Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Stĺpiky v Žiline skončia na súde. Mesto vraj obišlo stavebný zákon

Obyvatelia sa cítia byť podvedení.

Pri hlavnej žilinskej pošte už začali nový systém inštalovať. Pri hlavnej žilinskej pošte už začali nový systém inštalovať. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Žilinčania, ktorí žijú v najužšom centre mesta, sa nechcú zmieriť s tým, že mesto uzavrie pešiu zónu mechanickými stĺpikmi. Už dva roky žiadajú radnicu, aby prehodnotila svoj zámer osadiť na hlavných vstupoch do centra výsuvné stĺpiky. Tento systém považujú za zastaraný, poruchový a nebezpečný.

Sú presvedčení, že ak by mesto kúpilo kamery, zaplatilo by podstatne menej a vstup do centra by bol regulovaný efektívnejšie. Nepomohlo ani niekoľko stretnutí s vedením mesta, ani protest na zasadnutí zastupiteľstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Primátor Igor Choma aj napriek odporu obyvateľov a väčšiny poslancov podpísal zmluvu so spoločnosťou, ktorá mechanické zábrany ešte v lete osadí.

Prečítajte si tiež: Vstup do žilinskej nemocnice pripomína trhovisko Čítajte 

„Sme vykoľajení s akou aroganciou si to dovolil, pretože zmaril dva roky práce. Venovali sme to tomu bezpočetne veľa hodín pri príprave projektu, VZN, právnikov,“ neskrýval svoje znechutenie zástupca stodeväťdesiatich trvale žijúcich občanov v centre Žiliny Martin Vidra.

Systém neovplyvní obyvateľov

Žilinská radnica si zaumienila, že urobí poriadok v centre mesta. Z uličiek v pešej zóne chce vylúčiť motorové vozidlá, ktoré tam nemajú čo hľadať. Na Sládkovičovej ulici pri Hlavnej pošte a na ulici Čepiel plánuje nainštalovať výsuvné stĺpiky, ktoré zabránia prejazdu vozidiel.

Ak by v budúcnosti prešla zmena VZN, do úplného centra by sa dostali okrem obyvateľov domov len zásobovacie vozidlá, aj to len v presne vymedzenom čase. Vozidlo, ktorého majiteľ si kúpi oprávnenie pre vstup do pešej zóny, bude mať čip. Okrem neho budú môcť otvoriť stĺpiky aj mestskí policajti zo svojej centrály.

Skryť Vypnúť reklamu

„Systém bude fungovať dvoma spôsobmi, jednak bude načítavať ŠPZ vozidla, ktoré má oprávnenie na vstup, alebo sa načíta ID čip. Nový systém absolútne neovplyvní obyvateľov či poctivých podnikateľov z tejto časti mesta. Všetky vozidlá, ktoré majú aktuálne platné oprávnenie, budú mať oprávnenie aj po inštalácii nového systému,“ obhajuje rozhodnutie samosprávy investovať 160-tisíc eur do stĺpikov hovorkyňa mesta barbora Zigová.

Mesto zaplatí investíciu z rezervného fondu. „Zmluva bola podpísaná v súlade so zákonom a rozpočtovými pravidlami a na základe situácie, ktorá vládne v pešej zóne v súčasnosti. Táto forma je momentálne efektívna vzhľadom na správanie sa vodičov, ktorí jazdia do pešej zóny neoprávnene,“ podotkla Zigová.

Riešením sú inteligentné kamery

Proti riešeniu sa spustila vlna kritiky. Stodeväťdesiat obyvateľov, ktorí bývajú alebo vlastnia nehnuteľnosti v centre Žiliny, sa zjednotilo a vytvorilo neformálne zoskupenie Laubne. Vedeniu mesta vyčítajú, že ignoruje ich názory. Nie sú proti tomu, aby bol vstup regulovaný, ale za určitých podmienok tak, aby to život v meste výrazne neobmedzilo.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Trčiace tyče a nefunkčné osvetlenie v Žiline môžu ohroziť chodcov Čítajte 

Stĺpiky nepovažujú za vhodné riešenie. Podľa nich sa v mrazoch kazia a môžu zlyhať pri prejazde sanitiek alebo požiarnej techniky. Obávajú sa, že obmedzenie sťaží prístup opravárov, vodárov, výťahárov, či rôznych havarijných služieb k ich nehnuteľnostiam.

Riešením sú podľa nich inteligentné kamery. Kým kúpa deväťdesiat kamier by podľa prepočtov obyvateľov centrálnej Žiliny stála okolo stotisíc eur, za stĺpiky zaplatí mesto takmer stošesťdesiattisíc eur.

„Kamerový systém by vedel registrovať evidenčné čísla, kontroloval by oprávnenosť vstupov, upozornil by mestskú políciu, že do centra vošlo auto, ktoré tam nemá čo robiť, alebo že je dlhšie, ako má povolený čas. Smart kamery dokonca dokážu vypínať svetlo na ulici, keď na nej nie sú ľudia a tak šetria peniaze, alebo vedia oznámiť požiar,“ poukazuje na inteligentnú technológiu zástupca Laubniarov.

Desiatky kamier by navyše oveľa efektívnejšie riešili bezpečnosť mesta proti vandalom, pouličné bitky, výtržnosti a ďalšiu kriminalitu.

Zistili pochybenia

Podľa jedného z obyvateľov centrálnej zóny Vladimíra Randu navrhnutý systém môže prispieť k ďalšiemu vyľudňovaniu centra. „Nechcem, aby dochádzalo k devastácii života v pamiatkovej zóne, pretože rôzne opatrenia počas dvadsiatich rokov, rôzne VZN mali za dôsledok to, že mesto nežije, že z tisícky obyvateľov tu žije už len niekoľko desiatok, ktorí sa asi rozhodnú odísť,“ apeloval Randa ešte v minulom roku pred poslancami.

Zástupcovia združenia sú presvedčení, že stĺpiky nepomôžu zregulovať dopravu v pešej zóne. Väčšina áut sa na pešiu zónu dostane aj tak cez povolenie, alebo patrí zdravotne ťažko postihnutým občanom. Opatrenie najviac zasiahne podnikateľov, ktorí budú mať problém zásobiť svoje prevádzky.

Kvôli stĺpikom sa obyvatelia už obrátili na právnikov. Chcú napadnúť stavebné konanie z roku 2016 a chystajú trestné oznámenie. „Mesto jednoznačne porušilo stavebný zákon, lebo rokovalo len asi s troma vlastníkmi, pretože je ich oveľa viac. V stavebnom konaní nezavolali všetkých účastníkov konania, stavebné konanie urobili bez účastníkov,“ upozornili zástupca združenia.

Napríklad na Sládkovičovej ulici komunikovali len so Slovenskou poštou, ktorá si dala jasné podmienky, za akých môže systém fungovať. „Ale na tejto ulici je ďalších desať účastníkov konania, ktorí sú známi, napríklad hotel, banka a neboli účastníkmi,“ uzavrel.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 547
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 18 288
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 356
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 017
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 675
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 526
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 449
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Žilinská Kia ruší pre nedostatok dielov od zahraničného dodávateľa nočné zmeny

Do stredy bude fabrika fungovať iba v dvojzmennej prevádzke.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 17 pacientov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?