ŽILINA. Radnica sa chváli vybudovaním nových cyklotrás v meste. Na niektoré mestské časti sa ale akoby zabúda. To si myslí aj Marcela L., ktorá nám napísala. „Prečo nie sú prepojené mestské časti s centrom? Aby mohlo viac ľudí využívať bicykel nielen rekreačne, ale ako dopravný prostriedok, ako je to v západných krajinách,“ napísala nám. Mnohým vadia aj cyklotrasy na chodníkoch. „Tie zelené čiary napríklad na Bulvári sú akože cyklotrasy? Keď zazvoním, aby sa mi ľudia uhli, tak niektorí nadávajú,“ doplnila.
Ani tu neurobia výnimku
Mesto priznáva, že je to problém. Problematické prepojenie je napríklad v Žilinskej Lehote, kde ak chcete ísť na bicykli do mesta, doslova riskujete svoj život a keďže bicykle do mestskej hromadnej dopravy nemôžu ísť, tak vám ostáva len využiť iný druh dopravy. „Na jednej strane je skupinka cyklistov, ktorí by radi využili vozidlo MHD na prepravu bicykla najmä pre bezpečnostnú situáciu na cestách z mestských častí, avšak na druhej strane sú cestujúci, ktorým sa takýmto spôsobom zníži komfort cestovania, najmä pri preprave detských kočíkov. Nehovoriac o bezpečnosti počas jazdy,“ povedal hovorca mesta Pavol Čorba.
Narušil by sa komfort cestujúcich
Ako je známe, Dopravný podnik mesta Žilina zatiaľ neuvažuje o takejto službe, pretože by sa týmto, podľa vedenia mesta, narušil komfort cestujúcich. „Čitateľovi radíme nájsť si alternatívnu trasu pri jazde na bicykli. V každom prípade si uvedomujeme rozsah tohto problému,“ doplnil Čorba. Podľa mesta neexistuje kľuč, ale racionálna potreba riešenia prepojenia. Pri tvorbe cyklotrás sa radia podľa vypracovaného generelu cyklistickej dopravy a generelu dopravy mesta s plánom udržateľnej mobility.
„Cyklotrasy sa budujú predovšetkým pre cyklistov, sieť chodníkov pre chodcov je dostatočne hustá. V prípade, že cyklochodník nie je možné umiestniť samostatne, je spojený s chodcami. V lokalite, kde sa uvažuje o cyklochodníku a je predpoklad využívania aj chodcami, tak sa dobuduje chodník pre peších v závislosti od priestorových možností.“ V prvej fáze sa budovali tie, ktoré neboli finančne náročné, respektíve tie, ktoré sa dali zrealizovať hneď.
Prepoja Solinky s Vlčincami
„Momentálne pracujeme na ich spájaní. Častokrát sa pri tom narazí na problém s pozemkami alebo s ťažko riešiteľnou dopravnou situáciou v meste.“ Cyklotrasy sa budujú rôznymi spôsobmi, cykotrasa vyznačená vodorovným dopravným značením je najlacnejšou a najjednoduchšou verziou. Ostatné spôsoby sú finančne náročnejšie.
„Preto sú v mnohých prípadoch cyklotrasy „maľované“ na existujúce chodníky, kde to priestorové parametre umožňujú. Na budovanie cyklotrás potrebujete množstvo povolení, najmä zo strany ODI PZ,“ doplnil. V roku 2017, kedy sa podávajú prvé žiadosti o nenávratný príspevok z IROPU, vybuduje mesto chýbajúce úseky cyklotrasy V6, ktorá spája sídlisko Vlčince so sídliskom Solinky a následne s Hlinami. Tieto úseky sú v celkovej dĺžke cca 700 metrov. Následne v roku 2018 by k nim mali pribudnúť ďalšie, ktoré sú v štádiu riešenia. „Celkovo pracujeme na 15 kilometroch cyklotrás, ktoré by sme do roku 2020 chceli vybudovať.“