Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

D1 pri Žiline definitívne skončí v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.

Na stavenisku úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.Na stavenisku úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. (Zdroj: NDS)

LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na „dé jednotku“ už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.

Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.

Prečítajte si tiež: Diaľničný úsek zo Strážova do Brodna otvoria 2. decembra Čítajte 

Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejšie ako sa predpokladalo

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).

Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.

„Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.“

SkryťVypnúť reklamu

Pol roka pre korčuliarov

Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.

„Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie,“ uzatvára Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Politické kšefty?

Poslanec Národnej rady Ján Marosz na problém žilinského privádzača upozorňuje už od svojho nástupu do parlamentných lavíc. Tvrdí, že od zamestnancov NDS sa ešte pred rokom v októbri dozvedel, že diaľničiari nemajú v pláne vysúťažiť úsek privádzača Žilina - Lietavská Lúčka a zákazku za asi 23 miliónov eur chcú "prihrať" konzorciu, ktoré buduje úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.

„Ešte v ten istý mesiac som sa písomne v parlamente pýtal ministra dopravy Érseka, prečo ministerstvo nevyhlási súťaž, keď už od roku 2013 má pripravené podklady na súťaženie. Rovnakú otázku som mu adresoval aj koncom novembra 2016 a tiež v marci 2017. Aj pod týmto tlakom sa nakoniec minister rozhodol uvedený úsek súťažiť a podarilo sa získať stavebníka za 14 miliónov eur - spoločnosť Metrostav.“

Ján Marosz zopakoval, že ďalšie pochybenia idú na vrub manažmentu NDS, ktorý je pod priamym vplyvom štátneho tajomníka Viktora Stromčeka zodpovedného za výstavbu diaľníc.

„Ten už dávno nemá zastávať túto pozíciu, ale jeho vplyv je veľký - musí strážiť miliónové kšefty "svojich ľudí", ktoré sú spojené s diaľnicami. Minister na neho nemá dosah, takže stojíme a stáť budeme. Tento neskutočný chaos spôsobuje to, že namiesto toho, aby sme budúci rok jazdili po diaľnici za 400 miliónov eur budeme trpieť v zápchach,“ dodal.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 776
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 663
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 937
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 511
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 211
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 030
  7. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 1 506
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 385

Blogy SME

  1. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  2. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  3. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  4. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  5. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  6. Dana Janebová: Bez názvu
  7. Michala Guľasová: Michael Connelly - Zákon neviny - knižná recenzia
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 397
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 031
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 316
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 227
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 084
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 571
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 514
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Oddiel Športcentrum Žilina reprezentovalo 14 pretekárov.


5 h

Všetky informácie o jej súčasnom pobyte oznámte polícii.


6 h
Žilinský primátor Peter Fiabáne a právny zástupca mesta Slavomír Trnkócy (vpravo)

Rokovania o mimosúdnom vyrovnaní skončili v slepej uličke.


6 h

Výťažok z koncertu poputuje detským onkologickým pacientom a ich rodinám


11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nehoda si vyžiadala ľudský život. Zraneniam podľahol predseda tamojšieho urbariátu.


16. máj

Rumunské šelmy majú na svedomí mnoho úmrtí. Stret s človekom je na dennom poriadku.


15. máj

Malackami sa ozvala silná explózia.


23 h

Na mieste zasahovali aj hasiči.


16. máj

Blogy SME

  1. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  2. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  3. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  4. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  5. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  6. Dana Janebová: Bez názvu
  7. Michala Guľasová: Michael Connelly - Zákon neviny - knižná recenzia
  8. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 397
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 031
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 316
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 227
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 084
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 571
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 514
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu