Pondelok, 19. február, 2018 | Meniny má Vlasta
Pridajte si svoje mesto

D1 pri Žiline definitívne skončí v poli

Hoci si diaľničiari vybrali zhotoviteľa privádzača do Žiliny ešte pred štyrmi mesiacmi, dodnes nie je zmluva so stavebnou spoločnosťou podpísaná.

Na stavenisku úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.(Zdroj: NDS)

LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na „dé jednotku“ už s určitosťou budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo. Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najskôr koncom mája 2019 a nie už na budúci rok v októbri.

Do roka by mal byť dostavaný doposiaľ najdrahší úsek na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za vyše 400 miliónov eur. Ten však skončí v poli.

Prečítajte si tiež:Diaľničný úsek zo Strážova do Brodna otvoria 2. decembra

Naťahovanie času spôsobuje stále neuzavretá výstavba druhej etapy privádzača do Žiliny. V tomto čase už mali na privádzači pracovať stavební robotníci. Národná diaľničná spoločnosť však stále nepodpísala zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Metrostav.

Lacnejšie ako sa predpokladalo

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík vo svojom blogu upozornil na zbytočné naťahovanie času. NDS vyhodnotila ponuky na výstavbu privádzača z Lietavskej Lúčky do Žiliny ešte 18. júla. No až po dvoch mesiacoch oficiálne zverejnila informáciu, že víťazom súťaže je spoločnosť Metrostav, ktorá predložila cenovú ponuku na 13,9 milióna eur. Diaľničiari sa pochválili, že dielo ich bude stáť o približne 40 percent menej ako pôvodne predpokladali (22,5 milióna eur).

Prešli ďalšie dva mesiace a nielenže sa na budúcom stavenisku nič nedeje, ale so zhotoviteľom ešte nie je podpísaná zmluva. Ján Kováčik zistil, že za zdržaním je kontrola, ktorú si NDS na seba ušila sama a po čase z nej aj sama vycúvala.

„Koncom augusta NDS požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vykonanie kontroly zadávanej zákazky. Tú úrad začal 16. októbra. Vyžiadal si doplnenie podkladov, NDS ich doručila 24. a 26. októbra. A vzápätí 27. októbra NDS svoj pôvodný podnet na vykonanie kontroly stiahla. S odôvodnením, že na predmetnú zákazku nemá uzatvorenú zmluvu o financovaní z prostriedkov Európskej únie (čo znamená, že kontrola pred podpisom zmluvy sa nevyžaduje). Inak povedané, od augusta sa čakalo úplne zbytočne.“

Pol roka pre korčuliarov

Ak by aj v nasledujúcich mesiacoch už išlo všetko ako po masle, privádzač dostavajú najskôr pol roka po spustení diaľničného úseku, ktorý sa končí pri Lietavskej Lúčke. Výstavba časti privádzača, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, potrvá 18 mesiacov. Ak sa zmluva so zhotoviteľom stihne podpísať ešte v novembri, zmluvný termín na vybudovanie privádzača bude koniec mája 2019.

„Najmenej dovtedy bude musieť počkať aj sprevádzkovanie vyše 11-kilometrového úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Teda stavby za vyše 400 miliónov eur, ktorej už posunutý termín uvedenia do prevádzky je október 2018. Doteraz najdrahší úsek celej diaľnice D1 tak bude vyše pol roka bez možnosti reálneho využitia. Snáď naň na jar 2019 pustia aspoň korčuliarov. A stavbu privádzača už nič neposunie,“ uzatvára Kovalčík.

Politické kšefty?

Poslanec Národnej rady Ján Marosz na problém žilinského privádzača upozorňuje už od svojho nástupu do parlamentných lavíc. Tvrdí, že od zamestnancov NDS sa ešte pred rokom v októbri dozvedel, že diaľničiari nemajú v pláne vysúťažiť úsek privádzača Žilina - Lietavská Lúčka a zákazku za asi 23 miliónov eur chcú "prihrať" konzorciu, ktoré buduje úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.

„Ešte v ten istý mesiac som sa písomne v parlamente pýtal ministra dopravy Érseka, prečo ministerstvo nevyhlási súťaž, keď už od roku 2013 má pripravené podklady na súťaženie. Rovnakú otázku som mu adresoval aj koncom novembra 2016 a tiež v marci 2017. Aj pod týmto tlakom sa nakoniec minister rozhodol uvedený úsek súťažiť a podarilo sa získať stavebníka za 14 miliónov eur - spoločnosť Metrostav.“

Ján Marosz zopakoval, že ďalšie pochybenia idú na vrub manažmentu NDS, ktorý je pod priamym vplyvom štátneho tajomníka Viktora Stromčeka zodpovedného za výstavbu diaľníc.

„Ten už dávno nemá zastávať túto pozíciu, ale jeho vplyv je veľký - musí strážiť miliónové kšefty "svojich ľudí", ktoré sú spojené s diaľnicami. Minister na neho nemá dosah, takže stojíme a stáť budeme. Tento neskutočný chaos spôsobuje to, že namiesto toho, aby sme budúci rok jazdili po diaľnici za 400 miliónov eur budeme trpieť v zápchach,“ dodal.

Ďalšie články z témy Diaľnice


  1. Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci 8 171
  2. Rozbitú Kamennú ulicu opravia.O obnove osvetlenia však už neuvažujú 309
  3. Kia ukázala nový žilinský Ceed Foto 256
  4. Malá Fatra: Po stopách šeliem sa vydalo takmer sto dobrovoľníkov 205
  5. Pod Strečnom a na kysuckej ceste smrti menej tragických nehôd, v Žiline stále veľa mŕtvych 201
  6. Rosinská cesta sa vynorila z tmy 144
  7. Šošoni odštartovali jarnú časť víťazstvom 131
  8. O čom sa dočítate v novom čísle MY Žilinských novín? 86
  9. Dnes prebehla v žilinskej nemocnici unikátna operácia 73
  10. Agresívny muž sa napadnutým colníkom ospravedlnil 60

Najčítanejšie správy

Žilina

Najohrozenejšiemu hradu svitá nádej. Starhradu pomôžu dobrovoľníci

Záchrancovia chcú získať ruinu do podnájmu od majiteľov hradu.

Rozbitú Kamennú ulicu opravia.O obnove osvetlenia však už neuvažujú

Kamenná ulica je v súčasnosti samá diera. Mesto uvažuje o jej rekonštrukcii. Na chodníky a nové osvetlenie sa ale tešiť nemôžeme.

Kia ukázala nový žilinský Ceed

Ďalšia generácia Ceedu prichádza na trh po piatich rokoch. Z názvu sa vytráca kontroverzný apostrof.

Malá Fatra: Po stopách šeliem sa vydalo takmer sto dobrovoľníkov

Zimný monitoring veľkých šeliem mapuje pohyb a početnosť chránených medveďov, vlkov a rysov.

Pod Strečnom a na kysuckej ceste smrti menej tragických nehôd, v Žiline stále veľa mŕtvych

Nedokončená infraštruktúra, vrtochy počasia, ale najmä vysoká intenzita dopravy. Toto sú hlavné faktory, ktoré sa podpisujú pod vysokú nehodovosť na cestách v okolí Žiliny.

Blízke regióny

Čo okrem truhiel ukrývala krypta pod trstenským kostolom

Jedna z krýpt pod Kostolom sv. Martina bude otvorená už o niekoľko mesiacov. Pozostatky z nej pomohli priblížiť život šľachty v 17. a 18. storočí.

Chcete hrad? Môžete ho mať – na predaj je Sklabinský

O kúpu národnej kultúrnej pamiatky majú vraj záujem štyria investori.

Dokážeme v Martine postaviť niečo, čo nám budú závidieť?

V martinskej lokalite Pltníky by mohol za ideálnych okolností už tento rok začať rásť nový športovo-oddychový areál. Či sa tento zámer podarí uviesť do života, zatiaľ nie je jasné.

Súper chcel hrať otvorený hokej, no s Martinčanmi sa poriadne popálil

Priučka od nepríjemného Brezna zrejme pomohla a do štvrťfinálovej série vstúpili naši jednoznačným víťazstvom. Teraz ho ešte treba potvrdiť doma.

Trom členom zločineckej skupiny Dvojičky uložili dlhoročné tresty

Špecializovaný trestný súd (ŠTS) v Pezinku vo štvrtok schválil dohodu o vine a treste s trojicou obvinených, ktorý boli súčasťou zločineckej skupiny vystupujúcou pod názvom Dvojičky. Pôsobili aj v Považskej Bystrici či Púchove.

Všetky správy

Lidl sťahuje z pultov ryžu Basmati

Ak ste si už výrobok kúpili, prineste ho do predajne, vrátia vám peniaze.

Tvorba pre deti valcuje slovenskú hudbu. Až na žiarivú výnimku je primitívna

Dospelí sa tvária, že sú deti a herečka prezlečená za škriatka hypnotizuje divákov.

Vojnový reportér Etzler: Päť dní som nevyšiel z hotela, hanbil som sa

Videl toho veľa. Keď ho poslali na liečenie posttraumatického syndrómu, psychiater sa ho spýtal, či je normálny. Tomáš Etzler pre SME hovorí, prečo.

Ich športovci súťažia, v KĽDR ich nesledujú. Pre úspech Južnej Kórey

Severokórejčania milujú sledovanie športu. Z olympiády však dostanú len pár obrazov a propagandu.

Recept na úspech proti Američanom? Nenaháňať puk a byť odvážnejší

Máme tu dvadsať frajerov, ktorí, keď budú hrať ako tím, majú úžasnú šancu prejsť cez Ameriku, vraví útočník Martin Bakoš.