ŽILINA. Popri hlavnom cestnom ťahu smerom na Strečno postupne odstránia ďalšie nelegálne postavené reklamné nosiče. Do leta by malo zmiznúť všetkých 360 bilbordov.
Spílenie a odpratanie jedného bilbordu stojí približne 300 eur. Zaplatí to Asociácia vonkajšej reklamy, ktorá chce takto očistiť trh od nelegálneho podnikania s reklamnými plochami.
„Všetko to, čo dávame dole, sú čierne stavby. V jednom štáte musia platiť rovnaké pravidlá, musí sa dodržiavať legislatíva. Čiže, keď chcete postaviť bilbord, musíte mať stavebné povolenie, keď ho nemáte, je to stavba načierno a s tou treba niečo robiť,“ povedal prezident Asociácie vonkajšej reklamy Ivan Peller.

Hoci zákon, ktorý zakazuje veľké reklamné plochy popri cestách, platí už od januára 2015, majitelia nelegálne postavených konštrukcií na nich zarábajú dodnes. Zmenu legislatívy inicioval v parlamente poslanec a žilinský primátor Igor Choma.
„Samozrejme, že som si predstavoval, že aj ten výkon tých rozhodnutí a napĺňanie tej litery zákona bude podstatne jednoduchšie. Prax ukázala, že tí ľudia to akosi celkom dobre nerešpektujú, preto sme museli pristúpiť k tomu spôsobu,“ povedal Choma.
Reklamné bilbordy popri cestách sú dlhodobo vnímané nielen ako estetický problém, ale aj ako riziko pre bezpečnosť dopravy. Podľa dopravného experta Štefana Machciníka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline odvádzajú reklamné pútače pozornosť vodiča od diania na ceste.
„Obzvlášť ide o udržanie vozidla v jazdnom pruhu, o kontrolu rýchlosti, a tiež vnímanie chodcov alebo iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky priamo na ceste. Z hľadiska následkov dopravných nehôd ide často o pevnú prekážku, kde tie následky sú oveľa horšie, ako keby tam takýto reklamný pútač nebol,“ povedal Machciník.