DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Manažmentu sa totiž dodnes nepodarilo pritiahnuť do Žiliny pravidelnú linku. Bez nej nie je možný ďalší rozvoj letiska.
Dnes má ministerstvo dopravy pre areál v blízkosti Dolného Hričova nový plán. Letisko chce prenajať. Už vo februári chce spustiť proces hľadania nájomcu pre letisko, ktorý ho bude prevádzkovať pätnásť rokov.

„Nájomca má možnosť sa sám rozhodnúť, pre akú kategóriu letiska požiada Dopravný úrad o vydanie prevádzkového povolenia. S ohľadom na už existujúcu kategóriu by aj pre nájomcu bolo výhodnejšie prevádzkovať medzinárodné verejné letisko,“ poskytla stanovisko väčšinového akcionára hovorkyňa Ministerstvo dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Utrpí verejný záujem?
Zámer rezortu dopravy spustil na Úrade Žilinského samosprávneho kraja poplach. Hoci župa vlastní v Letiskovej spoločnosti Žilina ani nie polpercentný podiel, o letisko nechce prísť.
Poslanec krajského zastupiteľstva Ján Marosz sa obáva, že utrpí verejný záujem. Zlým rozhodnutím sa môže podľa neho niekto pomerne ľahko dostať k lukratívnym pozemkom s diaľničným privádzačom.
Marosz sa chce pokúsiť oddialiť konečné rozhodnutie ministerstva aspoň o rok a získať tak čas na „rozlietanie“ letiska.
„Zamýšľame sa, či by sa župa nemohla spojiť spolu s veľkými zamestnávateľmi a vytvoriť udržateľný koncept. Ak by sa nám podarilo aspoň jedného prepravcu nájsť, po dvoch rokoch by sa letisko dostalo do pozitívnych čísel. Máme tu Kiu, máme Schaeffler, a ich manažéri by určite radšej lietali zo Žiliny ako z Viedne,“ nazdáva sa poslanec.
Ministerstvo ako brzda rozvoja
Štát podľa Marosza nebol v posledných rokoch aktívny pri rozvoji žilinského letiska. „Úradníci na ministerstve dopravy neboli veľmi nápomocní, aby sa snažili letisko rozlietať. Manažment, ktorý na letisku bol, dával rozvojové návrhy, projekty, snažil sa pritiahnuť linku, ale ako keby nebolo na to prihliadane. Prečo by mal región prísť o letisko len preto, že už si niekto na ministerstve povedal, že už nás to nebaví? Dajte nám rok a my sa posnažíme niečo s tým letiskom urobiť,“ vyhlásil Ján Marosz a podotkol, že požiada ministerstvo, aby upustilo od zámeru prenajať letisko.
Medzitým sa na úrade samosprávneho kraja konalo už niekoľko stretnutí o budúcnosti letiska. K župe sa do spojenectva pridalo aj mesto Žilina, Žilinská univerzita a kľúčoví zamestnávatelia.
„Sme na štarte a len úprimná, transparentná a otvorená diskusia môže povedať, či má toto letisko potenciál, alebo nie. Je ľahko niečo zavrieť, zlikvidovať alebo prenajať pochybným subjektom, ale ťažšie potom vrátiť naspäť. Ešte letisko má stále štatút medzinárodného letiska,“ dodal poslanec krajského i národného parlamentu.
Letisko drží univerzita
Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká odkazuje, že ministerstvo má záujem o zachovanie medzinárodného verejného letiska, na čo sa bude prihliadať aj pri nastavovaní súťažných podmienok obchodnej verejnej súťaže.
„Dlhodobým cieľom je zabezpečiť schopnosť prevádzky letiska a jeho rozvoj, čo môže priniesť súkromný partner s vlastným biznis-modelom a možnosťou investovať vlastné zdroje mimo obmedzení štátnej pomoci. Je v našom záujme udržať funkčnosť letiska a stabilizovať spoločnosť.“
Letisko Žilina ešte drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.
Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V minulom roku ich dispečeri zaznamenali celkovo 8911. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2017 ich narátali len 421. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.
Na linke Žilina - Praha
Pravidelná linka na trase Žilina – Praha – Žilina bola po prvýkrát zavedená v roku 1974 spolu s otvorením žilinského letiska. Linku prevádzkovala slovenská spoločnosť Slov Air s lietadlami Let L-410A Turbolet do roku 1981. Od jesene 1997 do leta 1998 lietala na linke Žilina – Praha – Žilina česká letecká spoločnosť Air Ostrava, ktorá lety zastavila pre celkové ukončenie činnosti leteckého dopravcu. Do tretice bola linka obnovená po sprevádzkovaní nového terminálu na žilinskom letisku 15. júla 2005 spoločnosťou České aerolinie lietadlom ATR 42-500. V auguste 2012 ČSA oznámila zrušenie linky do Žiliny. Pravidelné letecké spojenie so svetom od vtedy žilinské letisko nemá.