Ani petícia neurýchli opravu železničnej stanice v Žiline

Petíciu za obnovu železničnej stanice podpísalo 800 Žilinčanov. Rekonštrukcia budovy ale musí aj tak počkať. Budova bola pritom, podľa historických fotografií, krásnou dominantou Žiliny.

Stanicu opravia najskôr za päť rokov. Stanicu opravia najskôr za päť rokov. (Zdroj: KRISTIÁN XAVER KIRNÁG)

ŽILINA. Radnica v minulom roku spustila petíciu za obnovu budovy železničnej stanice. Podpismi občanov chceli apelovať na ministerstvo, aby začalo zničenú stanicu riešiť. To ale na obnovu priamy dopad nemá a situáciu musia riešiť železnice.

Menšie úpravy boli

Stanica v poslednej dobe prešla menšími úpravami. „Vymaľovali sme ju a dezinfikovali sme čakáreň. Je tam od leta minulého roku SBS na elimináciu zdržiavania sa asociálnych osôb. Budovu železničnej stanice opravíme najskôr za päť rokov, až keď prebehne rekonštrukcia trate,“ povedala Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. Väčšina železničných staníc v rámci Slovenska má 50 až 80 rokov a samotné budovy nie je možné rekonštruovať z eurofondov. Rekonštrukcia začne najskôr za päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


„Uvedomujeme si nevyhovujúci stav budovy železničnej stanice. Zámer na jej rekonštrukciu majú železnice už niekoľko rokov,“ potvrdila. Dokonca v rokoch 2009 až 2011 zrealizovali výberové konania na rekonštrukciu viacerých staníc, medzi nimi bola aj Žilina, a to formou súkromno-verejného partnerstva. Konkrétna zmluva však nikdy nebola uzatvorená.

Zohľadnia historický rámec

„Budova stanice sa určite bude rekonštruovať, pôjde o komplexnú rekonštrukciu pri zohľadnení historických súvislostí, ktorá však začne až po dokončení modernizácie uzla Žilina.“ V tejto chvíli zvažujú železnice dve možnosti. Buď realizovať komplexnú rekonštrukciu budovy z vlastných zdrojov železníc, alebo formou súkromno-verejného partnerstva. „V tejto chvíli nie je definitívne rozhodnuté, ktorý spôsob zvolíme,“ potvrdila. Ministerstvo, ktoré dostalo do rúk petíciu, tiež nevie situáciu urýchliť. „Petíciu sme obdržali v polovici mája. Železničnú stanicu Žilina však riešime v rámci projektu s názvom „ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“, keďže z hľadiska funkcie ide o uzlovú železničnú stanicu,“ potvrdila Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Cesta popod Strečno bola dôležitá i nebezpečná už pred sto rokmi Čítajte 


Zmodernizujú ju neskôr

Samotná budova železničnej stanice tak nebude aj napriek podpisom stoviek Žilinčanov predmetom tejto modernizácie. „Z hľadiska rozsahu prác, zachovania bezpečnosti, a tiež pre dopravné obmedzenia sa neodporúča súbežne realizovať modernizáciu uzla Žilina aj revitalizáciu železničnej stanice,“ doplnila.
Stavebnými prácami príde k prestavbe celého koľajiska železničnej stanice, smerovej a výškovej úprave koľají. Okrem toho pribudnú aj nové nástupištia vrátane budovania nového podchodu spolu s predĺžením existujúceho podchodu až na ulicu Uhoľná. „Keďže je nevyhnutné zabezpečiť prevádzku v tak veľkom dopravnom uzle, pohyb cestujúcich v priestoroch staveniska bude náročný na organizáciu a hlavne ich bezpečnosť. Po skončení modernizácie uzla Žilina však počítame aj s revitalizáciou samotnej budovy stanice so zachovaním všetkých prvkov pôvodnej architektúry,“ vysvetlila. Niektorí Žilinčania si myslia, že o petícii radnica mohla verejnosť informovať aj viac. „Keby bola niekde na stanici, tak verím, že ju podpíše každý, keď vidí, ako to tam vyzerá otrasne a smrdí to tam,“ povedal Vladimír Mahút, jeden z cestujúcich. Mesto neuvažovalo ani o elektronickom zbieraní podpisov. „Podpisy sme zbierali len písomne, nie elektronicky,“ povedal koncom minulého roka Peter Rolko, vedúci odboru dopravy. Iniciátorom bol primátor Igor Choma, ktorý žiadal, aby železnice rešpektovali vôľu obyvateľov Žiliny a cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TIPOS spustil novú kampaň
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 632
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 338
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 009
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 372
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 5 630
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 989
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 4 698
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 424
  1. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  2. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. František Kukura: Neutralita s faktúrou
  6. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  7. Viliam Oros: Keď sa nové bývanie zmení na nočnú moru IV
  8. Rudolf Brídzik: Kope studňu, aby druhý mohol piť.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 753
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 303
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 402
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 921
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 630
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 041
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 327
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 638
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Súťažný ročník 2025/2026 by mal odštartovať počas druhého augustového víkendu.


Dočasne uzatvoria križovatku v Žiline.

Zrušia niekoľko parkovacích miest.


Dym sa valí z jedného z bytov.


Správaním pútal pozornosť.


  1. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  2. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. František Kukura: Neutralita s faktúrou
  6. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  7. Viliam Oros: Keď sa nové bývanie zmení na nočnú moru IV
  8. Rudolf Brídzik: Kope studňu, aby druhý mohol piť.
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 18 753
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 303
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 402
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 921
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 630
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 041
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 327
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 638
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu