zabezpečuje, garantuje účinnosť postreku dva týždne. Po dvoch týždňoch sme ošetrili 300 autobusov opätovne," pokračuje generálny riaditeľ SAD Žilina s tým, že čistenie autobusov prebieha štandardne aj v rámci denného čistenia, týždenného, či mesačného.

Hovorí o tom, že aj vodiči autobusov sú v prvej línie. "Vozíme sestričky do nemocnice, predavačky do obchodov i ženy, ktoré pracujú na čerpacích staniciach. Hneď na začiatku sme začali riešiť ochranu zamestnancov ochrannými rúškami, čo bolo najmä na začiatku problém. Od samosprávneho okraja sme dostali 450 rúšok a začali sme komunikovať aj s našimi dodávateľmi. Od jedného, ktorý nám šije poťahy do autobusov, sme získali prvé rúška," vracia sa do minulosti Peter Pobeha s tým, že dnes majú vodiči k dispozícii viac druhov rúšok, vodiči sú vybavení rukavicami a dezinfekčnými gelmi.

15: 05 SAD Žilina funguje v režime školských prázdnin a tento režim je ešte obmedzený zrušením ďalších asi 116 spojov, ktoré neboli vyťažené a nemali dopad na obslužnosť územia. naznačil generálny riaditeľ spoločnosti Peter Pobeha aktuálne výkony dopravcu. Potvrdil, že dopad na výkony SAD Žilina je enormný. „Ekonomika sa pribrzdila, školy nevyučujú. Od 16. marca poklesol počet cestujúcich o 70 percent, čo sú veľmi významné čísla", hovorí Peter Pobeha a potvrdil, že za marec poklesli dopravcovi tržby asi o 100-tisíc eur. „Ak by situácia pokračovala ďalej, očakávame výpadok tržieb v celej spoločnosti až o 800-tisíc. Bez ohľadu či jazdíme, splácame lízingy, nájmy priestorov. Intenzívne rokujeme v príprave podkladov pre samosprávny kraj, ktorého sa strata dotkne primárne a s financujúcimi bankami, ako preklenieme túto situáciu.“

15:00 "Keď vypukla kríza, tak sme sa snažili prispôsobovať opatreniam Ústredného štábu a vlády, ale zavádzali sme aj svoje opatrenia, ako nákup a dovoz potravín pre seniorov, s čím sme začali ešte v prvej polovici marca, začali sme v zvýšenej miere dezinfikovať," rozhovoril sa primátor Rajca Milan Lipka.

Ako prvé komunity, ktoré primátor navštívil, bol katolícky a evanjelický farský úrad, kde videl, ako šijú rúška a pomáhajú svojim komunitám. "Myslím si, že komunitný život je na veľmi dobre úrovni a teraz bolo vidieť spolupatričnosť."

V Rajci sa zapojili aj do tlieskania pre hrdinov. "Jednak som cítil potrebu, že sa treba poďakovať policajtom, predavačkám, poštárkam záchranárom, ľuďom v prvej línii. V tomto období absentujú kultúrne a spoločenské podujatia, tak sme chceli aspoň na chvíľu vytiahnuť ľudí na balkóny, aby sa videli a vyvinuli nejakú aktivitu," ocenil iniciatívu Milan Lipka a potvrdil, že tlieskanie sa snažil čo najviac spropagovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 84 835
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 545
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 277
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 497
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 354
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 220
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 416
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 724
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 588
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 40 373
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 192
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 479
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 335
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 976
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 860
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  4. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Život rodiny zmenila dopravná nehoda.

Rodine môžu ľudia pomôcť cez zbierku.


Veľká noc sa nezadržateľne blíži a s ňou aj tradičné nákupy mäsových špecialít.


Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Dávid Okoličány stopol 12-zápasové čakanie na gól, v predĺžení rozhodol o víťazstve Nitry v Žiline. Majster vedie semifinálovú sériu po treťom zápase 2:1 na duely.

Strela ako jedna zo sto, durdili sa vlci o víťaznom góle.


  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 724
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 588
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 40 373
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 192
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 479
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 15 335
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 976
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 860
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  4. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu