Pondelok, 22. apríl, 2019 | Meniny má Slavomír

Na brexit doplatí aj žilinský región. Kia stráca exkluzívny britský trh

Automobilka sa spolieha na to, že produkciu umiestni na iných trhoch.

Nižší záujem o svoje modely na britskom trhu pocítila Kia Motors Slovakia už v minulom roku. Nižší záujem o svoje modely na britskom trhu pocítila Kia Motors Slovakia už v minulom roku. (Zdroj: KMS)

ŽILINA. Pre výrobný závod Kia Motors Slovakia môže priniesť odchod Veľkej Británie z Európskej únie problémy. Kia dlhé roky ťažila zo záujmu o svoje autá na britských ostrovoch. Teraz sa však karta obrátila a vývoj v Spojenom kráľovstve môže mať na žilinskú automobilku negatívny dopad.

Prečítajte si tiež: Primátor Fiabáne reagoval na vypadnutie MsHK Žilina z extraligy

Obmedzenie dovozu, ktorý brexit prinesie, bude mať pravdepodobne vplyv na pokles výroby a ak sa obchodníkom nepodarí výpadok umiestniť na iných trhoch, nedá sa vylúčiť ani ďalšie znižovanie počtu zamestnancov.

Veľká Británia patrila roky pre slovenský závod Kia Motors Slovakia medzi trojicu najvýznamnejších exportných trhov. Každoročne tam smerovali z Tepličky desiatky tisíc áut s pravostranným riadením.

Ešte nedávno, v rokoch 2016 a 2017, bola Veľká Británia pre slovenskú Kiu top exportným teritóriom. V roku 2017 predala Kia na britských ostrovoch 57-tisíc áut, ktoré vyrobili v žilinskom závode. Na celkovej produkcii tak mala Británia sedemnásťpercentný podiel.

Nervozitu na britskom trhu pocítila slovenská Kia už v minulom roku. Počet predaných áut sa znížil asi o 8-tisíc, britský podiel na celkovej produkcii poklesol na 14,6 percent a na čelo rebríčka najvýznamnejších trhov sa vrátilo Rusko.

Briti si obľúbili najmä Kiu Sportage, ktorá je aktuálne vlajkovou loďou žilinského závodu. Hovorca automobilky Ján Žgravčák potvrdil, že v Spojenom kráľovstve patrí medzi najobľúbenejšie modely vôbec.

„Značka Kia bola medzi desiatimi najpredávanejšími značkami v Spojenom kráľovstve v roku 2017 aj 2018. Kia Sportage bola v roku 2018 medzi desiatimi najpredávanejšími modelmi v Spojenom kráľovstve. Celkový podiel značky Kia na tamojšom trhu dosahuje približne 4 percentá.“

Vedenie žilinskej automobilky nechce špekulovať, aké straty môže brexit spôsobiť vo výrobe. Dnes nie je ešte isté, za akých podmienok odíde Veľká Británia z Európskej únie. Nie je jasné, aké regulácie zavedie krajina pre exportérov.

Britský trh však už nebude pilierom produkcie spoločnosti Kia Motors Slovakia. Straty z výpadku predaja na ostrovoch budú musieť vykryť inými trhmi. „Kia Motors Slovakia neustále vyhľadáva a využíva možnosti nových trhov,“ odkázal Ján Žgravčák.

Dopad na celý autoreťazec

Ak by sa naplnil najhorší scenár týkajúci sa odchodu Veľkej Británie z Európskej únie, teda brexit bez dohody, na Slovensku by bolo podľa prepočtov analytického tímu nadnárodnej spoločnosti Coface ohrozených len v autosektore 8 až 10 tisíc pracovných miest.

„Samozrejme, dopad by pocítili aj ďalšie relevantné sektory v automotive reťazci. Ide o odvetvia, ktoré naň nadväzujú s priamymi dodávkami a subdodávkami - textilný priemysel, výroba plastov, elektronika, kovy. Je to de facto každá časť slovenského priemyslu. Pri tvrdom brexite je preto vysoký predpoklad, že by to Slovensko veľmi skoro pocítilo,“ konštatuje country manažér Coface Slovakia Juraj Janči.

Vývoj vo Veľkej Británii v posledných dňoch našťastie ukazuje, že tvrdý brexit nechcú ani stúpenci odchodu krajiny z európskeho spoločenstva. Dopady na produkciu slovenského automobilového priemyslu a zamestnanosť tak zrejme budú podstatne menšie.

Michel Barnier: brexit je strata pre obe strany

Mnohí politici a analytici sa však zhodujú, že nech budú výsledky rozluky také, či onaké, dopady pocítime na vlastnej koži všetci. Najviac budú postihnuté tie regióny, ktoré majú úzke obchodné a ekonomické vzťahy s Veľkou Britániou. Najmä Írsko, Francúzsko, Nemecko, či Holandsko.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5UA4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5UA4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 19 156
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 385
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 142
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 601
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 875
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 267
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 730
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 677
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 508
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 049

Téma: Kia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Brexit

Hlavné správy z MY Žilina

Záchranná akcia.

Prvý zápas o tretie miesto priniesol drámu a penaltový rozstrel

Žilinčania opäť neudržali sľubné vedenie.

Futsalisti Makroteamu nepreniesli dobrý výkon z prvého polčasu do druhého dejstva. (Ilustračné foto)

Žilina prekvapujúco podľahla Seredi

Záverečný tlak žltozeleným na bodový zisk nestačil.

V hektickom závere išiel pred súperovu bránku aj Dominik Holec (v zelenom).

Žilinská plaváreň praská vo švíkoch, radnica uvažuje o viacerých projektoch

Súčasná kapacita Mestskej plavárne v Žiline nepostačuje. Verejnosti pribúda, kluby tiež majú svoje potreby. Radnica uvažuje o viacerých alternatívach. V hre je aj hala na Karpatskej, ktorá roky chátra.

O možnostiach mesta sme sa porozprávali s primátorom Petrom Fiabáne.

Poprela papierové predpoklady a zvíťazila na pretekoch v Šamoríne

Natália Sobolová je na najlepšej ceste k dosiahnutiu vytýčeného cieľa.

Natália Sobolová s kobylou Korou po víťazných pretekoch v Šamoríne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Plot rozdeľuje Nitranov, jedni ho chcú, druhí nie. Oficiálne chráni zeleň

Pletivo za tisíce eur má chrániť zeleň. Postavili ho však najmä kvôli parkovacím miestam.

Na prvý foťák si zarobil brigádou na stavbe. Snímky mladíka vám vyrazia dych

Snažím sa byť vždy jedinečný a originálny, hovorí mladý fotograf Adam Kuric.

Vybrali SME

Už ste čítali?