ŽILINA. Sú nízkopodlažné, klimatizované, majú USB zásuvky na nabíjanie mobilných zariadení a bezpečnostné kamery v interiéri. Na žilinské cesty do konca roka vyrazí pätnásť nových trolejbusov. Z nich je až dvanásť kĺbových.
Prvú várku trolejbusov dodala pre žilinských cestujúcich česká spoločnosť Škoda Electric na karosérii Solaris Urbino štvrtej generácie. Nikde inde na svete zatiaľ podobné trolejbusy nejazdia.
„Tieto trolejbusy patria k najmodernejším v Európe. Žilina bude prvé mesto, kde budú tieto trolejbusy komerčne využívané. Až následne príde na rad Česká republika, Taliansko a ďalší zákazníci,“ povedal pri odovzdávaní vozidiel v areáli DPMŽ Karol Majer zo spoločnosti, ktorá trolejbusy do Žiliny dodala.
„Karoséria i celý interiér je vyrobený z kvalitných materiálov s dlhou životnosťou. Sú celonízkopodlažné , majú najvyšší počet sedadiel dostupných z nízkej podlahy, sú klimatizované, vodič má ergonomicky nastaviteľnú prístrojovú dosku, sedadlá vo všetkých smeroch,“ doplnil Ľubomír Melichar zo spoločnosti Solaris Slovakia.
Skončia staré trolejbusy v šrote?
Prvý dodaný trolejbus bolo vidno už od augusta jazdiť na žilinských tratiach. Najskôr bez cestujúcich a potom aj s cestujúcimi najazdil prototyp niekoľko stoviek kilometrov v skúšobnej prevádzke. Len pred niekoľkými dňami prišlo z Ministerstvom dopravy a výstavby potvrdenie, že nový typ trolejbusu ŠKODA získal homologizáciu a môže ísť do prevádzky na trolejbusových dráhach na Slovensku.

Ekologické trolejbusy jazdia v Žiline na všetky najväčšie sídliská. Na ôsmich linkách prepravia až 70 percent cestujúcich. K pätnástim novým trolejbusom by už na budúci rok malo pribudnúť ďalších dvanásť. Druhá časť kontraktu na šesť kĺbových a šesť sólo trolejbusov je naviazaná na získanie nenávratného príspevku z eurofondov. Ak projekt prejde, z ciest by už na budúci rok zmiznúť staré trolejbusy z deväťdesiatych rokov.
Staré trolejbusy ponúkne dopravca na predaj do východoeurópskych krajín. Ak o nich nebude záujem, skončia v šrote.
Brusel zaplatí aj nákup autobusov. V žilinskej mestskej hromadnej doprave by tak už mali jazdiť iba nové stroje.
Vo flotile pribudnú vozidlá s batériou
Dopravný podnik mesta Žiliny začal s obnovou vozidlového parku ešte v roku 2012 a 2013, kedy bola postupne spustená prevádzka desiatich nízkopodlažných trolejbusov značky ŠKODA 30Tr SOR a ŠKODA 31Tr SOR. V roku 2014 k nim pribudlo päť nízkopodlažných trolejbusov rovnakej značky. Prepravca má aktuálne vo svojom vozovom parku 48 trolejbusov a 41 autobusov.
Do depa na Kvačalovej ulici by mali na budúci rok pribudnúť aj dva trolejbusy s pomocným pohonom na batérie. Ekologické vozidlá by tak mohli jazdiť aj na súčasných autobusových linkách č. 21 a 22 na miestach, kde nie je vybudované trakčné vedenie. DPMŽ počíta s ich nasadením aj do rekreačnej lokality Vodného diela Žilina.
Škoda 27Tr-Solaris
Trolejbusy sú vyrobené na karosérii Solaris Urbino štvrtej generácie
Sú plne nízkopodlažné, pričom počet sedadiel na nízkej podlahe bude v tomto prevedení najvyšší, až 10 sedadiel
Vozidlá sú plne klimatizované, pričom cestujúci aj vodič budú mať oddelenú klimatizačnú jednotku
Všetky trolejbusy sú vybavené výklopnou rampou pre ľahší nástup cestujúcich na invalidnom vozíku, respektíve systémom nakláňania podvozku, tzv. kneelingom
Interiér vozidla je snímaný bezpečnostným kamerovým systémom,
Trolejbusy sú vybavené najnovšou generáciou tarifno-informačného systému - palubný počítač, označovače cestovných lístkov, informačné panely, GPS lokalizácia a GSM prenos dát na dispečing
V interiéri sú osadené USB zásuvky na nabíjanie mobilných zariadení pre cestujúcich.