ŽILINA. Žilinčania si na „dé jednotku“ už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019.
Národná diaľničná spoločnosť už po druhýkrát posúva otvorenie tohto úseku. Najprv mal byť diaľničný úsek neďaleko Žiliny dokončený začiatkom budúceho roka. Neskôr sa termín posunul na október.
Ani tento však nebude dodržaný. Štátna Národná diaľničná spoločnosť ohlásila ďalší termín. takmer dvanásť kilometrový diaľničný úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou by mali dokončiť až v druhom štvrťroku 2019.
„Cieľom NDS je, aby sa privádzač Lietavská Lúčka Žilina odovzdal do užívania spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie Lietavská Lúčka. Tento úsek by sa mal stavebne ukončiť v druhom štvrťroku 2019,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová. Dôvodom zdržania sú nepredvídateľné geologické udalosti počas razenia tunelov.

Národná diaľničná spoločnosť sa chce vyhnúť možnému škandálu. Na diaľničnom privádzači, ktorý spojí Žilinu s novobudovaným úsekom medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou, sa stále nepracuje. Diaľničiari tak posunutím termínu získajú čas na dokončenie privádzača. Utrpia tak menšiu hanbu, ako keby diaľnica skončila v poli.
Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. Diaľničiari sľubujú, že na privádzači začnú pracovať stavební robotníci už čoskoro. Podľa najnovších informácií už podpísali zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.
Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).
Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním bola kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.
„Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.“
Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov.