ŽILINA. Najskôr takmer jeden a pol kilometrová mostná estakáda nad rybníkom a vodným dielom Hričov a na jej konci viac ako dvojkilometrový tunel. Diaľničiari dnes otvorili severozápadný diaľničný obchvat Žiliny dlhý 4250 metrov. Výstavba stála 255 miliónov eur bez DPH. Podľa pôvodných plánov mal byť nový úsek Strážov – Brodno dokončený v júni tohto roka.
Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba tri a pol minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy v Žiline. Dopravní experti vyrátali, že na obchvate sa dá v prvom roku prevádzky očakávať dopravná intenzita na úrovni okolo 8-tisíc vozidiel denne. Viac ako 40 percent z toho bude tvoriť nákladná doprava.
Výstavba úseku D3 Strážov – Brodno bola prvýkrát vysúťažená už v roku 2010. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že Národná diaľničná spoločnosť mala vtedy na stole výbornú ponuku od stavebnej firmy Skanska s cenou 149 miliónov eur.
"Nominanti Smeru-SD sa vtedy krátko pred parlamentnými voľbami postarali o spochybnenie a zrušenie tendra, ktorého výsledok zrejme nevyhovoval záujmom, ktoré reprezentujú. Oproti cene, za ktorú mohli začať výstavbu už v roku 2010 a dokončiť v roku 2014, tento úsek predražili o 70 až 90 miliónov eur. "
Severozápad Žiliny si vydýchne
Nový úsek výrazne odľahčí dopravu v severnej časti Žiliny. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka tento diaľničný projekt odklonení osobnú a nákladnú, ktorá smeruje na Kysuce a ďalej na sever a opačne z intravilánu Žiliny.

Odľahčenie sa očakáva predovšetkým Hričovskej a Kragujevskej ulici, na žilinskej estakáde a ďalej v smere na Brodno.
„Z hľadiska presmerovania tranzitnej dopravy z intravilánu mesta môžeme hovoriť o odľahčení cesty I/60 v úseku estakády a úseku I/11 v smere na Brodno o približne 20 percent osobných a až 50 percent nákladných vozidiel zo súčasnej úrovne dopravy. V prípade úsekov cestného prieťahu I/61 vedeného ulicami Hričovská a Kragujevská možno rátať s odľahčením na úrovni okolo 20 percent osobných a 40 percent nákladných vozidiel súčasnej dopravnej intenzity,“ tvrdí Ľubomír Palčák.
Dopravný analytik sa neobáva, že sa po spustení diaľničného obchvatu krajského mesta presunú problémy zo Žiliny do Brodna. Už pred otvorením úseku diaľnice všetky vozidlá smerujúce na Kysuce prechádzali Brodnom, ale po ceste I/11.
„Príčina problémov spojených s pravidelným zdržaním vodičov súvisí s nárazovou intenzitou a s nedostatočnou priepustnosťou koridoru I/11 ako celku. Urýchlene je potrebné zo strany kompetentných pokračovať v dokumentačnej príprave a následnej výstavbe ďalších úsekov D3 od Brodna až po Čadcu Bukov, ktoré sú v súčasnosti vo fáze investičnej prípravy.“
Dlho bez napojenia
Na novopostavený úsek ešte tak skoro ďalšie časti nadväzovať nebudú. Aktuálne stavební robotníci pracujú na takmer šesťkilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca. Práce sú naplánované do konca roka 2020.
Vybudovanie súvislej diaľnice D3 smerom na Poľsko brzdia nedostatočne pripravené úseky okolo Kysuckého Nového Mesta. Minimálne päť rokov si budú musieť motoristi a obyvatelia Kysúc počkať, kým bude mať novopostavený úsek pri Brodne ďalšie napojenie na zvyšok diaľnice D3.

Podľa aktuálneho harmonogramu je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto 1. polrok 2020, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica koniec roku 2020. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, sa ráta so začatím výstavby na koniec roku 2019.
„Termíny pre výstavbu troch chýbajúcich úsekov D3 počítajú s bezproblémovým priebehom procesu prípravy, teda bez odvolaní, bez vyvlastňovania a bez uplatňovania revíznych postupov v procese územného a stavebného povolenia a verejného obstarávania,“ upozornila hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.
Výskumný ústav dopravný vyrátal, že v súvislosti s presmerovaním dopravy na severozápadný obchvat sa bude v Žiline ľahšie dýchať. „Na úseku ulice Hričovská bude tvoriť ročná úspora produkcie emisií oxidu uhoľnatého zhruba 743 ton. Obdobne oxidy dusíka približne 27 ton ročne a oxidu uhličitého 3,5 tisíc ton ročne.“
Zaujímavosti o diaľničnom úseku
Tunel Považský Chlmec
- má dĺžku 2 218 metrov
- je dvojrúrový pre oba smery jazdy
- razil sa zo šiestich strán súčasne
- na razení sa podieľalo 35 strojov
- v nepretržitej prevádzke na ňom pracovalo 240 robotníkov
Estakáda
- má dĺžku 1 400 metrov
- stojí na 57 pilieroch, z nich 35 je vo vode
- protihluková stena je osvetlená proti nárazu vtákov