V Žiline ubudnú kamióny. Otvorili štvorkilometrový úsek na D3

Tri a pol roka trvala výstavba diaľničný úseku, ktorý spojí žilinskú časť Strážov s Brodnom. Dnes novú časť diaľnice D3 odovzdali motoristom.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Najskôr takmer jeden a pol kilometrová mostná estakáda nad rybníkom a vodným dielom Hričov a na jej konci viac ako dvojkilometrový tunel. Diaľničiari dnes otvorili severozápadný diaľničný obchvat Žiliny dlhý 4250 metrov. Výstavba stála 255 miliónov eur bez DPH. Podľa pôvodných plánov mal byť nový úsek Strážov – Brodno dokončený v júni tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba tri a pol minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy v Žiline. Dopravní experti vyrátali, že na obchvate sa dá v prvom roku prevádzky očakávať dopravná intenzita na úrovni okolo 8-tisíc vozidiel denne. Viac ako 40 percent z toho bude tvoriť nákladná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba úseku D3 Strážov – Brodno bola prvýkrát vysúťažená už v roku 2010. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že Národná diaľničná spoločnosť mala vtedy na stole výbornú ponuku od stavebnej firmy Skanska s cenou 149 miliónov eur.

"Nominanti Smeru-SD sa vtedy krátko pred parlamentnými voľbami postarali o spochybnenie a zrušenie tendra, ktorého výsledok zrejme nevyhovoval záujmom, ktoré reprezentujú. Oproti cene, za ktorú mohli začať výstavbu už v roku 2010 a dokončiť v roku 2014, tento úsek predražili o 70 až 90 miliónov eur. "

Severozápad Žiliny si vydýchne

Nový úsek výrazne odľahčí dopravu v severnej časti Žiliny. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka tento diaľničný projekt odklonení osobnú a nákladnú, ktorá smeruje na Kysuce a ďalej na sever a opačne z intravilánu Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli Čítajte 

Odľahčenie sa očakáva predovšetkým Hričovskej a Kragujevskej ulici, na žilinskej estakáde a ďalej v smere na Brodno.

„Z hľadiska presmerovania tranzitnej dopravy z intravilánu mesta môžeme hovoriť o odľahčení cesty I/60 v úseku estakády a úseku I/11 v smere na Brodno o približne 20 percent osobných a až 50 percent nákladných vozidiel zo súčasnej úrovne dopravy. V prípade úsekov cestného prieťahu I/61 vedeného ulicami Hričovská a Kragujevská možno rátať s odľahčením na úrovni okolo 20 percent osobných a 40 percent nákladných vozidiel súčasnej dopravnej intenzity,“ tvrdí Ľubomír Palčák.

Dopravný analytik sa neobáva, že sa po spustení diaľničného obchvatu krajského mesta presunú problémy zo Žiliny do Brodna. Už pred otvorením úseku diaľnice všetky vozidlá smerujúce na Kysuce prechádzali Brodnom, ale po ceste I/11.

SkryťVypnúť reklamu

„Príčina problémov spojených s pravidelným zdržaním vodičov súvisí s nárazovou intenzitou a s nedostatočnou priepustnosťou koridoru I/11 ako celku. Urýchlene je potrebné zo strany kompetentných pokračovať v dokumentačnej príprave a následnej výstavbe ďalších úsekov D3 od Brodna až po Čadcu Bukov, ktoré sú v súčasnosti vo fáze investičnej prípravy.“

Dlho bez napojenia

Na novopostavený úsek ešte tak skoro ďalšie časti nadväzovať nebudú. Aktuálne stavební robotníci pracujú na takmer šesťkilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca. Práce sú naplánované do konca roka 2020.

Vybudovanie súvislej diaľnice D3 smerom na Poľsko brzdia nedostatočne pripravené úseky okolo Kysuckého Nového Mesta. Minimálne päť rokov si budú musieť motoristi a obyvatelia Kysúc počkať, kým bude mať novopostavený úsek pri Brodne ďalšie napojenie na zvyšok diaľnice D3.

Prečítajte si tiež: Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia Čítajte 

Podľa aktuálneho harmonogramu je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto 1. polrok 2020, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica koniec roku 2020. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, sa ráta so začatím výstavby na koniec roku 2019.

„Termíny pre výstavbu troch chýbajúcich úsekov D3 počítajú s bezproblémovým priebehom procesu prípravy, teda bez odvolaní, bez vyvlastňovania a bez uplatňovania revíznych postupov v procese územného a stavebného povolenia a verejného obstarávania,“ upozornila hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

Výskumný ústav dopravný vyrátal, že v súvislosti s presmerovaním dopravy na severozápadný obchvat sa bude v Žiline ľahšie dýchať. „Na úseku ulice Hričovská bude tvoriť ročná úspora produkcie emisií oxidu uhoľnatého zhruba 743 ton. Obdobne oxidy dusíka približne 27 ton ročne a oxidu uhličitého 3,5 tisíc ton ročne.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 503
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 140
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 941
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 438
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 016
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 939
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 538
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 527
  1. Vladimír Benčík: Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  3. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  4. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  7. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  8. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 539
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 949
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 39 129
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 341
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 655
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 002
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 875
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 11 350
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Benčík: Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  3. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  4. Ján Škerko: Obchodné deficity? Žiadny problém! Trump má vzorec na clá ako z Harryho Pottera
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Jaroslav Furman: Nekonečný príbeh - Prvá časť
  7. Vladimír Krátky: Škoda, že aj Škoda ... .
  8. Norbert Kaník: Najlepší vyjednávač vo vesmíre, ruský agent alebo len šašo a klamár?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 101 539
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 949
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 39 129
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 341
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 655
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 002
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 875
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 11 350
  1. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  2. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu