LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na „dé jednotku“ už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.
Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.

Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.
Lacnejšie ako sa predpokladalo
Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).
Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.
„Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.“
Pol roka pre korčuliarov
Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.
„Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie,“ uzatvára Kovalčík.
Politické kšefty?
Poslanec Národnej rady Ján Marosz na problém žilinského privádzača upozorňuje už od svojho nástupu do parlamentných lavíc. Tvrdí, že od zamestnancov NDS sa ešte pred rokom v októbri dozvedel, že diaľničiari nemajú v pláne vysúťažiť úsek privádzača Žilina - Lietavská Lúčka a zákazku za asi 23 miliónov eur chcú "prihrať" konzorciu, ktoré buduje úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.
„Ešte v ten istý mesiac som sa písomne v parlamente pýtal ministra dopravy Érseka, prečo ministerstvo nevyhlási súťaž, keď už od roku 2013 má pripravené podklady na súťaženie. Rovnakú otázku som mu adresoval aj koncom novembra 2016 a tiež v marci 2017. Aj pod týmto tlakom sa nakoniec minister rozhodol uvedený úsek súťažiť a podarilo sa získať stavebníka za 14 miliónov eur - spoločnosť Metrostav.“
Ján Marosz zopakoval, že ďalšie pochybenia idú na vrub manažmentu NDS, ktorý je pod priamym vplyvom štátneho tajomníka Viktora Stromčeka zodpovedného za výstavbu diaľníc.
„Ten už dávno nemá zastávať túto pozíciu, ale jeho vplyv je veľký - musí strážiť miliónové kšefty "svojich ľudí", ktoré sú spojené s diaľnicami. Minister na neho nemá dosah, takže stojíme a stáť budeme. Tento neskutočný chaos spôsobuje to, že namiesto toho, aby sme budúci rok jazdili po diaľnici za 400 miliónov eur budeme trpieť v zápchach,“ dodal.