Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Parná lokomotíva i Vectron šli do Žiliny vedľa seba. Železnice ukončili modernizáciu

Na zmodernizovanej trase postavili šesť železničných mostov, päť nových cestných mostov, jednu lávku pre peších a päť podchodov.

Po zmodernizovanej trati vyrazili vedľa seba parná lokomotíva z päťdesiatych rokov a súprava ťahaná Vectronom.  Po zmodernizovanej trati vyrazili vedľa seba parná lokomotíva z päťdesiatych rokov a súprava ťahaná Vectronom. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

BYTČA. Štyri roky trvala modernizácia takmer 23-kilometrového železničného úseku z Považskej Teplej smerom na Žilinu. Počas výstavby museli Železnice Slovenskej republiky riešiť vlnu nespokojnosti obyvateľov Dolného Hričova, ktorí sa nechceli zmieriť s presunom zastávky. Spísali petíciu a napokon dosiahli svoje. Investor projekt prekreslil podľa ich požiadaviek.

Starosta susedného Horného Hričova doslova bojoval so správcom železničnej trate i so zhotoviteľom, a ako sám tvrdí, absolvoval veľa konfrontačných stretnutí a telefonátov, aby investor vrátil majetok obce i občanov do pôvodného stavu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Smrť novinára zasiahla aj náš región. Žilinčania zapaľujú sviečky Čítajte 

Nespokojní sú aj obyvatelia mestskej časti Hrabové pri Bytči. Trápi ich, že železničná trať odtrhla obyvateľov od športoviska.

„Výstavba sa nás dotkla hlučnosťou, bolo veľa prachu, fasády máme poškodené. Hornú časť obce vynovená trať odrezala od športového areálu. Športovisko, ktoré sme vybudovali, nie je teraz dobre využité,“ posťažoval sa miestny obyvateľ Jozef Uríček. Je však rád, že prejazd vlaku teraz takmer nie je počuť.

Lávku žiadajú aj po skončení výstavby

Primátor Bytče Miroslav Minárčk potvrdil jeho slová. Tvrdí, že v Bytči je menej hluku. Ale aj jeho trápi, že v Hrabovom zrušili dôležité železničné priecestie. „Hrabové sa tým odrezalo od športového areálu. Občania tak musia chodiť cez obchvat, alebo podchod železničnej stanice a je to dosť nepohodlné,“ povedal primátor.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomenul, že železnicu navrhovali premostiť lávkou. „Pevne verím, že sa k tejto téme ešte vrátime, ako prisľúbili železnice. My sme požiadali železnice, aby boli nápomocní pri riešení tejto nepríjemnej situácie,“ podotkol Minarčik.

Rutinná stavba

Generálny riaditeľ zhotoviteľa TSS Grade Dušan Chovanec tvrdí, že nespokojnosť obyvateľov sa objavuje pri každej väčšej výstavbe. „Verím, že teraz už budú spokojní, pretože všetky veci boli vyriešené k spokojnosti, alebo aspoň k čiastočnej spokojnosti obyvateľov a dotknutých subjektov.“

Potvrdil, že úsek technicky nepatril medzi najťažšie. Stavbu označil ako rutinnú bez špeciálnych technických riešení.

„Najnáročnejšie veci nás čakali pri zakladaní podchodov a mostov a dodržiavaní termínov. Nepredpokladali sme takú vysokú spodnú vodu a menili sa technické riešenia pri založení,“ povedal počas slávnostného ukončenia modernizácie úseku.

Skryť Vypnúť reklamu

Po 22,7 kilometrovom úseku, ktorý prešiel modernizáciou, teraz môžu jazdiť vlaky rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu, jednotky s výkyvnými skriňami do 200 kilometrov za hodinu. Na tejto časti trate získajú cestujúci k dobru dve minúty.

Atraktívna súbežná jazda

Železnice Slovenskej republiky dali na úseku z Považskej Teplej do Žiliny postaviť šesť železničných mostov, päť nových cestných mostov, jednu lávku pre peších a päť podchodov pre cestujúcich a verejnosť. Na celej trati zrušili priecestia.

„Tento úsek stál 153,3 milióna eur. Termín výstavby bol dlhší, ako sa predpokladalo. Na začiatku sa čakalo šesť mesiacov na vyjadrenie riadiaceho orgánu, pretože tento úsek bol financovaný z dvoch programov. V železničnej stanici Dolný Hričov počas realizácie sme museli zámer preprojektovať, pretože obyvatelia obce spísali petíciu,“ obhajoval takmer dvojročné zdržanie generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Martin Erdössy.

Počas slávnosti vypravili zo železničnej stanici v Bytči Hrabovom staručkú parnú lokomotívu. Paralelne s ňou nasadili železnice na vedľajšej koľaji na trase do Žiliny to najmodernejšie čo majú. Súpravu ťahanú rušnom Siemens Vectron.

Dymiaci stroj si to po vynovenej trati hnal stokilometrovou rýchlosťou. Podľa Petra Szépeho išlo o jednu z posledných parných lokomotív z roku 1950. „Pôvodne bola vo Zvolene a odtiaľ sa zachránila pred zošrotovaním. Tie stroje jazdili veľmi krátko, pretože vznikli na konci parnej éry a odstavili ich pomerne mladé,“ podotkol znalec starej železničnej techniky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  3. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  4. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  5. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  9. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  1. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 304
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 595
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 7 846
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 506
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 044
  6. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 6 675
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 446
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 275
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 157
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 902
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

Hokejisti Žiliny na ilustračnom zábere.

KUNERAD: Nielen zámok, ale aj park. Noví majitelia chystajú údržbu zelene

Plánujú tiež vytvoriť architektonickú štúdiu parku.

Zámok Kunerád po zakonzervovaní

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

V druhom kole v Nitre otestovali takmer 41-tisíc ľudí

Väčšina ľudí využila novú aplikáciu, aj vďaka nej sa netvorili rady.

Už ste čítali?