Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Podnikatelia a investori žiadajú pokračovanie výstavby úseku D1 s tunelom Višňové

Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) žiada okamžité pokračovanie výstavby.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: TASR)

ŽILINA. Okamžité pokračovanie výstavby úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové žiada Žilinská regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK).

Podnikatelia a investori v Žilinskom samosprávnom kraji sú v tejto súvislosti rozhorčení zo zastavenia tejto stavby. Odborníci predpokladajú, že náklady na dokončenie diaľničného úseku môžu byť dvakrát vyššie oproti doterajšej zmluvnej cene. Vyplýva to z informácií, ktoré v utorok predstavila SOPK na základe nedávneho rokovania so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s.. Na meškanie stavby diaľnice, ktorá mala byť pôvodne hotová koncom tohto roka, podľa komory doplatia podnikatelia zvýšenými nákladmi a tiež motoristi čakajúci v kolónach.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Cestu medzi Bytčicou a Rosinou v okrese Žilina do novembra úplne uzavrú Čítajte 

V Žilinskom kraji je okrem úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové rozostavaný aj nadväzujúci úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a tiež diaľničný privádzač. Vo výstavbe sú aj úseky D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec. "Je to ťažká situácia, pretože tieto stavby sa napájajú na seba a v prípade otvorenia úseku Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a privádzača bude dopravná situácia v meste Žilina úplne kritická a obávame sa kolapsu. Okrem toho finančné straty podnikateľov a investorov z dôvodu nedostavaného úseku s tunelom Višňové medzi Žilinou a Martinom sú obrovské," upozornil predseda predstavenstva Žilinskej regionálnej komory SOPK Milan Vašanič.

Dopravná situácia v žilinskom regióne aj z dôvodu nedostavaných úsekov diaľnic je podľa podnikateľov vážna a ich trpezlivosť na konci. "Začíname sa k tomu stavať veľmi razantne," povedal Vašanič. V spojitosti s návrhom NDS na časový postup pre verejné obstarávanie na zhotoviteľov dokončenia stavby D1 s tunelom Višňové si Vašanič myslí, že sa to nestihne. "Celý proces bol od samého začiatku naštartovaný veľmi zle, pretože stavba bola poddimenzovaná finančne. Už vopred vedeli v priebehu verejného obstarávania a výstavby, že termíny nie sú také, aké sa očakávali," dodal. Firmy sa podľa Vašaniča úplne oprávnene pýtajú, čo bude s touto stavbou ďalej.

Národná diaľničná spoločnosť 21. júna informovala, že zhotovitelia na dokončenie úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové vzídu z viacerých súťaží. Tie budú rozdelené tak, aby bola optimalizovaná rýchlosť dostavby a špecializácia spoločností pre jednotlivé stavebné objekty. Kvalitu a hodnotu za peniaze zabezpečí hodnotenie ponúk na základe viacerých kritérií, nielen podľa najnižšej ceny. "Predpoklad vypísania súťaží na nových zhotoviteľov stavby je v druhom polroku 2019. Podpisy zmlúv s novými zhotoviteľmi predpokladáme v roku 2020, následne sa opäť odštartujú práce na úseku. Predpoklad sprejazdnenia úseku je v roku 2023," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Výstavba problematického úseku diaľnice pri Žiline sa tak oproti pôvodnému termínu dokončenia v decembri tohto roka predĺži o štyri roky.

Hlavná trasa úseku diaľnice v dĺžke 13,5 kilometra vrátane tunela Višňové (7,5 km) sa s najväčšou pravdepodobnosťou budú súťažiť formou súťažného dialógu. "Ďalšie časti stavby, napríklad technológia tunela, budú súťažené inou verejnou transparentnou formou podľa zákona o verejnom obstarávaní," priblížila Michalová. Inventarizácia stavby úseku D1 s tunelom Višňové po pozastavení stavebných prác a odchode hlavného zhotoviteľa je už ukončená, jej výsledky by mali byť známe v priebehu dvoch týždňov. Diaľničná spoločnosť v marci tohto roka ukončila zmluvu so zhotoviteľom úseku, taliansko-slovenským združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., z dôvodu neuspokojivého postupu výstavby.

Zhotoviteľ začal s prácami na úseku v lete 2014, v zmluve sa zaviazal dokončiť ich do decembra 2019 za 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Pre výrazné meškanie s postupom prác a nedostatok financií však nebol schopný stavbu dokončiť v termíne ani za zazmluvnenú cenu, s ktorou získal zákazku. Podmienkou využitia peňazí Európskej únie na dostavbu úseku D1 s tunelom Višňové je, aby bol dokončený a uvedený do prevádzky v roku 2023. Dovtedy totiž možno dočerpať európske prostriedky zo súčasného programového obdobia 2014 až 2020.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  3. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  2. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  3. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  4. Statute of limitations in consumer relations
  5. As prices rise, purchasing the right office is essential
  6. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  7. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  8. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 024
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 374
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 865
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 426
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 687
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 491
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 827

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Šášov
  2. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  3. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  5. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  6. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  7. Anna Miľanová: Sen...
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 596
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 450
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 093
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 739
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 4 231
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 140
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 985
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 670
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Zvýšenie daní ale nebude stačiť, pokryje len polovicu sumy.


2 h

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


8 h

Nominácia zástupcov II. triedy ObFZ Žilina na najlepšieho brankára, obrancu, záložníka, útočníka a trénera.


11 h

Nominácia zástupcov I. triedy ObFZ Žilina na najlepšieho brankára, obrancu, záložníka, útočníka a trénera.


27. nov

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Šášov
  2. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  3. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  5. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  6. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  7. Anna Miľanová: Sen...
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 23 596
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 450
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 093
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 739
  5. Jana Melišová: V závoji hmly 4 231
  6. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 140
  7. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 985
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 670
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu