Ani petícia neurýchli opravu železničnej stanice v Žiline

Petíciu za obnovu železničnej stanice podpísalo 800 Žilinčanov. Rekonštrukcia budovy ale musí aj tak počkať. Budova bola pritom, podľa historických fotografií, krásnou dominantou Žiliny.

Stanicu opravia najskôr za päť rokov. Stanicu opravia najskôr za päť rokov. (Zdroj: KRISTIÁN XAVER KIRNÁG)

ŽILINA. Radnica v minulom roku spustila petíciu za obnovu budovy železničnej stanice. Podpismi občanov chceli apelovať na ministerstvo, aby začalo zničenú stanicu riešiť. To ale na obnovu priamy dopad nemá a situáciu musia riešiť železnice.

Menšie úpravy boli

Stanica v poslednej dobe prešla menšími úpravami. „Vymaľovali sme ju a dezinfikovali sme čakáreň. Je tam od leta minulého roku SBS na elimináciu zdržiavania sa asociálnych osôb. Budovu železničnej stanice opravíme najskôr za päť rokov, až keď prebehne rekonštrukcia trate,“ povedala Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky. Väčšina železničných staníc v rámci Slovenska má 50 až 80 rokov a samotné budovy nie je možné rekonštruovať z eurofondov. Rekonštrukcia začne najskôr za päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


„Uvedomujeme si nevyhovujúci stav budovy železničnej stanice. Zámer na jej rekonštrukciu majú železnice už niekoľko rokov,“ potvrdila. Dokonca v rokoch 2009 až 2011 zrealizovali výberové konania na rekonštrukciu viacerých staníc, medzi nimi bola aj Žilina, a to formou súkromno-verejného partnerstva. Konkrétna zmluva však nikdy nebola uzatvorená.

Zohľadnia historický rámec

„Budova stanice sa určite bude rekonštruovať, pôjde o komplexnú rekonštrukciu pri zohľadnení historických súvislostí, ktorá však začne až po dokončení modernizácie uzla Žilina.“ V tejto chvíli zvažujú železnice dve možnosti. Buď realizovať komplexnú rekonštrukciu budovy z vlastných zdrojov železníc, alebo formou súkromno-verejného partnerstva. „V tejto chvíli nie je definitívne rozhodnuté, ktorý spôsob zvolíme,“ potvrdila. Ministerstvo, ktoré dostalo do rúk petíciu, tiež nevie situáciu urýchliť. „Petíciu sme obdržali v polovici mája. Železničnú stanicu Žilina však riešime v rámci projektu s názvom „ŽSR, dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina“, keďže z hľadiska funkcie ide o uzlovú železničnú stanicu,“ potvrdila Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Cesta popod Strečno bola dôležitá i nebezpečná už pred sto rokmi Čítajte 


Zmodernizujú ju neskôr

Samotná budova železničnej stanice tak nebude aj napriek podpisom stoviek Žilinčanov predmetom tejto modernizácie. „Z hľadiska rozsahu prác, zachovania bezpečnosti, a tiež pre dopravné obmedzenia sa neodporúča súbežne realizovať modernizáciu uzla Žilina aj revitalizáciu železničnej stanice,“ doplnila.
Stavebnými prácami príde k prestavbe celého koľajiska železničnej stanice, smerovej a výškovej úprave koľají. Okrem toho pribudnú aj nové nástupištia vrátane budovania nového podchodu spolu s predĺžením existujúceho podchodu až na ulicu Uhoľná. „Keďže je nevyhnutné zabezpečiť prevádzku v tak veľkom dopravnom uzle, pohyb cestujúcich v priestoroch staveniska bude náročný na organizáciu a hlavne ich bezpečnosť. Po skončení modernizácie uzla Žilina však počítame aj s revitalizáciou samotnej budovy stanice so zachovaním všetkých prvkov pôvodnej architektúry,“ vysvetlila. Niektorí Žilinčania si myslia, že o petícii radnica mohla verejnosť informovať aj viac. „Keby bola niekde na stanici, tak verím, že ju podpíše každý, keď vidí, ako to tam vyzerá otrasne a smrdí to tam,“ povedal Vladimír Mahút, jeden z cestujúcich. Mesto neuvažovalo ani o elektronickom zbieraní podpisov. „Podpisy sme zbierali len písomne, nie elektronicky,“ povedal koncom minulého roka Peter Rolko, vedúci odboru dopravy. Iniciátorom bol primátor Igor Choma, ktorý žiadal, aby železnice rešpektovali vôľu obyvateľov Žiliny a cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 594
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 851
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 655
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 808
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 207
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 469
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 767
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu