Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Výstavba tunela Višňové výrazne mešká. Dôvody sú neznáme

Národná diaľničná spoločnosť si chce uplatniť nárok na miliónové sankcie.

Tunel Višňové.Tunel Višňové. (Zdroj: TASR)

ŽILINA. Minulý týždeň stavbári definitívne prerazili tunel Višňové. Nadšenie však v utorok 18. septembra vystriedal triezvy pohľad na situáciu, ktorý veľa dôvodov na oslavu neprináša.

Minister dopravy Árpád Érsek prišiel skontrolovať, ako stavba postupuje a po rozhovoroch so stavbármi neskrýval rozčarovanie.

„V prvom rade som sa poďakoval, že tunel prerazili v termíne, na ktorom sme sa naposledy dohodli. Ale skákať od radosti nemôžem. Stavba strašne mešká a ako som dnes počúval objektívne príčiny, neviem si predstaviť, koľko meškania sa ešte môže nahromadiť,“ povedal na úvod minister.

SkryťVypnúť reklamu

História diaľničného tunela siaha až do roku 1998, do čias vlády Vladimíra Mečiara.

Počas dvadsiatich rokov stavania najdlhšej tunelovej stavby na Slovensku sa vystriedalo desať ministrov dopravy, ani jeden sa však nedočkal jeho uvedenia do prevádzky. Podľa slov toho aktuálneho k nej ešte stále ostáva ďaleko.

„Tento stavebný objekt má 226 objektov. Právoplatné stavebné povolenia sú vydané na 75 objektov. V tomto momente sa pracuje na dvadsiatich. Prečo sa nestavia na všetkých 75 objektoch, ktoré majú vydané stavebné povolenia?“ pýta sa Érsek.

Prečítajte si tiež: Pri stavbe tunela Višňové zahynul robotník Čítajte 

Odpovede sa od zhotoviteľov, ktorými sú slovenská firma Dúha a talianska spoločnosť Salini Impregilo, nedočkal: „Pýtal som sa, kedy ukončia túto stavbu alebo aspoň križovatku, aby sa mohla používať. Nevedeli mi na to dať odpoveď. Podľa mňa nie sú stroje, ľudia. Vyzval som ich, nech idú pred novinárov a povedia svoj názor. Nejako sa k tomu nemali. Niečo tu smrdí. Je mi jedno, čo to je, len nech stavba pokračuje ďalej.“

SkryťVypnúť reklamu

S výstavbou tunela sa začalo v lete 2014, ukončenie bolo naplánované na rok 2019. Dnes už je takmer isté, že k nemu dôjde minimálne o rok neskôr.

Opäť sa stretnú

Ako jeden z dôvodov výrazného meškania pripustil minister aj medializované informácie, že spoločnosti Dúha a Salini si v rámci slovensko-talianskeho konzorcia nerozumejú tak, ako by mali.

Národnú diaľničná spoločnosť (NDS) ako zadávateľa objednávky spoločne s ministrom a spomínanými firmami čaká čoskoro ďalšie stretnutie.

„Do mesiaca sa so zástupcami Dúhy, Salini a NDS a nezávislým stavebným dozorom stretneme. Musíme nájsť riešenie. Musia s ním však prísť oni. Trikrát som sa ich dnes pýtal, s čím im môžem pomôcť. Nepovedali nič,“ prezradil Érsek.

Jednou z možností NDS, ako zatlačiť na plnenie termínov, je uplatnenie sankcií, ktoré jej vyplývajú zo zmluvy o diele.

SkryťVypnúť reklamu

„Momentálne čakáme na definitívne rozhodnutie stavebného dozoru ohľadom nesplnenia míľnika číslo dva na prerazenie tunela. Máme dôvodnú obavu, že nebude splnený ani míľnik číslo tri. Do konca roka má byť položená vozovka v tuneli. Podľa aktuálneho priebehu prác ani to nebude splnené.

NDS si v rámci zmluvy túto sankciu uplatnila,“ priblížil Ján Ďurišin, generálny riaditeľ NDS.

Akoby mali inú zmluvu

Podľa Jiřího Hájeka, investičného riaditeľa NDS spočíva hlavný problém v rozličnom interpretovaní zmluvy oboch strán: „Všetko, o čom oni tvrdia, že je zo strany stavebného dozoru alebo zadávateľa brzdením, je v zásade tlak na dodržiavanie zmluvy. To je základný rozdiel. Definitívne sme pochopili, že čítame pravdepodobne inú zmluvu. Spoločne s ministrom sme sa rozhodli pristúpiť na medzinárodnú komisiu na riešenie týchto sporov.“

Prečítajte si tiež: Dopravná situácia na Kysuciach a Liptove je podľa Kisku katastrofou Čítajte 

V praxi to znamená, že sa určí skupina nezávislých odborníkov. Jedného vyberie zadávateľ, druhého zhotoviteľ, na treťom sa musia zhodnúť.

Títo odborníci by si následne mali preštudovať podklady a rozhodnúť o tom, čo je podľa zmluvy právoplatným rozhodnutím a stanoviť ďalší postup.

„Samozrejme, my si myslíme, že máme na sto percent pravdu. Vo väčšine prípadov nám dáva za pravdu aj nezávislý stavebný dozor,“ dodáva Hájek. Skupina odborníkov by mohla rozhodnúť aj o spomínaných sankciách.

Momentálne NDS žiada o šesť miliónov kvôli nesplnenému míľniku číslo dva, ďalších šesť je v hre do konca roka. Ak im tieto financie stavebný dozor prisúdi, ale druhá strana nebude súhlasiť, slovo dostane skupina odborníkov.

„Viete, aká je posledná možnosť. Vypovedať zmluvu. Ale to si v tejto chvíli nedovolím povedať, potvrdzovať ani vyvracať. Prístup zhotoviteľa je veľmi neštandardný, ani na jednej stavbe nemáme takéto problémy,“ uzavrel Ďurišin.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 745
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 24 026
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 654
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 561
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 215
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 169
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 910
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 227

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  2. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  3. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  4. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  5. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  6. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  7. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  8. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 391
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 734
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 375
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 119
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 921
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 913
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 837
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 639
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ján Slota

Najvyšší súd mu obmedzenia a povinnosti sprísnil elektronickým monitorovacím náramkom.


TASR 3 h

Záujem Slovákov deliť sa o svoje byty a domy s ukrajinskými rodinami klesá.


5 h
Tomáš Fusko pred obnovenou fasádou Sirotára v Žiline.

Bez príspevkov darcov by práce nedokázali urobiť.


23 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Mladý Sihelňan mal novú motorku len tri dni.


17. aug

Páchateľa zadržali niekoľko hodín po čine.


21 h

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Blogy SME

  1. Helena Smihulova Laucikova: Kufor
  2. Věra Tepličková: Ďalšia bomba alebo Keď Matovič už ani nespí...
  3. Martin Majzlan: Mestá krvi, otrokov a obchodu
  4. Peter Slamenik: Panelákoví psíčkari
  5. Jan Pražák: Mezi matkou a partnerkou
  6. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (3.)
  7. Martin Greguš: Aký je vývoj skutočných realizačných cien nehnuteľnosti podľa katastra? Hypotéky a úvery na bývanie. VEĽKÉ POROVNANIE. Kto a koľko ich poskytol?
  8. Ján Šeďo: Odstavené elektrolyzéry v Slovalcu - omyl štátu, nemalo sa to stať.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 391
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 734
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 375
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 119
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 921
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 913
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 837
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 639
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu