Verejné bicykle budú v Žiline už na budúci rok

V Žiline by mohlo byť rozmiestnených až sto verejných bicyklov na 25 stanovištiach.

Verejné bicykle už používajú v Nitre. Verejné bicykle už používajú v Nitre. (Zdroj: SITA)

ŽILINA. Za päťdesiat centov bicyklom po celej Žiline. Taká je predstava mesta o vybudovaní samoobslužnej požičovne verejných bicyklov. Systém nie je žiadnou novinkou. Funguje vo viac ako tisícke miest sveta a za sebou má vyše päťdesiatročný vývoj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zámer už odsúhlasili mestskí poslanci na pondelkovom zasadnutí zastupiteľstva.. Očakáva, že súkromná spoločnosť vybuduje sieť asi 25 staníc. Tie by mali byť vybavené technológiami na samoobslužnú prevádzku s palubným počítačom, čítačkou kariet, GPS a WIFI lokalizáciou, GSM komunikáciou, či solárnym panelom na dobíjanie.

SkryťVypnúť reklamu

V nich budú umiestnené bicykle z masívneho hliníkového rámu, v mestskom dizajne typu UNISEX, s košíkom vpredu a troj až osemstupňovou prevodovkou. Bicykel by podľa predstáv radnice mal byť ťažko ukradnuteľný a každý by mal disponovať palubným GPS.

Prečítajte si tiež: Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy Čítajte 

Mesto by chcelo službu spustiť už v roku 2018. „Budúci rok je na to priestor, pretože netreba robiť zásadné stavebné úpravy. Spoločnosti, ktorá to bude robiť, bude mesto čiastočne uhrádzať náklady na používanie bicyklov. O to je to pre mesto výhodnejšie, že nemusí platiť plné náklady. Ale za polovicu prevádzkových nákladov budeme vedieť ponúknuť obyvateľom túto službu," povedal pre TASR žilinský primátor Igor Choma.

Polovicu nákladov zaplatí mesto

Prvotnú investíciu vo výške asi 245-tisíc eur bez DPH zatiahne prevádzkovateľ, ktorý vyjde z verejného obstarávania. Za prevádzku celého systému však už bude platiť aj mesto z vlastného rozpočtu. Podľa odhadov, náklady na prevádzku jedného bicykla budú mesačne 80 až 100 eur bez DPH. Celý systém tak ročne bude stáť v rozmedzí 96-tisíc až 120-tisíc eur bez DPH. Mesto zaplatí na prevádzku systému polovicu z celkových nákladov.

SkryťVypnúť reklamu

Verejné bicykle sú považované za ekologickú alternatívu dopravy v meste. Mestá zahltené autami hľadajú možnosti, ako odľahčiť cesty a pritom zrýchliť čas cestovania, znížiť znečistenie ovzdušia a vytvoriť podmienky pre ekologickú dopravu. Systém dáva za relatívne nízku cenu každému možnosť presúvať sa do práce, alebo školy bez toho, aby bicykel vlastnil a parkoval doma. Niektoré výskumy ukázali, že zavedením bikesharingu nastal podstatný presun z automobilovej dopravy k bicyklom.

Päťdesiat centov za pol hodiny

Žilinčania sú naklonení myšlienke zdieľania bicyklov. V prieskume o potenciálnom využívaní bikesharingu sa z 901 opýtaných Žilinčanov až 95 percent vyjadrilo, že verejné bicykle budú používať. Stanice si opýtaní najviac želajú pri internátoch a objektoch Žilinskej univerzity, medzi veľmi žiadanými miestami sú aj nemocnica a zdravotnícke zariadenia, železničná a autobusová stanica i centrá sídlisk.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum ďalej ukázal, že najviac respondentov (56 %) by bolo ochotných zaplatiť za jednu hodinu užívania bicykla 50 centov. Mesto v materiáli navrhuje poplatok za používanie bicykla na 50 centov, no len na pol hodiny.

Postavte cyklotrasy!

Experti na cyklodopravu zo Žilinskej univerzity pod vedením Mariána Gogolu vypracovali pre mesto rozsiahlu analýzu uskutočniteľnosti systému požičovne bicyklov. Vedenie mesta upozorňujú, že systém môže zlyhať, ak samospráva nezačne budovať sieť kvalitných cyklotrás, ktoré bude udržiavať aj v zime.

Prečítajte si tiež: V Žiline budú servisné aj uzamykateľné cyklostojany Čítajte 

„Pre mestá, ktoré v súčasnosti nemajú dostatočnú cyklistickú infraštruktúru, ako je aj Žilina, je podstatné, aby sa pri spustení prevádzky verejných bicyklov okamžite pristúpilo aj k budovaniu cyklistickej infraštruktúry, ako aj zlepšovaniu podmienok pre cyklistov. Opomenutie tohto faktoru môže mať význam pri využívaní alebo nevyužívaní systému verejných bicyklov,“ upozorňujú autori štúdie.

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 455
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 236
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 036
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 820
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 801
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 060
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 941
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 446
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 251
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 060
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 941
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 446
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 251
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu