Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Koľko peňazí nám chýba na dobudovanie diaľnic?

Aký je aktuálny stav čerpania eurofondov? Aké sú plány čerpania do roku 2020? Ako aktuálnu situáciu vidia odborníci? Čo nás čaká v novom programovom období?

Ivan Lužica - riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group s.r.o. Ivan Lužica - riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group s.r.o.

Aký je pohľad ľudí z praxe v porovnaní so zástupcami štátu? To sú otázky, na ktoré v rámci panelovej diskusie „Koľko peňazí ešte potrebujeme na cesty a železnice“ na Medzinárodnej konferencii Doprava 2018 v Žiline hľadali odpovede odborníci z oblasti dopravy. Pohľad poradného orgánu Európskej komisie organizácie JASPERS prezentovali experti Neri Di Volo a Kristian Duus, Ministerstvo dopravy a výstavby zastupoval generálny riaditeľ sekcie zodpovednej za čerpanie EU fondov Juraj Méry. Diskusný panel dopĺňal riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group Ivan Lužica.

Aj napriek skutočnosti, že z pohľadu čerpania EÚ prostriedkov patrí oblasť dopravy reprezentovaná Operačným programom Integrovaná infraštruktúra (OPII) medzi lídrov, lokálne absentujúca alebo nevyhovujúca dopravná infraštruktúra každodenne komplikuje život obyvateľom a podnikateľom jednotlivých regiónov Slovenska.

"Dopravná infraštruktúra patrí medzi priority Slovenska. O tom niet pochýb, hovorili o tom už viaceré vlády. Škoda, že ju ešte nemáme. Čím skôr by bola, tým lepšie pre regióny aj zamestnávateľov," odznelo na úvod na margo stále aktuálnej témy zo strany Ivana Lužicu z poradenskej spoločnosti Radvise Group.

Na túto myšlienku sme nadviazali aj pri následnom rozhovore s Ivanom Lužicom, ktorý sa dlhodobo venuje oblasti dopravy a zdrojom jej financovania.

Čo považujete za hlavný dôvod pomalého budovania dopravnej infraštruktúry na Slovensku?

Jedným z kľúčových faktorov je proces prípravy projektov. Ten v prípade veľkých investícií trvá aj niekoľko rokov. Samotná realizácia je už len vyvrcholením projektu a je častokrát kratšia ako prípravný proces. Kvalitne pripravený projekt je však obzvlášť v prípade stavieb financovaných z prostriedkov EÚ veľmi dôležitý. Nedobre pripravený projekt so sebou prináša hrozbu korekcií, t.j. vrátanie časti EÚ fondovej pomoci.

Aký objem financií potrebuje Slovensko na dobudovanie dopravnej infraštruktúry?

Len na dobudovanie nosnej (TEN-T CORE) cestnej a železničnej infraštruktúry potrebujeme do roku 2030 podľa odhadov približne ešte 7,5 mld. EUR. V prípade úspešného čerpania zahraničnej pomoci do roku 2020, resp. 2023 najmä z prostriedkov OPII a CEF, prispeje EÚ do tohto koláča sumou približne 3 mld. EUR. Ďalší nemalý balík – takmer 1,8 mld. EUR, ktorý bude Slovensko postupne splácať v rámci PPP projektu, zhltne nultý obchvat Bratislavy - D4R7. Z toho vyplýva, že len na dobudovanie zvyšnej nosnej infraštruktúry treba ešte ďalej realizovať investičné aktivity v rozsahu cca. 2,5 až 3 mld. EUR.

Kde na to zoberie Slovensko financie?

V posledných rokoch sú investície do dopravnej infraštruktúry obmedzené takmer výhradne na zdroje z fondov EÚ. Aj s ohľadom na to čo uviedol generálny riaditeľ sekcie riadenia projektov z Ministerstva dopravy a výstavby pán Méry, je možné očakávať, že EÚ podpora bude v ďalšom programovom období menšia. Naviac bude pravdepodobne s vyššou mierou spolufinancovania zo strany Slovenska. Z toho dôvodu je potrebné sústrediť sa aj na ďalšie zdroje financovania. Sú nimi napríklad finančné nástroje, úverové schémy z EIB alebo komerčných bánk, či využitie súkromného kapitálu na budovanie infraštruktúry napríklad v podobe dobre pripravených a skalkulovaných PPP projektov. Prípadne aj vlastné zdroje. Tie sú aktuálne využívané takmer výhradne na aktivity údržby a opráv, a len minimálne na investičný rozvoj.

Čaká nás teda posun k drahším formám financovania infraštruktúry?

V porovnaní s nenávratnými prostriedkami európskych štrukturálnych a investičných fondov, ide v prípade PPP alebo úverov skutočne o "drahšie" zdroje financovania. Z toho dôvodu je potrebné v prvom kroku venovať maximálne úsilie o čo najefektívnejšie využitie eurofondových peňazí. Bez využitia ďalších, doplnkových zdrojov financovania bude dokončenie nosnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku ešte zdĺhavejší proces. Vyhovujúca dopravná infraštruktúra je pritom jedným z kľúčových faktorov rozvoja a ďalšieho ekonomického rastu regiónov.

Ivan Lužica aktuálne pôsobí ako riaditeľ poradenskej spoločnosti Radvise Group s.r.o. Posledných viac ako 15 rokov sa zameriava na poradenstvo v oblasti dopravy, prípravu a riadenie projektov spolufinancovaných z prostriedkov EÚ, ako aj na aktivity v oblasti zlepšovania podnikateľského prostredia.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Aké sú mýty a pravdy o našom zraku v letných mesiacoch?
  2. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  3. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  6. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  7. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  8. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 469
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 14 180
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 8 758
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 7 516
  5. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 5 992
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 632
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 962
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 576

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Leto na poliach
  2. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  3. Ján Marton: Dáme Vás dole, odkazujú agrobaróni hospodáriacej verejnosti.
  4. Anna Miľanová: Mačka priateľkou... 2022
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Katarína Chudá: Obraz Reného Magritte, od ktorého neodtrhnete oči
  7. Ľubomír Belák: Génius v tieni outsidera (film o Dežovi Hoffmannovi)
  8. Ján Škerko: Ruská propaganda prerazila atmosféru, dostala sa do vesmíru a i tam „pabeďíla”
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 956
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 161
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 296
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 874
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 896
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 956
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 310
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 3 004
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Budova nebola poistená.


1 h

Víťazným družstvom sa stal tím Kompa.


Barbora Fučíková 4 h
OFK Ovčiarsko po víťazstve v Súľove, ktorým spečatilo postup do II. triedy a zisk majstrovského titulu.

Maličká obec sa zaslúžene stala majstrom III. triedy ObFZ Žilina.


18 h
Samuel Petráš.

Rodák z Rajca má na konte 53 stretnutí vo Fortuna lige, vychytal v nich 7 núl.


TASR 19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


5. júl

Strelnú zbraň použili prvý raz.


20 h

Chlapec dopadol na striešku nad vchodom, z ktorej spadol na zem.


5. júl

Nitrianska nemocnica poskytuje nový typ liečby. Doteraz bola výsadou univerzitných nemocníc.


5. júl

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Leto na poliach
  2. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  3. Ján Marton: Dáme Vás dole, odkazujú agrobaróni hospodáriacej verejnosti.
  4. Anna Miľanová: Mačka priateľkou... 2022
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Katarína Chudá: Obraz Reného Magritte, od ktorého neodtrhnete oči
  7. Ľubomír Belák: Génius v tieni outsidera (film o Dežovi Hoffmannovi)
  8. Ján Škerko: Ruská propaganda prerazila atmosféru, dostala sa do vesmíru a i tam „pabeďíla”
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 956
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 161
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 296
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 874
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 896
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 956
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 310
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 3 004
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu