Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Diaľničný privádzač z Rajeckej doliny zrejme nikdy nepostavia

Problémom je mimoriadne vysoká cena, s ktorou projekt rátal.

Časť privádzača vyústi na Solinkách. Časť privádzača vyústi na Solinkách. (Zdroj: ŽILINA-GALLERY)

RAJECKÁ DOLINA. Pred niekoľkými týždňami spustili diaľničiari výstavbu privádzača, ktorý spojí diaľnicu D1 pri Lietavskej Lúčke so Žilinou. Projekt mešká a približne o rok posunul dostavbu celého úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Nie je to však jediná chyba krásy projektu privádzača. Len nedávno sa v tichosti rozhodlo, že z privádzača sa postaví len necelá polovica. Kým druhá etapa z Lietavskej Lúčky do Žiliny v kilometri 4,7 až 7,3 sa stavia, čo bude s predraženou prvou etapou, nikto presne nevie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá etapa privádzača, ktorá mala priviesť dopravu na diaľnicu z Rajeckej doliny od Slnečných skál a okolo Porúbky, tak skoro postavená nebude. Zrejme nikdy.

Prečítajte si tiež: Počet obyvateľov Žiliny klesá. Teplička expanduje Čítajte 

Leží v zásuvke

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že od „rajeckej časti“ privádzača sa upustilo v roku 2015. Projekt rozdelila, aby mohla postaviť aspoň pripojenie Žiliny z Lietavskej Lúčky. Táto časť projektu bola v príprave ďalej a nebrzdil ju výkup pozemkov.

„V roku 2015 bol podpísaný dodatok o rozdelení dokumentácie pre ponuku na etapy s cieľom zabezpečiť realizáciu aspoň v úseku, ktorý mal v tom čase majetkoprávne vysporiadanie a je potrebný na vlastné pripojenie mesta Žilina na D1. O pokračovaní v príprave I. etapy privádzača sa rozhodne po zrealizovaní II. etapy,“ vysvetlila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt rajeckej časti privádzača tak už tri roky leží v zásuvke. Odborníci sa nazdávajú, že od vtedy sa na prvej etape privádzača v ničom nepokračovalo.

Ako obchvat Prievidze

Ešte väčší problém, ako nevysporiadané pozemky, je mimoriadne vysoká cena, s ktorou projekt rátal. Celý pôvodne viac ako sedemkilometrový privádzač mal podľa odhadov stáť 130 miliónov eur. Dnes vieme, že druhá etapa z Lietavskej Lúčky do Žiliny sa vysúťažila len za 14 miliónov. „Tak vysoká absurdná odhadovaná cena asi štyri a pol kilometrov dlhého úseku dvojprúdovej cesty určite nie je spôsobená nevysporiadanými pozemkami. Pravdepodobne bude treba prehodnotiť navrhované riešenie a vymyslieť jednoduchší, teda lacnejší variant,“ tvrdí poslanec parlamentu Ján Marosz.

Aj analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že pri rozpracovaní projektu sa nehľadelo na konečnú sumu a tá skončila v astronomických výškach. „V projektovej príprave nedochádzalo k stráženiu nákladov. Vytvárala sa ilúzia, že stavba je takmer pripravená, ale urobilo sa riešenie, ktoré sa nikdy nedá zaplatiť. Tento krátky úsek, teda časť privádzača, ktorý je obchvatom Porúbky, bol naprojektovaný s vyššími nákladmi, ako má stáť celý obchvat päťdesiattisícového mesta Prievidza,“ poukázal na absurdné investičné náklady Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Aj on apeluje na ministerstvo dopravy a NDS, aby hľadali podstatne menej finančne náročné riešenie. Projekt sa podľa neho úplne zastavil a ešte pred rokmi diaľničiari zastavili výkup pozemkov.

Iba pozastavili

NDS namieta, že projekt nezastavila, len pozastavila do času, kým zabezpečí finančné prostriedky. „V prípade rozhodnutia o pokračovaní v príprave je reálny predpoklad začatia výstavby máj 2022 za predpokladu zabezpečenia finančných prostriedkov. Doba výstavby je tri roky.“

Poslanec Ján Marosz sa prihovára za dokončenie rozumného variantu prvej etapy diaľničného privádzača. „Kompetentní by si rozhodne nemali nad týmto problémom zatvárať oči a tento ďalší odložený problematický projekt by bolo treba urýchlene prepracovať a pripravovať na realizáciu.“

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 018
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 437
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 401
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 960
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 325
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Predseda predstavenstva klubu Vlci Žilina Rastislav Chovanec.

Žilina má ešte na súpiske miesta pre dvoch zahraničných hráčov.


11 h

Sú vyškolení na vyhľadávanie a záchranu osôb v ruinách v mestskom prostredí.


a 1 ďalší 13 h
Smútok žilinských hokejistov po záverečnom hvizde.

Žilinčania vyhrávali 46 minút najtesnejším rozdielom, no víťazstvo si nepostrážili.


14 h

Mal pri sebe neznámu rastlinu aj bielu kryštalickú látku.


7. feb

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 018
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 437
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 401
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 960
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 325
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu