Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Marosz: Myslím, že zhotoviteľ z tunela Višňové vytlčie čo najviac a odíde

Poslanec NR SR, Žilinčan Ján Marosz sa intenzívne venuje problémom dopravy.

Ján Marosz.Ján Marosz. (Zdroj: ARCHÍV J.M.)

Už dlhšiu dobu sa venujete doprave, špeciálne aj výstavbe tunela Višňové. Aká je momentálne situácia na stavbe?
"Momentálne je situácia pomerne neprehľadná, ale určite z pohľadu vodičov zlá. Dodávateľ je v sporovom konaní s NDS (Národnou diaľničnou spoločnosťou), kde sa snaží dodatočne získať cca 100 miliónov eur prostriedkov za realizované práce. Keďže si subdodávatelia uplatňujú svoje nároky, nedokáže pokračovať v pôvodnom tempe na dostavbe tunela. Firma Salini má „zámok na ústach“, vyplývajúci zo zmluvy s NDS, z informácií, ktoré mám, ale viem, že aj zo strany štátu dochádzalo a dochádza k závažným manažérskym zlyhaniam."

SkryťVypnúť reklamu

Je možné, že vláda odvolá zhotoviteľa a bude obstarávať nového?
"Tento scenár je podľa mňa najpravdepodobnejší – mám informácie, že sa NDS pripravuje na novú súťaž. Je to jeden z dvoch „zlých“ scenárov. Prvý hovorí o tom, že súčasný dodávateľ bude pokračovať ďalej a dohodne sa s NDS. Rizikom tejto možnosti je, že konzorcium by aj tak nebolo schopné stavbu dokončiť a o pár mesiacov by si pýtalo ďalšie peniaze.

Prečítajte si tiež: Fabšík: Región môže počas výstavby D3 skolabovať Čítajte 

Myslím si to preto, lebo teraz majú za sebou iba 40 % stavby a sekeru 100 miliónov eur. Dá sa preto očakávať, že ak by mali dokončiť zvyšných 60 % tunela, peniaze by im tak či onak chýbali. Celá stavba by tak stála namiesto 409 miliónov viac ako pol miliardy. Termín zhotovenia mal byť už tento rok, pri tomto scenári to odhadujem na rok 2022, ak by nedošlo k ďalším komplikáciám.

SkryťVypnúť reklamu

Druhý scenár – vysúťaženie nového dodávateľa – znamená, že by muselo dôjsť k tzv. pasportizácii – vyhodnocovaniu stavby, čo je dokončené a čo ešte ostáva. Následne by NDS vyhlásila súťaž na nového dodávateľa.

Ak by s novým zhotoviteľom aj podpísali zmluvu ešte tento rok, stavba by mohla byť dokončená najskôr v roku 2023. Veľkou obavou je, že sa konzorcium Dúha – Salini obráti na súd a stačí vydanie predbežného opatrenia súdu, po ktorom by sa na stavbe nemohlo robiť až do vyriešenia sporu. A vieme, ako súdy na Slovensku fungujú. Samozrejme, výrazne by sa predražila cena celého diela.

Máme informácie, že diaľničiari predpokladajú, že dokončenie bude stáť 460 mil. € – čo je viac ako pôvodne vysúťažená suma za celé dielo.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5RN6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5RN6 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 294
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 377
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 009
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 288
  5. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 3 440
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 711
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 703
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 171
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 819
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 1 806
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Krajské kultúrne stredisko v Žiline a mesto Bytča pripravili zaujímavé podujatie.


Milan Kosec 11 h

V novej generácii predajní Lidl už dávno nejde len o pohodlné nákupy.


24 h

V smere do Žiliny sa tvoria kolóny.


17. sep

V dome sa nikto nenachádzal.


17. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako informoval portál Noviny.sk, osobné auto vletelo pod kamión, ktorý stál v odstavnom pruhu.


SITA 6 h

Z hospitalizovaných pacientov má potvrdené ochorenie 275 ľudí.


SITA 17. sep

Potraviny a drogérie si môžu vybrať z dvoch režimov. Buď obslúžia všetkých zákazníkov alebo OTP.


5 h

Dievča je vo vážnom stave.


6 h

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu