Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Diaľničný privádzač z Rajeckej doliny zrejme nikdy nepostavia

Problémom je mimoriadne vysoká cena, s ktorou projekt rátal.

Časť privádzača vyústi na Solinkách. Časť privádzača vyústi na Solinkách. (Zdroj: ŽILINA-GALLERY)

RAJECKÁ DOLINA. Pred niekoľkými týždňami spustili diaľničiari výstavbu privádzača, ktorý spojí diaľnicu D1 pri Lietavskej Lúčke so Žilinou. Projekt mešká a približne o rok posunul dostavbu celého úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Nie je to však jediná chyba krásy projektu privádzača. Len nedávno sa v tichosti rozhodlo, že z privádzača sa postaví len necelá polovica. Kým druhá etapa z Lietavskej Lúčky do Žiliny v kilometri 4,7 až 7,3 sa stavia, čo bude s predraženou prvou etapou, nikto presne nevie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá etapa privádzača, ktorá mala priviesť dopravu na diaľnicu z Rajeckej doliny od Slnečných skál a okolo Porúbky, tak skoro postavená nebude. Zrejme nikdy.

Prečítajte si tiež: Počet obyvateľov Žiliny klesá. Teplička expanduje Čítajte 

Leží v zásuvke

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že od „rajeckej časti“ privádzača sa upustilo v roku 2015. Projekt rozdelila, aby mohla postaviť aspoň pripojenie Žiliny z Lietavskej Lúčky. Táto časť projektu bola v príprave ďalej a nebrzdil ju výkup pozemkov.

„V roku 2015 bol podpísaný dodatok o rozdelení dokumentácie pre ponuku na etapy s cieľom zabezpečiť realizáciu aspoň v úseku, ktorý mal v tom čase majetkoprávne vysporiadanie a je potrebný na vlastné pripojenie mesta Žilina na D1. O pokračovaní v príprave I. etapy privádzača sa rozhodne po zrealizovaní II. etapy,“ vysvetlila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Projekt rajeckej časti privádzača tak už tri roky leží v zásuvke. Odborníci sa nazdávajú, že od vtedy sa na prvej etape privádzača v ničom nepokračovalo.

Ako obchvat Prievidze

Ešte väčší problém, ako nevysporiadané pozemky, je mimoriadne vysoká cena, s ktorou projekt rátal. Celý pôvodne viac ako sedemkilometrový privádzač mal podľa odhadov stáť 130 miliónov eur. Dnes vieme, že druhá etapa z Lietavskej Lúčky do Žiliny sa vysúťažila len za 14 miliónov. „Tak vysoká absurdná odhadovaná cena asi štyri a pol kilometrov dlhého úseku dvojprúdovej cesty určite nie je spôsobená nevysporiadanými pozemkami. Pravdepodobne bude treba prehodnotiť navrhované riešenie a vymyslieť jednoduchší, teda lacnejší variant,“ tvrdí poslanec parlamentu Ján Marosz.

Aj analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že pri rozpracovaní projektu sa nehľadelo na konečnú sumu a tá skončila v astronomických výškach. „V projektovej príprave nedochádzalo k stráženiu nákladov. Vytvárala sa ilúzia, že stavba je takmer pripravená, ale urobilo sa riešenie, ktoré sa nikdy nedá zaplatiť. Tento krátky úsek, teda časť privádzača, ktorý je obchvatom Porúbky, bol naprojektovaný s vyššími nákladmi, ako má stáť celý obchvat päťdesiattisícového mesta Prievidza,“ poukázal na absurdné investičné náklady Kovalčík.

Aj on apeluje na ministerstvo dopravy a NDS, aby hľadali podstatne menej finančne náročné riešenie. Projekt sa podľa neho úplne zastavil a ešte pred rokmi diaľničiari zastavili výkup pozemkov.

Iba pozastavili

NDS namieta, že projekt nezastavila, len pozastavila do času, kým zabezpečí finančné prostriedky. „V prípade rozhodnutia o pokračovaní v príprave je reálny predpoklad začatia výstavby máj 2022 za predpokladu zabezpečenia finančných prostriedkov. Doba výstavby je tri roky.“

Poslanec Ján Marosz sa prihovára za dokončenie rozumného variantu prvej etapy diaľničného privádzača. „Kompetentní by si rozhodne nemali nad týmto problémom zatvárať oči a tento ďalší odložený problematický projekt by bolo treba urýchlene prepracovať a pripravovať na realizáciu.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  10. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  1. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  2. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  3. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  4. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  9. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 845
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 602
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 618
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 897
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 380
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 330
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 766
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 513
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 492
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 248

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Reinštalovaná Hložníkova expozícia v Žiline ponúka výber z celoživotnej tvorby

Expozícia predstavuje verejnosti doteraz sporadicky prezentovaný výber z celoživotnej Hložníkovej tvorby, z obdobia od 40. rokov až po 90. roky 20. storočia.

Na vernisáž prišlo množstvo ľudí.

Čo robiť, ak zomrie niekto blízky

Ak nám zomrie blízky človek, je pochopiteľné, že smútime. No nevyhneme sa ani množstvu praktických povinností – od vybavenia, pohrebu cez vyriešenie rôznych záväzkov, ktoré mal zomrelý voči iným inštitúciám až po riešenie pozostalosti. Pomôže vám náš manuál v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Slávia po prehre v Leviciach oznámila príchod navrátilca

Žilinčania nezvládli najmä druhú štvrtinu.

Ilustračné foto.

Žilina očakáva pokles príjmov a rast výdavkov

Mestu pribudli a naďalej pribúdajú ďalšie povinnosti, ktoré z rozpočtu odčerpajú viac financií.

Mestské zastupiteľstvo Žilina.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti skonfiškovali v okolí Terchovej motorky a štvorkolky

V boji s jazdcami majú strážcovia prírody už slušné kompetencie.

AKTUALIZOVANÉ: Kysučania dnes protestujú v Bratislave: riešiť chcú dopravnú situáciu

Od desiatej majú aktivisti a zástupcovia dotknutých obcí stretnutia postupne na českej, poľskej, nemeckej aj kórejskej ambasáde, od ktorých očakávajú súčinnosť.

Nitra zrušila silvestrovský ohňostroj. Zmeny budú aj vo vianočnom mestečku

Definitívny vzhľad námestia počas vianočných trhov ešte dolaďujú na útvare hlavného architekta.

Dnes je to práve 45 rokov, čo Bystricu zaliala veľká voda

22. októbra 1974 bolo mesto pod Urpínom pod vodou.

Vybrali SME

Už ste čítali?