Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta

Žilinské letisko ide do prenájmu

Župa chce rozhodnutie ministerstva dopravy oddialiť pokúsiť sa letisko rozlietať.

Letisko Žilina.Letisko Žilina.(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Manažmentu sa totiž dodnes nepodarilo pritiahnuť do Žiliny pravidelnú linku. Bez nej nie je možný ďalší rozvoj letiska.

Dnes má ministerstvo dopravy pre areál v blízkosti Dolného Hričova nový plán. Letisko chce prenajať. Už vo februári chce spustiť proces hľadania nájomcu pre letisko, ktorý ho bude prevádzkovať pätnásť rokov.

Prečítajte si tiež: Vlčica skončila pod kolesami auta. Na rovnakom mieste ide už o druhý prípad

„Nájomca má možnosť sa sám rozhodnúť, pre akú kategóriu letiska požiada Dopravný úrad o vydanie prevádzkového povolenia. S ohľadom na už existujúcu kategóriu by aj pre nájomcu bolo výhodnejšie prevádzkovať medzinárodné verejné letisko,“ poskytla stanovisko väčšinového akcionára hovorkyňa Ministerstvo dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Utrpí verejný záujem?

Zámer rezortu dopravy spustil na Úrade Žilinského samosprávneho kraja poplach. Hoci župa vlastní v Letiskovej spoločnosti Žilina ani nie polpercentný podiel, o letisko nechce prísť.

Poslanec krajského zastupiteľstva Ján Marosz sa obáva, že utrpí verejný záujem. Zlým rozhodnutím sa môže podľa neho niekto pomerne ľahko dostať k lukratívnym pozemkom s diaľničným privádzačom.

Marosz sa chce pokúsiť oddialiť konečné rozhodnutie ministerstva aspoň o rok a získať tak čas na „rozlietanie“ letiska.

„Zamýšľame sa, či by sa župa nemohla spojiť spolu s veľkými zamestnávateľmi a vytvoriť udržateľný koncept. Ak by sa nám podarilo aspoň jedného prepravcu nájsť, po dvoch rokoch by sa letisko dostalo do pozitívnych čísel. Máme tu Kiu, máme Schaeffler, a ich manažéri by určite radšej lietali zo Žiliny ako z Viedne,“ nazdáva sa poslanec.

Ministerstvo ako brzda rozvoja

Štát podľa Marosza nebol v posledných rokoch aktívny pri rozvoji žilinského letiska. „Úradníci na ministerstve dopravy neboli veľmi nápomocní, aby sa snažili letisko rozlietať. Manažment, ktorý na letisku bol, dával rozvojové návrhy, projekty, snažil sa pritiahnuť linku, ale ako keby nebolo na to prihliadane. Prečo by mal región prísť o letisko len preto, že už si niekto na ministerstve povedal, že už nás to nebaví? Dajte nám rok a my sa posnažíme niečo s tým letiskom urobiť,“ vyhlásil Ján Marosz a podotkol, že požiada ministerstvo, aby upustilo od zámeru prenajať letisko.

Medzitým sa na úrade samosprávneho kraja konalo už niekoľko stretnutí o budúcnosti letiska. K župe sa do spojenectva pridalo aj mesto Žilina, Žilinská univerzita a kľúčoví zamestnávatelia.

„Sme na štarte a len úprimná, transparentná a otvorená diskusia môže povedať, či má toto letisko potenciál, alebo nie. Je ľahko niečo zavrieť, zlikvidovať alebo prenajať pochybným subjektom, ale ťažšie potom vrátiť naspäť. Ešte letisko má stále štatút medzinárodného letiska,“ dodal poslanec krajského i národného parlamentu.

Letisko drží univerzita

Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká odkazuje, že ministerstvo má záujem o zachovanie medzinárodného verejného letiska, na čo sa bude prihliadať aj pri nastavovaní súťažných podmienok obchodnej verejnej súťaže.

„Dlhodobým cieľom je zabezpečiť schopnosť prevádzky letiska a jeho rozvoj, čo môže priniesť súkromný partner s vlastným biznis-modelom a možnosťou investovať vlastné zdroje mimo obmedzení štátnej pomoci. Je v našom záujme udržať funkčnosť letiska a stabilizovať spoločnosť.“

Letisko Žilina ešte drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.

Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V minulom roku ich dispečeri zaznamenali celkovo 8911. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2017 ich narátali len 421. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  3. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  4. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  6. Noerr advised on WebSupport deal
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  8. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  9. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  10. eKasa prichádza na Slovensko
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 654
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 967
  3. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 12 825
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 449
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 5 664
  6. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 992
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 943
  8. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 174
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 662
  10. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 2 517

Hlavné správy z MY Žilina

Tisov dom v Bytči chce odkúpiť sympatizant Slovenského štátu

Mestské zastupiteľstvo v Bytči bude vo veci rozhodovať.

Aká budúcnosť čaká rodný dom Jozefa Tisu?

Zápis prváčikov bude v Žiline začiatkom apríla

V súčasnosti má mesto vo svojej pôsobnosti 26 materských škôl a 14 základných škôl.

Ilustračné foto.

Interný audit na Úrade ŽSK odhalil vážne pochybenia minulého vedenia

Interný audit na Úrade Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) odhalil vážne pochybenia predchádzajúceho vedenia.

Pochybenia sa majú týkať chýb pri verejných obstarávaniach, absencie verejných obstarávaní a neporiadku v dokumentácii.

Najvyššia futsalová súťaž mala na programe posledné kolo

Súboje v play-off začínajú o dva týždne.

Brazílski legionári naskočili do hry až v druhej polovici polčasov. (Ilustračné foto)

Aktuálne číslo týždenníka MY Žilinské noviny prináša

Dianie na žilinskej mestskej radnici, ale aj nový režim škôlok či nedostatok policajtov. Pozrite si prehľad tém, ktorým sme sa venovali.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?