ŽILINA. Desiatky kôp hliny navozili cestári v priebehu dvoch rokov pod žilinskú estakádu. Haldy znečistenej zeminy sú rozmiestnené pod mostmi mimoúrovňovej križovatky asi v dvestometrovom rade.

Hlina pochádza z čistenia ciest prvej triedy, ktoré spravuje Slovenská správa ciest. Čo sa vyťaží pri údržbe krajníc a rigolov, sa potom skládkuje na území, ktoré je už aj tak zdevastované, znečistené a roky sa oň nikto nestaral.
V kopách sa nachádzajú nečistoty, odpady a kamenivo zo zimného posypu a zo zeminy vyrastajú invázne rastliny. To všetko takmer na hranici centra Žiliny v blízkosti prvorepublikovej vilovej štvrti Svojdomov.
Skládka namiesto oddychovej zóny
Na situáciu upozornil Ján Rzeszoto. Patrí do skupiny aktívnych Žilinčanov, ktorí sa nemohli pozerať na to, ako kedysi udržiavané územie s viacerými prameňmi, rybníkmi a zeleninovými záhradami chradne. Na Frambore už niekoľko mesiacov takmer denne brigádujú, oživujú pramene, čistia korytá potôčikov, udržiavajú zeleň a stromy, no najmä z neho vyťahujú tony odpadu.
Lokalitu pod cestným uzlom a systémom mostov, ktorému prischol názov estakáda, vlastní Slovenská správa ciest a mesto Žilina.
„Čo je strašné, a z mojej strany nepochopiteľné, ako môže štátny podnik takto zničiť obrovské územie v širšom centre mesta. Je neprípustné, aby sa to prehliadalo,“ hnevá sa Ján Rzeszoto. „Správca ciest sa musí starať o svoj majetok, čistiť ho a udržiavať, nie vytvárať skládky v meste,“ pokračuje aktivista.
Jána Rzeszota neštve len to, že haldami hliny cestári znehodnotili územie, ktoré má potenciál stať sa oddychovým miestom. Skládka vznikla na mieste, kde vyviera niekoľko prameňov s pitnou vodu.
„Práve do tejto vody sa môžu dostať látky, ktoré môžu byť v tejto kontaminovanej zemine z ciest prvej triedy. Ďalším rizikovým faktorom je skutočnosť, že územie sa stáva anonymné a to vytvára priestor pre asociálne skupiny ľudí. Tie tu je možné vidieť pravidelne fetovať alebo aj užívať drogy. Po nociach tu chodí mládež popíjať,“ upozorňuje.
Svoje obavy zo zamorenia lokality hlinou, ktorá môže byť kontaminovaná, už adresoval Slovenskej inšpekcii životného prostredia. Žilinský inšpektorát potvrdil, že podnet na nelegálne nakladanie so zeminou z čistenia ciest na území pod mimoúrovňovou križovatkou prijal a svojich inšpektorov už poslal do terénu.
„Dňa 14. júna 2019 vykonala Inšpekcia miestnu obhliadku za účasti zástupcov kontrolovaného subjektu. O výsledku šetrenia budeme informovať po ukončení kontroly,“ poskytol informáciu inšpektor Ján Drobúl.
Župa dáva ruky preč
Hlinu vozia na Frambor pod estakádu cestári zo Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja. Pod mostom sa vraj nachádza len hlina z ciest prvej triedy. Tie patria do správy Slovenskej správy ciest a župa pre ňu krajnice a rigoly udržiava len na objednávku.
„Slovenská správa ciest v rámci objednávky určuje dodávateľovi, Správe ciest ŽSK, aj spôsob i miesto uskladnenia a likvidáciu vyťaženého materiálu,“ vysvetľuje za Žilinský samosprávny kraj jeho hovorkyňa Martina Remencová, prečo zemina skončila pod estakádou a odkázala nás na Slovenskú správu ciest.