ŽILINA. Robert Fico najskôr spomínal rok 2010, minister dopravy Ján Figeľ rok 2017, jeho nasledovník na čele rezortu dopravy Ján Počiatek skloňoval rok 2019 a programové vyhlásenie poslednej Ficovej vlády i vlády Petra Pellegríniho ručí, že diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami cez Žilinu bude realitou v roku 2020.
Už teraz je však isté, že motoristi prejdú po diaľnici medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami najskôr v roku 2026. A to len v prípade, že by celý proces prípravy a výstavby nedokončených úsekov najmä v Žilinskom kraji išiel ako po masle.

Všetko sa odvíja od toho, kedy sa začne výstavba najproblematickejšieho viac ako trinásťkilometrového úseku Turany – Hubová. Posledný nerozostavaný úsek sa pre zosuv bude stavať na novej trase a s dvomi tunelmi. „Pri optimálnom scenári je predpokladaný termín začiatku výstavby v roku 2021 a termín ukončenia výstavby v roku 2026," predpokladá ministerstvo dopravy.
Nula kilometrov
V tomto roku neodovzdá štát motoristom do užívania ani kilometer novej diaľnice. Podľa pôvodných plánov mali už v tomto roku vodiči jazdiť na viac ako jedenásťkilometrovom úseku diaľnice D1 z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky. Dostavba sa posúva na budúci rok.
Nadväzujúci úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa plánoval na koniec roku 2019. Dnes nie je isté, či sa práce stihnú v roku 2020.
Poslanec za OĽANO Ján Marosz upozornil v parlamente ministra dopravy Árpáda Érseka, že prieťahy pri výstavbe ciest a neustále zmeny spôsobujú, že kamióny ničia ľuďom nielen domy, ale aj zdravie.
„Výstavba diaľnic je naďalej výherným automatom pre oligarchické skupiny v pozadí politických strán a nie službou občanovi. Štát platí poradenským firmám vysoké sumy za služby, ktoré by vedeli urobiť radoví zamestnanci na ministerstvách za výrazne menej peňazí, upozorňuje Marosz.
Minister Érsek oponuje, že Slovensko je niekedy pápežskejšie ako pápež a preto sa ťažko dokončujú procesy, ktoré predchádzajú výstavbe diaľnic.
„Ja môžem otvárať len to, čo je pripravené a dostavané," zdôraznil šéf rezortu dopravy.
Dvadsať rokov príprav
„Príprava a výstavba diaľnic je dlhodobý proces, ktorý v priemere trvá 12 až 14 rokov. Výnimkou nie je ani proces dlhší ako 20 rokov," argumentovala pre TASR hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.
V prípade úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka bol podľa Michalovej pôvodný zmluvný termín ukončenia výstavby v januári 2018, neskôr v októbri 2018. „Avšak tento úsek by sa mal stavebne ukončiť v druhom štvrťroku 2019, keďže zhotoviteľ úseku avizoval predĺženie výstavby oproti termínu o niekoľko mesiacov z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov," vysvetlila Michalová.
Pripomenula zároveň, že napríklad tri v súčasnosti rozostavané úseky diaľnice D1 v Žilinskom kraji patria k technicky najzložitejším. „Ich výstavba je oproti iným úsekom časovo náročnejšia. Aj toto spôsobilo, že práve v roku 2018 nebude dokončený ani jeden diaľničný úsek," dodala Michalová.