Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Minúta po minúte: Diskusia MY s VAMI na tému Cyklotrasy v Žilinskom kraji

MY Žilinské noviny pripravili diskusné stretnutie odborníkov na tému Cyklotrasy v Žilinskom kraji.

Diskusia MY s VAMI MY Žilinských novín.Diskusia MY s VAMI MY Žilinských novín. (Zdroj: MY Žilinské noviny / Veronika Tkáčová)

Aktualizovať článok
Naposledy aktualizované pred ...

ŽILINA. Vydavateľstvo Petit Press a týždenník MY Žilinské noviny pripravili prvé diskusné stretnutie so série diskusii pod názvom MY s VAMI.

Témou pilotnej diskusie boli Cyklotrasy v Žilinskom kraji. Záštitu nad podujatím prevzal Žilinský samosprávny kraj a pozvanie prijali viacerí odborníci, ktorí k téme majú v širšom regióne Žiliny čo povedať.

Diskusiu otvoril bývalý tréner Petra Sagana Peter Zánický, ktorý si zaspomínal aj na vlastné začiatky na bicykli a v úvode porovnal, ako sa cyklistika na Slovensku, ale aj v zahraničí za posledné roky zmenila. Diskusia sa nemohla začať inak ako témou najslávnejšieho cyklistu na Slovensku Petra Sagana.

Skryť Vypnúť reklamu

„Peter okrem toho, že bol a je talent je aj veľmi cieľavedomý,“ spomínal na Saganove začiatky a ocenil jeho komunikáciu počas aktuálnych udalostí na Tour de France. To podľa Zanického ovplyvňuje aj jeho kariéru, ako aj prekonávanie prekážok, ktoré neustále v cyklistike nastávajú.

Cyklotrasa popri Váhu

Do diskusie sa zapojil aj Juraj Hlatký z Úradu Žilinského kraja samosprávneho kraja, ktorý podľa svojich slov, zasvätil celý život problematike budovania cyklotrás v kraji. Ako zdôraznil pre župu je prioritou umiestniť ich mimo dopravné ťahy.

„Mojim snom je trasa popri rieke Váh. Budovanie nadnárodnej magistrály, na ktorej neustále pracujeme.“ Hlatký hovoril aj o možnom prepojení z hradu Strečno do Vrútok, kde im najväčšie problémy robí ochrana prírody. „Vieme to ale už urobiť tak, že trasa nepôjde cez piaty stupeň ochrany prírody, tak uvidíme, kde sa táto diskusia posunie.“

Skryť Vypnúť reklamu

Vážna situácia v doprave je najmä na Kysuciach a diskutovať o tom prišiel aj Jozef Grapa, primátor mesta Krásno nad Kysucou. Podľa neho je tlak obyvateľov veľký ale základný problémom pri stavaní cyklotrás je pre mesto vysporiadanie pozemkov. „Urobili sme pár stretnutí s VÚC. Teraz si myslím, že sa cyklotrasy rozbehnú. Chcel by som z Krásna nad Kysucou urobiť cyklokrižovatku.“

Prečítajte si tiež: MY s VAMI: Cyklotrasy v Žilinskom kraji Čítajte 

Napojenie na Rajec a Terchovú

O trase s názvom BikeKia, ktorú už teraz cyklisti vo veľkom využívajú, hovoril Dušan Dvořák, správca Nadácie Kia. „Chceli sme podporiť cyklistiku aj z hľadiska rekreačného. Jednoducho dostať na bicykel deti s rodinami. Ide aj o to, že podobná cyklostrasa privíta aj množstvo turistov. Keď sa v budúcnosti napojíme na Rajec, či Terchovú, kde sa pripravuje projekt. môže sa aj zo Žiliny stať cyklokrižovatka,“ odpovedal na otázku moderátora.

Skryť Vypnúť reklamu

V diskusii nechýbal ani zástupca mesta, poslanec Martin Kapitulík. „Som rád, že sa podarilo aj prepojenie autobusov SAD s mestom. Pred nami je ale ešte kus roboty. My musíme riešiť hlavne bezpečnosť a chceme ľudí motivovať k tomu, aby ľudia chodili na bicykli. Máme k dispozícii Dopravný generel. Teda dokumenty sú pripravené,“ povedal a doplnil, že podľa neho nie je v rámci mesta ideálna situácia, skonštatoval mestský poslanec.

Hosťami diskusie boli:

Peter Zánický, bývalý tréner Petra Sagana, organizátor Detskej tour Petra Sagana,
Juraj Hlatký, expert na cykloturistiku z Úradu Žilinského samosprávneho kraja,
Dušan Dvořák, správca Nadácie Kia,
Jozef Grapa, primátor mesta Krásno nad Kysucou,
Martin Kapitulík, poslanec Mestského zastupiteľstva v Žiline a zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja

Diskusiu sme sledovali minúta po minúte

12.00 Dnešné stretnutie je za nami. Spravodajský výstup a všetko podstatné z diskusie nájdete v aktuálnom vydaní MY Žilinských novín, ďalších krajských tituloch MY a na webe nasazilina.sk. Ďakujeme za pozornosť a prajeme pekný deň.

11.57 Diskusia sa blíži k záveru. Moderátor ďakuje hosťom za podnetné názory a všetkým prítomným za účasť.

11:47 Otázka: Čo trasa Kysucké Nové Mesto - Žilina?

Jozef Grapa: "Tento projekt je na začiatku. Môj sen je prepojiť trasu až do Budatína. Stretávame sa so starostami. Myslím si, že to bude etapizované, pretože niektorí starostovia na stretnutia neprídu, ale pošlú pracovníka, keďže to nie je pre nich priorita. Navrhujem, aby sme to robili po katastroch, lebo ako celok to nevieme urobiť. Ak to neurobíme do roku 2022, tak potom neviem kedy, keďže vtedy končí plánovacie obdobie a ani nevieme, ako budú fungovať eurofondy."

11:43 Otázka: V akom časovom horizonte bude dobudovaná cyklotrasa Strečno-Vrútky?

Hlatký: "Zajtra máme stretnutie s ochranármi, je to však neskutočná byrokracia. Vyzerá to, že celá trasa pôjde druhým stupňom ochrany prírody. Veríme, že to bude do konca roka 2022 a ja dúfam, že sa nám to dovtedy podarí."

11:35 Otázka: Majú zamestnanci automobilky záujem prichádzať do práce na bicykli?

Dvořák: Nie je to v takých počtoch, v akých by sme očakávali. Ľudí, ktorí chodia na bicykloch, však pribúda.

11:31 Peter Zánický: "Je tu veľký priestor napríklad na požičovňu bicyklov. Ale je to také pole neorané. Žije tu množstvo ľudí, ktorí by si chceli požičať bicykel, ale nechcú ho mať doma v pivnici. V tomto máme obrovské rezervy."

11:23 Martin Kapitulík zasa odporúča Vodné dielo Žilina až na Chatu pod Suchým. Teší sa na vybudovanie Rajeckej cyklomagistrály. Dvořákovi sa zasa pozdáva trasa z Tepličky do Zástrania, odtiaľ na Kysuce či na opačnú stranu do Višňového.

11:16 Diskutujúci teraz na odľahčenie hovoria o svojich obľúbených cyklotrasách v kraji. Spomínajú napríklad Súľovské skaly, Bystrickú cyklomagistrálu či Setechov-Štiavnik-Kasárne, prípadne Kunerad. Práve túto trasu odporučil Peter Zánický.

11:13 "Žilinský kraj je veľmi pestrý a príťažlivý. Nevýhodou je, že sme horský kraj a máme veľa území "natura". Trasy chceme budovať v dolinách riek. Je to však veľmi komplikované a zložité, no napriek tomu sa snažíme. Dostali sme aj niekoľko povolení zo Štátnej ochrany prírody. Nechceme však nič nasilu, ale podstatné je, aby cyklista mal zážitky a napríklad aj pekný výhľad. Udržať však takú rozsiahlu sieť nie je jednoduché," povedal Hlatký.

11:10 Zánický prítomným povedal, že o nás kraj sa zaujímajú aj novinári z cudziny - napríklad z Belgicka či Nórska, čo je pozitívne.

11:06 Peter Zánický: "Chceme vytvárať vzťah detí k cyklistike a je podstatné, že deti majú záujem o tento šport. Vrátil som sa z cyklo kempu v Terchovej a sú tam pekné miesta. Mrzí ma, že na cyklotrase z Krásna do Bystrickej doliny režú lesníci stromy s cykloznačením, čo je škoda. Turistov na Slovensku pribúda a ľudia sa o našu krajinu zaujímajú."

11:02 Pri budovaní nových cyklotrás sa stretávajú kompetentní aj s problémami. Mnohí ľudia nechcú ustúpiť, sú problémy s pozemkami a často si to vyžaduje množstvo energie všetko vysporiadať.

10:57 Podľa primátora Krásna nad Kysucou turisti prichádzajú v hojnom počte, a preto by ju radi prepojili aj s Oščadnicou, ktorá je turistickým centrom. Podstatné je aj to, že sa "otáčajú" aj peniaze, keďže sa budujú napríklad rôzne bufety.

10:53 Jozef Grapa: "Naša cyklotrasa vedie po bývalej železničke. Je zaujímavá a nenáročná, nie sú tam veľké stúpania a klesania. Chodí tu veľa detí a celkovo rodiny z celého Slovenska. Je v prekrásnom prostredí a obľúbili si ju mnohí ľudia. Začína sa na námestí v Krásne, máme plné cyklobusy."

10:48 Kapitulík doplnil, že je pre neho prioritou budovať cyklotrasy. Zároveň však dodal, že vybudovať 700 metrov cyklotrás v Žiline za také časové obdobie je hanbou.

10:43 Martin Kapitulík: "Za posledné roky sa v meste Žilina neurobil ani meter bezpečnej cyklotrasy, nakreslili sa len čiary na cestu. Ambícia mesta je dokončiť zhruba 700 metrov cyklotrasy od Drevenej kravy na Solinkách po lávku pre peších a na strane Vlčiniec sa urobí od univerzity po otočku na trolejbusoch. Mali by sme však zamakať oveľa viac."

10:38 Martin Kapitulík pochválil, že kraj urobil kus dobrej roboty v oblasti budovania cyklotrás a je jednotkou na Slovensku. V spolupráci so Slovenskou autobusovou dopravou sa navyše podarilo prepojiť cyklo dopravu s autobusovou, čo možno tiež vnímať pozitívne.

10:35 "Projektov, ktoré je možné realizovať, nie je veľa, pretože príprava trvá roky. Aktuálna trasa medzi Budatínom a Strečnom je pre ľudí zaujímavá. Okrem toho každý rok podporujeme rôzne projekty i grantové výzvy, aby sme budovali aj dopravné ihriská," informoval Dvořák. Následne doplnil, že BikeKia má asi 30 kilometrov a do projektu investovali 290-tisíc eur, no do ďalších rokoch suma prekročí milión eur.

10:30 Dušan Dvořák hovorí o projekte BikeKia, ktorý spája Budatín s Hradom Strečno. "Začali sme už v roku 2012. Chceli sme dostať na bicykel deti s rodinami. Takéto cyklotrasy pritiahli v zahraničí množstvo ľudí a turistov."

10:25 Jozef Grapa: „Už pred troma rokmi som vyzval primátora K. N. Mesta, aby sme spojili Krásno nad Kysucou práve s týmto mestom. Ale ak sa nezapoja starostovia ani primátori, tak je to ťažko. Problémom bývajú aj pozemky. Žiaľ, Kysucké Nové Mesto a priľahlé dediny nestihli vysporiadať pozemky. Tak sme sa rozhodli zvoliť trasu cez Oščadnicu a smerom do Poľska."

10:20 Ako ďalej doplnil, cyklotrasy by chceli vybudovať aj medzi Strečnom, Vrútkami a Martinom, ale aj v Rajeckej doline či smerom na Kysuce.

10:17 Hlatký sníva o cyklotrase popri rieke Váh, ktorá by bola celoslovenská. "Chceme vytvoriť cyklotrasu od Budatínskeho hradu smerom na Trenčiansky kraj, ktorý má viac ako 20 kilometrov. Celá trasa je naplánovaná mimo dopravy. Máme štúdie a projektanta. Pevne veríme, že ak sa všetko podarí, tak by sme mohli začať stavať v budúcom roku."

10:12 Juraj Hlatký: "Cyklotrasy sú trend v posledných rokoch, ktorý súvisí s nárastom automobilovej dopravy. Cykloturistické trasy sú cestné a horské. Tých máme v kraji asi 2700 kilometrov. Cyklodopravných trás máme iba stovky, v našom kraji asi len 60-70 kilometrov."

10:08 Zánický dodal, že Sagan bol veľmi cieľavedomý a talentovaný. Vždy si išiel za svojím cieľom, a to dnes často mladým chýba.

10:03 Peter Zánický: "Po vyradení Sagana z Tour nastalo akoby vaakum v celom pelotóne. Všetci cítia, že na Tour chýba a nebolo to fér. Nerád by som teraz vytváral konšpiračné teórie. Jury chcela ukázať, že šprint nebol úplne čistý a že môžu vylúčiť kohokoľvek. Peter to však zobral s nadhľadom a zvládol situáciu bravúrne. Uvidíme, čo bude ďalej. Je to však obrovská strata pre celú Tour."

10:00 Na úvod diskusie otvoril moderátor tému Petra Sagana a jeho vylúčenie z Tour de France. Bývalý Saganov Zánický tréner pripomenul, že práve žilinský cyklista je úspešná značka a jeho meno je veľký ťahák.

9:55 Hostí privítal aj Milan Mokráň, člen predstavenstva spoločnosti Petit Press, ktorý zároveň poďakoval všetkým za účasť na diskusii.

9:50 Účastníci diskusie sú už na svojich miestach, o chvíľu začíname. Moderátor privítal všetkých prítomných hostí.

9:30 Diskusiu bude moderovať Branislav Koscelník, redaktor MY Žilinských novín

9:30 Zahájenie diskusie a aj nášho online prenosu je naplánované na 9:30 v utorok 11. júla 2017

Témy diskusie
Podpora mladých cyklistov v Žilinskom kraji
Výstavba cyklotrás v žilinskom regióne
Nové cyklistické projekty
Vízie do budúcnosti
Riešenie cyklodopravy v meste

Inzercia - Tlačové správy

  1. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  2. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 576
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 641
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 934
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 857
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 249
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 699
  7. Crème de la crème po slovensky 3 242
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 964
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 846
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 613
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Do projektu konzervácie hradu už vtiahli aj Krajský pamiatkový úrad v Žiline.


6 h

Nové rozdelenie okresov platí od 28. júna.


13 h

Pri nehode ostalo jedno auto obrátené na streche.


14 h
Ilustračné foto.

Pri nehode sa zrazili štyri vozidlá.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Situácia v obci je napätá. Vzťahy sa vyhrotili, niektorí ľudia sa búria.


8 h

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


6 h

Už ste čítali?