Štvrtok, 19. apríl, 2018 | Meniny má Jela
Pridajte si svoje mesto

Žilinské letisko ide do prenájmu

Župa chce rozhodnutie ministerstva dopravy oddialiť pokúsiť sa letisko rozlietať.

Letisko Žilina.(Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Manažmentu sa totiž dodnes nepodarilo pritiahnuť do Žiliny pravidelnú linku. Bez nej nie je možný ďalší rozvoj letiska.

Dnes má ministerstvo dopravy pre areál v blízkosti Dolného Hričova nový plán. Letisko chce prenajať. Už vo februári chce spustiť proces hľadania nájomcu pre letisko, ktorý ho bude prevádzkovať pätnásť rokov.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež:Vlčica skončila pod kolesami auta. Na rovnakom mieste ide už o druhý prípad

„Nájomca má možnosť sa sám rozhodnúť, pre akú kategóriu letiska požiada Dopravný úrad o vydanie prevádzkového povolenia. S ohľadom na už existujúcu kategóriu by aj pre nájomcu bolo výhodnejšie prevádzkovať medzinárodné verejné letisko,“ poskytla stanovisko väčšinového akcionára hovorkyňa Ministerstvo dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Utrpí verejný záujem?

Zámer rezortu dopravy spustil na Úrade Žilinského samosprávneho kraja poplach. Hoci župa vlastní v Letiskovej spoločnosti Žilina ani nie polpercentný podiel, o letisko nechce prísť.

Poslanec krajského zastupiteľstva Ján Marosz sa obáva, že utrpí verejný záujem. Zlým rozhodnutím sa môže podľa neho niekto pomerne ľahko dostať k lukratívnym pozemkom s diaľničným privádzačom.

Marosz sa chce pokúsiť oddialiť konečné rozhodnutie ministerstva aspoň o rok a získať tak čas na „rozlietanie“ letiska.

„Zamýšľame sa, či by sa župa nemohla spojiť spolu s veľkými zamestnávateľmi a vytvoriť udržateľný koncept. Ak by sa nám podarilo aspoň jedného prepravcu nájsť, po dvoch rokoch by sa letisko dostalo do pozitívnych čísel. Máme tu Kiu, máme Schaeffler, a ich manažéri by určite radšej lietali zo Žiliny ako z Viedne,“ nazdáva sa poslanec.

Ministerstvo ako brzda rozvoja

Štát podľa Marosza nebol v posledných rokoch aktívny pri rozvoji žilinského letiska. „Úradníci na ministerstve dopravy neboli veľmi nápomocní, aby sa snažili letisko rozlietať. Manažment, ktorý na letisku bol, dával rozvojové návrhy, projekty, snažil sa pritiahnuť linku, ale ako keby nebolo na to prihliadane. Prečo by mal región prísť o letisko len preto, že už si niekto na ministerstve povedal, že už nás to nebaví? Dajte nám rok a my sa posnažíme niečo s tým letiskom urobiť,“ vyhlásil Ján Marosz a podotkol, že požiada ministerstvo, aby upustilo od zámeru prenajať letisko.

Medzitým sa na úrade samosprávneho kraja konalo už niekoľko stretnutí o budúcnosti letiska. K župe sa do spojenectva pridalo aj mesto Žilina, Žilinská univerzita a kľúčoví zamestnávatelia.

„Sme na štarte a len úprimná, transparentná a otvorená diskusia môže povedať, či má toto letisko potenciál, alebo nie. Je ľahko niečo zavrieť, zlikvidovať alebo prenajať pochybným subjektom, ale ťažšie potom vrátiť naspäť. Ešte letisko má stále štatút medzinárodného letiska,“ dodal poslanec krajského i národného parlamentu.

Letisko drží univerzita

Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká odkazuje, že ministerstvo má záujem o zachovanie medzinárodného verejného letiska, na čo sa bude prihliadať aj pri nastavovaní súťažných podmienok obchodnej verejnej súťaže.

„Dlhodobým cieľom je zabezpečiť schopnosť prevádzky letiska a jeho rozvoj, čo môže priniesť súkromný partner s vlastným biznis-modelom a možnosťou investovať vlastné zdroje mimo obmedzení štátnej pomoci. Je v našom záujme udržať funkčnosť letiska a stabilizovať spoločnosť.“

Letisko Žilina ešte drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.

Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V minulom roku ich dispečeri zaznamenali celkovo 8911. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2017 ich narátali len 421. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.


  1. Ľudia alebo mesto? Kto je zodpovedný za špinu v Žiline? 3 842
  2. Ako je to s výrubom v lesoparku? Dôvodom je ochrana trakčného vedenia, tvrdí mesto Foto 406
  3. Platia ako v hoteli. Od seniorov z útulku si mesto pýta daň z ubytovania 241
  4. Hrozba štrajku v Kii je zažehnaná. Výrobní zamestnanci si prilepšia o 107 eur 173
  5. Miroslav Cingel trénerstvo nemal v pláne, Boxerňa ho však pohltila 69
  6. Regionálny a oblastný futbal: Víkendové kolá obohatili aj prvé jarné dohrávky (FOTO) 63
  7. Do Žiliny prichádza súťaž TOP liga v malom futbale 43
  8. Armádny režim slávil bronzový úspech 36
  9. Vodič neprežil nočnú nehodu pri Krasňanoch 34
  10. V Žiline vznikol fond. Podporí športové talenty 31

Najčítanejšie správy

Žilina

Ľudia alebo mesto? Kto je zodpovedný za špinu v Žiline?

V meste preberajú iniciatívu dobrovoľníci. Počet aktivít narastá.

Ako je to s výrubom v lesoparku? Dôvodom je ochrana trakčného vedenia, tvrdí mesto

Výrub v lesoparku mesto realizovalo najmä kvôli bezpečnosti na ceste. Stromy ale miznú aj v centrálnej časti obľúbenej zóny Žilinčanov.

Platia ako v hoteli. Od seniorov z útulku si mesto pýta daň z ubytovania

Na najbližšom zastupiteľstve budú mestskí poslanci rozhodovať zrušení dane pre sociálne zariadenia.

Hrozba štrajku v Kii je zažehnaná. Výrobní zamestnanci si prilepšia o 107 eur

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov sa zvýši aj mzda pracovníkov v administratíve.

Miroslav Cingel trénerstvo nemal v pláne, Boxerňa ho však pohltila

Na svojich zverencov je bývalý svetový šampión prísny. Ten, kto chce súťažiť pod značkou Boxerne Žilina, musí dodržiavať jasne stanovené pravidlá.

Blízke regióny

Turistov aj cyklistov vykázali z Jánskej doliny

Od minulého týždňa majú peší a cyklisti zakázaný vstup do jednej z najnavštevovanejších slovenských dolín. Dôvodom je ťažba kalamitného dreva.

Pod Babou horou by mohli dýchať morský vzduch

V obnovu kedysi slávnych kúpeľov už Oravskopolhorčania neveria. Snažia sa však urobiť všetko pre to, aby ich pripomínali a napodobňovali, aj keď v zmenšenej podobe. Najnovšie vymysleli inhalatórium so slanou vodou.

Motorkár mával deťom, druhý do neho narazil

Pekné počasie vylákalo na cesty vodičov motocyklov aj cyklistov. Niektorí po dopravnej nehode skončili v nemocnici.

Trápenie vodičov jazdiacich cez Oravskú Lesnú sa skončilo

Cesta má konečne nový povrch. Úsek cez dedinu dlhý približne 4,5 kilometra je už vyasfaltovaný, pokračovať budú dokončovacie práce.

Kto zápas nevidel, výsledku neveril

Zápas 16. kola 7. futbalovej ligy priniesol neuveriteľnú zápletku.

Všetky správy

Keď treba mať obavu o Ficov mentálny stav

Pašku nikto „nezoštval“, odstavil ho Fico. Lebo chcel.

Kováčik: Toto nie sú moje posledné dni

Šéf špeciálnej prokuratúry cíti okrem kritiky aj podporu ľudí. Slová o predčasnom odchode vraj stále platia.

Gašpar premiérom

Nemusíte hľadať, máte ho tam, zachráňte nás pred prevratom a neistotou.

Vstupenky na Sagana neboli lacné. Už sa rozchytali

Majster sveta spolupracuje s fanklubom, za ktorým stojí jeho brat. Chce, aby sa jeho priaznivci spojili.

Prvý z nových spartanov už armáda dala na reklamáciu

Na dopravné lietadlá čakali vojaci deväť rokov. Nový stroj vydržal bez poruchy len pol roka.