Bikesharing by mohli v Žiline spustiť už na jar. Cena môže prekvapiť

Experti upozorňujú, že systém môže zlyhať, ak samospráva nezačne budovať kvalitné cyklotrasy.

Verejné bicykle by mohli byť v Žiline nainštalované už čoskoro. Verejné bicykle by mohli byť v Žiline nainštalované už čoskoro. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Sieť verejných bicyklov by mohla v Žiline fungovať už na jar. Do projektu mesta sa rozhodla vstúpiť Nadácia Kia Motors Slovakia. Podľa odborníkov môže prítomnosť automobilky zavádzanie systému bikesharingu v Žiline urýchliť a stransparentniť. Skúsenosti z posledných projektov nadácie naznačujú, že Kia bude hľadať technologicky najlepšiu ponuku a za najlepšiu cenu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Informáciu o vstupe nadácie automobilky do projektu vybudovania siete verejných bicyklov potvrdil správca nadácie Dušan Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Mesto musí konať, ak nechce prísť o trhovisko Čítajte 

„V minulom roku sme sa zamýšľali nad podporou mobility. Niekoľko rokov sme podporovali budovanie cyklotrás v regióne, ale začali sme premýšľať aj nad bikesharingom. V rovnakom čase vyšlo mesto s projektovým zámerom vybudovať v Žiline sieť staníc,“ potvrdil Dvořák s tým, že si osvojili mestský projektový zámer a rozhodli sa doň vstúpiť.

Nadácia Kia Motors Slovakia nielenže finančne prispeje na projekt bikesharingu, ale chce mať pod palcom aj technickú stránku projektu a hľadanie najlepšieho dodávateľa.

„Treba nájsť dodávateľa, ktorý bude zabezpečovať realizáciu projektu. Mesto by malo zabezpečiť vypracovanie projektu. Našim cieľom bude nájsť vhodného dodávateľa, ktorý systém dodá, ale bude zabezpečovať aj prevádzku tak, aby bol efektívny. Nejde totiž len o jednorazovú investíciu, ale systém musí byť funkčný dlhodobo,“ dodal Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie technológie

Zámer vybudovať v žilinských uliciach sieť verejných bicyklov ešte vlani na jeseň odsúhlasili mestskí poslanci. Podľa pôvodného projektového zámeru by mala súkromná spoločnosť vybudovať sieť asi 25 staníc. Tie by mali byť vybavené technológiami na samoobslužnú prevádzku s palubným počítačom, čítačkou kariet, GPS a WIFI lokalizáciou, GSM komunikáciou, či solárnym panelom na dobíjanie.

V nich budú umiestnené bicykle z masívneho hliníkového rámu, v mestskom dizajne typu UNISEX, s košíkom vpredu a troj až osemstupňovou prevodovkou. Bicykel by podľa predstáv radnice mal byť ťažko ukradnuteľný a každý by mal disponovať palubným GPS.

Spojenie samosprávy mesta s nadáciou automobilky potvrdil aj žilinský primátor Igor Choma. „Mesto rozbehlo tento projekt samostatne, nadácia sa o tom dopočula a ponúkla veľmi korektnú spoluprácu v tejto oblasti. Pre nás je dobrý každý partner, ktorý ide do takého neziskového projektu. Budeme radi, keď sa nám ho podarí rozbehnúť spolu s nadáciou,“ povedal primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Poplatok za službu

Žilinčania sú naklonení myšlienke zdieľania bicyklov. V prieskume o potenciálnom využívaní bikesharingu sa z 901 opýtaných Žilinčanov až 95 percent vyjadrilo, že verejné bicykle budú používať. Stanice si opýtaní najviac želajú pri internátoch a objektoch Žilinskej univerzity, medzi veľmi žiadanými miestami sú aj nemocnica a zdravotnícke zariadenia, železničná a autobusová stanica i centrá sídlisk.

Prieskum ďalej ukázal, že najviac respondentov (56 percent) by bolo ochotných zaplatiť za jednu hodinu užívania bicykla 50 centov. Mesto v materiáli navrhuje poplatok za používanie bicykla na 50 centov, no len na pol hodiny. Mnohí Žilinčania považujú túto sumu za vysokú. „Nie je dôležitá ani tak cena zdieľania, ale skôr chceme zistiť, či to bude v Žiline fungovať, alebo nie, či to ľudia príjmu za svoje, alebo nie,“ reagoval na ponosy Igor Choma.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C57ZT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 858
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 664
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 459
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 484
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 685
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 603
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 013
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 198
  1. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  2. Marek Tocimák: Paralyzovaný
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (24. - 30.10.1925)
  4. Branislav Hláčik: EU nedokáže ani len zrušiť striedanie času
  5. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  6. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  7. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  8. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 13 056
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 889
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 10 401
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 8 902
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 233
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 150
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 5 050
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 880
  1. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  2. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  3. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  4. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  5. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  6. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  7. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  8. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu