Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

O prevádzku vlakov na trati Žilina - Rajec má záujem Leo Express i štátne železnice

RegioJet sa na súťaži nezúčastňuje pre pochybnosti o transparentnosti výberového konania.

Regionálna trať Žilina - Rajec. Regionálna trať Žilina - Rajec. (Zdroj: ZILINA - GALLERY.SK)

Do súťaže na prevádzku osobnej železničnej dopravy na regionálnej trati Žilina - Rajec sa prihlásili traja záujemcovia. Ministerstvo dopravy a výstavby SR potvrdilo, že je na rozhodnutí každého subjektu, či záujem prejaví alebo nie. Účasť v tendri potvrdili zatiaľ štátna Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá dopravu na uvedenej trase prevádzkuje, a súkromný dopravca Leo Express. RegioJet sa na súťaži nezúčastňuje.

Súvisiaci článok Na Kuzmányho ulicu v centre Žiliny chcú vrátiť dopravu Čítajte 

"Komisia splnenie podmienok účasti vyhodnotí v priebehu tohto týždňa. Všetkým, ktorí ich splnili, budú zaslané súťažné podklady. Následne budú mať tridsať dní na predloženie konkrétnej ponuky," priblížil rezort dopravy. Podmienky tendra zašle len prihláseným uchádzačom, a to všetkým naraz. Dopravca má na základe tejto súťaže začať prevádzkovať vlaky na spomínanej trati od 1. februára 2020. Súkromní dopravcovia to považujú za nedostatočný čas a zvýhodnenie štátnej spoločnosti.

Ministerstvo dopravy je presvedčené, že odborná verejnosť, ktorá sa o proces liberalizácie zaujíma, mala dostatočný priestor na komplexnú prípravu takejto dopravy. "Trať Žilina - Rajec je z dopravného a technologického hľadiska jednoduchý železničný úsek, preto tento čas považujeme za primeraný a oznámenie o pláne túto trať súťažiť je už viac ako rok zverejnené v Európskom vestníku," poznamenal rezort dopravy. "Víťazný uchádzač vzíde z verejnej súťaže. Naším zámerom zostáva, aby súťaž priniesla na naše železnice vyššiu kvalitu, ktorú pocítia predovšetkým cestujúci," uviedlo ministerstvo na otázku, či má zámer, aby na trati naďalej jazdili vlaky národného dopravcu.

Železničná spoločnosť Slovensko informovala, že sa z pozície národného dopravcu, samozrejme, do súťaže zapojila. "Verejnosti chceme poskytnúť efektívne riešenia dopravnej obsluhy pre všetky vyhlásené trate. Už takmer rok sa na tieto súťaže pripravujeme," uviedol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč. "V najbližších rokoch v Žilinskom kraji výrazne skvalitníme svoje služby. Práve do tohto regiónu pribudne 25 moderných elektrických jednotiek v hodnote 160 miliónov eur. Prvé z nich prídu už v roku 2020," priblížil Kováč.

Spoločnosť Leo Express sa do súťaže prihlásila napriek výhradám k podmienkam. Ako stúpenec liberalizácie železníc uvítala súťaž na dopravcu na linke Žilina - Rajec, ktorú má záujem prevádzkovať. "Preto sme sa do súťaže tiež prihlásili. Podmienky vyhlásenia však neumožňujú vstup iných dopravcov než toho, ktorý na trase už pôsobí. Do termínu 1. februára 2020 totiž nie je možné obstarať vozidlá či najať zamestnancov," informoval hovorca dopravcu Leo Express Emil Sedlařík. Ani oni by tak neboli schopní nasadiť na trať moderné nízkopodlažné vozidlá. "Toto časové kritérium je podľa nášho názoru diskriminačné a nepodporuje hospodársku súťaž, čo je v rozpore so slovenským zákonom o doprave na dráhach a s právom Európskej únie," dodal Sedlařík. Preto podľa neho podali proti súťaži námietku na ministerstvo dopravy, oficiálnu odpoveď doteraz nedostali.

RegioJet infomoval, že súťaže na dopravcu pre trať Žilian - Rajec sa nezúčastní. "Spôsob, akým je výberové konanie vyhlásené, je kritizovaný prakticky zo všetkých strán - nezávislými odborníkmi, dopravcami i celoeurópskymi inštitúciami. Je to najmä pre časový harmonogram, keď vysúťažený dopravca bude mať približne len dva, tri mesiace na prípravu prevádzky," poznamenal hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Nedostatočný krátky čas podľa neho "nahráva podozreniam, že ide o výberové konanie s vopred vybraným víťazom".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  5. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  2. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Statute of limitations in consumer relations
  5. As prices rise, purchasing the right office is essential
  6. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  7. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  8. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 988
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 355
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 862
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 410
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 687
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 489
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 826

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  2. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  5. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  6. Anna Miľanová: Sen...
  7. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  8. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 596
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 450
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 093
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 739
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 4 231
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 140
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 985
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 670
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Zvýšenie daní ale nebude stačiť, pokryje len polovicu sumy.


2 h

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


8 h

Nominácia zástupcov II. triedy ObFZ Žilina na najlepšieho brankára, obrancu, záložníka, útočníka a trénera.


11 h

Nominácia zástupcov I. triedy ObFZ Žilina na najlepšieho brankára, obrancu, záložníka, útočníka a trénera.


27. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  2. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  5. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  6. Anna Miľanová: Sen...
  7. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  8. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 596
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 450
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 093
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 739
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 4 231
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 140
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 985
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 670
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu