Bikesharing by mohli v Žiline spustiť už na jar. Cena môže prekvapiť

Experti upozorňujú, že systém môže zlyhať, ak samospráva nezačne budovať kvalitné cyklotrasy.

Verejné bicykle by mohli byť v Žiline nainštalované už čoskoro. Verejné bicykle by mohli byť v Žiline nainštalované už čoskoro. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Sieť verejných bicyklov by mohla v Žiline fungovať už na jar. Do projektu mesta sa rozhodla vstúpiť Nadácia Kia Motors Slovakia. Podľa odborníkov môže prítomnosť automobilky zavádzanie systému bikesharingu v Žiline urýchliť a stransparentniť. Skúsenosti z posledných projektov nadácie naznačujú, že Kia bude hľadať technologicky najlepšiu ponuku a za najlepšiu cenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Informáciu o vstupe nadácie automobilky do projektu vybudovania siete verejných bicyklov potvrdil správca nadácie Dušan Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Mesto musí konať, ak nechce prísť o trhovisko Čítajte 

„V minulom roku sme sa zamýšľali nad podporou mobility. Niekoľko rokov sme podporovali budovanie cyklotrás v regióne, ale začali sme premýšľať aj nad bikesharingom. V rovnakom čase vyšlo mesto s projektovým zámerom vybudovať v Žiline sieť staníc,“ potvrdil Dvořák s tým, že si osvojili mestský projektový zámer a rozhodli sa doň vstúpiť.

Nadácia Kia Motors Slovakia nielenže finančne prispeje na projekt bikesharingu, ale chce mať pod palcom aj technickú stránku projektu a hľadanie najlepšieho dodávateľa.

„Treba nájsť dodávateľa, ktorý bude zabezpečovať realizáciu projektu. Mesto by malo zabezpečiť vypracovanie projektu. Našim cieľom bude nájsť vhodného dodávateľa, ktorý systém dodá, ale bude zabezpečovať aj prevádzku tak, aby bol efektívny. Nejde totiž len o jednorazovú investíciu, ale systém musí byť funkčný dlhodobo,“ dodal Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie technológie

Zámer vybudovať v žilinských uliciach sieť verejných bicyklov ešte vlani na jeseň odsúhlasili mestskí poslanci. Podľa pôvodného projektového zámeru by mala súkromná spoločnosť vybudovať sieť asi 25 staníc. Tie by mali byť vybavené technológiami na samoobslužnú prevádzku s palubným počítačom, čítačkou kariet, GPS a WIFI lokalizáciou, GSM komunikáciou, či solárnym panelom na dobíjanie.

V nich budú umiestnené bicykle z masívneho hliníkového rámu, v mestskom dizajne typu UNISEX, s košíkom vpredu a troj až osemstupňovou prevodovkou. Bicykel by podľa predstáv radnice mal byť ťažko ukradnuteľný a každý by mal disponovať palubným GPS.

Spojenie samosprávy mesta s nadáciou automobilky potvrdil aj žilinský primátor Igor Choma. „Mesto rozbehlo tento projekt samostatne, nadácia sa o tom dopočula a ponúkla veľmi korektnú spoluprácu v tejto oblasti. Pre nás je dobrý každý partner, ktorý ide do takého neziskového projektu. Budeme radi, keď sa nám ho podarí rozbehnúť spolu s nadáciou,“ povedal primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Poplatok za službu

Žilinčania sú naklonení myšlienke zdieľania bicyklov. V prieskume o potenciálnom využívaní bikesharingu sa z 901 opýtaných Žilinčanov až 95 percent vyjadrilo, že verejné bicykle budú používať. Stanice si opýtaní najviac želajú pri internátoch a objektoch Žilinskej univerzity, medzi veľmi žiadanými miestami sú aj nemocnica a zdravotnícke zariadenia, železničná a autobusová stanica i centrá sídlisk.

Prieskum ďalej ukázal, že najviac respondentov (56 percent) by bolo ochotných zaplatiť za jednu hodinu užívania bicykla 50 centov. Mesto v materiáli navrhuje poplatok za používanie bicykla na 50 centov, no len na pol hodiny. Mnohí Žilinčania považujú túto sumu za vysokú. „Nie je dôležitá ani tak cena zdieľania, ale skôr chceme zistiť, či to bude v Žiline fungovať, alebo nie, či to ľudia príjmu za svoje, alebo nie,“ reagoval na ponosy Igor Choma.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C57ZT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 802
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 735
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 612
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 424
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 109
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 070
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 143
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 915
  1. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  2. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  3. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  5. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  6. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  7. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  8. Štefan Šturdzík: S každej strany zlé správy do čerta !! Alebo zle počujem ??
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 376
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 325
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 881
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 389
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 953
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 402
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 108
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 010
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Sú ovocím či zeleninou? Ktovie. A záleží vôbec na tom? Zrejme nie, rovnako ako ani na veľkosti či farbe. Hlavne aby boli čerstvé, chutné a šťavnaté.


Futbalisti Višňového vo víťazných tričkách a s majstrovským pohárom.

Rozhovor s kapitánom Drahomírom Kočišom.


Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


V čase voľna mu pomohol operačný dôstojník.

Pri behu ho zbadal operačný dôstojník.


  1. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  2. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  3. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  5. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  6. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  7. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  8. Štefan Šturdzík: S každej strany zlé správy do čerta !! Alebo zle počujem ??
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 376
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 325
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 881
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 389
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 953
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 402
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 108
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 010
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu