Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

Získa kraj žilinské letisko od ministerstva?

Žilinské letisko by malo prejsť z ministerstva dopravy do majetku Žilinského samosprávneho kraja. O prevode akcií z ministerstva na kraj by mali poslanci rozhodovať v januári.

Na letisku v minulosti fungovala pravidelná linka Žilina - Praha.Na letisku v minulosti fungovala pravidelná linka Žilina - Praha. (Zdroj: TASR)

ŽILINA. S návrhom modernizácie letiska prišiel Antonín Kazda z vedenia letiskovej spoločnosti. „Letisko je zásadný faktor pre rozvoj regiónu. Ak ho nebudeme mať, nebudeme môcť súperiť s ostatnými regiónmi. Žilinský kraj je tretí najväčší a tretí ekonomicky najsilnejší, ale má jedinečné zloženie z hľadiska turistiky, s ktorými nemôže súperiť žiaden iný región,“ uviedol.

Žilinské letisko postavili pri Dolnom Hričove, ako náhradu za bývalé letisko Brezový majer, na mieste ktorého dnes stojí sídlisko Vlčince. Jeho dráha je dlhá len 1150 metrov a posádky, ktoré tu pristávajú, musia mať špeciálny výcvik. V rokoch 2005 – 2011 tu lietala pravidelná linka Českých aerolínií do Prahy, ktorú však zatvorili najmä preto, že nebola rentabilná, keďže kvôli krátkej dráhe tu mohli pristávať len malé lietadlá.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Najvzácnejšiu žilinskú pamiatku nemá kto ukázať turistom Čítajte 

Vedenie spoločnosti však pripravilo projekt rozvoja letiska. Zmeniť by sa malo viacero vecí. Predovšetkým dráha.

„Už je vybudovaná svetelná približovacia sústava prvej kategórie, ktorá umožní lietadlám znížiť výšku, pri ktorej sa musia rozhodnúť pre pristátie, z 330 metrov na 60 metrov. V minulosti sa totiž stávalo, že aeroplán končil nad Kotešovským kopcom, ale hustá hmla a oblačnosť bola stále pod ním, tak musel pristáť v Bratislave. A aj preto prestal byť o pravidelnú linku Žilina – Praha záujem,“ hovorí Kazda.

Podľa jeho slov majú v pláne predĺžiť pristávaciu dráhu o 200 metrov. To by znamenalo, že by tu mohli pristávať turbovrtuľové lietadlá prakticky bez obmedzení. Nevyžadovalo by si to ani žiadnu dodatočnú kúpu pozemkov, ani vydanie stavebného povolenia.

SkryťVypnúť reklamu

„Konečným cieľom bude, v horizonte desiatich rokov, predĺženie dráhy na 2 450 metrov, s investíciou 55 miliónov eur, čo umožní prevádzku lietadiel Airbus a Boeing 737, ktoré bežne používajú letecké spoločnosti. Podnieti to rozvoj priemyslu, investícií a turizmu v regióne,“ doplnil.

Od roku 2013 doteraz vykonali na letisku celý rad racionalizačných opatrení, ktoré im umožnili znížiť počet zamestnancov z 32 na súčasných 18. Na prevádzku však v súčasnosti stále doplácajú 160-tisíc eur ročne.

Jozef Grapa sa preto pýta, kto to bude financovať. „Mali sme oveľa viac akcií, ale s radosťou sme ich previedli na štát, lebo sme nemali z čoho vykrývať straty. Teraz ich štát s radosťou vráti späť VÚC-ke. Poďme radšej tou cestou, že budeme tlačiť na štát, aby on do letiska zainvestoval. My by sme predovšetkým mali mať informácie, čo nás to bude stáť na ročnej, aj desaťročnej báze. Bez toho sa budeme môcť sotva rozhodnúť,“ uviedol Grapa.

SkryťVypnúť reklamu

Županka Erika Jurinová prisľúbila poslancom ucelený materiál na januárové zasadnutie zastupiteľstva. „Podarilo sa nám zastaviť scenár, ktorý malo v súvislosti s letiskom pripravené ministerstvo. Považujem to za poslednú šancu, ako letisko zachrániť. Reálne totiž hrozí, že stratí štatút medzinárodného letiska, ktorý by už asi nikdy viac nezískalo,“ uzavrela Jurinová.

Vedenie spoločnosti má v pláne zaviesť pravidelné linky v spolupráci s letiskom v Poprade, pričom v Žiline by mali medzipristátie.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 410
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 805
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 402
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 638
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 411
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 924
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 815
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 197

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Trauer
  2. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  3. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  4. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  5. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  6. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  7. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  8. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 17 965
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 693
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 905
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 765
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 880
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 205
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 187
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 867
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Róbert Janikovský.

Žilinská univerzita má ambíciu organizovať medzinárodné preteky.


24 h
Martin Kramara bude pôsobiť v Žiline.

Od roku 2014 pôsobil na poste hovorcu KBS.


TASR 1. júl

Víťazom podujatia sa stal klub MFK Bytča.


(red) 30. jún
Ilustračná foto.

Neváhajte a kontaktujte priamo prezidenta klubu alebo trénerov jednotlivých kategórií.


30. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Trauer
  2. Anna Miľanová: Matrioška a zmätok... 2022
  3. Vladimír Hrach: Uvidieť a precítiť
  4. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  5. Jana Hanuliaková: Pani Remišová, konajte!
  6. Věra Tepličková: Cieľom novej reformy je, aby sme uvideli, čo sme zatiaľ nevideli
  7. Štefan Vidlár: Nádzej zvíťezí
  8. Martin Fletcher: Video: Pomůžete vybrat potřebnou částku na automobil pro těžce nemocnou Zuzanku?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 17 965
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 693
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 905
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 765
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 880
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 205
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 187
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 867
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu