Na Kuzmányho ulicu v centre Žiliny chcú vrátiť dopravu

Dopravná polícia i mesto sú zásadne proti sprejazdneniu ulice.

Má sa vrátiť doprava na Kuzmányho ulicu? V žilinskom zastupiteľstve otvoria debatu na túto tému. Má sa vrátiť doprava na Kuzmányho ulicu? V žilinskom zastupiteľstve otvoria debatu na túto tému. (Zdroj: ALEXANDRA JANIGOVÁ )

ŽILINA. Už roky je Kuzmányho ulica v Žiline pre väčšinu dopravy zakázaná. Ulica kopíruje hranicu pamiatkovej zóny od hlavnej pošty po policajné riaditeľstvá. Výnimku so zákazu vjazdu majú len pracovníci policajného zboru, trolejbusy mestskej hromadnej dopravy a dopravná obsluha.

Súvisiaci článok Mesto Žilina spúšťa boj proti nelegálným reklamným plochám Čítajte 

Uzavretie komunikácie svojho času predbehlo trendy. Dnes je vo svetových metropolách bežné, že tu z centier vytesňujú autá, alebo sa aspoň snažia pohyb motorových vozidiel obmedziť. Nie motoristi, ale chodci sú v centrách miest chránení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj v Žiline sa uzavretie ulice zdôvodňovalo zvýšeným pohybom chodcov a dnes aj cyklistov. Cez Kuzmányho vedú pešie ťahy študentov stredných škôl zo železničnej a autobusovej stanice. Hoci dnes je väčšina policajnej agendy sústredená v Klientskom centre na sídlisku Vlčince, kedysi muselo veľa ľudí prejsť cez cestu, aby si vybavilo svoje záležitosti na polícii.

Plynulú dopravu komplikuje aj zastávka MHD. Trolejbusy zastavujú v jazdnom pruhu a autá by ich v prípade otvorenia cesty obiehali buď v protismere, alebo by sa za nimi vytvárali kolóny.

Policajti očakávajú kolaps

Medzi Žilinčanmi sa dlho diskutuje o sprejazdnení ulice. Potešili by sa motoristi, ktorí by si tadiaľto vedeli skrátiť cestu a vyhnúť sa kolónam. Jednoznačne proti sú policajti. Tvrdia, že otvorením komunikácie pre všetkých motoristov by nastal dopravný kolaps v križovatkách s ulicami Hurbanova - Legionárska, Hálkova - Romualda Zaymusa a následne aj v svetelne riadenej križovatke ulíc Veľká Okružná - Hálkova.

SkryťVypnúť reklamu

„Sprejazdnenie ulice Kuzmányho v oboch smeroch pre širokú motoristickú verejnosť by malo za následok zvýšenie dopravných nehôd najmä s účasťou chodcov a cyklistov, ktoré majú poväčšine závažné následky na zdraví,“ tlmočil vyjadrenie dopravných policajtov krajský policajný hovorca Radko Moravčík.

Výhrady zaznievajú aj zo strany odbornej verejnosti. Keď experti vypracovali pre mesto dopravný generel, s autami na Kuzmányho nepočítali.

„Územný generel dopravy nepredpokladá sprejazdnenie Kuzmányho ulice. Naopak, odporúča výhľadovo skľudňovať ďalšie ulice vo vnútri II. mestského okruhu. Samozrejme spojené s rozšírením parkovacích možností v širšom okolí centra mesta,“ naznačil trend ďalšieho vylučovania áut z centra mesta Ján Čelko z Katedry cestného staviteľstva na Stavebnej fakulte Žilinskej univerzity.

SkryťVypnúť reklamu

Práve odporúčania dopravného generelu zmenili názor vedenia mesta Žilina na otvorenie ulice pre všetku dopravu. Bývalý primátor Igor Choma sa pred piatimi rokmi na stretnutí s obyvateľmi mesta vyjadril, že so sprejazdnením Kuzmányho ulice nemá problém. Chcel si počkať na odborné stanovisko z generelu. Súčasné vedenie už však aktuálny stav nechce meniť.

„Súhlasíme s názorom odborníkov, teda členov Komisie dopravy, zástupcov z Dopravného podniku mesta Žiliny a s názorom tvorcov generelu dopravy, ktorý hovorí o zachovaní súčasného stavu,“ tlmočila názor vedenia radnice hovorkyňa Barbora Zigová.

Aspoň dočasne?

O Kuzmányho ulici budú Žilinčania v najbližších dňoch ešte počuť. Do mestského zastupiteľstva smeruje na septembrové zasadnutie návrh, ktorý chce sprejazdniť ulicu pre všetku dopravu. Za návrhom stojí poslanec Ondrej Soška (Silná Žilina). Tvrdí, že chce otvoriť diskusiu o riešení kritickej dopravnej situácie v centre krajského mesta.

„Inšpirovali sme sa požiadavkami občanov. Máme za to, že sprejazdnenie danej ulice by mohlo pomôcť kritickej dopravnej situácii v centre mesta a odľahčilo by to ulice a križovatky v okolí. Postaviť v centre mesta dve veľké obchodné centrá a potom sa tváriť, že ideme vyháňať autá z mesta, sa mi nezdá v momentálnej situácii reálne,“ hovorí na margo prípadného vylučovania dopravy z centrálne zóny.

Poslanec si uvedomuje, že rozhodnutie nemá v rukách samospráva, ale dopravná polícia. Na zmenu organizácie dopravy by musel vzniknúť dopravný projekt, a ten by musel byť odobrený žilinským Okresným dopravným inšpektorátom. Polícia však so zmenami nesúhlasí.

„Cieľom tohto návrhu nie je uzákoniť prejazd cez túto ulicu, to ani nie je možné z našej pozície, ale práve otvoriť diskusiu o tejto možnosti na odbornej pôde a hľadať schodné riešenia. Preto aj píšeme v návrhu uznesenia, že by šlo o dočasné riešenie, možno riešenie na skúšku. Niečo totiž robiť treba,“ nedá sa odradiť poslanec Ondrej Soška.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C65T7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 660
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 879
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 244
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 165
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 980
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 961
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 069
  1. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  2. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  3. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  4. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  5. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  6. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  7. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  8. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 509
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 881
  3. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 631
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 046
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 001
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 352
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  2. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  3. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  4. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  5. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  6. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  7. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  8. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 509
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 881
  3. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 631
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 046
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 001
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 352
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu