Piatok, 22. jún, 2018 | Meniny má Paulína

Kia siahla po cudzincoch. Testuje prvých Bulharov

Nedostatok výrobných zamestnancov v Kii prinútil manažment vyskúšať cudzincov i pracovníkov zo vzdialenejších regiónov.

Medzi zamestnancami žilinskej Kie rastie počet cudzincov.(Zdroj: KMS)

TEPLIČKA NAD VÁHOM. Personalisti zo žilinskej automobilky Kia riešia nedostatok pracovníkov na trhu. V najbližších dvanástich mesiacoch musia k montážnym linkám postupne postaviť až päťsto nových zamestnancov. Nejde pritom o novovytvorené pracovné miesta. Nahradiť treba robotníkov, ktorí najbližší polrok budú cestovať na školenia do Južnej Kórei. Príprava nového modelu Kia cee‘d tak odčerpá z výrobného procesu každý druhý týždeň tridsiatku zamestnancov.

Ďalším problémom je fluktuácia. V letných mesiacoch je o niečo vyššia. Ľudia skúšajú sezónne brigády v zahraničí a väčšie možnosti pracovať ponúka napríklad stavebný sektor.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia Jozef Bačé tvrdí, že väčšina kmeňových zamestnancov pracuje stabilne. Problémom je niekoľko percent pracovných síl, ktoré sa pri linke dlho neohrejú. Chýbajú im pracovné návyky, i pracovná morálka. Neveľkú časť kolektívu preto musia neustále obnovovať. Problémom je, že v Žiline a v okolí už narazili na dno pracovného trhu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Potvrdené! Diaľnica určite skončí pri Žiline v poli

„Záujem a ochota pracovať u uchádzačov z úradov práce je v súčasnosti naozaj veľmi nízka. Ako náhle prijímame ľudí, ktorí sú dlhodobo nezamestnaní, potrebujeme im venovať podstatne viac času, sily, priestoru a financií na ich zaškolenie,“ povedal sa Jozef Bačé.

Úspešnosť výberu je slabá

Pridáva skúsenosť z posledných týždňov. Tá poukazuje na zložitú situáciu na pracovnom trhu, kde už takmer nie je z čoho vyberať. Personálne oddelenie spolu s úradmi práce oslovili od apríla už 2 100 nezamestnaných. Z nich prišlo na pohovor 1 200 uchádzačov a 260 dostalo pracovnú ponuku. Reálne však do závodu nastúpilo len 70 z nich a dodnes vydržalo pracovať iba 34.

Pre ľudí z úradov práce nie je motiváciou ani nástupný plat. Nováčik na výrobnej linke bez akýchkoľvek predchádzajúcich skúseností v odbore aktuálne začína na sume 842 eur mesačne v hrubom, vrátane dochádzkového bonusu a príplatkov za zmennosť.

„Už po prvom mesiaci po zaučení dochádza k zvýšeniu základnej mzdy o 33 eur na približne 875 eur. Po šiestich mesiacoch zamestnanec dostáva aj variabilnú zložky mzdy v rozpätí od nula do 15 percent podľa hodnotenia jeho pracovného výkonu. Počas prvého roka zamestnancovi postupne vzniká nárok aj na letný a vianočný bonus, motivačný bonus a bonus za dosiahnutie výrobného cieľa,“ vykresľuje mzdové pomery v kórejskej fabrike Jozef Bačé.

Podotýka, že nástupná mzda môže byť aj vyššia. Závisí to od náročnosti pozície, od dosiahnutého vzdelania, i doterajších pracovných skúseností.

Na skúšku prví Bulhari

Personalisti pri nábore zamestnancov uprednostňujú uchádzačov zo žilinského regiónu. Miestni ľudia sa v súčasnosti už takmer minuli. Manažéri automobilky po prvýkrát siahli po väčšej skupine pracovníkov zo zahraničia. „Aktuálne sme v našom závode v rámci pilotného projektu dali príležitosť zamestnať sa približne štyridsiatim zahraničným pracovníkom z Bulharska,“ ohlásil hovorca fabriky. Tvrdí, že zarábajú rovnako ako Slováci na porovnateľnej pozícii. Pri zamestnávaní cudzincov má však firma vyššie administratívne náklady, napríklad na tlmočenie.

Príchod Bulharov spôsobil medzi pôvodnými zamestnancami napätie. Na cudzincov medzi sebou nie sú zvyknutí. Na sociálnej sieti ich však väčšina diskutujúcich zastala. „Pokiaľ pracujú za rovnakých podmienok, za ktoré mohol pracovať hociktorý Slovák, ale ten o to nemá záujem, tak nechápem tú paniku, ktorá v Kii ohľadom nich zavládla. Nepoznám tých Bulharov všetkých, stretol som sa náhodne len s malou skupinkou štyroch chalanov, ale po asi hodinovom pokeci musím uznať, že boli slušnejší a úctivejší než polovica Kie,“ napísal jeden zo zamestnancov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: FOTO: Kia otvorila dvere. Opäť veľkolepo

Vedenie fabriky zatiaľ nechce úspešnosť projektu zamestnávania cudzincov komentovať. Do pracovného rytmu ich začleňuje postupne. Či sú stabilnou a kvalitnou pracovnou silou, vyhodnotí v priebehu nasledujúcich mesiacov. „Plusy ako aj mínusy so zamestnávaním zahraničných pracovníkov priebežne vyhodnocujeme. Nakoľko sme však tento pilotný projekt spustili len pred niekoľkými týždňami, v tejto chvíli je ešte príliš skoro hodnotiť jeho výsledky,“ povedal Bačé.

Manažéri Kia Motors Slovakia chcú skúsiť ešte jedno opatrenie. Do Žiliny budú lákať zamestnancov z regiónov s vyššou mierou nezamestnanosti. Pripravujú už pohovory s kandidátmi z Kežmarku, Starej Ľubovne, Lučenca a Revúcej. Ubytovanie by im zabezpečili agentúry dočasného zamestnávania, pre ktoré by pracovali.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 470
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 454
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 12 306
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 869
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 851
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 017
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 597
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 4 566
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 088
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 117

Hlavné správy z MY Žilina

ŽILINA: Na Bratislavskej zbúrajú už štvrtú bytovku

V staticky narušenom dome žijú obyvatelia načierno.

Príďte do Zoo Ostrava a zažite prírodu na dosah

Zoologická záhrada Ostrava bola založená v roku 1951. V súčasnej dobe sa v nej nachádza na zhruba 100 hektároch viac než 4000 zvierat. Zoo prešla v minulých rokoch výraznou zmenou.

Výstavba diaľnice s tunelom Višňové sa oneskorí o rok. Minister Érsek je nespokojný

S dokončením dôležitého úseku diaľnice sa ráta na konci roka 2020.

Korunka „na počkanie“ nie je reklamný trik

Nejeden z nás pri pohľade do zrkadla opakovane konštatuje, že by sme s tým zlomeným alebo inak poškodeným zubom mali konečne niečo robiť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dnes nám hrozia búrky a krupobitie. Cez víkend príde poriadne ochladenie

Meteorológovia varujú pred výskytom búrok. Vydali výstrahu prvého stupňa.

V Trenčíne spadlo trakčné vedenie. Vlaky meškajú, viaceré odriekli

Na železničnej stanici spadlo trakčné vedenie. Rýchlik do Košíc mešká viac ako tri hodiny, viaceré vlaky odriekli.

Pod Strečnom sa bude jazdiť v dvoch pruhoch

Opatrenie má pomôcť záchranárom.

V Považskej Bystrici hospitalizovali niekoľko ľudí so zákernou chorobou

Ďalší skončili v trenčianskej nemocnici, niekoľkých ošetrili bez potreby hospitalizácie.

Vybrali SME



Už ste čítali?