Pondelok, 19. február, 2018 | Meniny má Vlasta
Pridajte si svoje mesto

V Žiline ubudnú kamióny. Otvorili štvorkilometrový úsek na D3

Tri a pol roka trvala výstavba diaľničný úseku, ktorý spojí žilinskú časť Strážov s Brodnom. Dnes novú časť diaľnice D3 odovzdali motoristom.

Estakáda vyúsťuje do tunela Považský Chlmec. (Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Najskôr takmer jeden a pol kilometrová mostná estakáda nad rybníkom a vodným dielom Hričov a na jej konci viac ako dvojkilometrový tunel. Diaľničiari dnes otvorili severozápadný diaľničný obchvat Žiliny dlhý 4250 metrov. Výstavba stála 255 miliónov eur bez DPH. Podľa pôvodných plánov mal byť nový úsek Strážov – Brodno dokončený v júni tohto roka.

Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba tri a pol minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy v Žiline. Dopravní experti vyrátali, že na obchvate sa dá v prvom roku prevádzky očakávať dopravná intenzita na úrovni okolo 8-tisíc vozidiel denne. Viac ako 40 percent z toho bude tvoriť nákladná doprava.

Výstavba úseku D3 Strážov – Brodno bola prvýkrát vysúťažená už v roku 2010. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že Národná diaľničná spoločnosť mala vtedy na stole výbornú ponuku od stavebnej firmy Skanska s cenou 149 miliónov eur.

"Nominanti Smeru-SD sa vtedy krátko pred parlamentnými voľbami postarali o spochybnenie a zrušenie tendra, ktorého výsledok zrejme nevyhovoval záujmom, ktoré reprezentujú. Oproti cene, za ktorú mohli začať výstavbu už v roku 2010 a dokončiť v roku 2014, tento úsek predražili o 70 až 90 miliónov eur. "

Severozápad Žiliny si vydýchne

Nový úsek výrazne odľahčí dopravu v severnej časti Žiliny. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka tento diaľničný projekt odklonení osobnú a nákladnú, ktorá smeruje na Kysuce a ďalej na sever a opačne z intravilánu Žiliny.

Prečítajte si tiež:NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli

Odľahčenie sa očakáva predovšetkým Hričovskej a Kragujevskej ulici, na žilinskej estakáde a ďalej v smere na Brodno.

„Z hľadiska presmerovania tranzitnej dopravy z intravilánu mesta môžeme hovoriť o odľahčení cesty I/60 v úseku estakády a úseku I/11 v smere na Brodno o približne 20 percent osobných a až 50 percent nákladných vozidiel zo súčasnej úrovne dopravy. V prípade úsekov cestného prieťahu I/61 vedeného ulicami Hričovská a Kragujevská možno rátať s odľahčením na úrovni okolo 20 percent osobných a 40 percent nákladných vozidiel súčasnej dopravnej intenzity,“ tvrdí Ľubomír Palčák.

Dopravný analytik sa neobáva, že sa po spustení diaľničného obchvatu krajského mesta presunú problémy zo Žiliny do Brodna. Už pred otvorením úseku diaľnice všetky vozidlá smerujúce na Kysuce prechádzali Brodnom, ale po ceste I/11.

„Príčina problémov spojených s pravidelným zdržaním vodičov súvisí s nárazovou intenzitou a s nedostatočnou priepustnosťou koridoru I/11 ako celku. Urýchlene je potrebné zo strany kompetentných pokračovať v dokumentačnej príprave a následnej výstavbe ďalších úsekov D3 od Brodna až po Čadcu Bukov, ktoré sú v súčasnosti vo fáze investičnej prípravy.“

Dlho bez napojenia

Na novopostavený úsek ešte tak skoro ďalšie časti nadväzovať nebudú. Aktuálne stavební robotníci pracujú na takmer šesťkilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca. Práce sú naplánované do konca roka 2020.

Vybudovanie súvislej diaľnice D3 smerom na Poľsko brzdia nedostatočne pripravené úseky okolo Kysuckého Nového Mesta. Minimálne päť rokov si budú musieť motoristi a obyvatelia Kysúc počkať, kým bude mať novopostavený úsek pri Brodne ďalšie napojenie na zvyšok diaľnice D3.

Prečítajte si tiež:Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia

Podľa aktuálneho harmonogramu je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto 1. polrok 2020, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica koniec roku 2020. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, sa ráta so začatím výstavby na koniec roku 2019.

„Termíny pre výstavbu troch chýbajúcich úsekov D3 počítajú s bezproblémovým priebehom procesu prípravy, teda bez odvolaní, bez vyvlastňovania a bez uplatňovania revíznych postupov v procese územného a stavebného povolenia a verejného obstarávania,“ upozornila hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

Výskumný ústav dopravný vyrátal, že v súvislosti s presmerovaním dopravy na severozápadný obchvat sa bude v Žiline ľahšie dýchať. „Na úseku ulice Hričovská bude tvoriť ročná úspora produkcie emisií oxidu uhoľnatého zhruba 743 ton. Obdobne oxidy dusíka približne 27 ton ročne a oxidu uhličitého 3,5 tisíc ton ročne.“

Ďalšie články z témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Voľby do VÚC Žilina (župné voľby)

  1. Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci 8 171
  2. Rozbitú Kamennú ulicu opravia.O obnove osvetlenia však už neuvažujú 309
  3. Kia ukázala nový žilinský Ceed Foto 256
  4. Malá Fatra: Po stopách šeliem sa vydalo takmer sto dobrovoľníkov 205
  5. Pod Strečnom a na kysuckej ceste smrti menej tragických nehôd, v Žiline stále veľa mŕtvych 201
  6. Rosinská cesta sa vynorila z tmy 144
  7. Šošoni odštartovali jarnú časť víťazstvom 131
  8. O čom sa dočítate v novom čísle MY Žilinských novín? 86
  9. Dnes prebehla v žilinskej nemocnici unikátna operácia 73
  10. Agresívny muž sa napadnutým colníkom ospravedlnil 60

Najčítanejšie správy

Žilina

Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci

Záchrancovia chcú získať ruinu do podnájmu od majiteľov hradu.

Rozbitú Kamennú ulicu opravia.O obnove osvetlenia však už neuvažujú

Kamenná ulica je v súčasnosti samá diera. Mesto uvažuje o jej rekonštrukcii. Na chodníky a nové osvetlenie sa ale tešiť nemôžeme.

Kia ukázala nový žilinský Ceed

Ďalšia generácia Ceedu prichádza na trh po piatich rokoch. Z názvu sa vytráca kontroverzný apostrof.

Malá Fatra: Po stopách šeliem sa vydalo takmer sto dobrovoľníkov

Zimný monitoring veľkých šeliem mapuje pohyb a početnosť chránených medveďov, vlkov a rysov.

Pod Strečnom a na kysuckej ceste smrti menej tragických nehôd, v Žiline stále veľa mŕtvych

Nedokončená infraštruktúra, vrtochy počasia, ale najmä vysoká intenzita dopravy. Toto sú hlavné faktory, ktoré sa podpisujú pod vysokú nehodovosť na cestách v okolí Žiliny.

Blízke regióny

Čo okrem truhiel ukrývala krypta pod trstenským kostolom

Jedna z krýpt pod Kostolom sv. Martina bude otvorená už o niekoľko mesiacov. Pozostatky z nej pomohli priblížiť život šľachty v 17. a 18. storočí.

Chcete hrad? Môžete ho mať – na predaj je Sklabinský

O kúpu národnej kultúrnej pamiatky majú vraj záujem štyria investori.

Dokážeme v Martine postaviť niečo, čo nám budú závidieť?

V martinskej lokalite Pltníky by mohol za ideálnych okolností už tento rok začať rásť nový športovo-oddychový areál. Či sa tento zámer podarí uviesť do života, zatiaľ nie je jasné.

Súper chcel hrať otvorený hokej, no s Martinčanmi sa poriadne popálil

Priučka od nepríjemného Brezna zrejme pomohla a do štvrťfinálovej série vstúpili naši jednoznačným víťazstvom. Teraz ho ešte treba potvrdiť doma.

Trom členom zločineckej skupiny Dvojičky uložili dlhoročné tresty

Špecializovaný trestný súd (ŠTS) v Pezinku vo štvrtok schválil dohodu o vine a treste s trojicou obvinených, ktorý boli súčasťou zločineckej skupiny vystupujúcou pod názvom Dvojičky. Pôsobili aj v Považskej Bystrici či Púchove.

Všetky správy

Lidl sťahuje z pultov ryžu Basmati

Ak ste si už výrobok kúpili, prineste ho do predajne, vrátia vám peniaze.

Tvorba pre deti valcuje slovenskú hudbu. Až na žiarivú výnimku je primitívna

Dospelí sa tvária, že sú deti a herečka prezlečená za škriatka hypnotizuje divákov.

Vojnový reportér Etzler: Päť dní som nevyšiel z hotela, hanbil som sa

Videl toho veľa. Keď ho poslali na liečenie posttraumatického syndrómu, psychiater sa ho spýtal, či je normálny. Tomáš Etzler pre SME hovorí, prečo.

Ich športovci súťažia, v KĽDR ich nesledujú. Pre úspech Južnej Kórey

Severokórejčania milujú sledovanie športu. Z olympiády však dostanú len pár obrazov a propagandu.

Recept na úspech proti Američanom? Nenaháňať puk a byť odvážnejší

Máme tu dvadsať frajerov, ktorí, keď budú hrať ako tím, majú úžasnú šancu prejsť cez Ameriku, vraví útočník Martin Bakoš.