Štvrtok, 19. apríl, 2018 | Meniny má Jela
Pridajte si svoje mesto

V Kii sa nevedia dohodnúť na platoch. Do hry vstúpi sprostredkovateľ

Spoločnosť ponúkla priemerné zvýšenie základnej mzdy o 4,8 percenta nielen v tomto roku, ale aj v ďalších dvoch rokoch.

Výroba v závode Kia Morors Slovakia(Zdroj: KMS)

TEPLIČKA NAD VÁHOM. Vyjednávanie o budúcej kolektívnej zmluve v automobilke Kia uviazlo na mŕtvom bode. Vyjednávací tím zamestnávateľa Kia Motors Slovakia považuje prístup odborárov za pasívny a nevidí ďalší priestor na samostatné rokovania. Do hry tak už čoskoro vstúpi sprostredkovateľ z ministerstva práce.

„Počas piatich kôl aktuálneho kolektívneho vyjednávania prišla Kia Motors Slovakia s viacerými kompromisnými návrhmi, zatiaľ čo odborová organizácia nebola ochotná predložiť žiadny. Kia Motors Slovakia nevidí dôvod, prečo by malo byť kolektívne vyjednávanie bezdôvodne predlžované bez kompromisov zo strany odborovej organizácie,“ odkázal odborárom hovorca automobilky Jozef Bačé.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež:Čerti, bosorky aj vodníci. Žilinu zaplavili masky

Odborári zostali z rozhodnutia vedenia automobilky zaskočení. Kolektívne vyjednávanie podľa nich zatiaľ prebieha štandardne. Hľadanie sprostredkovateľa preto po piatom kole vyjednávaní považujú za nepotrebný krok.

„Je minimálne divné, že tak významný zamestnávateľ, akým je KIA, sa obrátil na sprostredkovateľa jednak v značnom predstihu, jednak bez akýchkoľvek náznakov ukazujúcich, že by nemalo dôjsť k dohode. S vedením podniku sa snažíme nájsť dohodu prijateľnú pre obe strany tak, ako to bolo aj v minulosti,“ potvrdil predseda Základnej organizácie OZ KOVO KIA Miroslav Chládek.

Použijú krajné prostriedky

Jozef Bačé za zamestnávateľa oponuje, že spoločnosť listom navrhla zástupcom odborov dohodu o sprostredkovateľovi ešte pred piatym kolom vyjednávania. „Odborovej organizácii navyše ponúkla, aby si sama zo zoznamu Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny vybrala konkrétneho sprostredkovateľa.“

Odborári žiadajú od vedenia desaťpercentný nárast miezd pre všetkých výrobných zamestnancov v slovenskom závode, príspevok pre zamestnancov, ktorí odchádzajú zo zdravotných dôvodov a viac dovolenky pre dlhodobo zamestnaných.

Rozhodnutie manažmentu automobilky zatiahnuť do vyjednávania sprostredkovateľa akceptujú a budú s nim spolupracovať. „Veríme, že navrhne riešenie, ktoré bude prospešné pre zamestnancov a ich rodiny. Naše požiadavky považujeme za oprávnené a neváhame sa za ne postaviť aj s použitím krajných prostriedkov,“ uzavrel predseda odborov.

15 percent za tri roky

Kórejská automobilka potvrdila, že už od novembra majú odborári na stole návrh na takmer päťpercentné navýšenie platov. Kia Motors Slovakia si ním chce zachovať konkurencieschopnosť, ale zaručuje ďalšie zlepšovanie nadštandardného mzdového ohodnotenia zamestnancov.

Spoločnosť ponúkla priemerné zvýšenie základnej mzdy o 4,8 percenta v tomto roku a nárast základnej mzdy o 4,8 percenta v rokoch 2019 a 2020, čo by zabezpečilo celkový rast základnej mzdy o 15 percent pre každého výrobného zamestnanca.

Vedenie automobilky sľubuje, že viac ako 80 percent výrobných zamestnancov sa posunie počas troch rokov do vyššej tarifnej triedy a ich základná mzda sa zvýši celkovo o viac ako 21 percent.

Zarobia viac ako vysokoškoláci

Odborári s touto ponukou nesúhlasia. Sú presvedčení, že v automobilovom priemysle je momentálne priestor pre výraznejší rast miezd. Podporuje ho nielen zvýšenie minimálnej mzdy, ale aj historicky najnižšia nezamestnanosť a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily na slovenskom pracovnom trhu.

Prečítajte si tiež:Žilinské letisko ide do prenájmu

Miroslav Chládek tiež argumentuje štvrtinovými pracovnými nákladmi oproti Nemecku. Mzdy podľa neho stále nedosahujú priemer západoeurópskych ekonomík, hoci produkcia je na vrchole.

Jozef Bačé odmieta porovnávanie platov so západnou Európou ako argument na zvýšenie miezd v závode. Na Slovensku zarábajú podstatne menej nielen výrobní zamestnanci, ale všetci pracovníci.

„Na západe je taktiež bežné, že vysokoškolsky vzdelaní ľudia zarábajú lepšie než montážni pracovníci. Na Slovensku je to v súčasnosti naopak. Mnohí výrobní zamestnanci v automobilkách, vrátane Kia Motors Slovakia, majú už v súčasnosti vyššie mzdy v porovnaní s profesiami, ktoré si vyžadujú vysokoškolské vzdelanie,“ uzavrel Bačé.

Počas minuloročného vyjednávania požiadal odborový zväz o sprostredkovateľa takisto už po piatom kole. Aj vlani žiadali odborári desaťpercentné navýšenie miezd. Napokon sa až pod hrozbou štrajku dohodli na zvýšení tarifných miezd o 8,8 percenta.

Ďalšie články z témy Kia


  1. Ľudia alebo mesto? Kto je zodpovedný za špinu v Žiline? 3 842
  2. Ako je to s výrubom v lesoparku? Dôvodom je ochrana trakčného vedenia, tvrdí mesto Foto 406
  3. Platia ako v hoteli. Od seniorov z útulku si mesto pýta daň z ubytovania 241
  4. Hrozba štrajku v Kii je zažehnaná. Výrobní zamestnanci si prilepšia o 107 eur 173
  5. Miroslav Cingel trénerstvo nemal v pláne, Boxerňa ho však pohltila 69
  6. Regionálny a oblastný futbal: Víkendové kolá obohatili aj prvé jarné dohrávky (FOTO) 63
  7. Do Žiliny prichádza súťaž TOP liga v malom futbale 43
  8. Armádny režim slávil bronzový úspech 36
  9. Vodič neprežil nočnú nehodu pri Krasňanoch 34
  10. V Žiline vznikol fond. Podporí športové talenty 31

Najčítanejšie správy

Žilina

Ľudia alebo mesto? Kto je zodpovedný za špinu v Žiline?

V meste preberajú iniciatívu dobrovoľníci. Počet aktivít narastá.

Ako je to s výrubom v lesoparku? Dôvodom je ochrana trakčného vedenia, tvrdí mesto

Výrub v lesoparku mesto realizovalo najmä kvôli bezpečnosti na ceste. Stromy ale miznú aj v centrálnej časti obľúbenej zóny Žilinčanov.

Platia ako v hoteli. Od seniorov z útulku si mesto pýta daň z ubytovania

Na najbližšom zastupiteľstve budú mestskí poslanci rozhodovať zrušení dane pre sociálne zariadenia.

Hrozba štrajku v Kii je zažehnaná. Výrobní zamestnanci si prilepšia o 107 eur

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov sa zvýši aj mzda pracovníkov v administratíve.

Miroslav Cingel trénerstvo nemal v pláne, Boxerňa ho však pohltila

Na svojich zverencov je bývalý svetový šampión prísny. Ten, kto chce súťažiť pod značkou Boxerne Žilina, musí dodržiavať jasne stanovené pravidlá.

Blízke regióny

Turistov aj cyklistov vykázali z Jánskej doliny

Od minulého týždňa majú peší a cyklisti zakázaný vstup do jednej z najnavštevovanejších slovenských dolín. Dôvodom je ťažba kalamitného dreva.

Pod Babou horou by mohli dýchať morský vzduch

V obnovu kedysi slávnych kúpeľov už Oravskopolhorčania neveria. Snažia sa však urobiť všetko pre to, aby ich pripomínali a napodobňovali, aj keď v zmenšenej podobe. Najnovšie vymysleli inhalatórium so slanou vodou.

Motorkár mával deťom, druhý do neho narazil

Pekné počasie vylákalo na cesty vodičov motocyklov aj cyklistov. Niektorí po dopravnej nehode skončili v nemocnici.

Trápenie vodičov jazdiacich cez Oravskú Lesnú sa skončilo

Cesta má konečne nový povrch. Úsek cez dedinu dlhý približne 4,5 kilometra je už vyasfaltovaný, pokračovať budú dokončovacie práce.

Kto zápas nevidel, výsledku neveril

Zápas 16. kola 7. futbalovej ligy priniesol neuveriteľnú zápletku.

Všetky správy

Keď treba mať obavu o Ficov mentálny stav

Pašku nikto „nezoštval“, odstavil ho Fico. Lebo chcel.

Kováčik: Toto nie sú moje posledné dni

Šéf špeciálnej prokuratúry cíti okrem kritiky aj podporu ľudí. Slová o predčasnom odchode vraj stále platia.

Gašpar premiérom

Nemusíte hľadať, máte ho tam, zachráňte nás pred prevratom a neistotou.

Vstupenky na Sagana neboli lacné. Už sa rozchytali

Majster sveta spolupracuje s fanklubom, za ktorým stojí jeho brat. Chce, aby sa jeho priaznivci spojili.

Prvý z nových spartanov už armáda dala na reklamáciu

Na dopravné lietadlá čakali vojaci deväť rokov. Nový stroj vydržal bez poruchy len pol roka.