Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Žilinské letisko je opäť v hre o leteckú linku do Prahy

Malo by ísť o predĺženie existujúcej linky Praha – Ostrava. Výsledok rokovania by mohol byť známy do pol roka.

Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku.Letisko Žilina si trúfa na pravidelnú leteckú linku. (Zdroj: BRANISLAV KOSCELNÍK)

DOLNÝ HRIČOV. Nové vedenie žilinského letiska sa po šiestich rokoch opäť pokúša oživiť pravidelnú leteckú linku do Prahy. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznal, že začali rokovanie so zástupcami Českých aerolínií o spojení českého hlavného mesta a Žiliny.

Do Žiliny by malo lietať malé dopravné lietadlo ATR raz týždenne. Mohlo by ísť napríklad o predĺženie trasy Praha – Ostrava, ktorú český letecký dopravca prevádzkuje. Využila by sa tak doba, počas ktorej lietadlo čaká nevyužité na ostravskom letisku.

SkryťVypnúť reklamu

ČSA prevádzkovala priamu linku do Žiliny od júla 2005 do decembra 2011 lietadlom ATR 42-500, ale pre malý záujem cestujúcich ju zrušila. Ivan Schovanec však do rokovaní ide s tromfom. Každý let zo Žiliny by bol už dopredu z jednej tretiny obsadený.

Prečítajte si tiež: Do Rajeckej Anče už aj s SMS lístkom Čítajte 

„Záujem lietať zo Žiliny majú spoločnosti, ktoré majú zamestnancov mimo Slovenska. Jedna žilinská firma by mala záujem o tretinu kapacity. Praha by bola pre ich zamestnancov prestupnou stanicou.“

Antonín Kazda z Katedry leteckej dopravy Žilinskej univerzity a člen predstavenstva Letiskovej spoločnosti Žilina tvrdí, že zámerom je „rozlietať“ letisko a získať linku za čo najmenšie náklady. Pripomína, že zásadným problémom je dĺžka dráhy v Žiline. „Sme jediný kraj, ktorý nemá „dospelé“ letisko,“ hovorí zo žartu.

SkryťVypnúť reklamu

Krátka, len 1150 metrov dlhá „runway“ prináša pre zámer rozlietať Žilinu dva problémy. „Lietadlo ATR môže byť používané, ale s hmotnostnými obmedzeniami. To znamená, že nemôže odletieť plný stroj. Ťažšie lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu na vzlet a pristátie. Obmedzenie je aj čo sa týka teploty. V lete sú väčšie obmedzenia. Keď je vyššia teplota, je redší vzduch a lietadlo potrebuje dlhšiu dráhu. No na začiatku to nebude problém. Stále hovoríme o rozbiehaní linky, o niekoľkých ľuďoch, ktorí poletia zo Žiliny a doplnia sa o ľudí v Ostrave,“ vysvetľuje odborník na leteckú dopravu.

Vedenie žilinského letiska sa obzerá aj po perspektívnom poľskom trhu. „Sme v rokovaní s Poliakmi na zimné charterové lety. Zima je výhodnejšia pre prevádzku na našej dráhe. Išlo by o spojenie s letiskami Varšava alebo Lublin. Mohli by sme to prevádzkovať s Popradom, kde už takáto linka existuje. Lietadlo by pristálo z Poľska v Poprade a pokračovalo do Žiliny a naopak,“ odhaľuje plány Antonín Kazda.

SkryťVypnúť reklamu

Letisko Žilina má už niekoľko dní k dispozícii modernú technológiu priblíženia s využitím satelitnej navigácie Galileo a EGNOS. Novinka by mohla byť impulzom pre rokovania s leteckými dopravcami.

„Satelitná navigácia zjednoduší spôsob príletu a tým skráti trať. Doba letu sa medzi Ostravou a Žilinou skráti o päť minút a tým je to lacnejšie,“ tvrdí profesor Žilinskej univerzity. Vyrátal, že pri lietadle ATR 72 ide o úsporu asi 220 eur za jeden let.

Letisko Žilina prežívalo v posledných mesiacoch krízu. Zamestnancom meškali výplaty a stále nie je jasná jeho budúcnosť. Výkonný riaditeľ Letiska Žilina Ivan Schovanec priznáva, že jeho osud a smerovanie závisí od politickej dohody.

„Žilinský región silnie. Vôľa cestovať rastie. Preto by malo mať letisko šancu na rozvoj. Bola by škoda, keby Žilinský kraj letisko nemal. Štát už do neho investoval veľa peňazí. Nielen čo sa týka vynoveného terminálu, či systémov priblíženia lietadiel. Je tu vybudovaný privádzač z diaľnice a krásne napojenie. Onedlho tu bude križovatka diaľnic D1 - D3. čo bude významný dopravný uzol,“ obhajuje existenciu letiska Ivan Schovanec.

Priznáva, že do Dolného Hričova potrebujú pritiahnuť ďalšie aktivity. „Sme v rokovaní s rakúskym výrobcom lietadiel, ktorý tu chce školiť svojich pilotov. Uvažovalo sa aj s výstavbou závodu pri žilinskom letisku. Momentálne to už nie je aktuálne. Prechádzame na plán B a to je školenie pilotov,“ naznačil nový zámer na oživenie letiska Ivan Schovanec.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 10 575
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 209
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 746
  4. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 513
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 500
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 461
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 403
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 201

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  2. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  3. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  4. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  5. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 7.časť
  8. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 787
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 958
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 8 568
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 272
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 590
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 168
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 072
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 654
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


16. máj

Zúčastnené mužstvá bojujú o atraktívne ceny.


2 h

Najlepší si zmerajú sily aj na celorepublikovej úrovni.


5 h

Za podobný čin právoplatne odsúdený.


SITA 24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žilinský samosprávny kraj zaplatí za opravu vozovky v záručnej dobe z vlastných zdrojov sedemstotisíc eur.


18. máj

Suma odmien by pokryla ročnú starostlivosť o tatranské chodníky.


18. máj

Vytvárame si obrovský problém, hovoria lesníci.


17 h

Hazard neprinesie do obce len príjem.


18. máj

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  2. Peter Biščo: Fico a Smer majú „ absťák “ z nemožnosti kradnúť.
  3. Klaudia Hátašová: IRÓNIA slobodnej matky
  4. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma
  5. Anna Milanová: Profil? ... 2022
  6. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší?
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 7.časť
  8. Elena Antalová: Myslite si o Ficovi, Matovičovi a Soukupovi čo chcete,
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 787
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 958
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 8 568
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 272
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 590
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 168
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 072
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 654
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu