ŽILINA. Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV), ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.
Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia (EK).
Tunel Višňové tak skoro nebude, staviteľ prepustil všetkých robotníkov ČítajteZmluva sa ukončí okamžite, stavenisko vypracú
Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko.
Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom.
Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania, mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie (EÚ).
Diaľničiari sa pokút nevzdajú
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty.
V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať.
Jednou z podmienok EK bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.
Zhotoviteľ nevie tunel dokončiť bez ďalších peňazí
Národná diaľničná spoločnosť ukončí zmluvu so zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., pretože zhotoviteľ deklaruje, že nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo.
"Zhotoviteľ úseku v polovici januára predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku z dôvodu, že bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je schopný pokračovať vo výstavbe," informovala v stredu hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
NDS podľa zmluvy o dielo, legislatívy Slovenskej republiky a Európskej únie takúto platbu nad rámec platnej zmluvy o dielo nemôže poskytnúť.
V dohode o ukončení zmluvy sa NDS prioritne sústredila na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.
Návrh obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, ak tak neurobí, NDS zabezpečila, aby podzhotovitelia boli vyplatení z novej bankovej záruky zhotoviteľa.
Odchádzajúci zhotoviteľ po inventarizácii stavby, ktorá sa uskutoční do troch mesiacov, opustí stavenisko.
Marosz: Myslím, že zhotoviteľ z tunela Višňové vytlčie čo najviac a odíde ČítajteVyhlásia novú súťaž, sprejazdnenie predpokladajú v roku 2023
"Nový zhotoviteľ vzíde z transparentnej súťaže, v ktorej nastavíme konkrétne transparentné podmienky, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií.
Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov," uviedla Michalová. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať.
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.
"NDS urobí všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023," dodala Michalová.
Celý postup, ktorý NDS dohodla, bol predstavený Európskej komisii a tá ho principiálne odobrila. Zároveň sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku po splnení jasne definovaných podmienok.
Navýšenie príspevku z Bruselu
Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa informácií z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby náklady spojené s dokončením projektu. To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ.
Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj Komisia.
Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska.
Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku.
MDV upozornilo, že v rámci tejto alternatívy by mohli vzniknúť aj dlhodobé spory.