Piatok, 25. máj, 2018 | Meniny má Urban
Nájdete nás na webe

Parná lokomotíva i Vectron šli do Žiliny vedľa seba. Železnice ukončili modernizáciu

Na zmodernizovanej trase postavili šesť železničných mostov, päť nových cestných mostov, jednu lávku pre peších a päť podchodov.

Po zmodernizovanej trati vyrazili vedľa seba parná lokomotíva z päťdesiatych rokov a súprava ťahaná Vectronom. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

BYTČA. Štyri roky trvala modernizácia takmer 23-kilometrového železničného úseku z Považskej Teplej smerom na Žilinu. Počas výstavby museli Železnice Slovenskej republiky riešiť vlnu nespokojnosti obyvateľov Dolného Hričova, ktorí sa nechceli zmieriť s presunom zastávky. Spísali petíciu a napokon dosiahli svoje. Investor projekt prekreslil podľa ich požiadaviek.

Starosta susedného Horného Hričova doslova bojoval so správcom železničnej trate i so zhotoviteľom, a ako sám tvrdí, absolvoval veľa konfrontačných stretnutí a telefonátov, aby investor vrátil majetok obce i občanov do pôvodného stavu.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Smrť novinára zasiahla aj náš región. Žilinčania zapaľujú sviečky

Nespokojní sú aj obyvatelia mestskej časti Hrabové pri Bytči. Trápi ich, že železničná trať odtrhla obyvateľov od športoviska.

„Výstavba sa nás dotkla hlučnosťou, bolo veľa prachu, fasády máme poškodené. Hornú časť obce vynovená trať odrezala od športového areálu. Športovisko, ktoré sme vybudovali, nie je teraz dobre využité,“ posťažoval sa miestny obyvateľ Jozef Uríček. Je však rád, že prejazd vlaku teraz takmer nie je počuť.

Lávku žiadajú aj po skončení výstavby

Primátor Bytče Miroslav Minárčk potvrdil jeho slová. Tvrdí, že v Bytči je menej hluku. Ale aj jeho trápi, že v Hrabovom zrušili dôležité železničné priecestie. „Hrabové sa tým odrezalo od športového areálu. Občania tak musia chodiť cez obchvat, alebo podchod železničnej stanice a je to dosť nepohodlné,“ povedal primátor.

Pripomenul, že železnicu navrhovali premostiť lávkou. „Pevne verím, že sa k tejto téme ešte vrátime, ako prisľúbili železnice. My sme požiadali železnice, aby boli nápomocní pri riešení tejto nepríjemnej situácie,“ podotkol Minarčik.

Rutinná stavba

Generálny riaditeľ zhotoviteľa TSS Grade Dušan Chovanec tvrdí, že nespokojnosť obyvateľov sa objavuje pri každej väčšej výstavbe. „Verím, že teraz už budú spokojní, pretože všetky veci boli vyriešené k spokojnosti, alebo aspoň k čiastočnej spokojnosti obyvateľov a dotknutých subjektov.“

Potvrdil, že úsek technicky nepatril medzi najťažšie. Stavbu označil ako rutinnú bez špeciálnych technických riešení.

„Najnáročnejšie veci nás čakali pri zakladaní podchodov a mostov a dodržiavaní termínov. Nepredpokladali sme takú vysokú spodnú vodu a menili sa technické riešenia pri založení,“ povedal počas slávnostného ukončenia modernizácie úseku.

Po 22,7 kilometrovom úseku, ktorý prešiel modernizáciou, teraz môžu jazdiť vlaky rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu, jednotky s výkyvnými skriňami do 200 kilometrov za hodinu. Na tejto časti trate získajú cestujúci k dobru dve minúty.

Atraktívna súbežná jazda

Železnice Slovenskej republiky dali na úseku z Považskej Teplej do Žiliny postaviť šesť železničných mostov, päť nových cestných mostov, jednu lávku pre peších a päť podchodov pre cestujúcich a verejnosť. Na celej trati zrušili priecestia.

„Tento úsek stál 153,3 milióna eur. Termín výstavby bol dlhší, ako sa predpokladalo. Na začiatku sa čakalo šesť mesiacov na vyjadrenie riadiaceho orgánu, pretože tento úsek bol financovaný z dvoch programov. V železničnej stanici Dolný Hričov počas realizácie sme museli zámer preprojektovať, pretože obyvatelia obce spísali petíciu,“ obhajoval takmer dvojročné zdržanie generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Martin Erdössy.

Počas slávnosti vypravili zo železničnej stanici v Bytči Hrabovom staručkú parnú lokomotívu. Paralelne s ňou nasadili železnice na vedľajšej koľaji na trase do Žiliny to najmodernejšie čo majú. Súpravu ťahanú rušnom Siemens Vectron.

Dymiaci stroj si to po vynovenej trati hnal stokilometrovou rýchlosťou. Podľa Petra Szépeho išlo o jednu z posledných parných lokomotív z roku 1950. „Pôvodne bola vo Zvolene a odtiaľ sa zachránila pred zošrotovaním. Tie stroje jazdili veľmi krátko, pretože vznikli na konci parnej éry a odstavili ich pomerne mladé,“ podotkol znalec starej železničnej techniky.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Všetko, čo rodiny milujú
  5. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 241
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 250
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 11 844
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 9 177
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 826
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 4 669
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 388
  8. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 3 419
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 2 553
  10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 338

Hlavné správy z MY Žilina

Po nehode pri Hyze nechal v aute zraneného spolujazdca a ušiel

Spolujazdca vyslobodili z vozidla hasiči,

Na Staromestských slávnostiach buďte opatrní, na urgente pred rokom skončilo 211 ľudí

Počas Staromestských slávností dbajte na opatrnosť, na urgente minulý rok ošetrili viac ako 200 pacientov

Cyklistov pohostili raňajkami

V tomto roku zorganizovali cykloraňajky už po druhýkrát.

Smart technológie síce máme, ale ľudia ich nevedia naplno využiť

Aj v Martine sme diskutovali na tému Smart cities, pozrite si záznam z nášho online prenosu.

Megaprojekt AŽIŠ sa odkladá. Namiesto neho opravia v Žiline chodníky

Kritici športovému komplexu vyčítajú, že je nad pomery mesta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muža v Nitre zabil blesk. Zasiahol ho na námestí oproti kostolu

Ľudia v neďalekej firme počuli silný úder hromu. Potom vonku videli ležať nehybné telo.

Mal znásilniť 16-ročné dievča. Prievidzský basketbalista je podľa okresného súdu vinný

Americký basketbalista Chris Perry neodohral ani jeden zápas, no už si vyskúšal ako chutia slovenské väznice.

El Maestro slovo dodržal. Vyzbieranú sumu na pokutu daroval sanatóriu

Nestor El Maestro odovzdal vyzbieraných 2 000 eur dennému detskému sanatóriu pri fakultnej nemocnici v Trnave.

Polícia pátra po nezvestnom mužovi z Dolnej Marikovej. Nevideli ste ho? (+FOTO)

25-ročného muža videla naposledy v pondelok jeho družka.

Vybrali SME



Už ste čítali?