Nedeľa, 15. september, 2019 | Meniny má Jolana

Výstavba tunela Višňové výrazne mešká. Dôvody sú neznáme

Národná diaľničná spoločnosť si chce uplatniť nárok na miliónové sankcie.

Tunel Višňové.Tunel Višňové.(Zdroj: TASR)

ŽILINA. Minulý týždeň stavbári definitívne prerazili tunel Višňové. Nadšenie však v utorok 18. septembra vystriedal triezvy pohľad na situáciu, ktorý veľa dôvodov na oslavu neprináša.

Článok pokračuje pod video reklamou

Minister dopravy Árpád Érsek prišiel skontrolovať, ako stavba postupuje a po rozhovoroch so stavbármi neskrýval rozčarovanie.

„V prvom rade som sa poďakoval, že tunel prerazili v termíne, na ktorom sme sa naposledy dohodli. Ale skákať od radosti nemôžem. Stavba strašne mešká a ako som dnes počúval objektívne príčiny, neviem si predstaviť, koľko meškania sa ešte môže nahromadiť,“ povedal na úvod minister.

História diaľničného tunela siaha až do roku 1998, do čias vlády Vladimíra Mečiara.

Počas dvadsiatich rokov stavania najdlhšej tunelovej stavby na Slovensku sa vystriedalo desať ministrov dopravy, ani jeden sa však nedočkal jeho uvedenia do prevádzky. Podľa slov toho aktuálneho k nej ešte stále ostáva ďaleko.

„Tento stavebný objekt má 226 objektov. Právoplatné stavebné povolenia sú vydané na 75 objektov. V tomto momente sa pracuje na dvadsiatich. Prečo sa nestavia na všetkých 75 objektoch, ktoré majú vydané stavebné povolenia?“ pýta sa Érsek.

Prečítajte si tiež: Pri stavbe tunela Višňové zahynul robotník Čítajte 

Odpovede sa od zhotoviteľov, ktorými sú slovenská firma Dúha a talianska spoločnosť Salini Impregilo, nedočkal: „Pýtal som sa, kedy ukončia túto stavbu alebo aspoň križovatku, aby sa mohla používať. Nevedeli mi na to dať odpoveď. Podľa mňa nie sú stroje, ľudia. Vyzval som ich, nech idú pred novinárov a povedia svoj názor. Nejako sa k tomu nemali. Niečo tu smrdí. Je mi jedno, čo to je, len nech stavba pokračuje ďalej.“

S výstavbou tunela sa začalo v lete 2014, ukončenie bolo naplánované na rok 2019. Dnes už je takmer isté, že k nemu dôjde minimálne o rok neskôr.

Opäť sa stretnú

Ako jeden z dôvodov výrazného meškania pripustil minister aj medializované informácie, že spoločnosti Dúha a Salini si v rámci slovensko-talianskeho konzorcia nerozumejú tak, ako by mali.

Národnú diaľničná spoločnosť (NDS) ako zadávateľa objednávky spoločne s ministrom a spomínanými firmami čaká čoskoro ďalšie stretnutie.

„Do mesiaca sa so zástupcami Dúhy, Salini a NDS a nezávislým stavebným dozorom stretneme. Musíme nájsť riešenie. Musia s ním však prísť oni. Trikrát som sa ich dnes pýtal, s čím im môžem pomôcť. Nepovedali nič,“ prezradil Érsek.

Jednou z možností NDS, ako zatlačiť na plnenie termínov, je uplatnenie sankcií, ktoré jej vyplývajú zo zmluvy o diele.

„Momentálne čakáme na definitívne rozhodnutie stavebného dozoru ohľadom nesplnenia míľnika číslo dva na prerazenie tunela. Máme dôvodnú obavu, že nebude splnený ani míľnik číslo tri. Do konca roka má byť položená vozovka v tuneli. Podľa aktuálneho priebehu prác ani to nebude splnené.

NDS si v rámci zmluvy túto sankciu uplatnila,“ priblížil Ján Ďurišin, generálny riaditeľ NDS.

Akoby mali inú zmluvu

Podľa Jiřího Hájeka, investičného riaditeľa NDS spočíva hlavný problém v rozličnom interpretovaní zmluvy oboch strán: „Všetko, o čom oni tvrdia, že je zo strany stavebného dozoru alebo zadávateľa brzdením, je v zásade tlak na dodržiavanie zmluvy. To je základný rozdiel. Definitívne sme pochopili, že čítame pravdepodobne inú zmluvu. Spoločne s ministrom sme sa rozhodli pristúpiť na medzinárodnú komisiu na riešenie týchto sporov.“

Prečítajte si tiež: Dopravná situácia na Kysuciach a Liptove je podľa Kisku katastrofou Čítajte 

V praxi to znamená, že sa určí skupina nezávislých odborníkov. Jedného vyberie zadávateľ, druhého zhotoviteľ, na treťom sa musia zhodnúť.

Títo odborníci by si následne mali preštudovať podklady a rozhodnúť o tom, čo je podľa zmluvy právoplatným rozhodnutím a stanoviť ďalší postup.

„Samozrejme, my si myslíme, že máme na sto percent pravdu. Vo väčšine prípadov nám dáva za pravdu aj nezávislý stavebný dozor,“ dodáva Hájek. Skupina odborníkov by mohla rozhodnúť aj o spomínaných sankciách.

Momentálne NDS žiada o šesť miliónov kvôli nesplnenému míľniku číslo dva, ďalších šesť je v hre do konca roka. Ak im tieto financie stavebný dozor prisúdi, ale druhá strana nebude súhlasiť, slovo dostane skupina odborníkov.

„Viete, aká je posledná možnosť. Vypovedať zmluvu. Ale to si v tejto chvíli nedovolím povedať, potvrdzovať ani vyvracať. Prístup zhotoviteľa je veľmi neštandardný, ani na jednej stavbe nemáme takéto problémy,“ uzavrel Ďurišin.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  3. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  4. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  6. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  7. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  8. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov?
  9. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta
  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  5. Návod na renováciu starých rodinných domov
  6. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  8. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  9. „SPRAVBYT“ Ospravedlňujeme za nepríjemnosti
  10. Aké to je, byť riaditeľom pobočky banky?
  1. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 10 045
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 795
  3. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 593
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 8 339
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 750
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 051
  7. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 779
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 773
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 470
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 459

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovenské tunely, Árpád Érsek

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vážne zranený pretekár v downhille i poranené turistky. Tri zásahy v Malej Fatre

Horským záchranárom dvakrát asistoval zdravotnícky vrtuľník.

Na Kotešovských hodoch veľké mená

V nedeľu prišlo viac ako 3-tisíc návštevníkov zo širokého okolia.

Cigánskí diabli na hodoch v Kotešovej.

V Zlatých Moravciach prišla druhá remíza v sezóne

Šošoni nedokázali prekonať brankára domáceho tímu.

Žilinčanom sa v Zlatých Moravciach neporadilo pridať ďalšie víťazstvo.

FOTO: V Rajeckých Tepliciach sú Burčiakové slávnosti

Súčasťou slávností je aj Rajeckoteplický jarmok.

Jarmok v Rajeckých Tepliciach

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 14.40 o vyjadrenie nemocnice

Pacient vyskočil z okna na jiske, značka mu amputovala nohu

Muža sa pokúšal personál zachytiť. Prípad vyšetruje polícia.

Fanúšik Slovana napadol trnavského stopéra na hracej ploche

Záverečné minúty sa niesli v znamení šarvátok. Usporiadateľskej službe utiekol fanúšik Slovana, ktorý zhodil cez sito na zem Bogdana Mitreu.

Termín Kráľovskej Nitry sa križuje s Klokočinským jarmokom. Zmenia to?

Niektorí na vstupenky nemali. Ak mesto nájde odvahu a festival zafinancuje, bude to pre ľudí zadarmo, reagoval viceprimátor.

Vybrali SME

Už ste čítali?