Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Strečno: Na sanáciu brala doplatili pltníci, stratili polovicu zákazníkov

Ak budú práce pod hradom pokračovať, pltníci sa oavajú aj o túto sezónu.

(Zdroj: TASR)

STREČNO. Minuloročná sanácia hradného brala pod hradom výrazne ovplyvnila sezónu strečnianskych pltníkov. Po sedemkilometrovom úseku Váhu okolo skál Margita a Besná previezli iba 3500 ľudí, čo je o polovicu menej ako rok predtým. Po otvorení tohtoročnej sezóny na pltisku Bariérová to povedal Pavol Albrecht z Prvej pltníckej a raftingovej spoločnosti.

"Predpokladáme, že nová sezóna bude lepšia ako vlaňajšia. Všetko závisí od toho, ako sa bude vyvíjať situácia s hradným bralom. Pretože, pokiaľ sme informovaní, monitoring tam nie je urobený na sto percent. Znova by tu mohlo dôjsť k dopravným uzáverám. A tým pádom by sme opäť mohli byť na úrovni vlaňajška," povedal Albrecht.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Križovatku pri Fackárni upravia už v lete Čítajte 

Tradíciu pltníctva, ktorá sa viaže k histórii najkrajšieho a najnebezpečnejšieho úseku na rieke Váh v Strečnianskom prielome, obnovili v roku 1999 po šiestich desaťročiach. Odvtedy previezli miestni pltníci po Váhu popod skaly Margita a Besná a dva strečnianske hrady vyše 100-tisíc ľudí.

"Začínali sme s desiatimi pltníkmi. Boli to prakticky tí, ktorí zakladali spoločnosť, respektíve ich rodinní príslušníci. Dnes máme cez tridsať pltníkov. Každý chlapec, ktorý by mal záujem, má u nás dvere otvorené. Nech sa príde pozrieť a uvidí, že je to zaujímavá činnosť. Možno ho to osloví, budeme mať viac pltníkov a viac ľudí bude vedieť o histórii Strečna," podotkol Albrecht.

Prvým oficiálnym strečnianskym pltníkom po obnovení tradície bol Vladimír Melo. "Plte sú oproti pôvodným iné hlavne kvôli bezpečnosti. Keď sme pred dvadsiatimi rokmi prvýkrát postavili plť podľa našej predstavy, zistili sme, čo všetko je potrebné, aby ľudia mohli pohodlne a bezpečne sedieť. Práve lavičky, ktoré sú tam, zabezpečujú, aby mali zákazníci pokoj na obzeranie krásnej prírody a mohli pohodlne počúvať výklad pltníkov," povedal Melo.

Skryť Vypnúť reklamu

Na plti s kapacitou dvanásť ľudí udáva smer jazdy pltník predník a pltník zadník ho dorovnáva. "Je teoreticky voľnejší a podáva výklad o celom splavovanom úseku. Plavba trvá zhruba 50 minút najkrajšími úsekmi Strečnianskeho prielomu. Začíname na pltisku Bariérová, zanedlho nás čakajú bájne Besná a Margita, prídu hrady - starý, nový a veľa prírodných aj technických zaujímavostí. Cieľ je v mieste, kde ústi kompa pod hradom. A potom môžu ľudia navštíviť ďalšie atrakcie Strečna - hrad Strečno, monument francúzskych partizánov a najnovšie aj rozhľadňu," doplnil Albrecht.

Začiatky pltníctva siahajú do 11. storočia, najväčší rozmach zaznamenalo v 18., 19. a začiatkom 20. storočia. Nástup železničnej dopravy v rokoch 1915 až 1935 znamenal prakticky zánik pltníctva. Kolískou pltníctva na Váhu bol Liptov, splavnými tokmi na Slovensku boli Váh, Hron, Kysuca a Orava, najvýznamnejšou bola vážska pltnica. Dĺžka pltí dosahovala až 40 metrov a najväčšie z nich mohli prepraviť až 180 kubických metrov nákladu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  2. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 693
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 144
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 715
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 675
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 293
  6. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 223
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 978
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 821
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 129
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Fotografie pochádzajú z rubriky Takto sme žili v Československu, ktorý vychádza v týždenníku MY Žilinské noviny.


32m

Výstava bude pre verejnosť prístupná do konca októbra.


TASR 8 h
Jánošíkové dni.

Festival potrvá päť dni.


12 h
Tréner MŠK Žilina Pavol Staňo.

Rozhovor s trénerom šošonov o nedávno skončenej sezóne.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na mieste nehody zasahoval vrtuľník.


TASR 12. jún

Jej malý syn skončil v nemocnici.


TASR 23 h

Postrek proti pavúkom zaplatili z fondu, prispelo aj mesto.


24 h

V Trenčíne vyrastá nádejná mladá umelkyňa, so svojou maľbou skončila v medzinárodnej súťaži druhá.


12. jún

Už ste čítali?