Na konci novembra môže Žilina zostať bez autobusov

Zmluva s dopravcami sa končí, novú súťaž župa zbabrala.

(Zdroj: SAD ŽILINA)

Do zamestnania či do škôl sa od 30. novembra autobusom v žilinskom regióne nedostanete. Takáto hororová situácia reálne hrozí po tom, čo Žilinský samosprávny kraj zrušil tender na výber dopravcu autobusovej dopravy na hornom Považí a Turci, pretože sa neprihlásil žiadny záujemca. Členovia komisie si za prípravu tendra rozdelili desaťtisíce eur.

Dva namiesto desiatich

Nespravil tak ani súčasný poskytovateľ dopravy, SAD Žilina. O postupe kraja totiž tvrdí, že je neštandardný, pre dopravcov absolútne nevýhodný, ba mohol by byť aj v rozpore s legislatívou. Župa oznámila tender už vo februári 2018 a potenciálnych uchádzačov informovala o dobe platnosti na 10 rokov. „Potom nastala nejaká zmena v rámci vnútorného procesu obstarávateľa, kde zmenili tento tender na dvojročný, čo je úplne neštandardný postup,“ hovorí riaditeľ SAD Žilina Peter Pobeha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do dvojročného tendra sa však neprihlásil žiadny záujemca. „Dvojročný tender na takýto druh zákazky, kde musíte investovať na krátky čas, nie je štandardný. Z nášho pohľadu bola súťaž nastavená zle a sú v nej vážne rozpory so slovenskou aj európskou legislatívou. Rozhodnúť o tom má rada Úradu pre verejné obstarávanie. Preto sme my nemohli dať ponuku,“ vysvetľuje Pobeha.

Súvisiaci článok Termín veľkej rekonštrukcie železníc sa blíži. Hľadá sa dodávateľ stavby Čítajte 

Pre ostatných dopravcov boli navyše podmienky, ktoré kraj v dvojročnej súťaži nastavil, pravdepodobne ekonomicky nevýhodné a súťaž tým pádom nezaujímavá. Na dva roky by totiž musel víťaz investovať veľké množstvo peňazí, zaobstarať si spolu takmer 500 autobusov, zamestnať stovky vodičov a pritom počítať s návratnosťou a rizikom investície do dvoch rokov. To by zákazku pre ŽSK predražilo pravdepodobne o 7 miliónov eur oproti súčasnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Ostatní predĺžili, Žilina nie

Končiaca zmluva bola podpísaná na 10 rokov. Župa mala dve možnosti. Predĺžiť o 5 rokov zmluvu so SAD Žilina, v ktorej sú akcionármi štát a podnikateľ George Trabelssie, alebo vyhlásiť tender. Rozhodla sa pre druhú možnosť. Ako jediná na Slovensku. Zvyšných 7 samosprávnych krajov zmluvu predĺžilo a získalo tak čas na prípravu kvalitnej súťaže na nového dopravcu. Prečo len ŽSK postupoval inak?

„Nové vedenie župy bezprostredne po nástupe do funkcie v roku 2018 zistilo, že jediná možnosť, ako zabezpečiť dopravu na nasledujúce obdobie v rámci platných zákonov, je ísť do verejnej súťaže. Podpísanie dodatkov by bolo porušením platných zákonov SR. Preto sme sa už vo februári 2018 začali pripravovať na súťaž. Dodatok by bolo možné podpísať, ak by bola pôvodná zmluva súťažená, ale aktuálna platná zmluva súťažená nebola, alebo ak by bola pôvodná zmluva tzv. koncesnou zmluvou (podnikateľské riziko by bolo na dopravcovi, čo podľa súčasnej zmluvy nie je), iné možnosti podpisu dodatku neexistujú,“ ozrejmila hovorkyňa Martina Remencová.

SkryťVypnúť reklamu

Peter Pobeha však nesúhlasí: „Európska smernica jednoznačne hovorí o tom, že pokiaľ počas obdobia trvania zmluvy boli v druhej polovici zabezpečené významné investície do infraštruktúry – ktorými jednoznačne sú aj autobusy, a hodnota týchto aktív presahuje platnosť zmluvy, je to oprávnený dôvod na jej predĺženie o 50 % doby jej platnosti. Len v rokoch 2016 – 2018 sme so súhlasom VÚC obstarali 85 autobusov do prímestskej dopravy. A tak v našom prípade je možné zmluvu predĺžiť o ďalších 5 rokov. Žilinská župa sa legitímne rozhodla pre tendrovanie. Chce vyberať dopravcu na základe súťaže. Je však namieste otázka, akým spôsobom sa súťaž uskutočnila.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C67UK na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 534
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 975
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 363
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 771
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 532
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 088
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 377
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 349
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 141
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 426
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Vodič odišiel z miesta nehody.

Zachytiť ste ho mohli v pondelok poobede.


Ilustračné foto.

Plánujú kroky na likvidáciu predaja.


  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 771
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 532
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 088
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 377
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 349
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 141
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 426
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu