nosti.
Podarilo sa vám splniť plán, ktorý ste si stanovili na rok 2004?
Môžem potvrdiť moje vtedajšie slová, ktorými som chcel vyjadriť snahu vedenia spoločnosti o stabilizáciu Žilinskej teplárenskej po troch rokoch samostatného fungovania. Pri hodnotení roka 2004, môžeme konštatovať, že cieľ sa podarilo naplniť v plnej miere.
Môžete to konkretizovať?
V prvom roku boli vytvorené podmienky pre ekonomickú stabilizáciu. Museli sme vyriešiť rad problémov, ktoré boli zdedené po delimitácii z SSE, š. p. a realizovať opatrenia na zvýšenie efektívnosti spoločnosti. Cieľom bolo dostať spoločnosť z červených čísel a stabilizovať vývoj tak, aby sme boli dlhodobo konkurencieschopní na trhu s tepelnou energiou. Boli vykonané viaceré kroky k samotnému zvýšeniu efektivity výroby tepla, ako aj racionalizácie všetkých činností. Všetkými týmito opatreniami sme dosiahli nielen obrat v ziskovosti spoločnosti, ale naviac, a to si myslím, že najviac zaujíma spotrebiteľov tepla, zastavili sme rast cien tepelnej energie. Dokonca, už od septembra minulého roka sme dosiahli pokles cien dodávaného tepla. Týmto trendom pokračujeme aj v roku 2005, keď sme plošne ďalej znížili ceny a zároveň sme udržali 5 %-tnú bonifikáciu (zľavu) tých odberateľov, ktorí dodržujú platobnú disciplínu.
Toto sú podmienky súčasnosti, ale našich čitateľov by určite zaujímalo, či tento trend budete vedieť aj dlhodobo udržať!
Boli by sme zlí hospodári, keby sme uvažovali len v krátkodobom horizonte. Z toho dôvodu sme aj v oblasti ostatných obchodných vzťahov realizovali také opatrenia, ktoré vytvárajú dlhodobý predpoklad stabilizácie cien tepelnej energie z našej spoločnosti. Takého podmienky vieme na obdobie 5-tich rokov ponúknuť našim odberateľom. Tieto naše kroky mali okrem iného pozitívnu odozvu aj u niektorých odberateľov, ktorí zvažovali iné tepelné médium a nakoniec, vzhľadom na výhodnosť dodávky tepla zo Žilinskej teplárenskej, sa preorientovali na nás.
V tomto kontexte paradoxne rezonuje rozporné stanovisko Byttermu, ktorý dokonca uvádza vo svojom informačnom bulletine.
Skutočne nevieme, čo vedie vedúcich pracovníkov Byttermu k takémuto postoju. Na jednej strane sa tvária, ako zabezpečujú všetko pre spokojnosť svojich odberateľov a súčasne odmietnu získať pre svojich klientov významnú zľavu na teple, ktorá môže predstavovať až 2 500,– Sk na jeden byt.
V čom je teda zásadný problém?
Použijem len prvky, ktoré Bytterm uviedol vo svojom bulletine, ktorý rozdával občanom Žiliny. Po prvé, problematickosť distribúcie tepla prostredníctvom pary
zabezpečuje Žilinská teplárenská, a teda Bytterm nemá najmenšie problémy s jej distribúciou. Uvedené problémy, ako aj náklady znáša len naša spoločnosť. Tu je ten prvý paradox, keď podľa bulletinu distribuujeme najnákladnejšie médium, a pritom je v Žiline, okrem miest s odpadným teplom, najnižšia cena tepla od výrobcu na Slovensku. V ďalšej časti sa Bytterm snaží podsunúť odberateľom niektoré fyzikálne nepravdy, čo však sú tak závažného odborného pohľadu, že rozvádzať ich v médiách nie je ani priestorovo možné. My vychádzame z jednoduchej premisy, že dodávame teplo, nie médium, teplo merané v GJ, nie tonách, čo má za následok problémy v distribúcii na našej starne. Tie musíme riešiť a znášať tak, aby sme ich neprenášali na odberateľov. A to robíme!
A čo spomínané horúcovodné rozvody?
Samozrejme, v tomto musíme s názorom Byttermu súhlasiť. Jednoznačne sú pre bytovú výstavbu výhodnejšie. Ale opäť sa na tento problém pozeráme aj z pohľadu našich odberateľov. Prebudovanie parného systému na horúcovodný je v dnešnej dobe obrovská investícia. Máme plány na takúto transformáciu, ale musíme postupovať vysoko citlivo, pretože premrštené investície môžu opäť negatívne zasiahnuť odberateľskú sféru v cenovej oblasti. V súčasnosti veľká väčšina odberateľov nehľadá problém v použitom médiu, ale hlavne v cene, ktorú zaplatí za dodané teplo. Preto veľmi citlivo kalkulujeme, kedy, čo a ako budeme investovať a s akými dopadmi nielen na našu spoločnosť, na Bytterm, ale hlavne na našich odberateľov. Naviac, keď v súčasnosti máme zmluvne dohodnuté dodávky technologickej pary, ktorá predstavuje cca 40 % našej výroby, a teda paru ako médium vyrábať musíme.
Nedávno Bytterm v médiách kritizoval investíciu do odsírovacej jednotky ako zbytočnú s tým, že by ste mali investovať inde. Aký je váš názor?
Aj v tomto prípade sme mali na zreteli okrem technologickej potreby, záujmy našich odberateľov. Aj keď odoberáme nízkosírnaté uhlie, normy EÚ, ktoré sme po vstupe prevzali sú natoľko tvrdé, že odsírenie je nutnosťou.
V opačnom prípade, ak by sme ho nerealizovali, museli by sme prejsť na inú palivovú základňu, alebo platiť vysoké enviromentálne poplatky. V každom prípade by to zhoršovalo ekonomický komfort našich odberateľov. Ďalším podporným argumentom je ten, že všetci naši odberatelia sú zo Žiliny a v blízkej budúcnosti aj z blízkeho okolia, takže prečo im nezlepšiť komfort aj v oblasti životného prostredia? Naviac, keď 75 % nákladov ponúkla pokryť EÚ.
Záverom môžete prognózovať, aký vývoj do budúcnosti bude mať tepelná energia pre radových občanov Žiliny?
V tomto je naša pozícia veľmi ťažká. Občania Žiliny, až na niektoré výnimky, nie sú našimi odberateľmi. Dodávku tepla im zabezpečuje Bytterm, preto mi nemôžeme vedieť, akú obchodnú politiku zaujme a čo všetko bude do svojich cien zahŕňať. Pre porovnanie v bázických cenách uverejnených na internete pre r. 2005, naša cena poklesla o 6,– Sk/GJ
na súčasných 309,– Sk/GJ, pričom cena Byttermu pri pokle-se o 3,– SK/GJ sa zastavila na
427,– Sk/GJ. Pokles cien Byttermu teda predstavuje 50 % nášho zníženia ceny. To znamená, že medziročne pri našom znížení ceny, Bytterm pre svojich odberateľov zvýšil cenu svojej distribučnej marže o 3,– Sk/GJ,
zo 115,– na 118,– Sk/GJ. Uvedené porovnanie je bez DPH.
My samozrejme nemôžeme a nechceme hodnotiť aké náklady ovplyvňujú cenu Byttermu. Ostatní odberatelia, tak ako som už spomenul, sa môžu spoľahnúť na stabilitu v cenovej oblasti z našej strany najbližších päť rokov, ak nedôjde k radikálnym zmenám v menovom a inflačnom vývoji na Slovensku.
Autor: Michal Horecký