Ivan Gašpar: Letisko je pre ďalší rozvoj Žiliny kľúčové

„Žilina musí prichádzať s iniciatívou a nie čakať na zázrak“

Ivan Gašpar.Ivan Gašpar. (Zdroj: ARCHÍV IVAN GAŠPAR )

Ivan Gašpar má vyštudovanú ekonomiku a prevádzku v leteckej doprave a zároveň je pilotom, ktorý sa pracovne niekoľko rokov venoval eurofondom. Aktuálne pôsobí ako námestník vo vojenskej nemocnici v Ružomberku. Má dva a pol ročné dvojičky, takže aj doma má o zábavu postarané. Ako poslanec chce venovať najmä rozvojovým projektom a osobne aj rozvoju Žilinského letiska. „Spádová oblasť je tu až 1,2 milióna ľudí a ja to vidím ako premrhaný potenciál,“ hovorí Ivan Gašpar.

Prečo ste sa rozhodli kandidovať za poslanca mestského zastupiteľstva?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže som sa v minulosti dlhodobo profesionálne venoval eurofondom a poradenstvu v tejto oblasti, tak vidím, že to nefunguje dobre. Inak povedané, nefunguje to prakticky vôbec. Malé obce, či dokonca podnikatelia ani netušia, ako eurofondy fungujú a ako prospešne sa pre rozvoj miest a obcí dajú využiť. Ďalej ma hnevá neochota na úradoch. Človek musí až prosíkať, aby dostal odpoveď. Mám aj nejaké aktivity v Mníchove a tam je ten prístup k občanovi úplne iný. Ani tam úradníci vo verejnej správe nezarábajú milióny, ale ako občan, či podnikateľ, vždy vybavíte všetko, čo potrebujete. Ale najdôležitejšie pre mňa je rozvoj Žilinského letiska.

To však nepatrí mestu.

Nie, ale mesto je pre letisko kľúčový partner. Práve Žilina musí prichádzať s iniciatívou a nie čakať na zázrak, alebo kým ministerstvo dopravy letisko zavrie. Žilina letisko určite potrebuje. V tejto oblasti sme úplne zaspali. Každý kraj má väčšie letisko, len Žilina nie. A to je veľká chyba. V pláne rozvoja sa počíta aj so skladovacími priestormi, veď tu máme obrovské firmy v blízkom okolí. Taký Volkswagen v Martine lieta z Popradu. Zo žilinského letiska by to mali lepšie. Len je tu problém s krátkou dráhou, ktorá by sa mala predĺžiť. Tak, aby tu mohli pristávať aspoň stredne veľké lietadlá. Táto investícia by rozhodne pomohla rozvoju obchodu, ale aj cestovnému ruchu. Veď je nemysliteľné, aby obyvatelia kraja museli chodiť na charterové lety do Bratislavy, Popradu, alebo na Sliač, keď môžu odlietať zo Žiliny. Spádová oblasť pre letisko je až 1,2 milióna ľudí, čo je obrovské číslo a znamená premrhaný potenciál.

SkryťVypnúť reklamu

Čo treba, aby letisko ožilo?

V prvom rade, žilinské letisko by už možno dávno stratilo vežu a tým aj štatút medzinárodného letiska, keby na ministerstve dopravy nezasiahol Martin Kapitulík, ktorý ešte ako poradca ministra dopravy situáciu zachránil. Ak by sa mu to vtedy nepodarilo, dnes by sme sa už o rozvoji letiska bavili asi zbytočne. Aby sa ďalej mohlo rozvíjať, musíme vyriešiť problém krátkej dráhy. Potrebovala by predĺžiť na 2,5 kilometra, aby tu vedeli pristávať stredne veľké lietadlá. Samozrejme, pravidelná linka by letisku mimoriadne pomohla.

Mesto by sa malo na letisku viac angažovať?

Samozrejme. Mestu by sa to vrátilo. Či už sa bavíme o obchodných cestujúcich, preprave tovarov, alebo o spomínanej pravidelnej leteckej linke. Letecké spoločnosti by mali záujem tu lietať, ale technicky nemôžu. Predĺženie dráhy je síce veľká investícia, ale verím, že návratnosť by bola veľmi rýchla. Mesto by malo tlačiť spolu so Žilinským samosprávnym krajom na ministerstvo dopravy, aby sa predĺženie dráhy realizovalo a tým by začal aj ďalší významný rozvoj letiska a jeho služieb.

SkryťVypnúť reklamu

Mnoho chlapcov sníva o tom byť pilotom a vy ste sa toho vzdali dobrovoľne? Čo sa stalo? Manželka zakázala?

Nie, nie (smiech). Ešte počas školy som bol na stáži v ČSA a vtedy som si uvedomil, že aj napriek mimoriadnej náročnosti a zodpovednosti pilota je to v konečnom dôsledku veľmi stereotypná práca. Najmä na pravidelných linkách. Aspoň teda pre mňa. Každý deň v princípe robíte to isté, každú deň prechádzate tie isté postupy, checklisty, procedúry. A toto nie je pre mňa. Niekoho to baví a je v tom špička, ale ja sa radšej sa venujem niečomu kreatívnejšiemu a pestrejšiemu. Preto som išiel po Žilinskej univerzite na manažment a zahraničný obchod, kde som si odskočil do škôl aj do USA a Austrálie. Následne som sa začal venovať podnikaniu.

Vrátime sa ešte k eurofondom. Čo sa teda dá s nimi robiť na úrovni mesta?

Vedenie krajského mesta v spojení s ostatnými primátormi by mohli apelovať na zmeny v nastavení eurofondov. Veď si zoberte, že na roky 2014 až 2020 je pre Slovensko vyčlenených 13 miliárd eur a v polovici roka 2018, teda po štyri a pol roku zo siedmych máme vyčerpaných asi desať percent a maximálne 30 percent je zazmluvnených. Za dva roky, čo spravia? Nemajú šancu vyčerpať 70 percent eurofondov, čo je viac ako deväť miliárd eur. Nestihnú to. Obrovské peniaze opäť prepadnú. Sú to premrhané šance na rozvoj.

To je škoda, nie?

Rozhodne. A práve Žilina musí byť silná aj pri eurofondoch a tlačiť kompetentných, aby tento systém zmenili. Mne to prekáža a aj preto som sa rozhodol kandidovať za poslanca, aby som mohol prispieť svojimi skúsenosťami v tejto oblasti. Ale rád mestu pomôžem aj v oblasti dopravy, keďže mám vyštudovanú leteckú fakultu a spolupracujem so Žilinskou univerzitou. Naštartovalo ma aj to, že mnohí poslanci tam sedia možno aj 16 rokov a nemám pocit, že by niečo pre mesto urobili. Bodaj by som sa mýlil, ale pochybujem. Takí ľudia tam jednoducho nemajú čo robiť. A aj to je jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol kandidovať

Objednávateľ: Martin Kapitulík, Žilina

Dodávateľ: Kreativ gang s.r.o., Hlboká cesta 42, Žilina, IČO: 46340483

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 870
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 460
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 203
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 573
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 834
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 162
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 132
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 865
  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 71 990
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 739
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 159
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 153
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 027
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 028
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 309
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 568
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Počas letných prázdnin pravidelne klesá počet cestujúcich v regionálnych vlakoch. ZSSK preto predložila Ministerstvu dopravy SR návrh na dočasné prispôsobenie grafikonu, ktoré by sa týkalo 39 regionálnych liniek.


Hovorí o diskusii s občanmi.


1

Už o pár dní začne Myjava opäť po roku ožívať ľudovými tradíciami, hudbou, tancom, spevom, remeslami a dobrou náladou.


Michal Ščasný je novým trénerom Spartaka Trnava.

Muž na správnom mieste, vraví Gašparík.


  1. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  2. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  3. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  4. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  5. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  6. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  7. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 71 990
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 739
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 159
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 153
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 027
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 028
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 309
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 568
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu