D1 pri Žiline definitívne skončí v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.

Na stavenisku úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.Na stavenisku úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. (Zdroj: NDS)

LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na „dé jednotku“ už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.

Prečítajte si tiež: Diaľničný úsek zo Strážova do Brodna otvoria 2. decembra Čítajte 

Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejšie ako sa predpokladalo

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).

Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.

„Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.“

SkryťVypnúť reklamu

Pol roka pre korčuliarov

Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.

„Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie,“ uzatvára Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Politické kšefty?

Poslanec Národnej rady Ján Marosz na problém žilinského privádzača upozorňuje už od svojho nástupu do parlamentných lavíc. Tvrdí, že od zamestnancov NDS sa ešte pred rokom v októbri dozvedel, že diaľničiari nemajú v pláne vysúťažiť úsek privádzača Žilina - Lietavská Lúčka a zákazku za asi 23 miliónov eur chcú "prihrať" konzorciu, ktoré buduje úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.

„Ešte v ten istý mesiac som sa písomne v parlamente pýtal ministra dopravy Érseka, prečo ministerstvo nevyhlási súťaž, keď už od roku 2013 má pripravené podklady na súťaženie. Rovnakú otázku som mu adresoval aj koncom novembra 2016 a tiež v marci 2017. Aj pod týmto tlakom sa nakoniec minister rozhodol uvedený úsek súťažiť a podarilo sa získať stavebníka za 14 miliónov eur - spoločnosť Metrostav.“

Ján Marosz zopakoval, že ďalšie pochybenia idú na vrub manažmentu NDS, ktorý je pod priamym vplyvom štátneho tajomníka Viktora Stromčeka zodpovedného za výstavbu diaľníc.

„Ten už dávno nemá zastávať túto pozíciu, ale jeho vplyv je veľký - musí strážiť miliónové kšefty "svojich ľudí", ktoré sú spojené s diaľnicami. Minister na neho nemá dosah, takže stojíme a stáť budeme. Tento neskutočný chaos spôsobuje to, že namiesto toho, aby sme budúci rok jazdili po diaľnici za 400 miliónov eur budeme trpieť v zápchach,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 290
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 142
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 230
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 547
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 142
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 266
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 125
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 721
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 283
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 455
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 630
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 616
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Dielo Reflexe na Signál festivale v Prahe

Prvý ročník Light Art Festivalu premení mesto na veľkú svetelnú galériu.


Takto vyzeralo ihrisko v Terchovej v ranných hodinách (hore) a pred výkopom zápasu (dole).

Cez víkend sa odohralo 16. kolo oblastných futbalových súťaží.


Brankár Bytče Adrián Tkáč síce zneškodnil pokutový kop Osrblia, ale z následného rohu domáci vyrovnali na 1:1.

Komentár k zápasu 16. kola IV. ligy.


Gólová radosť Žiliny v semifinálovej sérii proti Nitre.

Semifinálová séria medzi Nitrou a Žilinou je vyrovnaná.


TASR
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  2. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  3. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  4. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  5. Štefan Šturdzík: 350
  6. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  7. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  8. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 366
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 721
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 283
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 455
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 670
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 630
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 616
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu