Výstavba tunela Višňové výrazne mešká. Dôvody sú neznáme

Národná diaľničná spoločnosť si chce uplatniť nárok na miliónové sankcie.

Tunel Višňové.Tunel Višňové. (Zdroj: TASR)

ŽILINA. Minulý týždeň stavbári definitívne prerazili tunel Višňové. Nadšenie však v utorok 18. septembra vystriedal triezvy pohľad na situáciu, ktorý veľa dôvodov na oslavu neprináša.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minister dopravy Árpád Érsek prišiel skontrolovať, ako stavba postupuje a po rozhovoroch so stavbármi neskrýval rozčarovanie.

„V prvom rade som sa poďakoval, že tunel prerazili v termíne, na ktorom sme sa naposledy dohodli. Ale skákať od radosti nemôžem. Stavba strašne mešká a ako som dnes počúval objektívne príčiny, neviem si predstaviť, koľko meškania sa ešte môže nahromadiť,“ povedal na úvod minister.

SkryťVypnúť reklamu

História diaľničného tunela siaha až do roku 1998, do čias vlády Vladimíra Mečiara.

Počas dvadsiatich rokov stavania najdlhšej tunelovej stavby na Slovensku sa vystriedalo desať ministrov dopravy, ani jeden sa však nedočkal jeho uvedenia do prevádzky. Podľa slov toho aktuálneho k nej ešte stále ostáva ďaleko.

„Tento stavebný objekt má 226 objektov. Právoplatné stavebné povolenia sú vydané na 75 objektov. V tomto momente sa pracuje na dvadsiatich. Prečo sa nestavia na všetkých 75 objektoch, ktoré majú vydané stavebné povolenia?“ pýta sa Érsek.

Prečítajte si tiež: Pri stavbe tunela Višňové zahynul robotník Čítajte 

Odpovede sa od zhotoviteľov, ktorými sú slovenská firma Dúha a talianska spoločnosť Salini Impregilo, nedočkal: „Pýtal som sa, kedy ukončia túto stavbu alebo aspoň križovatku, aby sa mohla používať. Nevedeli mi na to dať odpoveď. Podľa mňa nie sú stroje, ľudia. Vyzval som ich, nech idú pred novinárov a povedia svoj názor. Nejako sa k tomu nemali. Niečo tu smrdí. Je mi jedno, čo to je, len nech stavba pokračuje ďalej.“

SkryťVypnúť reklamu

S výstavbou tunela sa začalo v lete 2014, ukončenie bolo naplánované na rok 2019. Dnes už je takmer isté, že k nemu dôjde minimálne o rok neskôr.

Opäť sa stretnú

Ako jeden z dôvodov výrazného meškania pripustil minister aj medializované informácie, že spoločnosti Dúha a Salini si v rámci slovensko-talianskeho konzorcia nerozumejú tak, ako by mali.

Národnú diaľničná spoločnosť (NDS) ako zadávateľa objednávky spoločne s ministrom a spomínanými firmami čaká čoskoro ďalšie stretnutie.

„Do mesiaca sa so zástupcami Dúhy, Salini a NDS a nezávislým stavebným dozorom stretneme. Musíme nájsť riešenie. Musia s ním však prísť oni. Trikrát som sa ich dnes pýtal, s čím im môžem pomôcť. Nepovedali nič,“ prezradil Érsek.

Jednou z možností NDS, ako zatlačiť na plnenie termínov, je uplatnenie sankcií, ktoré jej vyplývajú zo zmluvy o diele.

SkryťVypnúť reklamu

„Momentálne čakáme na definitívne rozhodnutie stavebného dozoru ohľadom nesplnenia míľnika číslo dva na prerazenie tunela. Máme dôvodnú obavu, že nebude splnený ani míľnik číslo tri. Do konca roka má byť položená vozovka v tuneli. Podľa aktuálneho priebehu prác ani to nebude splnené.

NDS si v rámci zmluvy túto sankciu uplatnila,“ priblížil Ján Ďurišin, generálny riaditeľ NDS.

Akoby mali inú zmluvu

Podľa Jiřího Hájeka, investičného riaditeľa NDS spočíva hlavný problém v rozličnom interpretovaní zmluvy oboch strán: „Všetko, o čom oni tvrdia, že je zo strany stavebného dozoru alebo zadávateľa brzdením, je v zásade tlak na dodržiavanie zmluvy. To je základný rozdiel. Definitívne sme pochopili, že čítame pravdepodobne inú zmluvu. Spoločne s ministrom sme sa rozhodli pristúpiť na medzinárodnú komisiu na riešenie týchto sporov.“

Prečítajte si tiež: Dopravná situácia na Kysuciach a Liptove je podľa Kisku katastrofou Čítajte 

V praxi to znamená, že sa určí skupina nezávislých odborníkov. Jedného vyberie zadávateľ, druhého zhotoviteľ, na treťom sa musia zhodnúť.

Títo odborníci by si následne mali preštudovať podklady a rozhodnúť o tom, čo je podľa zmluvy právoplatným rozhodnutím a stanoviť ďalší postup.

„Samozrejme, my si myslíme, že máme na sto percent pravdu. Vo väčšine prípadov nám dáva za pravdu aj nezávislý stavebný dozor,“ dodáva Hájek. Skupina odborníkov by mohla rozhodnúť aj o spomínaných sankciách.

Momentálne NDS žiada o šesť miliónov kvôli nesplnenému míľniku číslo dva, ďalších šesť je v hre do konca roka. Ak im tieto financie stavebný dozor prisúdi, ale druhá strana nebude súhlasiť, slovo dostane skupina odborníkov.

„Viete, aká je posledná možnosť. Vypovedať zmluvu. Ale to si v tejto chvíli nedovolím povedať, potvrdzovať ani vyvracať. Prístup zhotoviteľa je veľmi neštandardný, ani na jednej stavbe nemáme takéto problémy,“ uzavrel Ďurišin.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025?
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  1. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025?
  2. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  3. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  5. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  6. Kto pomôže tým, čo pomáhajú?
  7. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 527
  2. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 917
  3. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 5 275
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 517
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 443
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 239
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 011
  8. Keď sa z brigády stane kariéra 2 216
  1. Jana Reková: Malé tornádo v knižnici
  2. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  3. Dada Vozáriková: Podarí sa nám už konečne v Írsku kempovať v prírode? (+ video)
  4. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme!
  5. Robert Štepaník: diel 135 - shorts / Východ verzus Západ - Brutalita verzus Absurdita
  6. Jolana Čuláková: Napíš odkaz ruskému veľvyslancovi na Slovensku
  7. Martin Škopec Antal: Nekončiace televízne moderátorské trápenia
  8. Štefan Šturdzík: Sociálne podniky ako zlatá baňa ?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 686
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 784
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 181
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 382
  5. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 7 178
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 750
  7. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 941
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 3 674
  1. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  2. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  3. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  4. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  5. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  7. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  8. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu