Nedeľa, 6. december, 2020 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Koľko peňazí nám chýba na dobudovanie diaľnic?

To sú otázky, na ktoré v rámci diskusie na Medzinárodnej konferencii Doprava 2018 v Žiline hľadali odpovede odborníci z oblasti dopravy.

Riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group Ivan Lužica.Riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group Ivan Lužica. (Zdroj: IVAN MRIŠKA)

Aký je aktuálny stav čerpania eurofondov? Aké sú plány čerpania do roku 2020? Ako aktuálnu situáciu vidia odborníci? Čo nás čaká v novom programovom období? Aký je pohľad ľudí z praxe v porovnaní so zástupcami štátu? To sú otázky, na ktoré v rámci panelovej diskusie „Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice“ na Medzinárodnej konferencii Doprava 2018 v Žiline hľadali odpovede odborníci z oblasti dopravy. Pohľad poradného orgánu Európskej komisie organizácie JASPERS prezentovali experti Neri Di Volo a Kristian Duus, Ministerstvo dopravy a výstavby zastupoval generálny riaditeľ sekcie zodpovednej za čerpanie EU fondov Juraj Méry. Diskusný panel dopĺňal riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group Ivan Lužica.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj napriek skutočnosti, že z pohľadu čerpania EÚ prostriedkov patrí oblasť dopravy reprezentovaná Operačným programom Integrovaná infraštruktúra (OPII) medzi lídrov, lokálne absentujúca alebo nevyhovujúca dopravná infraštruktúra každodenne komplikuje život obyvateľom a podnikateľom jednotlivých regiónov Slovenska.

"Dopravná infraštruktúra patrí medzi priority Slovenska. O tom niet pochýb, hovorili o tom už viaceré vlády. Škoda, že ju ešte nemáme. Čím skôr by bola, tým lepšie pre regióny aj zamestnávateľov," odznelo na úvod na margo stále aktuálnej témy zo strany Ivana Lužicu z poradenskej spoločnosti Radvise Group.

Na túto myšlienku sme nadviazali aj pri následnom rozhovore s Ivanom Lužicom, ktorý sa dlhodobo venuje oblasti dopravy a zdrojom jej financovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo považujete za hlavný dôvod pomalého budovania dopravnej infraštruktúry na Slovensku?

- Jedným z kľúčových faktorov je proces prípravy projektov. Ten v prípade veľkých investícií trvá aj niekoľko rokov. Samotná realizácia je už len vyvrcholením projektu a je častokrát kratšia ako prípravný proces. Kvalitne pripravený projekt je však obzvlášť v prípade stavieb financovaných z prostriedkov EÚ veľmi dôležitý. Nedobre pripravený projekt so sebou prináša hrozbu korekcií, t.j. vrátanie časti EÚ fondovej pomoci.

Aký objem financií potrebuje Slovensko na dobudovanie dopravnej infraštruktúry?

- Len na dobudovanie nosnej (TEN-T CORE) cestnej a železničnej infraštruktúry potrebujeme do roku 2030 podľa odhadov približne ešte 7,5 mld. EUR. V prípade úspešného čerpania zahraničnej pomoci do roku 2020, resp. 2023 najmä z prostriedkov OPII a CEF, prispeje EÚ do tohto koláča sumou približne 3 mld. EUR. Ďalší nemalý balík – takmer 1,8 mld. EUR, ktorý bude Slovensko postupne splácať v rámci PPP projektu, zhltne nultý obchvat Bratislavy - D4R7. Z toho vyplýva, že len na dobudovanie zvyšnej nosnej infraštruktúry treba ešte ďalej realizovať investičné aktivity v rozsahu cca. 2,5 až 3 mld. EUR.

Skryť Vypnúť reklamu

Kde na to zoberie Slovensko financie?

- V posledných rokoch sú investície do dopravnej infraštruktúry obmedzené takmer výhradne na zdroje z fondov EÚ. Aj s ohľadom na to čo uviedol generálny riaditeľ sekcie riadenia projektov z Ministerstva dopravy a výstavby pán Méry, je možné očakávať, že EÚ podpora bude v ďalšom programovom období menšia. Naviac bude pravdepodobne s vyššou mierou spolufinancovania zo strany Slovenska. Z toho dôvodu je potrebné sústrediť sa aj na ďalšie zdroje financovania. Sú nimi napríklad finančné nástroje, úverové schémy z EIB alebo komerčných bánk, či využitie súkromného kapitálu na budovanie infraštruktúry napríklad v podobe dobre pripravených a skalkulovaných PPP projektov. Prípadne aj vlastné zdroje. Tie sú aktuálne využívané takmer výhradne na aktivity údržby a opráv, a len minimálne na investičný rozvoj.

Čaká nás teda posun k drahším formám financovania infraštruktúry?

- V porovnaní s nenávratnými prostriedkami európskych štrukturálnych a investičných fondov, ide v prípade PPP alebo úverov skutočne o "drahšie" zdroje financovania. Z toho dôvodu je potrebné v prvom kroku venovať maximálne úsilie o čo najefektívnejšie využitie eurofondových peňazí. Bez využitia ďalších, doplnkových zdrojov financovania bude dokončenie nosnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku ešte zdĺhavejší proces. Vyhovujúca dopravná infraštruktúra je pritom jedným z kľúčových faktorov rozvoja a ďalšieho ekonomického rastu regiónov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  6. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 866
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 11 345
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 831
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 639
  5. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 9 568
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu 9 492
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 446
  8. Aká je chémia vôní 9 069
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť 8 887
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 825
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Momentka zo zápasu Žilina - Topoľčany (3:2).

Peter Fiabáne: Po dvoch rokoch sa podarilo naplniť tretinu Plánu ZA

Za neúspech považujestav verejného priestoru a nevysporiadanie vzťahov s Georgom Trabelssiem.

Peter Fiabáne

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia už pozná totožnosť muža, ktorý zaútočil po upozornení, že nemá rúško

Páchateľa a jeho kamaráta spoznali ľudia na videozázname.

Ako vyzerajú covidové pľúca? Zo špongie je tuhá hmota, hovorí patológ

Súdny lekár František Štuller, vykonáva aj pitvy ľudí, ktorí umreli na covid.

Na stanici v Nitre napadli muža po tom, ako upozornil na rúško

Incident sa stal v čakárni na autobusovej stanici.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

Už ste čítali?