Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav

Blanár sa stretol s Jurinovou. Vyrieši budúca županka kritickú situáciu v doprave?

Erika Jurinová ráta s predvolebným prísľubom premiéra Roberta Fica, že na budúci rok vláda uvoľní peniaze na prípravu najoneskorenejších úsekov kysuckej diaľnice.

Prvé stretnutie odchádzajúceho župana Juraja Blanára a novozvolenej Eriky Jurinovej. (Zdroj: SITA)

ŽILINA. Keď Juraj Blanár analyzoval počas volebnej noci príčiny neúspechu, poukázal na cesty a nedostavanú diaľničnú sieť v okolí Žiliny. Preťažené komunikácie, tragické nehody, kolóny a odsúvanie termínov výstavby diaľničnej siete. Volebné výsledky ukázali, že frustráciu z ciest si voliči vyliali na županovi z vládnej strany.

Blanár priznal, že jednou z príčin prehry môžu byť nenaplnené očakávania motoristov a stále výraznejšie problémy v doprave, na ktoré poukázali už tri protestné blokády na Kysuciach.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: POTVRDENÉ: Erika Jurinová bude žilinskou župankou

"Za obdobie môjho pôsobenia na župe sa podarilo postaviť množstvo kilometrov diaľnic na území kraja. S odstupom času je to brané ako úplná samozrejmosť. Na voličov mohlo zapôsobiť to, že exponované úseky ciest nie sú dostavané. Ľudia nerozlišujú, či sú cesty krajské alebo celoslovenské," komentoval Juraj Blanár.

Sľuby premiéra Fica

Riešenie dopravnej situácie vníma ako prioritu aj budúca žilinská županka Erika Jurínová. Aj keď župa nenesie priamu zodpovednosť za diaľničnú výstavbu, uvedomuje si, že doprava bude rozhodovať o jej úspechu či neúspechu na županskej stoličke.

V čase vrcholiacej predvolebnej kampane, len štyri dni pred voľbami, prišiel do Žiliny premiér Fico. Vedel, že téma dopravy bude rozhodovať voľby v Žilinskom kraji. Stretol so zástupcami petičných výborov za urýchlenie dostavby diaľnic D3 na Kysuciach a D1 v Liptove. Na prípravu prác na dvoch najoneskorenejších úsekoch kysuckej diaľnice D3 sľúbil na budúci rok asi 19 miliónov eur.

„Pokiaľ ide o výstavbu dvoch zostávajúcich úsekov na diaľnici D3, aj po konzultácii s ministrom financií môžem potvrdiť, že budú finančné prostriedky, ktoré sú nevyhnutné na dokumentáciu a povoľovacie konanie. Ide o 18 až 19 miliónov eur. Potvrdzujem, že tieto peniaze sú k dispozícii,“ prisľúbil Fico.

Erika Jurinová po dnešnom prvom stretnutí s Jurajom Blanárom potvrdila, že na tento prísľub sa spolieha.

Bližšie k uvoľneniu dlhovej brzdy?

Robert Fico pred týždňom naznačil aj to, že ako jedinú šancu na prefinancovanie výstavby úsekov vidí uvoľnenie dlhovej brzdy. „Chcem požiadať opozíciu, aby prestala politikárčiť a nech podporí otvorenie dlhovej brzdy. Nemôžeme na jednej strane znižovať deficit a verejný dlh a na druhej strane zvyšovať výdavky na infraštruktúru. Jedinou možnosťou je otvoriť dlhovú brzdu a získať niekoľko miliárd tam, kde dnes nemáme finančné zdroje.“

Možno práve zvolenie Jurinovej a ďalších opozičných kandidátov do čela samosprávnych krajov prinúti opozičných poslancov upustiť zo svojho principiálneho rozhodnutia držať dlhovú brzdu zablokovanú. Erika Jurinová už na dnešnom stretnutí mala voči dlhovej brzde miernejšie vyjadrenia.

„Ak budem vidieť, že sú pripravené úseky a chýbajú peniaze presne na konkrétne úseky, tak potom sa o tom môžeme baviť, ale teraz podpisovať bianko šek, nemyslím si, že to je dobré riešenie,“ povedala.

Blanár, ktorý je jedným iniciátorov a najväčším propagátorom myšlienky uvoľnenia dlhovej brzdy, potvrdil, že ústavný zákon bez dohody s opozíciou nezmenia. „Bez súhlasu opozície nemôžu byť budované úseky, na ktorých sa nezhodneme. Platí, že chceme, aby vznikol osobitný výbor, v ktorom bude rovnomerne zastúpená koalícia i opozícia a ten bude posudzovať všetky projekty. Našim cieľom, je aby tento systém fungoval aj po tejto vláde,“ opäť sa zasadil za toto riešenie odchádzajúci predseda Žilinského samosprávneho kraja.

Diel zodpovednosti je aj na pleciach županov

Žilina a okolie sa stalo významným stredoeurópskym priemyselný centrom. Kým investície do priemyselných kapacít rástli, budovanie infraštruktúry za nimi zaostávalo.

V Žilinskom kraji bola téma dopravy rozhodujúcou v predvolebnej kampani. Doterajšiemu županovi vyčítali kritici meškajúce diaľnice, hoci z pozície hlavy kraja má na ne len minimálny dosah.

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka je úplne naivné očakávať, že župani v Bratislave vybavia skoršie financovanie diaľnice práve vo svojom kraji. „Už viac ako desaťročie sa o tom presviedčajú v Žilinskom i Prešovskom kraji, ktorých dlhoroční predsedovia sú vysokými funkcionármi Smeru-SD. Diaľnice na Kysuciach či v Prešove sľubovali už dávno. A hoci je vedúcou vládnou stranou už 9,5 z ostatných 11 rokov, väčšina z nich doteraz nestojí. Ani sa nestavia,“ tvrdí Kovalčik.

Napriek tomu je presvedčený, že svoj podiel zodpovednosti majú župy napríklad v územnom plánovaní. „Dobre riadený kraj pomáha pre diaľnicu či rýchlocestu nájsť a presadiť trasovanie s najlepším pomerom prínosov a nákladov. Prečo, keď dotknuté mestá a obce preferujú drahšie riešenie, najlepšie s tunelmi a župa to aj tak platiť nebude? Napríklad preto, lebo na drahé úseky sa čaká dlhšie. Často oveľa dlhšie. Keby predstavitelia regiónov nepočítali s bezodným mešcom a včas pomohli hľadať dostupnejšie riešenia, bez nadbytočných tunelov či iných predražení. Žiaľ, nepomohli. A tak čakali i budú čakať dlhšie,“ uzavrel Kovalčík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 16 836
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 611
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 985
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 150
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 182
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 610
  7. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 4 707
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 180
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 906
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 446

Hlavné správy z MY Žilina

Mastná pokuta pre Slovensko za skládku v Považskom Chlmci

Hoci sa na skládku už odpad nevozí, ešte stále neprebehla celková rekultivácia skládky.

Obchod s drevom zažíva turbulentné obdobie

Po rokoch, keď časť drevárskych firiem poukazovala na nedostatok dreva od štátnych lesov pre svoje prevádzky, sa v poslednom čase situácia obrátila.

Nezamestnanosť v žilinskom regióne je na minime. Firmy majú problém nájsť pracovníkov

V porovnaní s rokom 2016 nezamestnanosť v okrese Bytča aj Žilina klesla takmer na polovicu. Do Kie mieri päťdesiat Ukrajincov.

Za volant si sadlo 25 opitých vodičov, niektorí spôsobili nehody

Polícia zaevidovala na cestách v kraji v uplynulom týždni 25 vodičov pod vplyvom alkoholu.

V Slovenskom pohári sa predstaví desať tímov z regiónu

Pozrite si, kto s kým si to navzájom rozdá v prvom kole kole Slovnaft Cupu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Investor musí zbúrať celý Orbis, skelet nie je bezpečný

Statik neodporučil stáť pod stropom ani minútu. Má obavy, že spadne.

Motorkár narazil na obrubník, zraneniam podľahol

Motorkár utrpel veľmi ťažký úraz hlavy, bol v bezvedomí. Po prevoze do nemocnice zraneniam podľahol.

Návrat do Fortuna ligy nevyšiel. Slovenský talent nevie, čo bude

Denis Baumgartner naplno trénuje so Samdoriou na sústredení.

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Vybrali SME

Už ste čítali?