Štvrtok, 23. marec, 2023 | Meniny má Adrián

Je Žilina smart city? Diskutovali sme s hosťami

Mobilita mesta, integrovaná doprava, rozvoj smart technológií. Takéto boli témy diskusie zo série Smart cities tentoraz v Žiline.

Diskusia Smart cities v Žiline.Diskusia Smart cities v Žiline. (Zdroj: František Ujházi)

Spoločnosť Petitpress a.s. vás pozvala ku sledovaniu online prenosu z diskusného fóra zo série Smart cities tentoraz zo Žiliny. Diskusia sa uskutočnila 26. apríla 2018 od 9.30 do 12.00 a podujatie hostila BANKA Žilina.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

TÉMY

  • Mobilita mesta
  • Integrovaná doprava
  • Rozvoj smart technológií

Diskusné fórum minúta po minúte

12:03 Moderátor diskusie Branislav Koscelník na záver poďakoval diskutujúcim i poslucháčom za účasť. Rovnako sa aj my lúčime s naším online prenosom a ďakujeme za vašu pozornosť.

12:00 Michal Kaliňák dodáva: "Smart riešenia potrebujú smart ľudí. A to je dôležité. Poskytneme viacero riešení, ľudia majú na výber, ale je na nich, čo si vyberú."

11:57 "Ako sme povedali na začiatku, smart riešenia sú na to, aby zlepšovali život. Takto to musíme vnímať, pristupovať k nim tak, aby boli prospešné," odpovedá Martin Kapitulík.

11:55 Na záver položil moderátor diskusie Branislav Koscelník takmer až existenčnú otázku: "Ak sa obce, mestá či samosprávy dennodenne boria s bežnými problémami a snažia sa vylepšovať verejné prostredie naozaj len krôčik za krôčikom, stojí za to, zaoberať sa "smart riešeniami"?

11:47 Martin Kapitulík uvádza ešte jeden dôležitý aspekt: "Kvalita je magnetom na to, aby ľudia chodili integrovanou dopravou. Musí byť aj esteticky vyhovujúca, pekná a čistá stanica tak, ako aj prostriedky - vlaky či autobusy. Taktiež autobusové nástupište. Často sa stáva, že si to rôzne subjekty prehadzujú: veď to nie je naše, to patrí železniciam, nech sa starajú. Takto to však nesmieme vnímať, musíme na to tlačiť."

11:44 V meste Žilina sa podľa slov Richarda Staškovana môže výrazná časť práce v oblasti integrovanej dopravy urobiť už do konca roku 2019. V meste budú riešiť skôr tarifné zmeny, mimo neho, v regiónoch, samotnú dopravu či prestupové miesta.

11:42 Martin Kapitulík reaguje na tému integrovanej dopravy. Tvrdí, že problém nie je ani tak zosúladiť autobusy či vlaky, ale skôr to, kto dostane akú časť koláča. "Na tomto vybuchla Bratislava. Verím, že my si to necháme tu, v regióne a dokážeme si to ustrážiť."

11:38 Richard Staškovan dodáva, že spoločnosť vyvíja nielen svoju prácu, ale aj samú seba, keďže funguje len od septembra. Plánom je najskôr plnohodnotne zaviesť integrovanú dopravu v meste a následne v celom kraji.

11:33 "Smart" mesto sa nezaobíde bez inteligentnej dopravy. Preto mesto Žilina v spolupráci so Žilinským samosprávnym krajom založilo spoločnosť Integrovaného dopravného systému, ktorý má ambíciu prepojiť rôzne druhy dopravy. Hovorí jeho riaditeľ Richard Staškovan: "Mesto Žilina sa v pracovný deň stáva mestom pre 200 000 obyvateľov, ktorí využívajú parkovanie a tak ďalej. Kvalitná verejná doprava je základom udržateľnej mestskej mobility. Projekt je vytvorený nie celkom na integrovanú dopravu, ale zatiaľ na nadväzujúce spoje. Chceli sme vidieť, či ľudia budú spolupracovať, výsledky sú pozitívne - chceli sme tiež odľahčiť ťažkú situáciu na ceste."

11:29 "Nemali sme ambíciu mať vlastnú regionálnu televíziu so štábom, ale dnes, vďaka spolupráci so Žilinskou univerzitou, aj tí ľudia, ktorí nevedia spracovať video, len ho pošlú, ho môžu vidieť na tomto kanáli. Ľudia zo Žilinskej univerzity ho totiž preberú, spracujú a následne ide do vysielania," vysvetľuje Jitka Boldová.

11:24 Spoločnosť TES Media vlastní aj lokálny televízny kanál, ktorý umožňuje obciam poskytovať občanom informácie aj takýmto spôsobom. Dnes má nielen licenciu na infokanál, ale aj tzv. Media TV. Na nej beží spravodajstvo, videá môžu posielať aj samotní obyvatelia.

11:20 Aj ona apeluje na to, že všetko je v prvom rade o ľuďoch: "Nedávno sme riešili výrobu a inštaláciu smart lavičky. Tá by nielenže mala v sebe zabudovanú nabíjačku na telefón, ale keďže sme ju chceli umiestniť na detské ihrisko, napadlo nám, že by mohla mať aj nejakú interaktívnu hru pre deti. Jej výroba by bola miestna, náklady únosné. Potom sme si však uvedomili, že aby tam vydržala dlhšie ako pár dní, musí byť ,antivandal´, čo by jej cenu zdvihlo oveľa vyššie. Preto je dôležité, aby smart technológie nielen slúžili ľuďom, ale aby sa ľudia dokázali aj správať."

11:17 Jitka Boldová hovorí o príklade z Vysokej nad Kysucou. Obec nechala pre obyvateľov urobiť aplikáciu, pomocou ktorej s nimi komunikuje: "Obec zavádzala cez nás aplikáciu, ktorá, napríklad, vedela mapovať, čo mal vo vysielaní obecný rozhlas, informácie o tom, kde bude plánovaná odstávka prúdu a tak ďalej - k tomu sme natočili krok po kroku inštruktážne video, aby si ľudia túto aplikáciu vedeli stiahnuť. Smart aplikácie potrebujú užívateľov, ale ľudí treba aj vychovať."

11:14 Jitka Boldová zastupuje v diskusii spoločnosť TES Media, s.r.o., ktorá vlastní sieť telekomunikácií, optické káble. "Sme lokálni, aj preto sme zainteresovaní. Máme vzťah k tomuto regiónu, z tohto vzišlo mnoho riešení, ktoré sme aplikovali v tomto regióne. Na optických sieťach sa dajú robiť aj iné veci ako dodávanie internetu alebo televízneho systému - napríklad mnohé dohľadové kamerové systémy."

11:07 Na otázku, či skôr poznámku z publika, ktorá sa týka Ulice vysokoškolákov a troch kružných križovatiek reaguje Martin Kapitulík: "Pôvodný plán s týmto územím bol úplne iný, mala tam byť športová zóna, plaváreň. Dnes sú tam však vybudované obchody a my nevieme zabrániť tomu, aby sa tam nestavali ďalšie. Vieme akurát tlačiť na súkromníka, ktorý tam chce stavať, aby to spravil funkčne. Pri spomínanej križovatke napríklad musí rozšíriť cestu.

Nevieme vrátiť čas a zmeniť minulosť, musíme sa prispôsobovať podmienkam, ktoré dnes v uliciach máme."

11:02 "Naozaj oceňujem prístup, ktorý zvolil pán Kapitulík. Mesto má byť pekné. Ak tam už bude nejaký stĺpik, nech je nenápadný, výsuvný. Najlepším spôsobom je mať tam kamery. U nás, v areáli ŽU, napriek tomu, že máme celodenné parkovanie za euro, ľudia napriek tomu parkujú na trávnikoch. Keď ich na to upozorníme, nedbajú na to. Máme zariadenie, ktoré je schopné to dokázať, nemôžeme s ním však argumentovať, pretože polícia toto nesmie brať ako dôkaz. A svedkovia sa, samozrejme, takmer nikdy nenájdu. Takže niektoré riešenia musia nájsť oporu aj v legislatíve," reaguje Michal Zábovský.

10:55 Otázka od čitateľa: "Mesto Žilina chce na reguláciu vstupu do mesta nainštalovať stĺpiky. Je toto riešenie ideálne?"

Odpovedá Martin Kapitulík: "Je pravda, že toto je v Žiline stále problém. Musíme urobiť v tom poriadok, aby sa do mesta dostali len tie vozidlá, ktoré tam naozaj majú čo robiť. Základným predpokladom toho, aby to fungovalo, je komunikácia s tými, ktorí tam bývajú či podnikajú. Ktorí tam naozaj majú čo robiť.

Dnes mesto pretláča nie veľmi dobrý spôsob komunikácie. Nechcem, aby vstup do pešej zóny vyzeral ako vstup do vojenskej zóny v Afganistane. Chceme, aby centrum mesta dobre vyzeralo a aby žilo, čo je dnes skôr minulosťou. Chceme, aby to bolo pekné, funkčné, aby sa tam darilo obchodníkom, službám, aby tam ľudia spokojne žili bez obavy, že ich niekto ohrozuje autom. Zároveň však, ak sa tam niečo udeje, aby sa tam v rýchlosti bez problémov dokázalo dostať vozidlo.

Je to o peknom, vkusnom riešení, napríklad o moderných kamerových systémoch. Keď príde človek s autom k nejakému hotelu, systém by ho mal okamžite rozpoznať a nasmerovať. Musíme skĺbiť moderné prostriedky, ktoré ponúka dnešná doba s našou mentalitou. Aby sme nezabrzdili rozvoj mesta, ale naopak, aby sme ho naštartovali a oživili mesto."

10:50 Michal Kaliňák takisto vníma potenciál prihraničných oblastí: "Na Slovensku máme 79 okresov, z toho 36 je prihraničných - my sme fenomén v rámci V4, žiadna krajina nemá takú polohu ako my. V pohraničí žije 2,2 miliónov Slovákov. Ukazuje sa, že trh, jeho ohraničenie vlastne neexistuje. Ak pôjdeme na prihraničie, nie je to len o lacných víkendových nákupoch. Je dobré spolupracovať s prihraničnými regiónmi aj v „smart riešeniach“.“

10:47 Pri infraštruktúre je dôležité aj postavenie Žiliny či regiónu, ktorý má výhodné postavenie v blízkosti susediacich krajín. Podľa Michala Zábovského si to však nie vždy uvedomujeme: "Málokedy je Žilina z hľadiska dopravy vnímaná z hľadiska okolitých krajín - potenciál susediacich krajín vôbec nevyužívame - musíme premýšľať v širších súvislostiach geograficky, ale v užších technologicky."

10:44 Michal Zábovský hovorí o konkrétnych riešeniach, na ktorých sa podieľali členovia ŽU: "Navrhli sme systémy pre parkovanie v roku 2002, je rok 2018, nič sme neaplikovali odvtedy, to, čo sme vtedy navrhli je už technologicky iné, vieme takéto systémy navrhnúť, vieme ich realizovať - vyvinúť systém cez platbu smskou nie je zložité. Podieľali sme sa však napríklad na tom, že dnes si dokážeme kúpiť lístok vo vlaku prostredníctvom telefónu. Niekedy sa ide veľmi ťažko do niečoho, čo nikto iný nemá. Dobré riešenie niečo stojí."

10:41 Žilina rieši aj problém parkovania v meste, nielen voľné miesta, ale aj platenie za parkovanie. "Parkovanie v Žiline nie je dobre vymyslené, nedá sa zaplatiť za parkovanie smskou - moja predstava parkovania sú parkovacie domy na sídliskách s nejakým trávnatým priestorom či ihriskom na streche. Rovnako, bolo by skvelé dokázať zaplatiť smskou alebo priložiť kartu ako na parkovisku na štadióne," hovorí Martin Kapitulík.

10:36 Žilinská univerzita pomáha aj s infraštruktúrou: "To, čo my robíme, však vy nevidíte. Je to aj politicky náročná vec, starosta nevie ukázať, že má novinky v doprave. Ľudia len vnímajú, že to funguje. Policajti však majú možnosť vidieť prenos kamery na svojich vysielačkách, máme senzorové technológie napríklad pri kontajneroch: je naplnený, nie je. Alebo sčítače v doprave: prešiel človek, alebo neprešiel. Tieto veci však ľudia zatiaľ nevidia. Aktuálne je otázka budovania infraštruktúry veľmi zásadná. Lebo naozaj, naplno slúžiť bude až vtedy, keď tie novinky dostaneme k ľuďom."

10:34 Michal Zábovský, riaditeľ Univerzitného vedeckého parku Žilinskej univerzity v Žiline, hovorí o tom, ako Žilinská univerzita prispieva k "smart" životu mesta: "Robíme viacero vecí. Napríklad aplikácie pre ľudí, vec, ktoré zaujíma riadenie mesta i jeho obyvateľov. Technológie sú však veľmi citlivé záležitosti, "smart" sú len vtedy, keď človek, pre ktorého je to určené, povie, že mu to naozaj slúži."

10:30 Moderátor Branislav Koscelník spomenul nedávnu diskusiu na rovnakú tému v Čadci, kde sa skôr ako "smart cities" debatovalo o "smart regiónoch". Žilina však rieši iné problémy. "V Žiline je obrovský počet ľudí, ktorí tu nemajú trvalé bydlisko, ale rovnako ako svojim obyvateľom, aj týmto ľuďom musí platiť napríklad MHD či iné služby. O to náročnejšie je riadiť "smart" mesto."

10:26 Michal Kaliňák apeluje na to, že "smart cities" potrebujú najmä "smart ľudí": Osobný kontakt je dôležitý, participácia je základ samosprávy. Ale je to aj o tom, že keď fajčím na chodníku a nevidím popolník, tak ho odhodím len tak. Následne však opäť budem musieť vynaložiť svoje dane na to, aby ten chodník bol čistý. S týmto treba začať, správať sa zodpovedne k verejnému priestoru či majetku, mať akúsi prirodzenú spoločenskú zodpovednosť.

Je dôležité, aby ľudia pochopili, že toto je takisto ich domov. Tak, ako by doma v obývačke nevyhodili na zem odpadky, nemali by to robiť ani v meste."

10:21 Do diskusie sa zapája aj Michal Kaliňák, hovorca a tajomník Rady expertov ZMOS: "Slovensko je typická vidiecka krajina, 97% samospráv tvoria dediny. Hovoriť na Slovensku o „smart cities“ teda nie je presné, možno by sme mali presnejšie hovoriť o „smart regiónoch“. Konečným užívateľom výhody je občan - funguje u nás daňová ilúzia - máme pocit, že keď platíme dane, už nič netreba investovať, ale to je omyl.“

10:17 Martin Kapitulík chváli najmä prínos Žilinskej univerzity (ŽU) k zlepšeniu života mesta: "Pri areáli Žilinskej univerzity a pri lesoparku je už roky meranie rýchlosti - my to síce máme na jednom mieste, ale chýba nám celkový koncepčný rozvoj pri zavádzaní týchto riešení v meste. V niektorých veciach sme výrazne popredu, podľa GPS si viete pozrieť na tabuli, kde sa vozidlo MHD nachádza. Samozrejme, pri zavádzaní je potrebné pokračovať koncepčne, malo by to mať systém."

10:11 "Aby mesto efektívne fungovalo, malo by podľa mňa do 30 dní nájsť riešenie podnetu od občana alebo mu aspoň dať adekvátnu odpoveď, čo s takou vecou dokáže urobiť. Aj na toto slúžia technológie - občan napríklad nájde poškodený hydrant, vie túto informáciu okamžite online posunúť mestu a to by problém malo následne posunúť svojmu odborníkovi. Určite budeme na to spolu s kolegami poslancami tlačiť," hovorí Martin Kapitulík.

10:09 "Smart technológie" používa mesto aj na komunikáciu s občanmi. Pokračuje Martin Kapitulík: "Máme projekt pocitových máp – ďalší prístup, ako vie samospráva dobrým spôsobom komunikovať online so svojimi občanmi o tom, čo sa im na verejnom priestore páči či nepáči. Na pocitových mapách presne toto môžu občania dať najavo: iný pocit predsa budú mať z neupravených priestorov či zanedbaných ihrísk a iný z nového chodníka."

