Pondelok, 21. máj, 2018 | Meniny má Zina
Pridajte si svoje mesto

D1 pri Žiline definitívne skončí v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.

Na stavenisku úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.(Zdroj: NDS)

LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na „dé jednotku“ už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.

Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.

Prečítajte si tiež:Diaľničný úsek zo Strážova do Brodna otvoria 2. decembra

Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lacnejšie ako sa predpokladalo

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).

Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.

„Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.“

Pol roka pre korčuliarov

Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.

„Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie,“ uzatvára Kovalčík.

Politické kšefty?

Poslanec Národnej rady Ján Marosz na problém žilinského privádzača upozorňuje už od svojho nástupu do parlamentných lavíc. Tvrdí, že od zamestnancov NDS sa ešte pred rokom v októbri dozvedel, že diaľničiari nemajú v pláne vysúťažiť úsek privádzača Žilina - Lietavská Lúčka a zákazku za asi 23 miliónov eur chcú "prihrať" konzorciu, ktoré buduje úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.

„Ešte v ten istý mesiac som sa písomne v parlamente pýtal ministra dopravy Érseka, prečo ministerstvo nevyhlási súťaž, keď už od roku 2013 má pripravené podklady na súťaženie. Rovnakú otázku som mu adresoval aj koncom novembra 2016 a tiež v marci 2017. Aj pod týmto tlakom sa nakoniec minister rozhodol uvedený úsek súťažiť a podarilo sa získať stavebníka za 14 miliónov eur - spoločnosť Metrostav.“

Ján Marosz zopakoval, že ďalšie pochybenia idú na vrub manažmentu NDS, ktorý je pod priamym vplyvom štátneho tajomníka Viktora Stromčeka zodpovedného za výstavbu diaľníc.

„Ten už dávno nemá zastávať túto pozíciu, ale jeho vplyv je veľký - musí strážiť miliónové kšefty "svojich ľudí", ktoré sú spojené s diaľnicami. Minister na neho nemá dosah, takže stojíme a stáť budeme. Tento neskutočný chaos spôsobuje to, že namiesto toho, aby sme budúci rok jazdili po diaľnici za 400 miliónov eur budeme trpieť v zápchach,“ dodal.

Ďalšie články z témy Diaľnice


  1. Strečno padá. Bralo sa bude opäť sanovať 7 202
  2. Záchranári zasahovali pri vážnej nehode aj pri páde z koňa 1 068
  3. Polícia zadržala Salingera, považovaného za bossa žilinského podsvetia 220
  4. Cez tunel Považský Chlmec do stredy neprejdete 150
  5. VIDEO: Víťazi Neymarovho turnaja hlásia: Načasujeme formu do Brazílie! 141
  6. Žilina podľahla Slovanu, čaká ju baráž o Európsku ligu 108
  7. Považský Chlmec je pre peších nebezpečný 103
  8. Adrenalínovú hojdačku nezrušili, hoci priniesla problémy a neporiadok 80
  9. V Hornom Hričove sa zrazila sanitka s autom, osem ľudí je zranených 75
  10. V Štiavniku spomínali na Jána Kuciaka. Rodáci mu pripravili narodeninový koncert 55

Najčítanejšie správy

Žilina

Strečno padá. Bralo sa bude opäť sanovať

Vláda bude rozhodovať o vybudovaní galérie.

Záchranári zasahovali pri vážnej nehode aj pri páde z koňa

Leteckí záchranári zo Žiliny mali rušný víkend. Pomoc potrebovali aj deti, ktoré spadli z koňa.

Polícia zadržala Salingera, považovaného za bossa žilinského podsvetia

Polícia zadržala jednu podozrivú osobu počas akcie v Martine.

Cez tunel Považský Chlmec do stredy neprejdete

Úsek diaľnice D3 čaká pravidelná a nestavebná údržba.

VIDEO: Víťazi Neymarovho turnaja hlásia: Načasujeme formu do Brazílie!

Celosvetové podujatie sa uskutočňuje už tretí rok, premiérovo zavítalo na Slovensko. Jednou zo zastávok bola aj Žilina.

Blízke regióny

V nedeľu sa v Bobrovci nerobí, zakázali kosačky a píly

Kosačky, motorové píly ani vŕtačky v nedeľu v Bobrovci nepočuť. Obec si urobila s hlučnými prácami poriadok. Schválila nariadene, ktoré robí z nedele deň oddychu a pokoja od hluku.

Zdanlivo hluché ženy drankajú od Martinčanov peniaze na falošnú zbierku

​​​​​​​Hluchonemé ženy zbierajú po Martine podpisy na zriadenie zvláštneho centra. Od ľudí si nepríjemným spôsobom pýtajú peniaze a keď sa majú legitimovať, dajú sa na útek.

Dominantou západného námestia v Martine bol najskôr Glückstahlov dom a neskôr Prior

Jednou z dominánt západnej strany martinského námestia bola určite aj budova Prioru, teraz OC Galéria. Kedysi však na tomto mieste pútal pozornosť Martinčanov dom obchodníka s textilom Jonáša Glückstahla.

Pod kostolom v Trstenej môžete nazrieť do útrob záhrobia. Otvorili kryptu

Pán Boh dal, Pán Boh vzal. Tak ľudia v 18. storočí vnímali smrť. O úcte k zomretým svedčia aj zdobené rakvy, ktoré dávali svojim príbuzným vyrobiť. Niektoré môžeme obdivovať aj po viac ako dvesto rokoch.

Kúpele v Korytnici pred storočím

Nielen vzácna minerálna voda, ale aj prostredie prispelo ku tomu, že kúpele v Korytnici patrili medzi najvychytenejšie v Uhorsku.

Všetky správy

Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu.