V Žiline ubudnú kamióny. Otvorili štvorkilometrový úsek na D3

Tri a pol roka trvala výstavba diaľničný úseku, ktorý spojí žilinskú časť Strážov s Brodnom. Dnes novú časť diaľnice D3 odovzdali motoristom.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

ŽILINA. Najskôr takmer jeden a pol kilometrová mostná estakáda nad rybníkom a vodným dielom Hričov a na jej konci viac ako dvojkilometrový tunel. Diaľničiari dnes otvorili severozápadný diaľničný obchvat Žiliny dlhý 4250 metrov. Výstavba stála 255 miliónov eur bez DPH. Podľa pôvodných plánov mal byť nový úsek Strážov – Brodno dokončený v júni tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba tri a pol minúty v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy v Žiline. Dopravní experti vyrátali, že na obchvate sa dá v prvom roku prevádzky očakávať dopravná intenzita na úrovni okolo 8-tisíc vozidiel denne. Viac ako 40 percent z toho bude tvoriť nákladná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba úseku D3 Strážov – Brodno bola prvýkrát vysúťažená už v roku 2010. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík upozorňuje, že Národná diaľničná spoločnosť mala vtedy na stole výbornú ponuku od stavebnej firmy Skanska s cenou 149 miliónov eur.

"Nominanti Smeru-SD sa vtedy krátko pred parlamentnými voľbami postarali o spochybnenie a zrušenie tendra, ktorého výsledok zrejme nevyhovoval záujmom, ktoré reprezentujú. Oproti cene, za ktorú mohli začať výstavbu už v roku 2010 a dokončiť v roku 2014, tento úsek predražili o 70 až 90 miliónov eur. "

Severozápad Žiliny si vydýchne

Nový úsek výrazne odľahčí dopravu v severnej časti Žiliny. Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka tento diaľničný projekt odklonení osobnú a nákladnú, ktorá smeruje na Kysuce a ďalej na sever a opačne z intravilánu Žiliny.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: NDS posúva termín výstavby D1. Nechce, aby sa diaľnica skončila v poli Čítajte 

Odľahčenie sa očakáva predovšetkým Hričovskej a Kragujevskej ulici, na žilinskej estakáde a ďalej v smere na Brodno.

„Z hľadiska presmerovania tranzitnej dopravy z intravilánu mesta môžeme hovoriť o odľahčení cesty I/60 v úseku estakády a úseku I/11 v smere na Brodno o približne 20 percent osobných a až 50 percent nákladných vozidiel zo súčasnej úrovne dopravy. V prípade úsekov cestného prieťahu I/61 vedeného ulicami Hričovská a Kragujevská možno rátať s odľahčením na úrovni okolo 20 percent osobných a 40 percent nákladných vozidiel súčasnej dopravnej intenzity,“ tvrdí Ľubomír Palčák.

Dopravný analytik sa neobáva, že sa po spustení diaľničného obchvatu krajského mesta presunú problémy zo Žiliny do Brodna. Už pred otvorením úseku diaľnice všetky vozidlá smerujúce na Kysuce prechádzali Brodnom, ale po ceste I/11.

SkryťVypnúť reklamu

„Príčina problémov spojených s pravidelným zdržaním vodičov súvisí s nárazovou intenzitou a s nedostatočnou priepustnosťou koridoru I/11 ako celku. Urýchlene je potrebné zo strany kompetentných pokračovať v dokumentačnej príprave a následnej výstavbe ďalších úsekov D3 od Brodna až po Čadcu Bukov, ktoré sú v súčasnosti vo fáze investičnej prípravy.“

Dlho bez napojenia

Na novopostavený úsek ešte tak skoro ďalšie časti nadväzovať nebudú. Aktuálne stavební robotníci pracujú na takmer šesťkilometrovom úseku z Čadce do Svrčinovca. Práce sú naplánované do konca roka 2020.

Vybudovanie súvislej diaľnice D3 smerom na Poľsko brzdia nedostatočne pripravené úseky okolo Kysuckého Nového Mesta. Minimálne päť rokov si budú musieť motoristi a obyvatelia Kysúc počkať, kým bude mať novopostavený úsek pri Brodne ďalšie napojenie na zvyšok diaľnice D3.

Prečítajte si tiež: Na Ulici vysokoškolákov vzniknú tri kruhové križovatky. Jednu zrušia Čítajte 

Podľa aktuálneho harmonogramu je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto 1. polrok 2020, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica koniec roku 2020. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, sa ráta so začatím výstavby na koniec roku 2019.

„Termíny pre výstavbu troch chýbajúcich úsekov D3 počítajú s bezproblémovým priebehom procesu prípravy, teda bez odvolaní, bez vyvlastňovania a bez uplatňovania revíznych postupov v procese územného a stavebného povolenia a verejného obstarávania,“ upozornila hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

Výskumný ústav dopravný vyrátal, že v súvislosti s presmerovaním dopravy na severozápadný obchvat sa bude v Žiline ľahšie dýchať. „Na úseku ulice Hričovská bude tvoriť ročná úspora produkcie emisií oxidu uhoľnatého zhruba 743 ton. Obdobne oxidy dusíka približne 27 ton ročne a oxidu uhličitého 3,5 tisíc ton ročne.“

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Prioritou vzdelávania na Slovensku má byť talent
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Priesady ako zo škatuľky
  4. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  5. Každý piaty zomrie
  6. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  7. Vydrica rozšíri gastromapu Bratislavy o zaujímavé koncepty
  8. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba
  1. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  2. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  4. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  5. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Spúšťa sa online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 084
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 895
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 511
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 766
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 714
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 504
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 133
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 120
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 453
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 665
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 628
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 754
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 508
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 116
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 653
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

O postup do I. triedy ObFZ Žilina chcú zabojovať aj futbalisti Divinky.

Príručka futbalového fanúšika pred jarnou časťou.


Návštevníkov privíta od 30 marca.


Trolejbus sa následne vráti do Bratislavy.

Zmestí sa doň 180 cestujúcich.


Lemmy Kilmister a jeho Motörhead bol skutočnou legendou rock&rollu s obrovským zástupom fanúšikov. Po jeho smrti vznikla veľká diera, ktorá našťastie bola rýchlo zaplnená.


  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 120
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 453
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 665
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 628
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 754
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 508
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 116
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 653
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu