Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Blanár sa stretol s Jurinovou. Vyrieši budúca županka kritickú situáciu v doprave?

Erika Jurinová ráta s predvolebným prísľubom premiéra Roberta Fica, že na budúci rok vláda uvoľní peniaze na prípravu najoneskorenejších úsekov kysuckej diaľnice.

Prvé stretnutie odchádzajúceho župana Juraja Blanára a novozvolenej Eriky Jurinovej. Prvé stretnutie odchádzajúceho župana Juraja Blanára a novozvolenej Eriky Jurinovej. (Zdroj: SITA)

ŽILINA. Keď Juraj Blanár analyzoval počas volebnej noci príčiny neúspechu, poukázal na cesty a nedostavanú diaľničnú sieť v okolí Žiliny. Preťažené komunikácie, tragické nehody, kolóny a odsúvanie termínov výstavby diaľničnej siete. Volebné výsledky ukázali, že frustráciu z ciest si voliči vyliali na županovi z vládnej strany.

Blanár priznal, že jednou z príčin prehry môžu byť nenaplnené očakávania motoristov a stále výraznejšie problémy v doprave, na ktoré poukázali už tri protestné blokády na Kysuciach.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: POTVRDENÉ: Erika Jurinová bude žilinskou župankou Čítajte 

"Za obdobie môjho pôsobenia na župe sa podarilo postaviť množstvo kilometrov diaľnic na území kraja. S odstupom času je to brané ako úplná samozrejmosť. Na voličov mohlo zapôsobiť to, že exponované úseky ciest nie sú dostavané. Ľudia nerozlišujú, či sú cesty krajské alebo celoslovenské," komentoval Juraj Blanár.

Sľuby premiéra Fica

Riešenie dopravnej situácie vníma ako prioritu aj budúca žilinská županka Erika Jurínová. Aj keď župa nenesie priamu zodpovednosť za diaľničnú výstavbu, uvedomuje si, že doprava bude rozhodovať o jej úspechu či neúspechu na županskej stoličke.

V čase vrcholiacej predvolebnej kampane, len štyri dni pred voľbami, prišiel do Žiliny premiér Fico. Vedel, že téma dopravy bude rozhodovať voľby v Žilinskom kraji. Stretol so zástupcami petičných výborov za urýchlenie dostavby diaľnic D3 na Kysuciach a D1 v Liptove. Na prípravu prác na dvoch najoneskorenejších úsekoch kysuckej diaľnice D3 sľúbil na budúci rok asi 19 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pokiaľ ide o výstavbu dvoch zostávajúcich úsekov na diaľnici D3, aj po konzultácii s ministrom financií môžem potvrdiť, že budú finančné prostriedky, ktoré sú nevyhnutné na dokumentáciu a povoľovacie konanie. Ide o 18 až 19 miliónov eur. Potvrdzujem, že tieto peniaze sú k dispozícii,“ prisľúbil Fico.

Erika Jurinová po dnešnom prvom stretnutí s Jurajom Blanárom potvrdila, že na tento prísľub sa spolieha.

Bližšie k uvoľneniu dlhovej brzdy?

Robert Fico pred týždňom naznačil aj to, že ako jedinú šancu na prefinancovanie výstavby úsekov vidí uvoľnenie dlhovej brzdy. „Chcem požiadať opozíciu, aby prestala politikárčiť a nech podporí otvorenie dlhovej brzdy. Nemôžeme na jednej strane znižovať deficit a verejný dlh a na druhej strane zvyšovať výdavky na infraštruktúru. Jedinou možnosťou je otvoriť dlhovú brzdu a získať niekoľko miliárd tam, kde dnes nemáme finančné zdroje.“

Skryť Vypnúť reklamu

Možno práve zvolenie Jurinovej a ďalších opozičných kandidátov do čela samosprávnych krajov prinúti opozičných poslancov upustiť zo svojho principiálneho rozhodnutia držať dlhovú brzdu zablokovanú. Erika Jurinová už na dnešnom stretnutí mala voči dlhovej brzde miernejšie vyjadrenia.

„Ak budem vidieť, že sú pripravené úseky a chýbajú peniaze presne na konkrétne úseky, tak potom sa o tom môžeme baviť, ale teraz podpisovať bianko šek, nemyslím si, že to je dobré riešenie,“ povedala.

Blanár, ktorý je jedným iniciátorov a najväčším propagátorom myšlienky uvoľnenia dlhovej brzdy, potvrdil, že ústavný zákon bez dohody s opozíciou nezmenia. „Bez súhlasu opozície nemôžu byť budované úseky, na ktorých sa nezhodneme. Platí, že chceme, aby vznikol osobitný výbor, v ktorom bude rovnomerne zastúpená koalícia i opozícia a ten bude posudzovať všetky projekty. Našim cieľom, je aby tento systém fungoval aj po tejto vláde,“ opäť sa zasadil za toto riešenie odchádzajúci predseda Žilinského samosprávneho kraja.

Diel zodpovednosti je aj na pleciach županov

Žilina a okolie sa stalo významným stredoeurópskym priemyselný centrom. Kým investície do priemyselných kapacít rástli, budovanie infraštruktúry za nimi zaostávalo.

V Žilinskom kraji bola téma dopravy rozhodujúcou v predvolebnej kampani. Doterajšiemu županovi vyčítali kritici meškajúce diaľnice, hoci z pozície hlavy kraja má na ne len minimálny dosah.

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka je úplne naivné očakávať, že župani v Bratislave vybavia skoršie financovanie diaľnice práve vo svojom kraji. „Už viac ako desaťročie sa o tom presviedčajú v Žilinskom i Prešovskom kraji, ktorých dlhoroční predsedovia sú vysokými funkcionármi Smeru-SD. Diaľnice na Kysuciach či v Prešove sľubovali už dávno. A hoci je vedúcou vládnou stranou už 9,5 z ostatných 11 rokov, väčšina z nich doteraz nestojí. Ani sa nestavia,“ tvrdí Kovalčik.

Napriek tomu je presvedčený, že svoj podiel zodpovednosti majú župy napríklad v územnom plánovaní. „Dobre riadený kraj pomáha pre diaľnicu či rýchlocestu nájsť a presadiť trasovanie s najlepším pomerom prínosov a nákladov. Prečo, keď dotknuté mestá a obce preferujú drahšie riešenie, najlepšie s tunelmi a župa to aj tak platiť nebude? Napríklad preto, lebo na drahé úseky sa čaká dlhšie. Často oveľa dlhšie. Keby predstavitelia regiónov nepočítali s bezodným mešcom a včas pomohli hľadať dostupnejšie riešenia, bez nadbytočných tunelov či iných predražení. Žiaľ, nepomohli. A tak čakali i budú čakať dlhšie,“ uzavrel Kovalčík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 25 115
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 462
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 967
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 171
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 046
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 729
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 882
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 661
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 632
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Žilinská Kia ruší pre nedostatok dielov od zahraničného dodávateľa nočné zmeny

Do stredy bude fabrika fungovať iba v dvojzmennej prevádzke.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 17 pacientov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?