Pondelok, 10. december, 2018 | Meniny má Radúz

Žilinské letisko ide do prenájmu

Župa chce rozhodnutie ministerstva dopravy oddialiť pokúsiť sa letisko rozlietať.

Letisko Žilina.(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Manažmentu sa totiž dodnes nepodarilo pritiahnuť do Žiliny pravidelnú linku. Bez nej nie je možný ďalší rozvoj letiska.

Dnes má ministerstvo dopravy pre areál v blízkosti Dolného Hričova nový plán. Letisko chce prenajať. Už vo februári chce spustiť proces hľadania nájomcu pre letisko, ktorý ho bude prevádzkovať pätnásť rokov.

Prečítajte si tiež: Vlčica skončila pod kolesami auta. Na rovnakom mieste ide už o druhý prípad

„Nájomca má možnosť sa sám rozhodnúť, pre akú kategóriu letiska požiada Dopravný úrad o vydanie prevádzkového povolenia. S ohľadom na už existujúcu kategóriu by aj pre nájomcu bolo výhodnejšie prevádzkovať medzinárodné verejné letisko,“ poskytla stanovisko väčšinového akcionára hovorkyňa Ministerstvo dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Utrpí verejný záujem?

Zámer rezortu dopravy spustil na Úrade Žilinského samosprávneho kraja poplach. Hoci župa vlastní v Letiskovej spoločnosti Žilina ani nie polpercentný podiel, o letisko nechce prísť.

Poslanec krajského zastupiteľstva Ján Marosz sa obáva, že utrpí verejný záujem. Zlým rozhodnutím sa môže podľa neho niekto pomerne ľahko dostať k lukratívnym pozemkom s diaľničným privádzačom.

Marosz sa chce pokúsiť oddialiť konečné rozhodnutie ministerstva aspoň o rok a získať tak čas na „rozlietanie“ letiska.

„Zamýšľame sa, či by sa župa nemohla spojiť spolu s veľkými zamestnávateľmi a vytvoriť udržateľný koncept. Ak by sa nám podarilo aspoň jedného prepravcu nájsť, po dvoch rokoch by sa letisko dostalo do pozitívnych čísel. Máme tu Kiu, máme Schaeffler, a ich manažéri by určite radšej lietali zo Žiliny ako z Viedne,“ nazdáva sa poslanec.

Ministerstvo ako brzda rozvoja

Štát podľa Marosza nebol v posledných rokoch aktívny pri rozvoji žilinského letiska. „Úradníci na ministerstve dopravy neboli veľmi nápomocní, aby sa snažili letisko rozlietať. Manažment, ktorý na letisku bol, dával rozvojové návrhy, projekty, snažil sa pritiahnuť linku, ale ako keby nebolo na to prihliadane. Prečo by mal región prísť o letisko len preto, že už si niekto na ministerstve povedal, že už nás to nebaví? Dajte nám rok a my sa posnažíme niečo s tým letiskom urobiť,“ vyhlásil Ján Marosz a podotkol, že požiada ministerstvo, aby upustilo od zámeru prenajať letisko.

Medzitým sa na úrade samosprávneho kraja konalo už niekoľko stretnutí o budúcnosti letiska. K župe sa do spojenectva pridalo aj mesto Žilina, Žilinská univerzita a kľúčoví zamestnávatelia.

„Sme na štarte a len úprimná, transparentná a otvorená diskusia môže povedať, či má toto letisko potenciál, alebo nie. Je ľahko niečo zavrieť, zlikvidovať alebo prenajať pochybným subjektom, ale ťažšie potom vrátiť naspäť. Ešte letisko má stále štatút medzinárodného letiska,“ dodal poslanec krajského i národného parlamentu.

Letisko drží univerzita

Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká odkazuje, že ministerstvo má záujem o zachovanie medzinárodného verejného letiska, na čo sa bude prihliadať aj pri nastavovaní súťažných podmienok obchodnej verejnej súťaže.

„Dlhodobým cieľom je zabezpečiť schopnosť prevádzky letiska a jeho rozvoj, čo môže priniesť súkromný partner s vlastným biznis-modelom a možnosťou investovať vlastné zdroje mimo obmedzení štátnej pomoci. Je v našom záujme udržať funkčnosť letiska a stabilizovať spoločnosť.“

Letisko Žilina ešte drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.

Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V minulom roku ich dispečeri zaznamenali celkovo 8911. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2017 ich narátali len 421. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  3. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  4. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 186
  2. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 16 117
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 767
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 13 267
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 12 290
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 707
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 345
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 781
  9. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 476
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 448

Hlavné správy z MY Žilina

Vo Svederníku postavili zvonicu

Svederník je kultúrna obec. O tom niet pochýb. Najnovšie postavili obecnú zvonicu a chystajú krst knihy o Adamovi Vanochovi.

Mládežnícky Žilina Cup do rúk Poliakov

Medailové pozície obsadili zahraničné celky.

Auto narazilo do stĺpa

Zdržanie v mieste nehody nehlásite.

Nové číslo týždenníka MY Žilinské noviny prináša

V aktuálnom vydaní na vás čaká CD s vianočnými koledami a spevník.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto vošlo priamo pod prichádzajúci vlak

Rušňovodič nestihol pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť. Vlak tlačil auto desiatky metrov. Vo vnútri sedeli dve ženy.

Ako cyklista bol priemerný, v behu však exceluje

Šport nie je životný štýl, ale život.

Miroslava, ktorý si mal objednať vraždu pred penziónom, našli dnes mŕtveho

Muža v lete odsúdili na 25-ročné väzenie. Odvolal sa, na rozsudok čakal na slobode.

Viete, že chodec nemá prednosť na priechode pre chodcov?

Ak do človeka narazí auto idúce rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu, je to ako keby spadol zo štvrtého poschodia.

Vybrali SME

Už ste čítali?