10:02 Slova sa ako prvý ujal poslanec zastupiteľstva ŽSK a mesta Žilina Martin Kapitulík. Pri výzve na oboznámenie situácie so "smart technológiami" v Žiline hovorí: "Som rád, že sú tu páni, ktorí sa priamo venujú implementácii smart technológií do života samosprávy. Hlavná implementácia týchto technológií v Žiline sa sústreďuje v doprave. Pracuje sa teraz najmä na fungovaní križovatiek, na ktorých by semafory boli schopné automaticky rozpoznať príchod autobusu či trolejbusu a riadiť križovatky tak, aby vozidlá MHD mali prednosť."

10:01 Moderátor diskusie Branislav Koscelník privítal zúčastnených, oznámil témy diskusie a predstavil prítomným hlavných aktérov diskusie.

9:59 Hostia pomaly prichádzajú, diskutujúci sú na svojich miesta.Diskusia každú chvíľu začne.

- Diskusný stôl sa uskutoční vo štvrtok 26.4. 2018 od 9:30. Sledujte ho v našom online textovom prenose.

HOSTIA

Jitka Boldová – manažérka spoločnosti TES Media, s.r.o.
Martin Kapitulík – poslanec zastupiteľstva ŽSK a mesta Žilina
Michal Zábovský – riaditeľ Univerzitného vedeckého parku Žilinskej univerzity v Žiline
Richard Staškovan – riaditeľ Integrovaného dopravného systému Žilinského kraja
Michal Kaliňák – hovorca a tajomník Rady expertov ZMOS

Kedy: 26. 4. 2018, 9.30 – 12.00 h Kde: BANKA Žilina, Legionárska 1 Moderátor: Branislav Koscelník

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  3. Koho prepustiť a komu zvýšiť mzdu? Také otázky budú riešiť firmy
  4. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  5. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  2. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  3. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  4. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  5. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  6. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  7. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  8. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 10 814
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 184
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 865
  4. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 7 495
  5. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 7 493
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 573
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 889
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 941

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  3. Ivan Mlynár: AKO POLICAJNÝ PREZIDENT ŠTEFAN HAMRAN S FICOM SÚHLASIL. JA BY SOM IŠIEL EŠTE ĎALEJ A ZA NIEKTORÉ SVOJE VÝROKY BY SOM SA CHCEL FICOVI OSPRAVEDNIŤ
  4. Ľuboš Vodička: Prešporok pod ochranou delostrelcov
  5. Linda Rampašeková: ABY NÁS POČÚVALI
  6. Jan Pražák: Vyprávění despotického otce
  7. Dada Vozáriková: O nami nedocenených dánskych unikátoch
  8. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 422
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 342
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 321
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 384
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 380
  6. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 2 902
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 703
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 535
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Rekonštrukcia lávky v Strečne bude stáť 584-tisíc eur.


18 h

Prinášame vám fotogalériu a výsledky z pretekov.


19 h
Obhliadajúcim lekárom je približne päť rokov.

Pri obhliadke trpí spolu s pozostalými.


22 h

Zasiahli včas, plamene sa na okolité ruiny nerozšírili.


23 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Keby bolo keby
  2. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Vasiľov
  3. Ivan Mlynár: AKO POLICAJNÝ PREZIDENT ŠTEFAN HAMRAN S FICOM SÚHLASIL. JA BY SOM IŠIEL EŠTE ĎALEJ A ZA NIEKTORÉ SVOJE VÝROKY BY SOM SA CHCEL FICOVI OSPRAVEDNIŤ
  4. Ľuboš Vodička: Prešporok pod ochranou delostrelcov
  5. Linda Rampašeková: ABY NÁS POČÚVALI
  6. Jan Pražák: Vyprávění despotického otce
  7. Dada Vozáriková: O nami nedocenených dánskych unikátoch
  8. Vladimír Benčík: Rím - Tajomstvá Vatikánskych múzeí (1. časť)
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 7 422
  2. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 342
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 321
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 384
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 380
  6. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 2 902
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 703
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 535
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu