Ani petícia neurýchli opravu železničnej stanice v Žiline

Petíciu za obnovu železničnej stanice podpísalo 800 Žilinčanov. Rekonštrukcia budovy ale musí aj tak počkať. Budova bola pritom, podľa historických fotografií, krásnou dominantou Žiliny.

Stanicu opravia najskôr za päť rokov. Stanicu opravia najskôr za päť rokov. (Zdroj: KRISTIÁN XAVER KIRNÁG)

ŽILINA. Radnica v minulom roku spustila petíciu za obnovu budovy železničnej stanice. Podpismi občanov chceli apelovať na ministerstvo, aby začalo zničenú stanicu riešiť. To ale na obnovu priamy dopad nemá a situáciu musia riešiť železnice.

Menšie úpravy boli

Stanica v poslednej dobe prešla menšími úpravami. „Vymaľovali sme ju a dezinfikovali sme čakáreň. Je tam od leta minulého roku SBS na elimináciu zdržiavania sa asociálnych osôb. Budovu železničnej stanice opravíme najskôr za päť rokov, až keď prebehne rekonštrukcia trate,“ povedala Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. Väčšina železničných staníc v rámci Slovenska má 50 až 80 rokov a samotné budovy nie je možné rekonštruovať z eurofondov. Rekonštrukcia začne najskôr za päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


„Uvedomujeme si nevyhovujúci stav budovy železničnej stanice. Zámer na jej rekonštrukciu majú železnice už niekoľko rokov,“ potvrdila. Dokonca v rokoch 2009 až 2011 zrealizovali výberové konania na rekonštrukciu viacerých staníc, medzi nimi bola aj Žilina, a to formou súkromno-verejného partnerstva. Konkrétna zmluva však nikdy nebola uzatvorená.

Zohľadnia historický rámec

„Budova stanice sa určite bude rekonštruovať, pôjde o komplexnú rekonštrukciu pri zohľadnení historických súvislostí, ktorá však začne až po dokončení modernizácie uzla Žilina.“ V tejto chvíli zvažujú železnice dve možnosti. Buď realizovať komplexnú rekonštrukciu budovy z vlastných zdrojov železníc, alebo formou súkromno-verejného partnerstva. „V tejto chvíli nie je definitívne rozhodnuté, ktorý spôsob zvolíme,“ potvrdila. Ministerstvo, ktoré dostalo do rúk petíciu, tiež nevie situáciu urýchliť. „Petíciu sme obdržali v polovici mája. Železničnú stanicu Žilina však riešime v rámci projektu s názvom „ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“, keďže z hľadiska funkcie ide o uzlovú železničnú stanicu,“ potvrdila Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Cesta popod Strečno bola dôležitá i nebezpečná už pred sto rokmi Čítajte 


Zmodernizujú ju neskôr

Samotná budova železničnej stanice tak nebude aj napriek podpisom stoviek Žilinčanov predmetom tejto modernizácie. „Z hľadiska rozsahu prác, zachovania bezpečnosti, a tiež pre dopravné obmedzenia sa neodporúča súbežne realizovať modernizáciu uzla Žilina aj revitalizáciu železničnej stanice,“ doplnila.
Stavebnými prácami príde k prestavbe celého koľajiska železničnej stanice, smerovej a výškovej úprave koľají. Okrem toho pribudnú aj nové nástupištia vrátane budovania nového podchodu spolu s predĺžením existujúceho podchodu až na ulicu Uhoľná. „Keďže je nevyhnutné zabezpečiť prevádzku v tak veľkom dopravnom uzle, pohyb cestujúcich v priestoroch staveniska bude náročný na organizáciu a hlavne ich bezpečnosť. Po skončení modernizácie uzla Žilina však počítame aj s revitalizáciou samotnej budovy stanice so zachovaním všetkých prvkov pôvodnej architektúry,“ vysvetlila. Niektorí Žilinčania si myslia, že o petícii radnica mohla verejnosť informovať aj viac. „Keby bola niekde na stanici, tak verím, že ju podpíše každý, keď vidí, ako to tam vyzerá otrasne a smrdí to tam,“ povedal Vladimír Mahút, jeden z cestujúcich. Mesto neuvažovalo ani o elektronickom zbieraní podpisov. „Podpisy sme zbierali len písomne, nie elektronicky,“ povedal koncom minulého roka Peter Rolko, vedúci odboru dopravy. Iniciátorom bol primátor Igor Choma, ktorý žiadal, aby železnice rešpektovali vôľu obyvateľov Žiliny a cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Apolka horí!
  3. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  5. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  6. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  8. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 622
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 12 068
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 398
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 073
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 838
  6. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali? 2 620
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 2 528
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 121
  1. Milan Removčík: Rozsutec
  2. Erik Kriššák: Úpal
  3. Ján Šeďo: Zachránili "ju", jej "reči" je rozumieť aj bez slov.
  4. Jakub Konečný: Izrael a Palestína potrebujú prímerie, mier aj zmierenie
  5. Ján Valchár: Ako jedna fabrika vyhrala druhú svetovú/Ženy z plagátov
  6. Marek Mačuha: Prečo Trump nesmie dostať Nobelovu cenu
  7. Dušan Piršel: Uťahovanie opaskov, upratovanie špajzy
  8. Arpád Sasköi: Spojenie
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 707
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 14 115
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 196
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 242
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 748
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 7 275
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 117
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 955
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu