Žilinský projekt získal európskeho Oskara

Víťazov vyhlásili na slávnostnej ceremónii, ktorá bola súčasťou Európskeho týždňa regiónov a miest v Bruseli.

Odovzdávanie cien Regiostars v Bruseli. Odovzdávanie cien Regiostars v Bruseli. (Zdroj: COR)

BRUSEL. „CityWalk je oveľa viac než len projekt. CityWalk je životný štýl.“ Takto sa snažili zabodovať so svojim projektom autori myšlienky veľkého cezhraničného europrojektu, ktorý presviedča ľudí, aby nechali auto doma a do mesta vyrazili peši.

Do projektu sa zapojila aj Žilinská univerzita a spolupracovalo na ňom mesto Žilina. Jeho myšlienka zaujala natoľko, že v hlasovaní o najlepší projekt v celej Európskej únii mu dalo hlas najviac Európanov.

Najpríťažlivejší medzi dvestovkou projektov

Keď v stredu v Bruseli pred niekoľkými tisícmi pozvaných hostí vyhlasovali vo veľkom štýle výsledky súťaže najoriginálnejších europrojektov Regiostar Award, skloňoval sa aj „žilinský“ projekt.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

CityWalk suverénne zvíťazil v kategórii Public Choice Award (Cena verejnosti) a jeho aktéri si prevzali ocenenie na nablýskanom pódiu. V tomto roku sa do boja o cenu prihlásilo 199 europrojektov z celej Európskej únie a do užšieho finále vybrali 24 z nich.

„Náš projekt je o tom, aby boli mestá prívetivejšími pre chodcov a ľudia sa mohli viac presúvať peši. Veríme mu, lebo nielenže pomáha redukovať emisie CO2, ale robí ľudí zdravšími a spokojnejšími a mestá sa tak stávajú lepšími pre život,“ povedal spokojne na ceremónii jeden z autorov projektu Béla Kézy a vzápätí sa opýtal tisícov účastníkov, či aj oni prišli na vyhlásenie výsledkov peši.

„Chôdza je základná forma mobility, presúvať peši sa môže každý a jednoducho. Používajte chôdzu, verejnú dopravu, a iba keď je to nevyhnutné, sadnite do auta,“ vyzval.

SkryťVypnúť reklamu

Do mesta s Walk`n`Smile

CityWalk spojil 17 partnerov z deviatich krajín. Slovensko zastupovalo združenie Cassovia Life Sciences, ktoré oslovilo na spoluprácu Stavebnú fakultu Žilinskej univerzity.

Prečítajte si tiež: Slovák sa stal majstrom sveta. Necelý rok po tom, čo ho zrazil kamión Čítajte 

Počas dva a pol roka si účastníci vymieňali svoje skúsenosti. Robili sa dotazníkové prieskumy, hľadali odpovede na otázky, čo Žilinčanov brzdí v tom, aby sa viac presúvali po vlastných, ale výsledkom projektu je aj audit komunikácií.

Projektová manažérka združenia Cassovia Life Sciences Lenka Kopunová upozorňuje, že svojimi aktivitami sa chceli priblížiť mladým ľuďom.

„Pre žiakov sme pripravili publikáciu „Žilina, mesto prívetivé pre chodcov a cyklistov“ a súťaž Spoznaj svoje mesto a hľadaj detaily na pamiatkach. To znamená, že sme sa snažili o zapojenie verejnosti, aj o prácu s mládežou, pretože cieľom projektu bola zmena návykov pri cestovaní a pohybe po meste, obmedzenie osobnej automobilovej dopravy, zvýšenie pešej a cyklistickej dopravy, alebo verejnej dopravy,“ pripomína.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z najhmateľnejších výsledkov projektu je mobilná aplikácia Walk`n`Smile. Podobne, ako iné krokometre zaznamenáva pešiu chôdzu, ale má aj niekoľko zábavných prvkov, vyhodnocuje úsporu CO2 a jej súčasťou je aj prieskum spokojnosti chodcov.

Presúvajme ľudí, nie autá

CityWalk má ambíciu napomáhať mestám v podunajskom regióne znižovať emisie, hluk a stať sa bezpečnejšími miestami na život. Cestou, ako to dosiahnuť je podporiť udržateľnejšie formy mobility v mestskej dopravnej infraštruktúre, ako je pešia a cyklistická doprava.

Takouto filozofiou sa riadi aj mesto Žilina. Hovorí o zlepšení podmienok pre chodcov nielen v centre mesta.

„V najbližších rokoch máme záujem výrazne podporovať tri typy dopravy, a to verejnú, cyklodopravu a pešiu dopravu. V moderných mestách a pri modernom plánovaní totiž nie je meradlom koľko áut vieme dopraviť z miesta A do miesta B, ale koľko ľudí. A tu určite vyhrajú cestujúci MHD, chodci a cyklisti,“ odhalil stratégiu vedenia mesta viceprimátor Vladimír Randa.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C67Q9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 878
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 396
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 684
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 519
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 964
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 891
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 518
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 396
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 442
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 093
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 427
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 730
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 779
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 668
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 538
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 537
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 442
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 093
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 427
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 730
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 779
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 668
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 538
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 537
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu