Na cesty vyrazilo tridsať modrých autobusov. Po prvýkrát aj nízkopodlažné

V dodávke sú aj predlžené autobusy. Po prvýkrát budú v interiéri vozidiel informačné tabule s reálnym časom príchodu na zastávku.

Tridsať nových autobusov jazdí na území Žilinského kraja.Tridsať nových autobusov jazdí na území Žilinského kraja. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

ŽILINA. Tridsať nových prímestských autobusov dnes vyšlo na cesty v okolí Žiliny. Žilinská SAD rozšírila svoju modrú flotilu o ďalšie ekologické vozidlá Iveco Crossway.

Dopravca o nich tvrdí, že patria medzi to najmodernejšie, čo sa pohybuje po európskych cestách. Poskytujú wifi a viaceré vylepšenia pre komfort pasažierov i vodiča. V interiéri je protišmyková podlaha, klimatizácia a vykurovanie s nastaviteľnou teplotou, prídavné kúrenie v kabíne vodiča, bezpečnostné pásy pre pasažierov a vodičovi slúžia cúvacie senzory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Lávka pri Tepličke nad Váhom už slúži chodcom a cyklistom Čítajte 

Prímestské autobusy dodala spoločnosť so sídlom vo Vysokom Mýte. Okrem dvadsiatich troch štandardných 10,8 metrov dlhých vozidiel, boli v rámci tohtoročnej dodávky dva predĺžené dvanásťmetrové autobusy s kapacitou 49 až 51 miest na sedenie.

Novinkou je päť nízkopodlažných autobusov, ktoré v prímestskej doprave na Slovensku jazdia ešte len ojedinele. Už dnes sa objavia na linkách, ktoré smerujú na Višňové a Rosinu, na Kunerad, Turie, Kamennú Porubu i Terchovskú dolinu.

„Autobusy majú komfortný prístup pre cestujúcich, najmä pre imobilných. Sú vybavené plošinami pre vozičkárov, čo umožňuje ich komfortný nástup,“ predstavil novinku vo flotile žilinskej SAD generálny riaditeľ Peter Pobeha.

A pridal ďalší zaujímavý prvok, ktorý sa v autobusoch objavuje po prvýkrát. V prednej časti autobusu je umiestnená informačná tabuľa. Cestujúci z nej vyčíta nielen to, aké zastávky na trase nasledujú, ale aj kedy sa dostane do svojej cieľovej stanice.

SkryťVypnúť reklamu

„To má dnes veľký význam najmä okolo Žiliny, kde je veľká intenzita dopravy a dochádza k zdržaniu. Sú spojené cez GPS a prepočítavajú reálny čas, kedy dorazí autobus na zastávku,“ dodáva Pobeha.

Vo Vysokom Mýte vyrobia denne asi 18 autobusov rôznych modelov. Obchodný riaditeľ výrobcu pre strednú a východnú Európu Ján Kimla sľubuje, že tieto prímestské autobusy vydržia veľa. „Záleží to od toho, ako sa oňho prevádzkovateľ stará. Autobusy konštruujeme tak, aby vydržali najextrémnejšie teploty, čí už mínusové alebo plusové. Nie je problém ich používať od Sibíri cez púšť kdekoľvek na svete. Spĺňajú najprísnejšie normy, čo sa týka prevrátenia. Mali sme párkrát autobusy na streche a vieme, že vydržali.“

Žilinská SAD ešte v roku 2015 zaradila do prevádzky prvé dva autobusy s motorom, ktorý spĺňa normu EURO 6. K nim na sklonku minulého roka pribudlo ďalších dvadsať vozidiel. Ján Kimla pripomína, že z pohľadu produkovania emisií sa už doťahujú na CNG autobusy jazdiace na stlačený zemný plyn.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď žilinská dodávka bola z hľadiska konštrukcie a dodaných technológii podľa neho štandardná, radosť z nej mali v lakovni. „Majú metalickú modrú farbu, čo nie je bežné, ale my sme radi, že nemusíme vyrábať iba biele autobusy, ale môžeme ich ozvláštniť.“

Dopravné výkony objednáva u spoločnosti SAD Žilinský samosprávny kraj. V celom kraji dopláca na 218 liniek takmer 16 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 646
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 256
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 897
  4. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 2 863
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 768
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 588
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 215
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰
  2. Gustáv Murín: Čítanie na nedeľu - v obkľúčení amerických feministiek
  3. Matúš Grznár: Každé 4 roky zaplatíte viac ako 50 tisíc eur štátu. Čo sa s nimi deje?
  4. Jozef Drahovský: Zneužívanie špeciálne upraveného dopravného značenia na páchanie trestnej činnosti
  5. Irena Šimuneková: Múzeum slovenskej dediny v Martine
  6. Ján Karas: Demokracia, ktorú si musíme chrániť
  7. Elena Antalová: Za všetkým nemusíš hľadať ženu, ale...
  8. Daniel Bíro: Lukáš Ilavský ako riaditeľ SOŠE Trnava má plány do budúcnosti. V škole sú tiež žiadané viaceré technické odbory
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 144
  2. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 18 612
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 812
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 728
  5. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 11 501
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 881
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 925
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 627
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu