Streda, 31. máj, 2023 | Meniny má Petronela, Petrana

Parná lokomotíva i Vectron šli do Žiliny vedľa seba. Železnice ukončili modernizáciu

Na zmodernizovanej trase postavili šesť železničných mostov, päť nových cestných mostov, jednu lávku pre peších a päť podchodov.

Po zmodernizovanej trati vyrazili vedľa seba parná lokomotíva z päťdesiatych rokov a súprava ťahaná Vectronom.  Po zmodernizovanej trati vyrazili vedľa seba parná lokomotíva z päťdesiatych rokov a súprava ťahaná Vectronom. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

BYTČA. Štyri roky trvala modernizácia takmer 23-kilometrového železničného úseku z Považskej Teplej smerom na Žilinu. Počas výstavby museli Železnice Slovenskej republiky riešiť vlnu nespokojnosti obyvateľov Dolného Hričova, ktorí sa nechceli zmieriť s presunom zastávky. Spísali petíciu a napokon dosiahli svoje. Investor projekt prekreslil podľa ich požiadaviek.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Starosta susedného Horného Hričova doslova bojoval so správcom železničnej trate i so zhotoviteľom, a ako sám tvrdí, absolvoval veľa konfrontačných stretnutí a telefonátov, aby investor vrátil majetok obce i občanov do pôvodného stavu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Smrť novinára zasiahla aj náš región. Žilinčania zapaľujú sviečky Čítajte 

Nespokojní sú aj obyvatelia mestskej časti Hrabové pri Bytči. Trápi ich, že železničná trať odtrhla obyvateľov od športoviska.

„Výstavba sa nás dotkla hlučnosťou, bolo veľa prachu, fasády máme poškodené. Hornú časť obce vynovená trať odrezala od športového areálu. Športovisko, ktoré sme vybudovali, nie je teraz dobre využité,“ posťažoval sa miestny obyvateľ Jozef Uríček. Je však rád, že prejazd vlaku teraz takmer nie je počuť.

Lávku žiadajú aj po skončení výstavby

Primátor Bytče Miroslav Minárčk potvrdil jeho slová. Tvrdí, že v Bytči je menej hluku. Ale aj jeho trápi, že v Hrabovom zrušili dôležité železničné priecestie. „Hrabové sa tým odrezalo od športového areálu. Občania tak musia chodiť cez obchvat, alebo podchod železničnej stanice a je to dosť nepohodlné,“ povedal primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomenul, že železnicu navrhovali premostiť lávkou. „Pevne verím, že sa k tejto téme ešte vrátime, ako prisľúbili železnice. My sme požiadali železnice, aby boli nápomocní pri riešení tejto nepríjemnej situácie,“ podotkol Minarčik.

Rutinná stavba

Generálny riaditeľ zhotoviteľa TSS Grade Dušan Chovanec tvrdí, že nespokojnosť obyvateľov sa objavuje pri každej väčšej výstavbe. „Verím, že teraz už budú spokojní, pretože všetky veci boli vyriešené k spokojnosti, alebo aspoň k čiastočnej spokojnosti obyvateľov a dotknutých subjektov.“

Potvrdil, že úsek technicky nepatril medzi najťažšie. Stavbu označil ako rutinnú bez špeciálnych technických riešení.

„Najnáročnejšie veci nás čakali pri zakladaní podchodov a mostov a dodržiavaní termínov. Nepredpokladali sme takú vysokú spodnú vodu a menili sa technické riešenia pri založení,“ povedal počas slávnostného ukončenia modernizácie úseku.

SkryťVypnúť reklamu

Po 22,7 kilometrovom úseku, ktorý prešiel modernizáciou, teraz môžu jazdiť vlaky rýchlosťou do 160 kilometrov za hodinu, jednotky s výkyvnými skriňami do 200 kilometrov za hodinu. Na tejto časti trate získajú cestujúci k dobru dve minúty.

Atraktívna súbežná jazda

Železnice Slovenskej republiky dali na úseku z Považskej Teplej do Žiliny postaviť šesť železničných mostov, päť nových cestných mostov, jednu lávku pre peších a päť podchodov pre cestujúcich a verejnosť. Na celej trati zrušili priecestia.

„Tento úsek stál 153,3 milióna eur. Termín výstavby bol dlhší, ako sa predpokladalo. Na začiatku sa čakalo šesť mesiacov na vyjadrenie riadiaceho orgánu, pretože tento úsek bol financovaný z dvoch programov. V železničnej stanici Dolný Hričov počas realizácie sme museli zámer preprojektovať, pretože obyvatelia obce spísali petíciu,“ obhajoval takmer dvojročné zdržanie generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Martin Erdössy.

Počas slávnosti vypravili zo železničnej stanici v Bytči Hrabovom staručkú parnú lokomotívu. Paralelne s ňou nasadili železnice na vedľajšej koľaji na trase do Žiliny to najmodernejšie čo majú. Súpravu ťahanú rušnom Siemens Vectron.

Dymiaci stroj si to po vynovenej trati hnal stokilometrovou rýchlosťou. Podľa Petra Szépeho išlo o jednu z posledných parných lokomotív z roku 1950. „Pôvodne bola vo Zvolene a odtiaľ sa zachránila pred zošrotovaním. Tie stroje jazdili veľmi krátko, pretože vznikli na konci parnej éry a odstavili ich pomerne mladé,“ podotkol znalec starej železničnej techniky.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  5. Krásna a zdravá pokožka už za 10 dní
  6. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  7. V Bratislave sa koná Globsec
  8. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  1. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  2. Kolektívne vyjednávania v skupine Chemosvit
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu?
  4. Palubná jednotka Shell EETS otvára európske hranice
  5. Pacientom so sklerózou multiplex dokážu skvalitniť život
  6. Slováci radi investujú s bankami
  7. Content agency mení svoje meno na Contedy
  8. Ako správne napúšťať bazén
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 102
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 941
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 8 027
  4. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 280
  5. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 4 985
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 2 650
  7. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 478
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“ 2 034

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Háveď
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja
  3. Irena Šimuneková: Veľký vrch
  4. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Dospelí pacienti s SMA sa dočkali liečby
  5. Julius Kravjar: Porovnanie umelej a ľudskej inteligencie z „pera“ ChatGPT
  6. Jozef Sýkora: My na to máme! Tak za to poďme bojovať.
  7. Martina Paulenová: Považský hrad - ako vychovať malého turistu
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 795
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 91 995
  3. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 35 638
  4. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 490
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 440
  6. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 8 543
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 490
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 436
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Turistovi resustitácia nepomohla.


7 h

Incident sa zaobišiel bez zranení.


12 h
Záchranná akcia s tragickým koncom.

Turisti by nemali preceňovať svoje sily.


13 h
Ostrov Mljet.

Chorvátsko má 1244 ostrovov, z toho len necelých päťdesiat obývaných.


14 h

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Háveď
  2. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja
  3. Irena Šimuneková: Veľký vrch
  4. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Dospelí pacienti s SMA sa dočkali liečby
  5. Julius Kravjar: Porovnanie umelej a ľudskej inteligencie z „pera“ ChatGPT
  6. Jozef Sýkora: My na to máme! Tak za to poďme bojovať.
  7. Martina Paulenová: Považský hrad - ako vychovať malého turistu
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 795
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 91 995
  3. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 35 638
  4. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 490
  5. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 23 440
  6. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 8 543
  7. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 490
  8. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 6 436
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu