Utorok, 25. júl, 2017 | Meniny má Jakub
Pridajte si svoje mesto

Potvrdené! Diaľnica určite skončí pri Žiline v poli

Mesto Žilina sa spojí s novobudovaným diaľničným úsekom najskôr v júni 2019 a nie už na budúci rok v októbri.

Diaľničný úsek od Hričovského Podhradia bude niekoľko mesiacov miestom pre chodcov, cyklistov a korčuliarov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

LIETAVSKÁ LÚČKA. Žilinčania si na diaľnicu D1 budú musieť počkať dlhšie, ako sa plánovalo.Oneskorenie spustenia privádzača i úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka už Národná diaľničná spoločnosť (NDS) otvorene priznáva. Dôvodom je, že sa vedenie diaľničiarov po dlhom hľadaní riešenia rozhodlo vyhlásiť verejnú súťaž na zhotoviteľa.

Ešte donedávna si chcela Národná diaľničná spoločnosť objednať práce priamo od konzorcia, ktoré stavia úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. „NDS vyhlásila súťaž na zhotoviteľa privádzača Lietavská Lúčka začiatkom mája. Začiatok prác na privádzači predpokladáme v októbri. Doba výstavby privádzača je 18 mesiacov. Cieľom NDS je, aby sa privádzač odovzdal do užívania spolu s úsekom Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka,“ informovala hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Po novom by tak motoristi mali prechádzať po diaľničnom privádzači do Žiliny, ktorý bude ústiť pri Metre na Solinkách, až v júni 2019. Aj to len za predpokladu, že všetko pôjde ako po masle.

Pre korčuliarov a cyklistov

Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík už pred časom predpovedal, že diaľničná spoločnosť skráti lehotu výstavby privádzača z 24 na 18 mesiacov. Kratší termín podľa neho napokon buď nedodrží, alebo to negatívne ovplyvní kvalitu stavby. „Prípadne sa stane jedno i druhé. Technologické časy nepustia a ich umelé skracovanie sa väčšinou nevypláca.“

Diaľničný úsek Hričovské Podhradie tak naozaj niekoľko mesiacov bude slúžiť iba pre korčuliarov. Bez sedemkilometrového privádzača skončí nový úsek diaľnice v poli.

„Myslím, že Hričov by tak či tak skončil v poli, pretože trištvrte roka sa špekulovalo zbytočne, komu tuto stavbu dať,“ pozastavil sa poslanec Národnej rady SR Ján Marosz.

Mešká aj diaľnica pri Lietavskej Lúčke

Aby diaľničiari nezostali za svoj pomalý prístup v prípade žilinského prívádzača v hanbe, snažia sa podľa poslanca umelo predĺžiť výstavbu úseku z Hričovského Podhradia. Dnes priznávajú, že aj tento úsek dokončia o niekoľko mesiacov neskôr.

„Úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka by sa mal stavebne ukončiť začiatkom roka 2019, keďže zhotoviteľ úseku avizoval predĺženie výstavby oproti termínu (10/2018) o dva až tri mesiace z dôvodu nepredvídaných geologických udalostí počas razenia tunelov,“ argumentuje hovorkyňa Michalová.

Prečítajte si tiež: Bitarovčania zablokovali vjazd na stavbu diaľnice. Majú dosť sľubov

Ján Kovalčík pripisuje zúfalú situáciu chybám v rezorte dopravy za uplynulé roky. Podľa jeho slov Národná diaľničná spoločnosť už od začiatku roka 2014 vedela, že musí zabezpečiť napojenie jedenásťkilometrového úseku diaľnice na jestvujúce cesty do roku 2018. Všetky povolenia na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina sú pritom dávno právoplatné.

„Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka a Viktora Stromčeka a ich nominanti v NDS mali celé roky na včasné vypísanie súťaže a zabezpečenie zhotoviteľa. Napriek tomu to nestihli,“ upozorňuje analytik.

Hroziacu blamáž podľa neho neodvrátil ani minister Roman Brecely, ani minister Árpád Érsek. „Nikto z nich nenariadil bezodkladné vypísanie hrozivo meškajúceho tendra. Ich nominanti vo vedení NDS namiesto toho ďalej riešili, ako sa súťaži vyhnúť a stavbu prilepiť dodatkom k jednej z dvoch susedných stavieb diaľnice D1.“

Marosz je napriek oneskoreniu spokojný, že Národná diaľničná spoločnosť bude privádzač tendrovať. Transparentná súťaž podľa neho zníži náklady na výstavbu privádzača do Žiliny. Upozorňuje, že ruch mal byť dávno aj na stavbe z Lietavskej Lúčky smerom na tunel Višňové.

„Križovatka mala byť už postavená podľa harmonogramov, ktoré zhotoviteľ predložil, no, bohužiaľ, nestojí. Na spojazdnenie Hričova by podľa dostupných informácií mohlo postačiť realizovanie len časti vetvy križovatky,“ tvrdí Ján Marosz.


  1. Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky 4 286
  2. V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak 670
  3. Smrteľná nehoda pri Čičmanoch 561
  4. Terchová sa chystá na Jánošíkove dni 432
  5. Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy 385
  6. Stotonové skalné bralo cestu pod Strečnom nepoškodilo 361
  7. VIDEO: Cestu pod Strečnom zasypali kamene Video 220
  8. Letná Flóra ponúkne stretnutie v rajskej záhrade aj terakotovú armádu 150
  9. FOTO: Na Kragujevskej smrteľná nehoda. Zomrel osemnásťročný mladík, ďalší sú zranení Foto 89
  10. Cestu pod Strečnom zrejme otvoria skôr ako koncom júla 60

Najčítanejšie správy

Žilina

Cestu pod Strečnom otvoria podľa plánov na posledný deň uzávierky

Dátum a čas spustenia dopravy je zatiaľ iba predbežný.

V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak

Posádka vlaku bude návštevníkov sprevádzať v dobových uniformách.

Smrteľná nehoda pri Čičmanoch

Auto skončilo mimo vozovky na streche.

Terchová sa chystá na Jánošíkove dni

Medzinárodný folklórny festival sa uskutoční od 3. do 6. augusta 2017.

Tadiaľto pôjdu v okolí Žiliny nové cyklotrasy

Pracuje sa na projektoch Vážskej, Kysuckej a Rajeckej cyklotrasy.

Blízke regióny

Na stavbu obchvatu Tvrdošína už hľadajú dodávateľa

Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na dodávateľa stavby rýchlostnej cesty okolo Tvrdošína. Stavať by sa mohlo začať do roka.

Z Liptova chodia do Žiliny obchádzkou cez Trenčín

Liptovským dopravcom sa pre uzáveru pod Strečnom cesta do Žiliny niekoľkonásobne predĺžila.

Bábätká z považskobystrického regiónu

Fotografie bábätiek z považskobystrickej a trenčianskej pôrodnice

Pivo pri horárni?

Do Gaderskej doliny prúdi čoraz viac turistov. Zdá sa, že niekto chce pre nich postaviť bufet v treťom pásme ochrany národného parku. Pátrali sme po tom, kto dal na takúto službu povolenie.

Lávka aj ďalekohľad. Čo všetko ešte pribudlo na hrade?

Na záchrane hradu pracuje už niekoľko rokov Združenie hradu Bystrica. Mestu sa podarilo získať peniaze aj z eurofondov a od štátu, niečo prispela aj samospráva. Stabilizovalo sa skalné bralo, pribudli aj novinky.

Všetky správy

Je najdrahším hráčom planéty. Aj Messi ho prosil, aby nešiel do Paríža

Paríž Saint Germain mal aktivovať monštruóznu klauzulu.

Milan Fiľo: Moja chyba? Ružomberský futbal, mohli sme za to mať veľkú fabriku

Milan Fiľo sa usadil vo veľkom biznise sprivatizovaním ružomberských papierní, otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Plánuje natočiť celovečerný film a na jeho najnovšom klipe pracovalo sto ľudí. MIRO JAROŠ má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

Nové Mlynské nivy počítajú viac s autami ako s chodcami

Firma HB Reavis by chcela začať s prestavbou bulváru na Mlynských nivách koncom leta. Lokalitu plánuje úplne uzavrieť na 14 mesiacov.

Kam vyraziť