V Žiline ubudnú kamióny. Otvorili štvorkilometrový úsek na D3

Tri a pol roka trvala výstavba diaľničný úseku, ktorý spojí žilinskú časť Strážov s Brodnom. Dnes novú časť diaľnice D3 odovzdali motoristom.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Najskôr takmer jeden a pol kilometrová mostná estakáda nad rybníkom a vodným dielom Hričov a na jej konci viac ako dvojkilometrový tunel. Diaľničiari dnes otvorili severozápadný diaľničný obchvat Žiliny dlhý 4250 metrov. Výstavba stála 255 miliónov eur bez DPH. Podľa pôvodných plánov mal byť nový úsek Strážov – Brodno dokončený v júni tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba tri a pol minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy v Žiline. Dopravní experti vyrátali, že na obchvate sa dá v prvom roku prevádzky očakávať dopravná intenzita na úrovni okolo 8-tisíc vozidiel denne. Viac ako 40 percent z toho bude tvoriť nákladná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba úseku D3 Strážov – Brodno bola prvýkrát vysúťažená už v roku 2010. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že Národná diaľničná spoločnosť mala vtedy na stole výbornú ponuku od stavebnej firmy Skanska s cenou 149 miliónov eur.

"Nominanti Smeru-SD sa vtedy krátko pred parlamentnými voľbami postarali o spochybnenie a zrušenie tendra, ktorého výsledok zrejme nevyhovoval záujmom, ktoré reprezentujú. Oproti cene, za ktorú mohli začať výstavbu už v roku 2010 a dokončiť v roku 2014, tento úsek predražili o 70 až 90 miliónov eur. "

Severozápad Žiliny si vydýchne

Nový úsek výrazne odľahčí dopravu v severnej časti Žiliny. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka tento diaľničný projekt odklonení osobnú a nákladnú, ktorá smeruje na Kysuce a ďalej na sever a opačne z intravilánu Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli Čítajte 

Odľahčenie sa očakáva predovšetkým Hričovskej a Kragujevskej ulici, na žilinskej estakáde a ďalej v smere na Brodno.

„Z hľadiska presmerovania tranzitnej dopravy z intravilánu mesta môžeme hovoriť o odľahčení cesty I/60 v úseku estakády a úseku I/11 v smere na Brodno o približne 20 percent osobných a až 50 percent nákladných vozidiel zo súčasnej úrovne dopravy. V prípade úsekov cestného prieťahu I/61 vedeného ulicami Hričovská a Kragujevská možno rátať s odľahčením na úrovni okolo 20 percent osobných a 40 percent nákladných vozidiel súčasnej dopravnej intenzity,“ tvrdí Ľubomír Palčák.

Dopravný analytik sa neobáva, že sa po spustení diaľničného obchvatu krajského mesta presunú problémy zo Žiliny do Brodna. Už pred otvorením úseku diaľnice všetky vozidlá smerujúce na Kysuce prechádzali Brodnom, ale po ceste I/11.

SkryťVypnúť reklamu

„Príčina problémov spojených s pravidelným zdržaním vodičov súvisí s nárazovou intenzitou a s nedostatočnou priepustnosťou koridoru I/11 ako celku. Urýchlene je potrebné zo strany kompetentných pokračovať v dokumentačnej príprave a následnej výstavbe ďalších úsekov D3 od Brodna až po Čadcu Bukov, ktoré sú v súčasnosti vo fáze investičnej prípravy.“

Dlho bez napojenia

Na novopostavený úsek ešte tak skoro ďalšie časti nadväzovať nebudú. Aktuálne stavební robotníci pracujú na takmer šesťkilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca. Práce sú naplánované do konca roka 2020.

Vybudovanie súvislej diaľnice D3 smerom na Poľsko brzdia nedostatočne pripravené úseky okolo Kysuckého Nového Mesta. Minimálne päť rokov si budú musieť motoristi a obyvatelia Kysúc počkať, kým bude mať novopostavený úsek pri Brodne ďalšie napojenie na zvyšok diaľnice D3.

Prečítajte si tiež: Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia Čítajte 

Podľa aktuálneho harmonogramu je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto 1. polrok 2020, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica koniec roku 2020. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, sa ráta so začatím výstavby na koniec roku 2019.

„Termíny pre výstavbu troch chýbajúcich úsekov D3 počítajú s bezproblémovým priebehom procesu prípravy, teda bez odvolaní, bez vyvlastňovania a bez uplatňovania revíznych postupov v procese územného a stavebného povolenia a verejného obstarávania,“ upozornila hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

Výskumný ústav dopravný vyrátal, že v súvislosti s presmerovaním dopravy na severozápadný obchvat sa bude v Žiline ľahšie dýchať. „Na úseku ulice Hričovská bude tvoriť ročná úspora produkcie emisií oxidu uhoľnatého zhruba 743 ton. Obdobne oxidy dusíka približne 27 ton ročne a oxidu uhličitého 3,5 tisíc ton ročne.“

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 778
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 084
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 702
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 5 658
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 831
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 344
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 4 243
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 987
  1. Vladimír Bojničan: Výzva pre veriacich: Putin a Fico nie sú len bývalí komunisti, ale sú zároveň aj postfaktickými produktami dogmatického kresťanstva
  2. Rastislav Puchala: Já milujem Fica???
  3. Jaroslav Liptak: Irina Zarutska nie je obeť Ameriky, ale Putinovej vojny
  4. Marek Strapko: Toľko sme sa báli eskalovať...
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba!
  6. Tomáš Kuvik: 30,1260
  7. Viktor Pamula: Stojím pri Poľsku
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 57 248
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 936
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 034
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 6 873
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 621
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 5 944
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 921
  8. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 4 448
  1. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  2. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  3. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  4. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  5. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  6. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  7. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  8. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu