V Žilinskom kraji v tomto roku študovalo v systéme duálneho vzdelávania celkovo 304 žiakov z dvanástich škôl. Záujem o praktické vzdelávania na pôde zamestnávateľa má v školskom roku 2017/2018 až 429 žiakov.
„Do systému duálneho vzdelávania v Žilinskom regióne sa zapájajú veľkí i malí zamestnávatelia. Tie menšie sú prevažne z oblasti obchodu, služieb, hotelierstva, gastronómie, autoservisy, strojárstva a stavebného priemyslu,“ informoval nás Dušan Haluška regionálny koordinátor pre Žilinský kraj zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, ktorý v tomto smere komunikuje so zamestnávateľmi, VÚC, UPSVAR a školami ich potreby.
Podľa jeho slov sú najžiadanejšie strojárske odbory ako mechanik nastavovač, nástrojár, mechanik – mechatronik či obrábač kovov. Nezaostávajú ani čašník, servírka, kuchár či obuvník.
„V praxi sa žiak zapojený v systéme duálneho vzdelávania vzdeláva oveľa dlhšiu dobu na praktickom vyučovaní u zamestnávateľa na najmodernejších a najprogresívnejších technológiách, ktoré im škola nedokáže poskytnúť. Pri učebných (3-ročných) odboroch strávia 60 percent z celkového vyučovacieho času priamo u zamestnávateľa a zvyšných 40 percent na škole. Pri študijných (4-ročných) odboroch je to rozdelené 50 na 50,“ vysvetľuje.
Žiaci tak poznajú technológie, firemnú kultúru a firemné prostredie, budúcich kolegov. Stávajú sa pre zamestnávateľa kvalifikovanou pracovnou silou, s nedostatkom ktorej aktuálne bojujú viaceré podniky. Pre absolventov to zasa znamená plynulý prechod zo školy priamo do zamestnania a navyše v odbore.
Podľa slov Dušana Halušku má väčšina zamestnávateľov v Žilinskom kraji so žiakmi počas štúdia uzatvorené zmluvy o budúcej pracovnej zmluve.
Firma sa môže do systému duálneho vzdelávania zapojiť v priebehu celého roka tým, že podá žiadosť o overenie spôsobilosti, následne ju navštívi certifikačná komisia a firma musí prejsť obhliadkou spôsobilosti (certifikáciou) a následne. keď získa osvedčenie (certifikát) sa môže v nasledujúcom školskom roku dohodnúť so školou a zapojiť do systému duálneho vzdelávania.