Štvrtok, 2. apríl, 2020 | Meniny má Zita

Študenti už nebudú jazdiť v žilinskej MHD zadarmo

Od nového roka budú mať nárok na zľavné cestovné.

(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Študenti budú za mestskú hromadnú dopravu v Žiline opäť platiť. Po tom, ako sa stredoškolákom a vysokoškolákom skončí platnosť čipových kariet, za novú si už zaplatia zľavnenú cenu.

Študenti od 15 do 26 rokov tvoria 10 percent cestujúcich v žilinskej mestskej hromadnej doprave. Zadarmo cestujú už viac ako dva roky. Dopravný podnik prichádza ročne len v kategórii študentov o 434-tisíc eur. Získane peniaze majú pomôcť zvýšiť atraktivitu MHD.

Súvisiaci článok FOTO: V Žiline otvorili prvú tartanovú dráhu. Mesto ešte potrebuje poradiť Čítajte 

Poslanecký návrh v pondelok schválilo mestské zastupiteľstvo s drobnou úpravou. Za študenta sa bude považovať občan Žiliny, ktorý dovŕšil 16 rokov. Doposiaľ sa v kategórii študent nachádzali mladi ľudia od 15 do 26 rokov. Znamená to, že bezplatnú dopravu budú môcť mladí cestujúci využívať v žiackej kategórii o rok dlhšie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zastupiteľstvo zaviazalo vedenie Dopravného podniku mesta Žilina, aby všetky peniaze, ktoré študenti za jazdu v MHD zaplatia, smerovali do zahusťovania liniek. Výsledkom by malo byť viac spojov a menej čakania na zastávkach.

Projekt sa zrútil

Mala to byť najväčšia reforma MHD, aká na Slovensku nemá obdobu a v takomto meradle sa v našich podmienkach ešte nikde neodskúšala. Bývalý primátor Žiliny Igor Choma vstupoval už do komunálnych volieb v roku 2014 s myšlienkou, že všetci Žilinčania, ktorí sú bez dlhov voči mestu, sa budú v MHD voziť zadarmo.

Z ambiciózneho plánu nevyšlo všetko, no niečo sa podarilo presadiť. Dnes okrem dospelých ľudí v produktívnom veku jazdia v zelenožltých žilinských autobusoch a trolejbusoch zadarmo prakticky všetci, ktorí majú v Žiline trvalý pobyt.

Seniori starší ako 62 rokov, rodičia sprevádzajúci deti do štyroch rokov, školopovinní žiaci, ale aj študenti od pätnástich do dvadsiatich šiestich rokov.

Viac spojov treba zaplatiť

Predkladatelia chcú dosiahnuť stav, keď budú žilinské autobusy a trolejbusy konkurovať autám. Argumentujú tým, že chcú pre Žilinčanov viac spojov, kratšie intervaly, kvalitnejšiu a rýchlejšiu verejnú dopravu. Dopravný podnik mesta Žiliny už v tomto roku trikrát upravoval cestovné poriadky a väčšinou pridával spojenia.

„Jednoducho tie tisíce kilometrov navyše treba z niečoho zaplatiť. Bohužiaľ, z rozpočtu už to nie je možné, aj vzhľadom na extrémne negatívne dopady opatrení vlády na mestský rozpočet. Ak chceme poskytovať dopravné služby tak, ako ich požadujú občania, tak musíme hľadať ďalšie finančné zdroje,“ argumentuje viceprimátor Vladimír Randa.

Proti zámeru spoplatniť cestovanie študentov sa postavil poslanec Patrik Groma. Poukázal na to, že mesto má kde šetriť. „Napríklad zrušenie zbytočných zmlúv za právne poradenstvo, objednávanie neimplementovaných auditov či štedré odmeňovanie lojálnych vedúcich na mestskom úrade. Tieto výdavky nás v tomto roku budú stáť takmer 1 milión eur,“ odkazuje vedeniu mesta zástanca cestovania zadarmo.

Viceprimátor Randa poukazuje na to, že väčšina z benefitov, s ktorými sa operovalo pri presadzovaní bezplatnej dopravy, sa ukázala ako neopodstatnená.

„Tvrdilo sa, že bezplatná doprava spôsobí nárast počtu obyvateľov. Od zavedenia bezplatnej MHD sa počet obyvateľov mesta Žilina znížil o takmer 600. Argumentovalo sa znížením počtu áut. Len za obdobie posledného roka sa počet áut v okrese Žilina zvýšil o viac ako 2000,“ hovorí Vladimír Randa.

Cestujúcich podľa jeho slov láka nastúpiť do vozidiel MHD niečo iné, ako prevážanie sa zadarmo.

„Väčšina ľudí bude preferovať MHD ak bude rýchla, čistá, moderná, s častými spojmi, krátkym čakaním na zastávkach a jednoduchými prestupmi, aby sa čo najrýchlejšie dostali z bodu A do bodu B. K tomu jednoduchý nákup lístkov kartou, či online a neobmedzený počet jázd na predplatených kupónoch.“

Dopravný podnik nie je proti

Riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny Ján Barienčík potvrdil, že zahusťovanie liniek vychádza z požiadaviek občanov a na základe presných štatistík využívania jednotlivých liniek.

„My môžeme zahustiť dopravu len na základe financií, ktoré máme k dispozícii. Ak chce mesto viac spojov, musí mať na to prostriedky. Súhlasíme s argumentmi, prečo zrušiť bezplatnú dopravu študentov,“ povedal pred poslancami Barienčík. Odhaduje, že predĺženie bezplatnej žiackej kategórie o jeden rok prinesie zvýšené náklady ročne asi o 30 až 40-tisíc eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  8. Bude dobre!
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  10. "Škoda riskovať!"
  1. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  2. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  8. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 36 101
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 19 644
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 18 556
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 621
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 12 301
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 225
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 703
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 689
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 226
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 119

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Akcia je časovo obmedzená

Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace

Noviny si nemusíte teraz chodiť kupovať, doručíme vám ich domov.

Akcia na predplatné 3+3. Zaplať za 3 mesiace a ďalšie 3 mesiace máš predplatné zdarma.

LIVE DISKUSIA: Ako sa dotýka súčasná situácia autobusovej dopravy? Ako mesta Rajec?

Diskusiu Pod rúškom informácií sledujte v piatok o 15. hodine.

Žilinské softvérové spoločnosti radia: firmy i úrady by mali prechádzať do online režimu (+Video)

V ďalšej zo série online diskusií vydavateľstva Petitpress Pod rúškom informácií hovorili o nových riešeniach v oblasti informačných technológií obchodný riaditeľ spoločnosti HOUR Peter Steinhübl a garant ekonomických programov spoločnosti KROS Marek Polic.

Medzi nakazenýmí nie je nikto zo žilinského regiónu. Matovič uvažuje nad "vypnutím" Slovenska

Na Slovensku pribudlo počas včerajšieho dňa (31. 3.) 37 nových prípadov nákazy novým koronavírusom.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda pri Nitre: Zomreli traja ľudia

Auto prešlo do protismeru, následky pre posádku oboch áut sú fatálne.

Krízový štáb mesta Martin oznámil nové opatrenia

Školské jedálne sa pre verejnosť neotvoria.

Už ste čítali?