Týždenníky MY vydavateľstva Petit Press a.s. v spolupráci s komunikačnou agentúrou M KREO pripravili sériu diskusií s vrcholnými predstaviteľmi ôsmich samosprávnych krajov.
Odštartovali sme ju v Žiline, kde v stredu 16. januára so žilinskou župankou Erikou Jurinovou debatovala pätica diskusných partnerov.
Diskusiu moderoval šéfredaktor týždenníka MY Žilinské noviny, Michal Filek.

Témy stretnutia so župankou v Žiline
- Vízia života a priority v kraji
- Rozvoj dopravy a stavebníctva
- Ľudské zdroje v regióne
- Duálne vzdelávanie a zamestnanosť mladých
Minúta po minúte zo Stretnutia so župankou
12:15 Milí čitatelia, diskusia Stretnutie so župankou Erikou Jurinovou je na konci. Ďakujeme vám za vašu pozornosť a prajeme vám príjemný zvyšok dňa.
12:07 Reaguje aj Peter Pobeha: "Priznám sa, že ma situácia prekvapila. Vieme, že dnes jedna rúra tunela Horelica nestíha. A keď sa aj ona uzavrie, určite to bude potrebovať nejaké krízové riešenia. Skúsime to v rámci IDS. Kde sa bude dať, napojíme autobusovú dopravu na železničnú. Veľký problém je kamiónová doprava. Minule som cestoval zo Žiliny do Čadce a rátal som kamióny. Mal som ich okolo stovky a to som bol ešte len pri Brodne. Takže, toto bude veľká otázka, čo s nákladnou dopravou."
12:04 "Podľa toho, čo hovoríte, je to veľmi potrebné. Rovnakú situáciu máme v okolí Bratislavy. Už minulý rok, od júnovej zmeny grafikonu, sme zaviedli 56 nových prímestských vlakov. A sú plné. Spoločne tu budeme čeliť obdobnej situácii. Takisto sa núkame, aby sme to spoločne riešili. Ale trate nie sú v takom stave, aby sme mohli zabezpečiť adekvátnu dopravnú obslužnosť. nemôžeme na nich totiž jazdiť takou rýchlosťou." odpovedá na otázku Fabšíka Filip Hlubocký
12:01 "Priznám sa, neviem, či sa pripravujú krízové scenáre. Ale vždy reagujeme na podnety, ktoré prichádzajú na VÚC. Takže to beriem aj ako hodenú rukavicu." odpovedá Jurinová.
11:59 Aj ďalšia otázka sa týka regiónu Kysúc. Mateja Fabšíka, člena petičného výboru za dostavbu chýbajúcich úsekov diaľnice D3 trápi situácia na Kysuciach. "Ako petičný výbor a aktivisti s hrôzou pozeráme na situáciu v Čadci. Možno stačilo veľmi málo, aby sme predišli každodenným hodinovým kolónam. Robia zástupcovia dopravy nejaké kroky, ktoré bezpochyby nastanú? Na ceste Žilina - Čadca bude potrebné vykonať ešte veľa krokov a myslím si, že to môže spôsobiť totálny kolaps dopravy v Čadci."

11:55 Reaguje Filip Hlubocký: "Práve v rámci prvej etapy IDS očakávame zahustenie dopravy na úseku Žilina - Čadca - Skalité. Súvisí to aj s novými vlakmi. Malo by to byť už v budúcom roku. Zároveň chceme oveľa intenzívnejšiu spoluprácu s okolitými krajinami."
11:49 Priestor dostali aj vzácni hostia. S otázkami na spíkrov sa ako prvý obrátil starosta kysuckej obce Čierne Pavol Gomola, ktorého trápi téma doprava.
"Trápi nás hlavne osobná doprava a železnica. Lobujeme, aby sa viac využívala aspoň na úseku Skalité - Čadca. Je možné s tým niečo urobiť?" pýta sa starosta.

11:40 K téme sa vyjadruje aj Peter Pobeha: "Samosprávy majú dve možnosti. Buď predĺžia existujúce zmlumy o päť rokov alebo vyhlásia nový tender. Nám končí zmluva v novembri a absolútne beriem, že kraj sa rozhodol ísť cestou nového tendra. Verím, že sa nastavia podmienky súťaže tak, aby nebola narušená preprava a jej podmienky. Z technického hľadiska je autobusová preprava oboma spoločnosťami realizovaná na vysokej úrovni. Verím, že sa na to bude prihliadať, aby boli tieto aspekty zapracované v podmienkach. Aby nedošlo k úbytku kvality."

11:34 Michal Filek poznamenal, že Martin Hollý sa ocitol akoby v opozícii, keďže sa hovorí o úbytku áut. "Samozrejme, výroba automobilov bude pre nás vždy prvoradá. Integrovaný dopravný systém by možno pomohol aj nám, lebo množstvo zamestnancov je zo susedných okresov. Riešime to aj vlastnou dopravou, ale takisto sa potýkame so súčasnými dopravnými problémami," reagoval špecialista na vzdelávanie, koordinátor duálneho vzdelávania, KIA Motors Slovakia Martin Hollý.

11:30 "Integrovaná doprava ako systém nebude lacnejší a bude v počiatku potrebovať viac financií. Musíme však primäť cestujúcich, aby takáto doprava bola pre cestujúcich atraktívna. Niekedy totiž už nie je ani cena motivujúca, ale skôr časová dostupnosť cieľa," pokračuje predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovenskej autobusovej dopravy Žilina.
11:29 Peter Pobeha spomenul pilotný projekt Rajeckej Anče. Jedna dopravná karta sa dala využiť vo vlaku, v autobuse SAD aj v prostriedkoch MHD. "Rozbehnuté sú dva miniprojekty. Jeden z nich sa týka trate Čadca - Žilina, konkrétne oblasti Nová a Stará Bystrica, v nadväznosti na vlak do Krásna nad Kysucou. Druhý sa týka oščadnickej doliny," priblížil Pobeha.
11:24 "Všade, kde sa zavádzal systém integrovanej dopravy, nastali spočiatku problémy. Napríklad viac prestupov, ale celkovo kratší čas cesty. Je dôležité, aby sme ľuďom ponúkli väčšie výhody ako nevýhody," dodala županka.
11:22 Županka Erika Jurinová mu dala za pravdu, uviedla však, že na to treba ešte väčšie prepojenie rôznych druhov dopravy. V rámci územia kraja sa to pomaly deje, problém však nastáva, keď sa prekročia hranice kraja. Rovnako je podľa nej dôležitý komfort v doprave. V Žilinskom dopravnom kraji sa verejnou dopravou ročne prepraví 25 miliónov cestujúcich, čo je najviac spomedzi všetkých krajov Slovenska.
11:20 Moderátor Michal Filek načrtol ideálny príklad verejnej dopravy: "Presadnem na ňu, keď bude zastávka 15 metrov od môjho vchodu, budem čakať maximálne desať minút a prejdem celú cestu na jeden lístok."
11:16 Michal Filek načal tému integrovanej dopravy a vyzval prítomných diskutujúcich, aby reagovali. Ako prvý reagoval Peter Fiabáne: "V Žiline sa dejú konkrétne kroky. Posledné roky sa investuje do Dopravného podniku mesta Žilina. Trúfam si povedať, že máme najmodernejší park na celom Slovensku. Uchádzame sa o eurofondy, čo sa týka trakčného vedenia. Aj my by sme chceli prednostné právo vozidiel DMPŽ, veľa komunikácií však má napríklad len jeden jazdný pruh. Riešime to. Pre nás je veľmi dôležité, aby sme v rámci integrovanej dopravy zvládli prestupové body."
11:05 "Snažíme sa investovať do škôl. Veľkú úlohu tu ale majú výchovní poradcovia, učitelia. Tí musia poradiť deťom, často usmerniť rodičov. Veď rodičia majú už vopred plány so svojimi deťmi, i keď možno by pre ne bola lepšia iná alternatíva ako študovať vysoké školy, s ktorými sa v bežnom živote neuchytia. Keď sa rodičom nepáči, aby boli ich deti "len" učňovkári, musíme im ponúknuť niečo viac. Potrebujeme, aby mladí ľudia študovali odborné školy a našli uplatnenie," hovorí Jurinová.
11:03 O reakciu požiadal Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Železničná spoločnosť Slovensko: "Naša spoločnosť má 6000 zamestnancov, sme jedným z najväčších zamestnávateľov na Slovensku. A stotožňujem sa s tým, čo povedal pán Hollý. Je málo technických zamestnancov. Všetci takíto zamestnávatelia majú s týmto problém. V spolupráci so ŽSK a dopravnou školou v Martine - Priekope by sme radi rozbehli ročný, prípadne dvojročný program po škole, ktorý by žiakov vyškolil na konkrétne profesie. Vyštudovaní žiaci by mali isté miesto v našej spoločnosti."
11:00 Moderátor diskusie Michal Filek sa zamyslel nad možnými problémami výstavby. Reagoval Martin Hollý, špecialista na vzdelávanie a koordinátor duálneho vzdelávania z KIA Motors Slovakia: "V systéme duálneho vzdelávania sme tri roky. Je to veľmi dobrý krok. Veľa ľudí bude tvrdiť, že to tu už bolo za čias socializmu. Funguje to tak aj v západných krajinách, najmä nemecky hovoriacich. Tak si vychovávajú odborných pracovníkov. Naše skúsenosti sú zatiaľ dobré. Ale začíname pociťovať nedostatok žiakov a ich nezáujem, aby išli študovať na odborné smery."
10:55 "Je to o kompetentnom vedení spoločností, ktoré financovanie pripravujú. V stavebníctve robím 38 rokov v investičnej príprave. Prešiel som kus sveta, 25 rokov som pripravoval stavby v Rusku. A čo sa týka úseku Hričovské Podhradie či Lietavská Lúčka? Prvý úsek bol pripravený dobre, je hotový, len ho niet kam pripojiť. Pri druhej časti je podľa mňa problém ten, že zhotoviteľ ho nevie postaviť," vyjadril sa k problematickej výstavbe diaľničných úsekov.

10:52 "Štát investuje a riadi prostredníctvom štátneho podniku takéto stavby. A oni nie sú pripravované dobre. Druhou vecou je, ako sa takéto stavby obstarajú a kto ich realizuje," povedal na tému problematickej výstavby diaľničných tunelov Ján Majerský, generálny riaditeľ spoločnosti Proma.
10:49 "V Banskej Bystrici sa pred dvoma rokmi robil prieskum a zistilo sa, že väčšina áut je obsadených jedným, prípadne dvomi ľuďmi. Autobus hravo odvezie tridsať cestujúcich a zaberie oveľa menej miesta na ceste ako tridsať áut. Treba vytvárať priestor, aby verejná doprava bola príťažlivá," zdôrazňuje Pobeha.
10:48 "V doprave robím už roky. Vždy sme sa snažili hľadať spôsoby, ako spolupracovať so železnicami. Nie sme konkurenti, aj keď sa zdá, že bojujeme o rovnakého cestujúceho," povedal Peter Pobeha na margo spolupráce autobusovej a železničnej dopravy v kraji.
10:47 "Obmedzenie dopravy a zníženie taktu nám vyháňa cestujúcich. Takže verejná doprava musí mať takú ponuku, aby cestujúceho prilákala. V Čechách urobili také kroky, že autobus ide do niektorých obcí ráno, na obed a večer. To je likvidačný krok. Tu bola spolupráca so ŽSK nastavená tak, aby sa zachovala dopravná obslužnosť," pokračuje generálny riaditeľ SAD Žilina.
10:45 "Viedeň každý rok ruší istý počet parkovacích miest. Nie pridáva, ale ruší! Je to aj o odvahe mesta, aby ich primäla prestúpiť do verejnej dopravy," uviedol zaujímavý príklad zo zahraničia.
10:43 Slovo dostal Peter Pobeha, generálny riaditeľ SAD Žilina: "Doprava tu už bola spomenutá viac ráz. Všetci sme s ňou dennodenne konfrontovaní. Pred desiatimi rokmi bolo v kraji registrovaných 125-tisíc vozidiel. Teraz je ich 348-tisíc. To je obrovský nárast. Auto je ešte stále akýmsi statusom, prejavom nezávislosti. My musíme ponúkať taký druh dopravy, aby ľudia mali dôvod na ňu prejsť. Aby sa rýchlo, komfortne a za primeranú cenu dostali do cieľa."

10:41 O reakciu požiadala aj Erika Jurinová: "Presviedčame ľudí, že sa im oplatí ísť vlakom, ale problém je v tom, že vlaky nie sú. Smerom na Kysuce potrebujeme polhodinové takty, ale ako spomenul pán riaditeľ, momentálne ich nemáme k dispozícii."

10:37 Reaguje primátor Žiliny Peter Fiabáne: "Pre nás je veľmi dôležité, aby sme začali hľadať spôsob, ako ľudí motivovať, aby presedlali na iný typ dopravy.
Napríklad Rajec. Tam by mohla trať vyzerať napríklad skôr ako trať električkového typu."
10:34 Moderátor Michal Filek dal slovo Filipovi Hlubockému, predsedovi predstavenstva a generálnemu riaditeľovi Železničnej spoločnosti Slovensko. "Uzol Žilina je projekt z programu Integrovaná infraštruktúra. Výrazne mešká a bude to znamenať niekoľkoročné obmedzenia, čo sa dopravy týka . Snažíme sa to nastaviť tak, aby to meškanie bolo čo najmenšie a aby mali cestujúci čo najlepšie možnosti," hovorí Hlubocký.

10:31 Na tému letisko sa vyjadrila aj Erika Jurinová: "Sú všelijaké hlasy. Jedni vravia, choďte do toho, je to posledná šanca. Sme posledný kraj, ktorý nemá letisko. Letisko má medzinárodný štatút, ale keby sa stalo, že by v dohľadnej dobe tento štatút padol, už by sme ho nezískali a definitívne by to padlo. Ale sú aj hlasy, aby sme to nebrali, lebo je to príliš veľký balvan. Je tam mnoho otáznikov. Toto všetko robíme v spolupráci s mestom a Žilinskou univerzitou. Ak sa teraz rozhodneme, že nie, pôjde do verejnej súťaže."

10:29 Mesto Žilina sa nebude správať ako samostatný hráč. "Mojou ambíciou je zvolať stretnutie na úrovni mikroregiónu. Chcel by som deklarovať spoluprácu s priľahlými mestami a obcami, aby sme komunikovali a začali riešiť spoločné problémy," priblížil žilinský primátor s tým, že niektoré problémy treba vnímať v širšom spektre.
10:27 Čo sa týka letiska, má mesto podľa Fiabáneho záujem o spoluprácu. "Viem však, že prebieha intenzívna komunikácia na úrovni kraja, no zatiaľ nemáme detaily. Ale máme záujem sa zapojiť."
10:25 "Výstavby tunela Višňové stagnuje. To všetko ovplyvňuje mesto. Situácia v Žiline a pod Strečnom sa každým dňom komplikuje. Navyše, ideme do rekonštrukcie železničného uzla v Žiline. Obyvatelia to reálne pocítia, ale budeme sa snažiť, aby to pocítili čo najmenej. Po tejto rekonštrukcii však bude situácia výrazne lepšia," vysvetľuje Peter Fiabáne.

10:22 Moderátor Michal Filek dal slovo primátorovi Žiliny. "S pani predsedníčkou sme sedeli opakovane, naposledy v pondelok kvôli doprave. Asi práve tá bude Žilinu v najbližších rokoch veľmi trápiť. Spolupráca s vyšším územným celkom bude veľmi kľúčová, aby sme dokázali dopady aspoň zmierniť," povedal Fiabáne.
10:20 Županka spomenula aj najpálčivejšie problémy, s ktorými sa bežní ľudia potýkajú: "Ľudia majú priority jasné, doprava, zdravotníctvo, sociálne veci, školstvo. Na rýchlostné cesty či diaľničné úseky máme menší dosah. Momentálne si intenzívne dopisujeme s pánom ministrom Érsekom, napríklad o tuneli Višňové či o ďalších úsekoch, na ktorých sa ešte ani nezačalo pracovať. To je veľká téma a veľký otáznik."
10:17 Erika Jurinová víta aj stretnutia všetkých županov: "Ako veľmi pozitívny krok spomeniem aj vzkriesenie SK8. Stretávame sa spolu, diskutujeme o problémoch a posúvame to vláde."
10:15 "Ako jeden z prvých krajov sme mali vytvorené lekárske skupiny, ktoré spolupracovali a rozmýšľali o spôsobe, akým zabezpečiť lekárske služby," vyjadrila sa županka aj na margo lekárskych pohotovostných služieb.
10:12 Predsedníčka ŽSK spomenula aj ukážkový príklad: "Jeden z príbehov je o matke so siedmimi deťmi, ktorej zomrel manžel. Boli tam rôzne dlžoby, zrejme prídu o dom, v ktorom bývajú. Avšak, vďaka spolupráci rôznych organizácií a ľudí, bola tejto pani poskytnutá pomoc."
10:11 "Máme za sebou prvý rok. Pasovali sme sa s drobnosťami aj väčšími vecami. Ide o veľkú mašinériu, ktorá má svoj život a zaužívané spôsoby, a meniť ich je veľmi náročné. Zriadili sme Nadáciu ŽSK. Nedávame len peniaze, ale snažíme sa rodiny či jednotlivcov v kríze sprevádzať, čiže poskytovať dlhodobejšiu pomoc," zhodnotila svoj prvý rok vo funkcii županky Erika Jurínová.

10:06 Diskusiu otvára šéfredaktor MY Žilinských a MY Kysuckých novín Michal Filek, ktorý privítal vzácnych hostí. Ako prvá dostáva slovo Erika Jurínová.
9:58 Hostia sa pomaly usádzajú, o pár minút začíname

9.45 Milí čitatelia, o 15 minút začína diskusia so župankou Erikou Jurínovou. SPolu so vzácnymi hosťami budeme diskutovať na témy: Vízia života a priority v kraji, Rozvoj dopravy a stavebníctva, Ľudské zdroje v regióne a Duálne vzdelávanie a zamestnanosť mladých.
Hostia Stretnutia so župankou v Žiline
- Erika Jurinová, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja
- Peter Fiabáne, primátor mesta Žilinaň
- Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Železničná spoločnosť Slovensko
- Ján Majerský, člen prezídia Zväzu stavebných podnikateľov SR, generálny riaditeľ spoločnosti Proma
- Peter Pobeha, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ, Slovenská autobusová doprava Žilina
- Martin Hollý, špecialista na vzdelávanie, koordinátor duálneho vzdelávania, KIA Motors Slovakia
