Pod Strečno navozili takmer meter štrku. Začínajú odstraňovať nestabilnú skalu

Práce potrvajú maximálne dva týždne.

Cesta v úžine pod hradom Strečno je momentálne zasypaná štrkom.Cesta v úžine pod hradom Strečno je momentálne zasypaná štrkom. (Zdroj: TASR)

STREČNO. Keď sa v sobotu 24. júna počas uzávierky cesty z hradného brala pri Strečne odlomil blok hornín, na úradoch zavládlo znepokojenie. Kus skaly sa odtrhol zo steny na mieste, ktoré sa aktuálne nesanuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na bralo opäť vyliezli geológovia. Počas trojdňového skúmania zistili, že situácia je vážna. Vo výške 58 až 66 metrov priamo nad najfrekventovanejšou cestou prvej triedy na Slovensku našli širokú trhlinu, ktorá oddeľuje od steny asi osem metrov vysoký skalný blok.

„Roztvorenie činí 10 až 20 centimetrov, puklina je úplne bez výplne a je priebežná na asi 1,5 metroch. Kritická porucha vyčleňuje blok s objemom 38 metrov kubických, rozvoľnené bloky v hornej časti majú objem ďalších asi 10 metrov kubických,“ napísali v správe experti zo spoločnosti SG Geotechnika.

SkryťVypnúť reklamu

Dodávajú, že oddelené horniny vážia asi 120 ton. Na cestu by v prípade uvoľnenia padali úlomky rýchlosťou 30 až 35 metrov za sekundu.

„Riziko náhleho kolapsu a zrútenia celého bloku neustále narastá a bude sa neustále zvyšovať. Vzhľadom na intenzitu premávky na ohrozenej komunikácii je riziko ohrozenia života a zdravia vysoké a stále narastajúce. K sanácii je nutné pristúpiť bezodkladne,“ varovali geotechnici.

Štrkový vankúš

Po upozornení sa úrady rozhodli cestu pod hradom Strečno úplne uzavrieť. Dohodli sa na tom v piatok na zasadnutí krízového štábu. Obec Strečno, v katastri ktorej sa skalná stena i cesta nachádza, vyhlásila mimoriadny stav. Cestu uzatvorili v nedeľu 16. júla.

Podľa slov starostu Strečna Dušana Štadániho začali na cestu prvej triedy ešte v nedeľu navážať štrky do výšky tri štvrte metra. „Dostal som informáciu, že štrky už sú aktuálne navezené, slúžia ako tlmiace vankúše. Ak by spadla skala, nedôjde k deštrukcii vozovky.“

SkryťVypnúť reklamu

Hneď potom začali horolezci pracovať na odstránení skalného bloku. „Má sa to riešiť rozťažnými cementami, chemickou cestou, nie odstrelom,“ priblížil technológiu starosta.

Kedy budú popod „nový“ hrad vodiči opäť prechádzať, nie je ešte isté. Predpokladá sa úplne uzavretie dôležitej spojnice maximálne až do 30. júla 2017. „Geológovia hovoria o týždni prác, ale nechávajú si rezervu,“ oznámil Štadáni.

Uzávierka Strečna narobila problémy automobilke Kia Motors Slovakia. Zamestnancov z Turca vozí do práce vlakmi. Autobusmi ich privezú do Vrútok, kde prestúpia na vlak, odvezú sa do Varína, a tam opäť presadnú do autobusov.

“V nedeľu večer nám Železnice Slovenskej republiky umožnili vypraviť mimoriadny vlak. So ŽSR sme dohodli rovnaký postup aj pre zvyšok tohto týždňa, pričom mimoriadne vlaky budú vypravené ku všetkým trom pracovným zmenám v našej spoločnosti. Náklady pre spoločnosť sa navyšujú aj zvozmi autobusom z Varína a Vrútok ako aj pre obchádzku cez Terchovú,“ oznámil hovorca spoločnosti Jozef Bačé.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Mimoriadna situácia pod Strečnom. Cestu zatvoria na dva týždne Čítajte 

Pôvodný projekt ukončia aj s dopravou

Súčasné problémy robí skala v inej časti brala, ako je miesto pôvodných sanačných prác. Tie sa začali 12. novembra 2016 počas čiastočnej alebo úplnej uzávierky cesty I/18. Stavebne ju zabezpečuje spoločnosť ARCADIS CZ.

Doprava sa z cesty pod Strečnom z väčšej časti presunula na druhú stranu Malej Fatry. Osobná doprava je počas letnej sezóny presmerovaná cez turisticky exponovanú Terchovú.

Pre ťažkú nákladnú dopravu určili úradníci komplikovanú obchádzkovú trasu od križovatky Chocholná na diaľnici D1 pri Trenčíne, odkiaľ budú vozidlá pokračovať cez Bánovce nad Bebravou, Prievidzu a Nitrianske Pravno do Martina.

Stavebné práce pôvodného projektu majú byť podľa hovorcu rezortu životného prostredia Tomáša Ferenčáka na základe dodatku ku zmluve vykonané do konca septembra. Doprava by už nemala byť obmedzená úplne. Dopravný režim bude fungovať na zúženej vozovke tak, ako na začiatku prázdnin.

Cesta pod Strečnom

Práce sa budú robiť na 250-metrovom úseku pod hradom.


TASR 1
Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Súvisiace témy: Strečno
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Jahody dováža výrobca džemov z Moldavska, šípky z Nemecka
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  2. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Apolka horí!
  5. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  6. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  7. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  8. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty?
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 047
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 465
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 4 328
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 160
  5. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 109
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 101
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 721
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 422
  1. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  2. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  3. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (32.diel) - Kriváň
  4. Igor Vojtek: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
  5. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  6. Ondřej Havelka: Unikátní synkretismus západoafrického vodunu a křesťanství
  7. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír
  8. Monika Albertiová: Šokujúca pravda o Slovensku. Nikto ti nepomôže! (HA, HA, dám ti aspoň lajk)
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 21 912
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 647
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 504
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 348
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 943
  6. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 5 163
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 061
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 650
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Iveta Martinková je ekologická aktivistka.


2
 Gabriel Chicoine (vľavo) ešte v drese Banskej Bystrice.

V kádri „vlkov“ doplní päticu krajanov.


TASR
Martin Šulek na Rajeckom polmaratóne.

S negatívnou odozvou sa takmer nestretol.


2
Ilustračné foto.

Vybrali sme ideálnu jedenástku 9. kola regionálnych a oblastných súťaží.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu