Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia

Žilinské letisko ide do prenájmu

Župa chce rozhodnutie ministerstva dopravy oddialiť pokúsiť sa letisko rozlietať.

Letisko Žilina.(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Manažmentu sa totiž dodnes nepodarilo pritiahnuť do Žiliny pravidelnú linku. Bez nej nie je možný ďalší rozvoj letiska.

Dnes má ministerstvo dopravy pre areál v blízkosti Dolného Hričova nový plán. Letisko chce prenajať. Už vo februári chce spustiť proces hľadania nájomcu pre letisko, ktorý ho bude prevádzkovať pätnásť rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Vlčica skončila pod kolesami auta. Na rovnakom mieste ide už o druhý prípad

„Nájomca má možnosť sa sám rozhodnúť, pre akú kategóriu letiska požiada Dopravný úrad o vydanie prevádzkového povolenia. S ohľadom na už existujúcu kategóriu by aj pre nájomcu bolo výhodnejšie prevádzkovať medzinárodné verejné letisko,“ poskytla stanovisko väčšinového akcionára hovorkyňa Ministerstvo dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Utrpí verejný záujem?

Zámer rezortu dopravy spustil na Úrade Žilinského samosprávneho kraja poplach. Hoci župa vlastní v Letiskovej spoločnosti Žilina ani nie polpercentný podiel, o letisko nechce prísť.

Poslanec krajského zastupiteľstva Ján Marosz sa obáva, že utrpí verejný záujem. Zlým rozhodnutím sa môže podľa neho niekto pomerne ľahko dostať k lukratívnym pozemkom s diaľničným privádzačom.

Marosz sa chce pokúsiť oddialiť konečné rozhodnutie ministerstva aspoň o rok a získať tak čas na „rozlietanie“ letiska.

„Zamýšľame sa, či by sa župa nemohla spojiť spolu s veľkými zamestnávateľmi a vytvoriť udržateľný koncept. Ak by sa nám podarilo aspoň jedného prepravcu nájsť, po dvoch rokoch by sa letisko dostalo do pozitívnych čísel. Máme tu Kiu, máme Schaeffler, a ich manažéri by určite radšej lietali zo Žiliny ako z Viedne,“ nazdáva sa poslanec.

Ministerstvo ako brzda rozvoja

Štát podľa Marosza nebol v posledných rokoch aktívny pri rozvoji žilinského letiska. „Úradníci na ministerstve dopravy neboli veľmi nápomocní, aby sa snažili letisko rozlietať. Manažment, ktorý na letisku bol, dával rozvojové návrhy, projekty, snažil sa pritiahnuť linku, ale ako keby nebolo na to prihliadane. Prečo by mal región prísť o letisko len preto, že už si niekto na ministerstve povedal, že už nás to nebaví? Dajte nám rok a my sa posnažíme niečo s tým letiskom urobiť,“ vyhlásil Ján Marosz a podotkol, že požiada ministerstvo, aby upustilo od zámeru prenajať letisko.

Medzitým sa na úrade samosprávneho kraja konalo už niekoľko stretnutí o budúcnosti letiska. K župe sa do spojenectva pridalo aj mesto Žilina, Žilinská univerzita a kľúčoví zamestnávatelia.

„Sme na štarte a len úprimná, transparentná a otvorená diskusia môže povedať, či má toto letisko potenciál, alebo nie. Je ľahko niečo zavrieť, zlikvidovať alebo prenajať pochybným subjektom, ale ťažšie potom vrátiť naspäť. Ešte letisko má stále štatút medzinárodného letiska,“ dodal poslanec krajského i národného parlamentu.

Letisko drží univerzita

Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká odkazuje, že ministerstvo má záujem o zachovanie medzinárodného verejného letiska, na čo sa bude prihliadať aj pri nastavovaní súťažných podmienok obchodnej verejnej súťaže.

„Dlhodobým cieľom je zabezpečiť schopnosť prevádzky letiska a jeho rozvoj, čo môže priniesť súkromný partner s vlastným biznis-modelom a možnosťou investovať vlastné zdroje mimo obmedzení štátnej pomoci. Je v našom záujme udržať funkčnosť letiska a stabilizovať spoločnosť.“

Letisko Žilina ešte drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.

Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V minulom roku ich dispečeri zaznamenali celkovo 8911. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2017 ich narátali len 421. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Prijatie delegácie z Kyjevskej národnej ekonomickej univerzity
  2. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  3. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  7. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  8. Company´s autumn in the High Tatras
  9. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  10. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 33 133
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 28 845
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 020
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 470
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 653
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 113
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 477
  8. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy 4 348
  9. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 238
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká 4 122

Hlavné správy z MY Žilina

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Kamzíci strelili Žiline sedem gólov

V zápase sa predstavil medzi troma žrďami junior Lackovič.

Literárna súťaž O dúhovú lampu z krajiny Zázračno pozná víťaza

Na 26. ročníku celoslovenskej literárnej súťaže O dúhovú lampu z krajiny Zázračno získala hlavnú cenu Judita Ďurčová z Nového Mesta nad Váhom.

Bedmintonistom chýba už len krok k celkovému víťazstvu v tretej lige

Žilinčania na piate kolo nastupovali ako líder súťaže.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Príčiny smrteľnej nehody známe. Vodička (†78) prešla do protismeru

Podľa našich zistení prešla z neznámych príčin do protismeru.

Bojnická nemocnica bola v hodnotení najhoršia na Slovensku. Prečo?

Zdravotnícke zariadenia porovnávali v piatich hlavných oblastiach.

Naozaj si musia pacienti do martinskej nemocnice nosiť už aj svoj teplomer?

​​​​​​​Tepličan musel stráviť pár dní na lôžku v martinskej nemocnici, no pred prijatím ho zarazil zoznam vecí, ktoré si má so sebou priniesť. Zdalo sa mu absurdné, že od neho žiadajú aj vlastný digitálny teplomer.

Vybrali SME

Už ste čítali?