Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Zo Žiliny do Košíc po diaľnici? Najskôr v roku 2026

Pre dva úseky v okolí Žiliny by mali byť dostavané v roku 2019 a 2020.

Nedokončená diaľnica.(Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Robert Fico najskôr spomínal rok 2010, minister dopravy Ján Figeľ rok 2017, jeho nasledovník na čele rezortu dopravy Ján Počiatek skloňoval rok 2019 a programové vyhlásenie poslednej Ficovej vlády i vlády Petra Pellegríniho ručí, že diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami cez Žilinu bude realitou v roku 2020.

Už teraz je však isté, že motoristi prejdú po diaľnici medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami najskôr v roku 2026. A to len v prípade, že by celý proces prípravy a výstavby nedokončených úsekov najmä v Žilinskom kraji išiel ako po masle.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Popri ceste na Strečno odstránili takmer päťdesiat bilbordov

Všetko sa odvíja od toho, kedy sa začne výstavba najproblematickejšieho viac ako trinásťkilometrového úseku Turany – Hubová. Posledný nerozostavaný úsek sa pre zosuv bude stavať na novej trase a s dvomi tunelmi. „Pri optimálnom scenári je predpokladaný termín začiatku výstavby v roku 2021 a termín ukončenia výstavby v roku 2026," predpokladá ministerstvo dopravy.

Nula kilometrov

V tomto roku neodovzdá štát motoristom do užívania ani kilometer novej diaľnice. Podľa pôvodných plánov mali už v tomto roku vodiči jazdiť na viac ako jedenásťkilometrovom úseku diaľnice D1 z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky. Dostavba sa posúva na budúci rok.

Nadväzujúci úsek Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa plánoval na koniec roku 2019. Dnes nie je isté, či sa práce stihnú v roku 2020.

Poslanec za OĽANO Ján Marosz upozornil v parlamente ministra dopravy Árpáda Érseka, že prieťahy pri výstavbe ciest a neustále zmeny spôsobujú, že kamióny ničia ľuďom nielen domy, ale aj zdravie.

„Výstavba diaľnic je naďalej výherným automatom pre oligarchické skupiny v pozadí politických strán a nie službou občanovi. Štát platí poradenským firmám vysoké sumy za služby, ktoré by vedeli urobiť radoví zamestnanci na ministerstvách za výrazne menej peňazí, upozorňuje Marosz.

Minister Érsek oponuje, že Slovensko je niekedy pápežskejšie ako pápež a preto sa ťažko dokončujú procesy, ktoré predchádzajú výstavbe diaľnic.

„Ja môžem otvárať len to, čo je pripravené a dostavané," zdôraznil šéf rezortu dopravy.

Dvadsať rokov príprav

„Príprava a výstavba diaľnic je dlhodobý proces, ktorý v priemere trvá 12 až 14 rokov. Výnimkou nie je ani proces dlhší ako 20 rokov," argumentovala pre TASR hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

V prípade úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka bol podľa Michalovej pôvodný zmluvný termín ukončenia výstavby v januári 2018, neskôr v októbri 2018. „Avšak tento úsek by sa mal stavebne ukončiť v druhom štvrťroku 2019, keďže zhotoviteľ úseku avizoval predĺženie výstavby oproti termínu o niekoľko mesiacov z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov," vysvetlila Michalová.

Pripomenula zároveň, že napríklad tri v súčasnosti rozostavané úseky diaľnice D1 v Žilinskom kraji patria k technicky najzložitejším. „Ich výstavba je oproti iným úsekom časovo náročnejšia. Aj toto spôsobilo, že práve v roku 2018 nebude dokončený ani jeden diaľničný úsek," dodala Michalová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  2. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  7. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  8. Company´s autumn in the High Tatras
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 073
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 648
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 019
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 470
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 515
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 235
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 192
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 120

Hlavné správy z MY Žilina

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Kamzíci strelili Žiline sedem gólov

V zápase sa predstavil medzi troma žrďami junior Lackovič.

Literárna súťaž O dúhovú lampu z krajiny Zázračno pozná víťaza

Na 26. ročníku celoslovenskej literárnej súťaže O dúhovú lampu z krajiny Zázračno získala hlavnú cenu Judita Ďurčová z Nového Mesta nad Váhom.

Bedmintonistom chýba už len krok k celkovému víťazstvu v tretej lige

Žilinčania na piate kolo nastupovali ako líder súťaže.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Naozaj si musia pacienti do martinskej nemocnice nosiť už aj svoj teplomer?

​​​​​​​Tepličan musel stráviť pár dní na lôžku v martinskej nemocnici, no pred prijatím ho zarazil zoznam vecí, ktoré si má so sebou priniesť. Zdalo sa mu absurdné, že od neho žiadajú aj vlastný digitálny teplomer.

Vybrali SME

Už ste čítali?